Här kommer ett par frågor jag skulle vilja utreda för att hålla mina fordonslistor aktuella! :)
* Jag har fått en uppgift som jag tolkar som att 7768-73 är stationerade i Täby men trafikerar Råstalinjer. Stämmer detta? Om inte, var är bussarna stationerade?
* Hur är det med bussarna i serien 7707-46? Jag har antecknat att 7708, 7713, 7725, 7728, 7738-39, 7742 och 7744-46 kör för Råsta, men även här skulle det behövas en uppdatering.
All hjälp uppskattas! ;)
Citat från: Tommy E skrivet 20 november 2016, 13:57:19 PM
* Jag har fått en uppgift som jag tolkar som att 7768-73 är stationerade i Täby men trafikerar Råstalinjer. Stämmer detta? Om inte, var är bussarna stationerade?
Dessa är placerade i Råsta och trafikerar våra linjer.
Citat* Hur är det med bussarna i serien 7707-46? Jag har antecknat att 7708, 7713, 7725, 7728, 7738-39, 7742 och 7744-46 kör för Råsta, men även här skulle det behövas en uppdatering.
7742,7744-46 finns på Råsta.
Stort tack för hjälpen!! :)
Snart börjar nog bussarna till ersättningstrafiken plockas hem, då blir det massa ändringar.
Vet du något om vad som skall användas i ersättningstrafiken?
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
4 MAN som hyrs från MAN vet jag. Och sen blir det tydligen mycket inlånade från de andra Arriva-depåerna. Sen vet jag inte mer.
Ojdå, spännande! Blir det bara Arrivabussar i ersättningstrafiken, eller anlitar man även andra företag?
Citat från: buskörare skrivet 21 november 2016, 10:56:28 AM
Snart börjar nog bussarna till ersättningstrafiken plockas hem, då blir det massa ändringar.
Vilken sträcka ska ersättas och hur ska man köra?
Här är lite översiktlig information:
Citat
• Kårstalinjen är avstängd 7 januari - 20 augusti
• Österskärslinjen är avstängd helgen 7 - 8 januari samt från midsommar, 22 juni-december.
• Roslags Näsby station är avstängd helgen 7 - 8 januari samt från midsommar, 22 juni - 20 augusti.
På Näsbyparklinjen går tågen som vanligt hela året.
Ersättningstrafiken sker med bussar. Sträckor och tider är ännu inte fastlagda.
Källa: http://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/Aktuella-projekt/Roslagsbanan/Roslagsbanans-Karstalinje/ (http://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/Aktuella-projekt/Roslagsbanan/Roslagsbanans-Karstalinje/)
27A,B och X kommer trafikera fr.o.m. januari mellan Danderyds sjh/Täby C-Lindholmen/Frösunda k:a (ej kårsta stn)
Citat från: mister_omsi skrivet 24 november 2016, 13:46:29 PM
27A,B och X kommer trafikera fr.o.m. januari mellan Danderyds sjh/Täby C-Lindholmen/Frösunda k:a (ej kårsta stn)
Kårsta trafikeras istället bl.a av utökade avgångar på 661 mot Vallentuna, samt 666x Roslagsstoppet-Söderhall-Kårsta-Ekskogen-Karby/Brottby.
Allt för att slippa ha ledvagnarna mellan Frösunda och Kårsta. Bra lösning tycker jag.
Kommer några gamlingar komma (Volvo B12M B10MA-55?)
Citat från: Buzzlover skrivet 24 november 2016, 15:27:12 PM
Kommer några gamlingar komma (Volvo B12M B10MA-55?)
Om Arriva har några sådana så kan det tänkas. Men tror inte det?
Citat från: Buzzlover skrivet 24 november 2016, 15:27:12 PM
Kommer några gamlingar komma (Volvo B12M B10MA-55?)
Arriva har inga B12M. Volvo B10MA-55 finns bara ett exemplar kvar av hos Midbus om dom nu ska hjälpa till något (eller kör Arriva allt själva?), annars finns det inga såna kvar som kan användas till ersättningstrafik.
Citat från: Mikey skrivet 24 november 2016, 16:12:37 PM
Arriva har inga B12M. Volvo B10MA-55 finns bara ett exemplar kvar av hos Midbus om dom nu ska hjälpa till något (eller kör Arriva allt själva?), annars finns det inga såna kvar som kan användas till ersättningstrafik.
Arriva brukar väl köra själva? Tror det är det som är tanken i alla fall.
Citat från: Mikey skrivet 24 november 2016, 16:12:37 PM
Arriva har inga B12M. Volvo B10MA-55 finns bara ett exemplar kvar av hos Midbus om dom nu ska hjälpa till något (eller kör Arriva allt själva?), annars finns det inga såna kvar som kan användas till ersättningstrafik.
