Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Knallhatt skrivet 25 oktober 2007, 16:22:47 PM

Titel: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Knallhatt skrivet 25 oktober 2007, 16:22:47 PM
Upphandlingen av stadstrafiken i Jönköping är klar.

Arriva behåller sina två paket och vinner även det tredje paketet som idag körs av Swebus.
Med andra ord kommer Arriva köra all stadstrafik i Jönköping från och med juni 2008.

I ett uttalande säger länstrafikens styrelseordförande Esse Petersson
"det var ett mycket förmånligt bud från Arriva som är 25 miljoner billigare än det avtal man har idag".

Läs mer på Sveriges Radio>> http://www.sr.se/jonkoping/nyheter/artikel.asp?artikel=1678761 (http://www.sr.se/jonkoping/nyheter/artikel.asp?artikel=1678761)

Avtalstiden är 8 år räknat från och med start från sommarturlistan 2008-06-15, kan förlängas vid ett tillfälle med 2 år eller med 1 år i taget upp till 2 år.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 25 oktober 2007, 16:30:03 PM
Hur länge gäller avtalet ?
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Magnus skrivet 25 oktober 2007, 17:02:44 PM
Vilket av paketen kördes av Swebus? Tror ni det kommer bli några nya bussar till Arriva?

Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 25 oktober 2007, 17:06:22 PM
Det som inte omnämns.....
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 25 oktober 2007, 17:13:57 PM
Radio Jönköping:

"Under närmsta tiden kommer Arriva köpa in 36 nya bussar, och nio av dom är biogasbussar. Alla bussarna kommer ha alkolås och övervakningskameror."

Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Bussgubben skrivet 25 oktober 2007, 17:29:47 PM
Var kommer de bussar som Swebus har i Jönköping finnas då Arriva ska köra? Eller ska en annan entreprenör ta över vissa bussar som te.x 5019 o 5020?
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 25 oktober 2007, 17:50:16 PM
Kommer Swebus att ha kvar något avtal/linjer med JLT, eller hur ser det ut ? Har läst mig till att Swebus nyligen vunnit Skolskjutsar i alla fall, 4 st fordon, men har man något annat ?
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Jan skrivet 25 oktober 2007, 18:26:51 PM
Mycket intressant, då Arriva inte har varit framgångsrikt mer än i Skåne. Hur gick det med övriga anbud som var ute i Jönköping, var det inte 88 omlopp?
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: julle skrivet 25 oktober 2007, 19:41:51 PM
Totalt 85 tursatta fordon i de 3 paketen. Arriva kör idag paket 1 (City) och paket 2 (Tätort), Swebus paket 3 (Förort).

City inkluderar linjerna:
1 Råslätt-Centrum-Huskvarna (RÖD linje)
2 Dalvik-Centrum-Öxnehaga (GUL linje)
3 Tokarp–Centrum–Ryhov–Ljungarum–Råslätt (GRÖN linje)
11 Dalvik
13 (delad) Solåsen-Ryhov-Ekhagen-Huskvarna-Öxnehaga
15 (delad) Öxnehaga-Huskvarna C-Stensholm
16 Dalvik-Hisingsängen

Tätort inkluderar linjerna:
10 Vätterslund/Dalvik-Mariebo-Centrum-Grästorp
12 Vätterslund-Centrum-Ekhagen
13 (delad) Solåsen-Ryhov-Ekhagen-Huskvarna-Öxnehaga
15 (delad) Öxnehaga-Huskvarna C-Stensholm
17 Vilhemsro-Centrum
18 Österängen-Centrum-Torpa-Mariebo/Flygplatsen
31 Kaxholmen-Huskvarna-Tenhult
32 Huskvarna centrum-Egnahem-Lekeryd
33 Egnahem-Huskvarna Centrum
38 Huskvarna-Ekhagen-Torsvik

Förort inkluderar linjerna:
14 Råslätt-Torsvik/Hyltena
25 Centrum-Månsarp
26 Ryhov-Centrum-Bankeryd
27 Centrum-Grästorp
28 Centrum-Torsvik
29 Ryhov-Centrum-Bankeryd
30 Centrum-Tenhult
37 Centrum-Torsvik, motorvägsbuss
119 Centrum-Öggestorp
130 Centrum-Ödestugu, enstaka tur
133 Jönköping-Skillingaryd, enstaka tur
319 (Forserum-Nässjö), enstaka tur