Kollade upp det lite mera, Bus Trade Center ska ha Fd Connex 4950
Citat från: Buzzlover skrivet 24 november 2016, 20:23:48 PM
Kollade upp det lite mera, Bus Trade Center ska ha Fd Connex 4950
Den är nog sedan länge borta, dom har bara inte avregistrerat bussen. I synnerhet då den ställdes av för 8,5 år sedan.
Om man tittar på pappret så har Bus Trade Center 958 bussar registrerade på sig, NNT har 177 bussar och Busmarket har 178 bussar. I princip alla av dessa finns dock inte kvar rent fysiskt. I alla fall inte i Sverige.
Hur stort antal bussar behövs för denna Ersättningstrafik?
//Peter
Citat från: buskörare skrivet 24 november 2016, 14:24:08 PM
Allt för att slippa ha ledvagnarna mellan Frösunda och Kårsta. Bra lösning tycker jag.
Återanvändning av en smidig nygammal lösning. Sommaren 2004 kördes det ju ledvagnar på dåvarande linje 916 mellan Roslags-Näsby och Lindholmen, medan det endast kördes kortvagnar på 661 Lindholmen-Kårsta.
Citat från: buskörare skrivet 24 november 2016, 17:10:41 PM
Arriva brukar väl köra själva? Tror det är det som är tanken i alla fall.
När Österskärslinjen var avstängd under 2014 var det en hel del bussar från andra företag, men jag minns inte riktigt vad det berodde på. Var det inte så att avstängningen blev längre än vad som var planerat från början?
Utöver de inhyrda bussarna skulle jag gissa att Arriva 6222-28 sätts in tillsammans med blandade ledbussar från Täby, Råsta, Märsta och Mälaröarna. Detta skulle kunna bli sista uppdraget för gamla 7164 innan den fyller 16 i sommar...
Citat från: Tommy E skrivet 24 november 2016, 23:46:49 PM
När Österskärslinjen var avstängd under 2014 var det en hel del bussar från andra företag, men jag minns inte riktigt vad det berodde på. Var det inte så att avstängningen blev längre än vad som var planerat från början?
Arriva skulle väl köra några månader på Österskär följt av några månader på Kårsta, men då avstängningen av Österskär oväntat drog ut på tiden hela tre månader pga krångel med signalanläggningarna, var man tvungen att leja in extern hjälp. Därefter drog väl Kårstaavstängningen ut på oplanerad övertid nästan lika länge?
Citat från: Tommy E skrivet 24 november 2016, 23:46:49 PM
När Österskärslinjen var avstängd under 2014 var det en hel del bussar från andra företag, men jag minns inte riktigt vad det berodde på. Var det inte så att avstängningen blev längre än vad som var planerat från början?
Utöver de inhyrda bussarna skulle jag gissa att Arriva 6222-28 sätts in tillsammans med blandade ledbussar från Täby, Råsta, Märsta och Mälaröarna. Detta skulle kunna bli sista uppdraget för gamla 7164 innan den fyller 16 i sommar...
Är B12:orna 6844-45 kvar på Mälaröarna?
Citat från: Ersa skrivet 24 november 2016, 23:59:08 PM
Arriva skulle väl köra några månader på Österskär följt av några månader på Kårsta, men då avstängningen av Österskär oväntat drog ut på tiden hela tre månader pga krångel med signalanläggningarna, var man tvungen att leja in extern hjälp. Därefter drog väl Kårstaavstängningen ut på oplanerad övertid nästan lika länge?
Just det, så var det ja. Vi får väl se hur det går den här gången... ;)
Citat från: Peter Rost skrivet 25 november 2016, 00:28:14 AM
Är B12:orna 6844-45 kvar på Mälaröarna?
Japp! Jag är dock osäker på om man skulle gå med på att låna ut några boggibussar ifall det blir aktuellt. Det kan vara så att samtliga behövs i den egna trafiken.
Ja, eftersom förseningen drog ut över hösttidtabellen så blev det lite panik där.
Det är väl så att planerade avstängningar/ersättningar skall hanteras inom ramen för det befintliga kontraktet?
Det borde innebära att det blir svårt att motivera externa entreprenörer, speciellt eftersom Midbus, Junior & co och liknande företag sannolikt inte har viseringsutrustning och Buss-PC i sina bussar vilket jag gissar att SL kräver.
Bussar tror jag nog att det går att hitta ändå, men förare kan bli en svårare nöt att knäcka då arbetsförmedlingen vad jag förstått inte utbildar några nya förare under våren pga något strul med upphandling av utbildare.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Om jag tolkat/uppfattat det rätt (med reservation för felaktigheter) är det inte jättehårda krav på ersättningslinjerna 27-29, och att det där går bättre med avvikande färger, normalgolv och accessbrist. Detta såg vi ju t.ex på Österskär senast.
Medan det på den utökade trafiken med 6xx-linjenummer är i stort sett samma fordonskrav som den ordinarie trafiken.
I så fall borde ju ersättningstrafiken ligga utanför ordinarie trafik?
Senast var det väl så att ersättningen blev oplanerad iom strulet med signalsystemet?
Det kan ju förklara att Trafikförvaltningen såg mellan fingrarna med viseringsutrustningen.
Dessutom är väl Norrortsavtalet åtminstone delvis baserat på viseringar vilket borde innebära ett intresse av att visera även etsättningsresenärer?
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Jag vet inte hur E20-avtalet ser ut gällande ersättningstrafiken, men jag har svårt att tänka mig att SL krävt att operatören förväntas ha ett så stort antal förare samt accessförsedda lågentrébussar i reserv att man förväntas klara av en av huvudmannen helt avstängd Roslagsbana i flera månader.
Jämför Westins bussar för tunnelbanan. Inte finns det så många bussar ståendes i startklar reserv att de klarar av t.ex att täcka upp en totalavstängning av hela röda linjen i 6-9 månader.
Det anställs 150 förare nu. Utbildas som 17. Endel från andra garage, andra direkt från körskolan.
Citat från: Ersa skrivet 26 november 2016, 14:02:41 PM
Jag vet inte hur E20-avtalet ser ut gällande ersättningstrafiken, men jag har svårt att tänka mig att SL krävt att operatören förväntas ha ett så stort antal förare samt accessförsedda lågentrébussar i reserv att man förväntas klara av en av huvudmannen helt avstängd Roslagsbana i flera månader.
Jämför Westins bussar för tunnelbanan. Inte finns det så många bussar ståendes i startklar reserv att de klarar av t.ex att täcka upp en totalavstängning av hela röda linjen i 6-9 månader.
Tanken och det som presenterades i samband med upphandlingen var ju att dessa avstängningar skulle ske under sommarmånaderna - även om man flaggade för att kortare avstängningar skulle kunna vara aktuellt även under andra tider. Däremot är det ju VBP-ersättningen för buss som gäller för RB-ersättningen - det var ju också en idé bakom att ha både spår- och busstrafik i samma avtal - att kunna utnyttja resurserna på detta sätt.
Villkoren är annars generellt desamma som för 19B - att man inte regelbundet får använda andra fordon än SL-lackade.
Eftersom nu avstängningen är under den mest kritiska perioden på året, då vagnbristen normalt är som störst, så lär nog Trafikförvaltningen acceptera undantag och annan design om nu Arriva begär det.
Kvar står ju fortfarande att man måste kunna få tillräcklig bra siffror ändå på andelen resenärer, för att kunna få en rättvis ersättning.
E17 - alltså tunnelbaneavtalet är ju lite unikt på det sättet att man inte ens hade krav på SL-design ens för de ersättningsbussar som står stand by. Men där har ju kraven också ökat i senare avtal. Märk dock att man valde att ha "spärrlinje" vid avstängningarna på tunnelbanan och kundvärdar som skötte (eller i alla fall försökte sköta) viseringen genom handburna accessläsare.
Citat från: Ersa skrivet 26 november 2016, 14:02:41 PM
Jag vet inte hur E20-avtalet ser ut gällande ersättningstrafiken, men jag har svårt att tänka mig att SL krävt att operatören förväntas ha ett så stort antal förare samt accessförsedda lågentrébussar i reserv att man förväntas klara av en av huvudmannen helt avstängd Roslagsbana i flera månader.
Jämför Westins bussar för tunnelbanan. Inte finns det så många bussar ståendes i startklar reserv att de klarar av t.ex att täcka upp en totalavstängning av hela röda linjen i 6-9 månader.
Planerad ersättningstrafik har jag som sagt för mig skall hanteras som annan busstrafik inom ramen för befintligt avtal.
Jag gissar att det är en bidragande orsak till att man valt att förstärka ordinarie linjer i första hand.
Roslagsbanan är inte helt avstängd särskilt länge, den största delen av tiden är det "bara" ena benet norr om Roslags Näsby.
Som Buskörare redan sagt är Arriva i full gång med att anskaffa både bussar och förare för uppdraget, så det låter som att man tänkt köra uppdraget i egen regi så långt det går.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Här är tabellerna för ersättningsbussarna på Roslagsbanan
http://sl.se/ficktid/vinter/V27A.pdf
http://sl.se/ficktid/vinter/V27B.pdf
http://sl.se/ficktid/vinter/V27X.pdf
http://sl.se/ficktid/vinter/V666X.pdf
Även 661 räknas in, då den fått utökade avgångar:
http://sl.se/ficktid/vinter/V661.pdf
(https://imgur.com/DBNFh80.png)
Under helgen 7-8 januari när både linje 27 och 28 är avstängd verkar det som att även speciallinjer/-turer som t.ex. Linje 683X Danderyd-Rydbo-Åkersberga trafikerar
Nu börjar bussarna till ersättningstrafiken rulla in. Underligt nog i olika färger.