Här går en mycket lång epok i graven när Swebus lämnar, då bolaget (tidigare SJ Buss) har kört linjen Jönköping-Bankeryd sen urminnes tider! Det var väl för SJ Buss den enda "stadlinjen" som kördes i Jönköping, bortsett från all regiontrafik bolaget en gång hade inom länet. Trisst att Swebus försvinner helt i JLT-land, där bolaget tidigare haft en stolt tradition.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Mikael Blom skrivet 25 oktober 2007, 20:32:34 PM
Citat från: julle skrivet 25 oktober 2007, 19:41:51 PM
Totalt 85 tursatta fordon i de 3 paketen. Arriva kör idag paket 1 (City) och paket 2 (Tätort), Swebus paket 3 (Förort).

City inkluderar linjerna:
1 Råslätt-Centrum-Huskvarna (RÖD linje)
2 Dalvik-Centrum-Öxnehaga (GUL linje)
3 Tokarp–Centrum–Ryhov–Ljungarum–Råslätt (GRÖN linje)
11 Dalvik
13 (delad) Solåsen-Ryhov-Ekhagen-Huskvarna-Öxnehaga
15 (delad) Öxnehaga-Huskvarna C-Stensholm
16 Dalvik-Hisingsängen

Tätort inkluderar linjerna:
10 Vätterslund/Dalvik-Mariebo-Centrum-Grästorp
12 Vätterslund-Centrum-Ekhagen
13 (delad) Solåsen-Ryhov-Ekhagen-Huskvarna-Öxnehaga
15 (delad) Öxnehaga-Huskvarna C-Stensholm
17 Vilhemsro-Centrum
18 Österängen-Centrum-Torpa-Mariebo/Flygplatsen
31 Kaxholmen-Huskvarna-Tenhult
32 Huskvarna centrum-Egnahem-Lekeryd
33 Egnahem-Huskvarna Centrum
38 Huskvarna-Ekhagen-Torsvik

Förort inkluderar linjerna:
14 Råslätt-Torsvik/Hyltena
25 Centrum-Månsarp
26 Ryhov-Centrum-Bankeryd
27 Centrum-Grästorp
28 Centrum-Torsvik
29 Ryhov-Centrum-Bankeryd
30 Centrum-Tenhult
37 Centrum-Torsvik, motorvägsbuss
119 Centrum-Öggestorp
130 Centrum-Ödestugu, enstaka tur
133 Jönköping-Skillingaryd, enstaka tur
319 (Forserum-Nässjö), enstaka tur

Här går en mycket lång epok i graven när Swebus lämnar, då bolaget (tidigare SJ Buss) har kört linjen Jönköping-Bankeryd sen urminnes tider! Det var väl för SJ Buss den enda "stadlinjen" som kördes i Jönköping, bortsett från all regiontrafik bolaget en gång hade inom länet. Trisst att Swebus försvinner helt i JLT-land, där bolaget tidigare haft en stolt tradition.

Några förtydliganden i linjeuppräkningen ovan.

Linje 11 är en ny föreslagen linje tänkt att trafikera nya bostadsområden väster om Dalvik. Finns enbart med i upphandlingen för att erhålla volymer på framtida trafik. Inga beslut om linjesträckningar m.m. tagna.
Linje 13 och 15 i City-paketet avser enbart enstaka nattur fredag och lördag som körs av fordon på linje 2 resp. 1. För linje 13 dessutom endast sträckan Öxnehaga centrum-Lövhagsgatan.
Linje 10 trafikeras i upphandlingen endast sträckan Mariebo-Centrum-Solåsen.
Linje 32 körs inte via Egnahem, varken nu eller i upphandlingsunderlaget.
Linje 27 är ny föreslagen linje som ersättning för linje 10 till Grästorp.
Linje 130 avser två av tre dubbelturer skoldagar som omloppsmässigt körs av fordon på linje 30.
Linje 133 avser nattbussen fredag och lördag som omloppsmässigt körs av fordon på linje 14.
Linje 319 avser nattbussen fredag och lördag som omloppsmässigt körs av fordon på linje 30/119.