BTZ 163
CDD 159
Plus 2 till som jag inte hann se nuffrorna på.
Citat från: buskörare skrivet 26 december 2016, 11:18:59 AM
Nu börjar bussarna till ersättningstrafiken rulla in. Underligt nog i olika färger.
BTZ 163
CDD 159
Det är väl inte så underligt att de har olika färger, de målas knappast om för att gå i ersättningstrafiken utan får nog behålla tidigare lack. Förstnämnda är fd. Keolis 6389 och är blå medan den andra är fd. Keolis 6364 och är röd.
/MJ
Liksom för pendeltågsersättningen (35 m.fl) har det aldrig funnits krav på SL-färger på fordonen för RB-ersättningslinjerna 27, 28 och 29. Varken under detta eller föregående avtal. Oavsett om det rört snabbinsatta eller långtidsplanerade ersättningar.
Förstärkningen/utökningen av ordinarie trafik, dvs "vanliga" linjer med tresiffriga nummer såsom 610, 661, 666x, 683x m.fl, torde Trafikförvaltningen dock kunna ställa samma gamla vanliga fordonskrav på.
Kan konstatera att även fd Keolis 6386 är reggad på Arriva, det kanske kan misstänkas att även fd 6359, 6360 och 6388 som såldes samtidigt kan dyka upp i ersättningstrafiken (orkade inte kolla var de är registrerade...).
/MJ
Citat från: Måns Johannesson skrivet 26 december 2016, 12:38:26 PM
Det är väl inte så underligt att de har olika färger, de målas knappast om för att gå i ersättningstrafiken utan får nog behålla tidigare lack. Förstnämnda är fd. Keolis 6389 och är blå medan den andra är fd. Keolis 6364 och är röd.
/MJ
Nej, men eftersom det var sagt att bussarna skulle lånas in från andra Arriva-garage så hade jag inte väntat mig blåa.
Citat från: Ersa skrivet 26 december 2016, 12:50:27 PM
Liksom för pendeltågsersättningen (35 m.fl) har det aldrig funnits krav på SL-färger på fordonen för RB-ersättningslinjerna 27, 28 och 29. Varken under detta eller föregående avtal. Oavsett om det rört snabbinsatta eller långtidsplanerade ersättningar.
Förstärkningen/utökningen av ordinarie trafik, dvs "vanliga" linjer med tresiffriga nummer såsom 610, 661, 666x, 683x m.fl, torde Trafikförvaltningen dock kunna ställa samma gamla vanliga fordonskrav på.
Vi funderar på om Fridströms kommer köra endel, nått du vet nått om?
Citat från: Måns Johannesson skrivet 26 december 2016, 13:01:05 PM
Kan konstatera att även fd Keolis 6386 är reggad på Arriva, det kanske kan misstänkas att även fd 6359, 6360 och 6388 som såldes samtidigt kan dyka upp i ersättningstrafiken (orkade inte kolla var de är registrerade...).
/MJ
Jag hade lite tid över så jag kollade upp dom fd. Keolis som nämndes i tråden och dom här bussarna är nu registrerade hos Arriva i Täby förvärvsdatum 2016-12-22.
fd. Keolis 6389 BTZ 163 och är fortfarande avställd 2016-12-03 årsmodell 2010.
fd. Keolis 6364 CDD 159 och dom är fortfarande avställda 2016-12-03 årsmodell 2008.
fd. Keolis 6386 BFS 724
fd. Keolis 6359 BFS 810
fd. Keolis 6360 BFS8 24
fd. Keolis 6388 CZC 027
Jag såg också att Arriva i Täby hade också fåt fd. Keolis 6362 BFS 852 och är fortfarande avställd 2016-12-09 årsmodell 2008. Sen är också fd. Keolis 6361 BFS 826 och 6363 CDD 149 och dom är fortfarande avställda 2016-12-09 årsmodell 2008 och är också registrerade på Junior & Company i Stockholm AB från och med den 2016-12-22 och min gissning är att dom också ska användas i ersättningstrafik för Roslagsbanan
Stort tack för era observationer! Om någon råkar få syn på Arriva-inventarienummer för dessa bussar är jag som vanligt intresserad. ;)
Citat från: Tommy E skrivet 27 december 2016, 02:43:43 AM
Stort tack för era observationer! Om någon råkar få syn på Arriva-inventarienummer för dessa bussar är jag som vanligt intresserad. ;)
Antar att de flesta b9s kommer numreras 8150-59 eftersom de siffrorna är lediga sen förra ersättningsperioden. Förmodligen samma sak med 8176-8185 men de gamla scaniorna är inte skrotade än
(https://imgur.com/cY30P33.png)
Nu har BWM 062 hamnat på depån i Täby och har även hört att 7160 kommer dit (om den inte redan är där)
Citat från: Mr.Omsi skrivet 30 december 2016, 16:15:49 PM
Nu har BWM 062 hamnat på depån i Täby och har även hört att 7160 kommer dit (om den inte redan är där)
Ojdå, är 7160 ett kortvarigt lån eller kommer den bli kvar länge?
7160, är det OmniCityn som avses?
//Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 31 december 2016, 00:22:34 AM
7160, är det OmniCityn som avses?
Japp! Den tröskar på alltjämt, men i juni 2017 faller den för åldersgränsen. Här är min senaste bild på bussen:
(http://tommy.enefalk.se/bussar/album/Sverige/Arriva/7160/35.jpg)
Hmm, inkonsekvent lackering av fronten..
Citat från: Bussmicke skrivet 31 december 2016, 00:42:53 AM
Hmm, inkonsekvent lackering av fronten..
Man har väl helt enkelt bytt ena strålkastaren (och kanske lite till).
Citat från: Bussmicke skrivet 31 december 2016, 00:42:53 AM
Hmm, inkonsekvent lackering av fronten..
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 31 december 2016, 00:44:20 AM
Man har väl helt enkelt bytt ena strålkastaren (och kanske lite till).
Nu har vi hamnat en bit från trådens ämne, men enligt mina bilder har 7160 haft minst fyra olika utseenden sedan den kom till SL-området: Svart runt båda strålkastarna, silver runt båda, rött runt båda och så rött runt den ena och svart runt den andra.
Citat från: Tommy E skrivet 30 december 2016, 22:33:54 PM
Ojdå, är 7160 ett kortvarigt lån eller kommer den bli kvar länge?
Jag skulle kunna tänka mig att 7160 stannar "livet ut" eftersom ersättningsperioden pågår hela 2017. Den fyller ju snart 16 år
Citat från: Tommy E skrivet 31 december 2016, 00:39:22 AM
Japp! Den tröskar på alltjämt, men i juni 2017 faller den för åldersgränsen. Här är min senaste bild på bussen:
Men på de tvåsiffriga ersättningslinjerna 27 & 28 finns inga sådana ålderskrav. Förra RB-ersättningen under detta avtal rullade ju bl.a Midbus välhållna 90-tals Carrus Star PRP303 en hel del på 28:an.
Även 7202 har dykt upp. Såg 7199 på radion häromdan, men inte sett bussen i fysisk form så vet inte om radion har kvar ett gammalt nummer.
Citat från: Tommy E skrivet 31 december 2016, 00:39:22 AM
Japp! Den tröskar på alltjämt, men i juni 2017 faller den för åldersgränsen. Här är min senaste bild på bussen:
(http://tommy.enefalk.se/bussar/album/Sverige/Arriva/7160/35.jpg)
Tack! Jag gissar att denna är avsedd för trafik främst på 660-linjerna.
7160 skulle låsas på 660/664 tycker jag. Tycker inte den borde gå på nått annat.
Jag har nåtts av rykten om att 7160, 7161, 7164 och 7706 har flyttats från Mälaröarna. Som ersättare har 7577-78 (ev. fler) flyttats hit istället.
Citat från: Tommy E skrivet 31 december 2016, 21:10:36 PM
Jag har nåtts av rykten om att 7160, 7161, 7164 och 7706 har flyttats från Mälaröarna. Som ersättare har 7577-78 (ev. fler) flyttats hit istället.
Om det är så kan jag tänka mig att åtminstone 7706 kommer ut i vanlig trafik ganska snart. Ska hålla utkik! ;)
Citat från: buskörare skrivet 31 december 2016, 17:28:28 PM
7160 skulle låsas på 660/664 tycker jag. Tycker inte den borde gå på nått annat.
Problemet med det är väl i så fall att på ordinarie linjer gäller åldersgränsen på 16 år.
Sedan vet jag inte om medelåldern i Täby påverkas av att det flyttas in gamla bussar (VDL:erna och Volvobussarna håller ju emot så effekten blir nog inte så stor.
Vet inte hur reglerna ser ut för ersättningstrafiken, men jag vill än en gång poängtera att ersättningen på Österskärslinjen blev oplanerad och inte kunde lastas Arriva.
Nu är det ju fråga om en planerad ersättning som borde ingå i Arrivas befintliga åtagande.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Tyckte jag läste att den blir 16 år i år? Men jag vet inte, tycker inte en låggolvare ska gå i högre hastigheter på landsbygden. Men den kanske är toppen.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 01 januari 2017, 01:12:55 AM
Problemet med det är väl i så fall att på ordinarie linjer gäller åldersgränsen på 16 år.
Sedan vet jag inte om medelåldern i Täby påverkas av att det flyttas in gamla bussar (VDL:erna och Volvobussarna håller ju emot så effekten blir nog inte så stor.
Vet inte hur reglerna ser ut för ersättningstrafiken, men jag vill än en gång poängtera att ersättningen på Österskärslinjen blev oplanerad och inte kunde lastas Arriva.