Håller med dig att det känns vemodigt att Swebus försvinner från JLT:s domäner. Swebus hade ju i SJ Buss skepnad nästan all landsbygdstrafik i länet när jag började köra där 1982. Linjen Jönköping-Kortebo-Bankeryd var ju också den enda som var SJ:s från sin tillblivelse 1937. Övriga linjer hade köpts in under årens lopp eller övertagits genom järnvägsförstatligandena under 40-talet, bl.a. den tunga förortstrafiken mellan Jönköping och Taberg.
Nu är ju inte Swebus helt borta från Jönköpings län i alla fall. Linje 404 Jönköping-Hjo som upphandlas av Västtrafik körs ju av Swebus. Och om två år får vi veta vem som har vunnit länsbussupphandlingen, kanske Swebus kommer tillbaka då...

/Micke
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Walter skrivet 25 oktober 2007, 20:35:17 PM
Citat från: Bussgubben skrivet 25 oktober 2007, 17:29:47 PM
Var kommer de bussar som Swebus har i Jönköping finnas då Arriva ska köra? Eller ska en annan entreprenör ta över vissa bussar som te.x 5019 o 5020?

Den som lever får se, men ett anat inlägg tydr ju på nyinvesteringar. Många av Swebus bussar har några år på nacken och beroende på krav i avtalet kan de vara svåra att ta över
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: virtual1 skrivet 25 oktober 2007, 20:53:53 PM
Citat
Här går en mycket lång epok i graven när Swebus lämnar, då bolaget (tidigare SJ Buss) har kört linjen Jönköping-Bankeryd sen urminnes tider! Det var väl för SJ Buss den enda "stadlinjen" som kördes i Jönköping, bortsett från all regiontrafik bolaget en gång hade inom länet. Trisst att Swebus försvinner helt i JLT-land, där bolaget tidigare haft en stolt tradition.

Försvinner väl inte helt va? - Linje 404 t.ex. körs ju av Swebus =)
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Bussmicke skrivet 25 oktober 2007, 22:51:13 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 25 oktober 2007, 17:06:22 PM
Det som inte omnämns.....

Vad är det nu då som inte passar?
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Bussmicke skrivet 25 oktober 2007, 22:52:40 PM
Attans, då måste man till Jönköping och komplettera Blekingevagnar, 2 st....
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar + gammal skylt
Skrivet av: Axel skrivet 26 oktober 2007, 00:59:14 AM
Citat från: virtual1 skrivet 25 oktober 2007, 20:53:53 PM
Försvinner väl inte helt va? - Linje 404 t.ex. körs ju av Swebus =)

Visserligen åt Västtrafik, men ändå! Linjen går dessutom Kortebovägen ut och förbi Björneberg.

Har ni förresten vägarna förbi Prinsfors någon gång, så kolla in vändslingan för linje 26. Där står en stolpe med en omisskännlig SJ-skylt.
Om du har kamera med dig dit, vill jag gärna se bilden.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 26 oktober 2007, 11:55:22 AM
SJ Buss/Swebus har oavbrutet trafikerat Jönköping-Bankeryd sedan 1937 som Micke skriver.

Tillägger att SJ Buss/Swebus även trafikerat Jönköping-Taberg oavbrutet sedan 1945.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 26 oktober 2007, 12:42:10 PM
Avtalet tycks gälla 8 år + ev 2 år, och Swebus lär ha lagt det näst lägsta budet, vilket också var under nuvarande pris nivå, vackert så.....

.....Så övriga länet upphandlas om 2 år ?
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 26 oktober 2007, 15:25:00 PM
Kan inte låta bli att fundera över vad Arriva har för hållhake på JLT, eftersom Arriva hela tiden har avvancerat i länet ?
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Karsten skrivet 26 oktober 2007, 15:35:06 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 26 oktober 2007, 15:25:00 PM
Kan inte låta bli att fundera över vad Arriva har för hållhake på JLT, eftersom Arriva hela tiden har avvancerat i länet ?