Nu är det ju fråga om en planerad ersättning som borde ingå i Arrivas befintliga åtagande.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Förvisso planerat - men i förutsättningarna för avtalet så talade man om sommarersättningar, vilket är en helt annan sak än att köra ersättning på vintern. Det finns väl därför stora möjligheter för Arriva att diskutera den här frågan med Trafikförvaltningen och komma överens om dispens. Den senare kan ju knappast kräva att man ska ha ett lager med x-antal vagnar att använda ifall Trafikförvaltningen kommer på att man ska stänga av trafiken under vintertid. Det går ju rimligen till så att man planerar avstängningen tillsammans med Arriva och att den senare då anger på vilket sätt man kan klara av att lösa ersättningstrafiken och vilka avsteg man måste göra från avtalskraven, vilket den förra då väl bara har att acceptera (i princip)
Men i grunden är det ju som sagt samma krav som annan trafik i avtalet, till skillnad från hur det sett ut på exempelvis pendeltågssidan - i det sistnämnda fallet innebär väl troligen också det nya avtalet med MTR viss skärpning kan jag tänka mig.
Citat från: eldani skrivet 26 december 2016, 20:21:33 PM
Jag hade lite tid över så jag kollade upp dom fd. Keolis som nämndes i tråden och dom här bussarna är nu registrerade hos Arriva i Täby förvärvsdatum 2016-12-22.
fd. Keolis 6389 BTZ 163 och är fortfarande avställd 2016-12-03 årsmodell 2010.
fd. Keolis 6364 CDD 159 och dom är fortfarande avställda 2016-12-03 årsmodell 2008.
fd. Keolis 6386 BFS 724
fd. Keolis 6359 BFS 810
fd. Keolis 6360 BFS 824
fd. Keolis 6388 CZC 027
Nu har Arriva i Täby ställt på sina fd Keolis bussar b9s och dom det gäller är och dom är påställda 2017-01-02.
fd. Keolis 6359 BFS 810
fd. Keolis 6360 BFS 824
fd. Keolis 6362 BFS 852
fd. Keolis 6364 CDD 159
fd. Keolis 6386 BFS 724
fd. Keolis 6388 CZC 027
fd. Keolis 6389 BTZ 163
Är det någon som vet vilka vagnnummer som dom kommer ha hos Arriva i Täby?
Ska förbi depån imorgon så får kika in då om ingen annan vet ;D
Våra nyinflyttade b9s har ej fått nummer än! Dock kan jag berätta att Arriva 7009 och 7605 står på depån i täby :)
Citat från: buskörare skrivet 01 januari 2017, 06:58:18 AM
Tyckte jag läste att den blir 16 år i år? Men jag vet inte, tycker inte en låggolvare ska gå i högre hastigheter på landsbygden. Men den kanske är toppen.
SL-trafiken vore inte SL-trafiken om man inte haft ett flertal rena stadsbussar på längre landsbygdslinjer. Det finns ju i teorin ingen landsbygd i Stockholms län, utan allt har alltid räknats som "tätort".
Även i Häverödal, Bergshamra, Lohärad, Fantbol etc etc?
Citat från: Mr.Omsi skrivet 04 januari 2017, 12:01:38 PM
Våra nyinflyttade b9s har ej fått nummer än! Dock kan jag berätta att Arriva 7009 och 7605 står på depån i täby :)
Intressant, jag hade inte väntat mig att 7009 skulle flyttas. Tack för observationen!
Citat från: Bussmicke skrivet 04 januari 2017, 19:26:30 PM
Även i Häverödal, Bergshamra, Lohärad, Fantbol etc etc?
Ja, tyvärr... Dumheter, men ändå ett faktum!
Det är dock inte enbart SL som är ansvariga för definitionerna. Så sent som 2009 (vill jag minnas att det var) så ändrade SCB sitt sätt att räkna så att hela Stockholms län blev synonymt med Storstockholm.
Citat från: Bussmicke skrivet 04 januari 2017, 19:26:30 PM
Även i Häverödal, Bergshamra, Lohärad, Fantbol etc etc?
Både 653 och 654 via Lohärad har ofta körts med rena låggolvare, samt andra rena tätortsbussar, ja. Både under förra och existerande avtal. Så det är inga nyheter.
Idag har både jag och andra sett en del nytt på ersättningslinjerna! Arriva 6222, 7030-31 och 7201-04 har varit i trafik i täby idag
Nu har vi fått in en udda buss! Det är gamla söne 171 (BPT062) som numera heter Arriva 8800.
(https://imgur.com/zYyHzxs.png)
Här är en bild som Bussmax på forumet tog tidigare i morse
CDD 159 har fått nummer 8806
Citat från: Ersa skrivet 04 januari 2017, 12:18:02 PM
SL-trafiken vore inte SL-trafiken om man inte haft ett flertal rena stadsbussar på längre landsbygdslinjer. Det finns ju i teorin ingen landsbygd i Stockholms län, utan allt har alltid räknats som "tätort".
Det är dock rätt stor skillnad på en låggolvare och en lågentre.
Är det någon som vet vilka vagnnummer som dom fd. Uddevalla Omnibuss och fd. Keolis har fåt hos Arriva i Täby och dom bussarna som jag undrar över är dom här.
fd. Uddevalla Omnibuss 305 CED 591
fd. Uddevalla Omnibuss 306 SYD 355
fd. Uddevalla Omnibuss 307 BGT 901
fd. Uddevalla Omnibuss 308 DES 613
fd. Uddevalla Omnibuss 309 CEE 092
fd. Uddevalla Omnibuss 310 BWM 062
fd. Uddevalla Omnibuss 312 BOB 324
fd. Uddevalla Omnibuss 314 TSL 700
Sedan är det samma med dom här fd. Keolis.
fd. Keolis 6359 BFS 810
fd. Keolis 6360 BFS 824
fd. Keolis 6362 BFS 852
fd. Keolis 6364 CDD 159
fd. Keolis 6386 BFS 724
fd. Keolis 6388 CZC 027
fd. Keolis 6389 BTZ 163
Så man kan få sin fordonslista lite uppdaterad som jag ej har möjlighet att åka in till Stockholm och Täby för tidigast i februari.
Citat från: eldani skrivet 09 januari 2017, 16:19:09 PM
Är det någon som vet vilka vagnnummer som dom fd. Uddevalla Omnibuss och fd. Keolis har fåt hos Arriva i Täby och dom bussarna som jag undrar över är dom här.
fd. Uddevalla Omnibuss 305 CED 591
fd. Uddevalla Omnibuss 306 SYD 355
fd. Uddevalla Omnibuss 307 BGT 901
fd. Uddevalla Omnibuss 308 DES 613
fd. Uddevalla Omnibuss 309 CEE 092
fd. Uddevalla Omnibuss 310 BWM 062
fd. Uddevalla Omnibuss 312 BOB 324
fd. Uddevalla Omnibuss 314 TSL 700
Sedan är det samma med dom här fd. Keolis.
fd. Keolis 6359 BFS 810
fd. Keolis 6360 BFS 824
fd. Keolis 6362 BFS 852
fd. Keolis 6364 CDD 159
fd. Keolis 6386 BFS 724
fd. Keolis 6388 CZC 027
fd. Keolis 6389 BTZ 163
Så man kan få sin fordonslista lite uppdaterad som jag ej har möjlighet att åka in till Stockholm och Täby för tidigast i februari.
Inte en enda av de har rullat på ersättningen idag förutom CDD159 som fått nummer 8806 så jag misstänker att de inte är numrerade och redo för trafik än.
Är det så här illa?
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/arriva-svarar-efter-kaoset-chaufforerna-har-fatt-tio-dagars-utbildning/repqai!QtgwnYQ2QaZvKxXXuVEdg/
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 januari 2017, 10:05:23 AM
Är det så här illa?
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/arriva-svarar-efter-kaoset-chaufforerna-har-fatt-tio-dagars-utbildning/repqai!QtgwnYQ2QaZvKxXXuVEdg/
10 dagar är knappast lite på detta. Men ja, resten är nog tyvärr ungefär så illa. Dock är väglaget inte kalas, även erfarna förare har hamnat i diket.
Citat från: buskörare skrivet 10 januari 2017, 10:45:32 AM
10 dagar är knappast lite på detta. Men ja, resten är nog tyvärr ungefär så illa. Dock är väglaget inte kalas, även erfarna förare har hamnat i diket.
Men... merparten av dem som kör kommer väl från trafikområdet sedan tidigare? eller är det i huvudsak nyutbildade?
Ta detta inte som någon kritik nu för det är absolut inte meningen, jag körde ett antal år på -80 talet i Täby-Vallentuna-Roslagen och tittade nu på några av instruktionsfilmerna, b.la 27A t/fr Frösunda, det var två ställen som jag hade haft problem med utan instruktioner, Roslags Näsby och infarten från Vallentunaleden via Bällstaberg till Stockholmsvägen i Bällsta, resten är ju självklarheter. På "min tid" satte man upp små skyltar med linjenummer i sådana korsningar som inte var självklara, det är inte så att det är för mkt information nu?
Hur många orkar titta i 1 ½ timme på en film över en enda linje? och sedan komma ihåg det.
Jag minns när 627:an Arninge-Kista skulle börja köras för typ 35 år sedan, då spelade man in en video över hela linjesträckningen trots att det bara var delen mellan Sollentuna o Kista som var okänd mark.
Ska det utläsas som 10 dagar per förare eller totalt tio dagar för alla förare? Det är en viss skillnad.