Du menar att det måste vara något som är fel bara för att Arriva vinner anbud? Du har inte funderat över att de kanske lagt de bästa buden?
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 26 oktober 2007, 15:37:35 PM
Det säger ju sig självt att något är fel, när SWEBUS inte vinner anbudet....
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Johan B skrivet 26 oktober 2007, 15:38:48 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 26 oktober 2007, 15:37:35 PM
Det säger ju sig självt att något är fel, när SWEBUS inte vinner anbudet....

Ursäkta?!
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Karsten skrivet 26 oktober 2007, 15:51:19 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 26 oktober 2007, 15:37:35 PM
Det säger ju sig självt att något är fel, när SWEBUS inte vinner anbudet....

Är du sponsrad av Swebus eller? ???
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 26 oktober 2007, 15:55:56 PM
Jag jobbar på det....
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Axel skrivet 26 oktober 2007, 16:00:20 PM
Niklas:
Det är ibland med sorg i hjärtat jag konstaterar att vissa bolag vinner upphandlingarna. Dom lovar ibland mer än dom håller.
Man ser ju på de linjer dom redan har hur dom ser på det där med att ha trevlig och nöjd personal, hela bussar osv.
Vi vet ju hur Veolia och Swebus skött sig i Jönköping, men det är ju så med anbudsförfarande att den som begär minst vinner tävlingen. Sedan är det upp till länstrafikbolaget att följa upp att trafiken sköts som den ska.

Jag var med när Swebus hade trafik på Hisingen i Göteborg. Då var det inte roligt för dem som ville åka.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 26 oktober 2007, 16:34:48 PM
Det där är ju ett följdproblem med systemet vi har, det finns ju ingen motivation att bygga upp långsiktiga kund kontakter, man tänker inte längre än till nästa avtals period, precis som politiker inte tänker längre än till nästa mandat period.....

Entreprenören har ju ett avtal med huvudmannen, inte med resenären....
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Axel skrivet 26 oktober 2007, 17:26:16 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2007, 16:42:25 PM
Så är det tyvärr oavsett vilken av de stora drakarna det gäller, Swebus har ju inte precis varit speciellt lyckosamma i skötseln av "vunnen trafik" på många håll däribland Göteborg och Stockholm, detsamma gäller Veolia på vissa håll och andra på andra håll. 

//Lars

Och sedan finns det oerhört skötsamma företag, som pga räknefel inte får fortsätta köra. Men så är det. Upphandling är upphandling.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 oktober 2007, 17:34:02 PM
Citat från: Axel skrivet 26 oktober 2007, 17:26:16 PM
Och sedan finns det oerhört skötsamma företag, som pga räknefel inte får fortsätta köra. Men så är det. Upphandling är upphandling.


Du tänker på Kålleredsbussarna. Visst hade de fått fortsatt köra trots felräkningen. Men de fick inte justera räknefelet i efterhand. Vilket kan tyckas lite underligt eftersom det förekommit uppgifter från vanligtvis insatt håll att de trots detta hade blivit billigast. Men så långt är alltså upphandling upphandling.
Att kasta in handduken och begära sig i konkurs var Kålleredsbussarnas eget beslut som inte tillkom efter några påtryckningar från Västtrafik. Tvärtom ville Västtrafik att de skulle köra trots felräkningen.
Felräkningen bestod i att Kålleredsbussarna glömt räkna in lördags- och söndagstrafiken i anbudet. Eftersom denna var av relativt liten omfattning påverkade det inte slutsumman i alltför hög grad. Om jag minns rätt motsvarade det mindre än 10 procent av det som upphandlades.
Frånsett detta är det naturligtvis mycket tråkigt att Kålleredsbusarna kände sig tvingade att upphöra.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Axel skrivet 26 oktober 2007, 17:57:16 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 oktober 2007, 17:34:02 PM
......... Kålleredsbusarna kände sig tvingade att upphöra.


Inte för att detta heller har med upphandlingen i Vätterns storstad, men busarna i Kållered är likadana som förut.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 oktober 2007, 18:06:34 PM
Citat från: Axel skrivet 26 oktober 2007, 17:57:16 PM
Inte för att detta heller har med upphandlingen i Vätterns storstad, men busarna i Kållered är likadana som förut.