Citat från: Walter skrivet 10 januari 2017, 11:28:29 AM
Ska det utläsas som 10 dagar per förare eller totalt tio dagar för alla förare? Det är en viss skillnad.
Knappast 10 dagar per individ enbart på ersättningstrafiken :-)
Förra ersättningen hade vi skyltar, hur det är denna gång vet jag inte. Mig veterligen har dom fått en 10 dagar lång linjeutbildning på ersättningstrafikslinjerna. Kan vara fel dock. Vissa förare kommer från Råsta, vissa är helt nya.
Citat från: buskörare skrivet 10 januari 2017, 11:42:57 AM
Förra ersättningen hade vi skyltar, hur det är denna gång vet jag inte. Mig veterligen har dom fått en 10 dagar lång linjeutbildning på ersättningstrafikslinjerna. Kan vara fel dock. Vissa förare kommer från Råsta, vissa är helt nya.
Ok då fattar jag, då blir det en kombination med linjer och körövningar, jag misstänkte något sådant då flera filmer innehöll anvisningar hur man skulle placera bussen på vägen.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 januari 2017, 12:19:15 PM
Ok då fattar jag, då blir det en kombination med linjer och körövningar, jag misstänkte något sådant då flera filmer innehöll anvisningar hur man skulle placera bussen på vägen.
Ja, det är det alltid eftersom vi inte har egen körkortsutbildning. Filmerna är ett väldigt bra komplement tycker jag!
Är planen att Fridströms, och Ellenius buss ska köra Ersättningsbussar även fortsättningsvis, eller är det bara temporärt?
Citat från: Peter Rost skrivet 13 januari 2017, 08:17:04 AM
Är planen att Fridströms, och Ellenius buss ska köra Ersättningsbussar även fortsättningsvis, eller är det bara temporärt?
Antagligen fortsättningsvis då vi fått in lite mer nya kärror nu i veckan (En Fd Lingmerths Volvo B9S samt två Scania Scalor, alla från Neoplan i Lindvreten) och vad jag har förstått ska vi ha en till kärra från Neoplan också.
Citat från: Peter Rost skrivet 13 januari 2017, 08:17:04 AM
Är planen att Fridströms, och Ellenius buss ska köra Ersättningsbussar även fortsättningsvis, eller är det bara temporärt?
Fridströms kör året ut, och ska därmed fortsätta även med 28:an. Ellénius fordon hyrs just nu av Fridströms jan-feb, och i mars blir det förhoppningsvis endast egna fordon. Dvs fem stycken. Sen är ju dörren inte stängd för ytterligare utökningar under året.
Citat från: Buzzlover skrivet 13 januari 2017, 08:53:31 AM
Antagligen fortsättningsvis då vi fått in lite mer nya kärror nu i veckan (En Fd Lingmerths Volvo B9S samt två Scania Scalor, alla från Neoplan i Lindvreten) och vad jag har förstått ska vi ha en till kärra från Neoplan också.
Det är fd Lingmerths Buss 139 UTA 771 den är nu registrerade hos Arriva i Täby från och med den 2017-01-10 och är nu också påställt den 2017-01-07.
Jag såg att det stod en (eller möjligen två) gamla boggibussar i 622x-serien på rampen på Märstadepån när jag passerade tidigare idag. Är det något man har fått som ersättning för alla bussar som lämnats bort, eller är dom bara uppe på nåt servicearbete eller liknande?
Numera ses 8004 ibland stå inne på tunneltågs- och spårvagnsdepån vid Alvik. Tidigare brukade någon av Lundas 622x-bussar stå där, så ska man tolka detta som att Lunda har övertagit 8004?
Citat från: Tommy E skrivet 19 januari 2017, 00:23:25 AM
Numera ses 8004 ibland stå inne på tunneltågs- och spårvagnsdepån vid Alvik. Tidigare brukade någon av Lundas 622x-bussar stå där, så ska man tolka detta som att Lunda har övertagit 8004?
Nej, Lunda har inte kvar sina "attack" bussar, det är numera Råsta som har dessa tjänster och kör ersättning om det skulle behövas.
Citat från: J0han skrivet 19 januari 2017, 02:07:19 AM
Nej, Lunda har inte kvar sina "attack" bussar, det är numera Råsta som har dessa tjänster och kör ersättning om det skulle behövas.
Ok, tack!
Enligt bildbevis i annan tråd har 8005 och 8008 synts till på Norrortslinjer, och dessutom har 7801 siktats på Råstalinje idag. Tillfälliga inhopp eller är bussarna omstationerade?
Citat från: Tommy E skrivet 20 januari 2017, 00:09:49 AM
Ok, tack!
Enligt bildbevis i annan tråd har 8005 och 8008 synts till på Norrortslinjer, och dessutom har 7801 siktats på Råstalinje idag. Tillfälliga inhopp eller är bussarna omstationerade?
8005 o 8008 stog på garageplan i Täby i Onsdags mer än så vet ja inte :)