Så blir det när man läser Grönköpings Veckoblad för mycket. Det i kombination med ett kärvande tangentbord.  :-[
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Axel skrivet 27 oktober 2007, 00:45:38 AM
Ett nittital personer blir utan jobb när Swebuds lägger ner, säger P4 Jönköping (http://sr.se/jonkoping/nyheter/artikel.asp?artikel=1681135)

I en annan notis (http://sr.se/jonkoping/nyheter/artikel.asp?artikel=1681159), kan man höra att dessa erbjuds arbete i ett annat bussbolag
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 oktober 2007, 09:16:11 AM
Citat från: Axel skrivet 27 oktober 2007, 00:45:38 AM
Ett nittital personer blir utan jobb när Swebuds lägger ner, säger P4 Jönköping (http://sr.se/jonkoping/nyheter/artikel.asp?artikel=1681135)

I en annan notis (http://sr.se/jonkoping/nyheter/artikel.asp?artikel=1681159), kan man höra att dessa erbjuds arbete i ett annat bussbolag

Media har alltid en förmåga att överdriva. Jobben blir ju kvar om än med annan arbetsgivare.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Jan skrivet 27 oktober 2007, 10:36:18 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 oktober 2007, 09:16:11 AM
Media har alltid en förmåga att överdriva. Jobben blir ju kvar om än med annan arbetsgivare.

Båda ja och nej Staffan. Om du menar att bussen ska köras så är det rätt. Däremot som får vi se om det blir lika många tillsvidaretjänster(fasta) med Arriva som aktör. På andra håll så minskar tillsvidaretjänsterna medan timtjänsterna ökar. Detta med samma trafikutbud. Om rätt ska vara rätt så måste man ha den modell som finns i Norrland att alla fortsätter över till den nya aktören.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: eomer skrivet 27 oktober 2007, 11:48:06 AM
Är det samma trafikvolym som tidigare när det gäller den nu upphandlade trafiken?
//Eomer
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Jan skrivet 27 oktober 2007, 11:58:50 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 oktober 2007, 10:58:30 AM
I norrland?

Möjligen i glesbygden där inga andra jobb eller förare finns men inte annars.

//Lars

Den aktör som tar trafiken i Umeå tar över personalen. Om nu Veolia tappar den vill säga.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 oktober 2007, 12:18:17 PM
Citat från: Jan skrivet 27 oktober 2007, 10:36:18 AM
Båda ja och nej Staffan. Om du menar att bussen ska köras så är det rätt. Däremot som får vi se om det blir lika många tillsvidaretjänster(fasta) med Arriva som aktör. På andra håll så minskar tillsvidaretjänsterna medan timtjänsterna ökar. Detta med samma trafikutbud. Om rätt ska vara rätt så måste man ha den modell som finns i Norrland att alla fortsätter över till den nya aktören.

Det är naturligtvis riktigt att det inte är givet att alla anställda bereds jobb. Det kan ju mycket väl bli färre tjänster. Dessutom kan det teoretiskt vara så att den nya operatören tappar trafik någon annanstans samtidigt med att den nya trafiken startar och då i första hand erbjuder dessa anställda fortsatt jobb om de kan tänka sig att flytta. Men Arriva har väl inget avtal som går ut till sommaren.
Att 90 bussförare skulle bli av med jobbet om de accepterar att gå över till Arriva är helt uteslutet. Även om jag naturligtvis kan förstå att de Swebus-anställda känner oro. Men det jag efterlyser är lite rimliga proportioner i massmediarapporteringen.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 27 oktober 2007, 15:47:58 PM
Är det inte lite så också, att när en entreprenör mister trafik, finns det ett antal som slutar frivilligt och söker sig till andra jobb, av olika skäl ?

Ex: Om jag kört åt Swebus i 10 år, och sympatiserat med Swebus, varför skulle jag hux flux vara motiverad att byta arbetsgivare ?

Ett annat ex, kan ju vara att man helt enkelt inte ställer upp på systemet.

eller att man bara känner att man vill byta jobb....
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 oktober 2007, 15:51:20 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 27 oktober 2007, 15:47:58 PM
Är det inte lite så också, att när en entreprenör mister trafik, finns det ett antal som slutar frivilligt och söker sig till andra jobb, av olika skäl ?

Ex: Om jag kört åt Swebus i 10 år, och sympatiserat med Swebus, varför skulle jag hux flux vara motiverad att byta arbetsgivare ?

Ett annat ex, kan ju vara att man helt enkelt inte ställer upp på systemet.

eller att man bara känner att man vill byta jobb....

Har man ändå funderat på att byta jobb, flytta till annan ort eller till exempel ta ut pension är ju det ett gyllene tillfälle att göra det när det blir entreprenörsbyte. Och detta brukar medföra att åtminstone de förare som själva vill gå över till den nye entreprenören också erbjuds göra det.
Som Lars skrev kan det vara kärvare för administrativ personal. Sedan kan det finnas en och annan långtidssjuskriven eller timanställd som kan ligga pyrt till också.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Axel skrivet 27 oktober 2007, 16:22:42 PM
Länstrafiken kan nu på sin hemsida lämna positivt besked från upphandlingen av tätorstrafik i Jönköping. (felstavningen är deras).
"Kostnaderna kommer att minska samtidigt som busstrafiken förnyas och miljövänliga biogasbussar tas i trafik."
Läs mer (http://www.jlt.se/nyheter/pressinfo%2007-10-25.pdf)
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Jo skrivet 27 oktober 2007, 22:15:05 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 oktober 2007, 19:19:55 PM
Ja som en gammal kollega till mig sa(numera jobbar vi åt varsitt företag)  idag skulle man vara skattebetalare i Jönköping, det är bara att gratulera till en avsevärt kostnadsminskning och detta trots att trafiken upphandlats regelbundet. (trafik som inte upphandlats på många år kan få liknande resultat åt ena eller andra hållet)

Arriva är bara att gratulera (eller beklaga), prisskillnaden är så stor att det inte ens är någon idé att analysera då knappast någon annan kan köra trafiken till det priset, tom Swebus pris känns alltför lågt.

Arriva har hitills inte varit konkurrenskraftiga prismässigt än i några enstaka områden i Skåne, om detta ska ses som ett tendbrott eller en enstaka åtgärd prismässigt får vi säkert se när SL presenterar resultatet innan jul.

Swebus har ju kontrakt för dryga 250 bussar kvar att försvara i år, kan nog bli "hårda tag" för att fixa detta.

Busslink är bara att beklaga att man inte ens var med i Jönköpingsupphandlingen, snart ett Stockholmsföretag?

//Lars


Om inte jag minns fel sa man väl samma sak förra gången från konkurrenternas(Busslink) sida. Arrivas bud var alldeles för lågt och gick inte att räkna hem sa man väl. På något sätt måste väl Arrivas bud i alla fall förra gången legat ganska rätt. Jag har svårt att tro att man skulle ha gått dåligt och att man trots detta väljer att sänka priset inför denna avtalsperiod. Vi får väl hoppas att Arriva trots ett lågt bud har för avsikt att göra ett bra jobb i Jönköping. Och visst verkar det som att vissa av företagen väljer att koncentrera sin verksamhet geografisk istället för att försöka vara med överallt och räkna seriöst. Kanske är det ändå billigare att försvara befintlig trafik istället för att lyckas slå sig in på ett nytt ställe? 
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: S Svensson skrivet 28 oktober 2007, 01:11:50 AM
Jag må bekänna att jag vet väldigt lite om ARRIVA. De tog över busstrafik från Mats Svenssons Ödåkra Buss AB.Härutöver har jag läst i Nordisk Järnbanetidskrift att de tagit över tågtrafik i Danmark samt att Arriva tagit över tågtrafik (förare och värdar) i Pågatåg i Skåne. Vem äger Arriva ? Balansomslutning ?

Veolia är ju multinationellt samt i huvudsak ägd av franska staten.Sören S
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: blubb skrivet 28 oktober 2007, 08:27:20 AM
Citat från: S Svensson skrivet 28 oktober 2007, 01:11:50 AM
Jag må bekänna att jag vet väldigt lite om ARRIVA. De tog över busstrafik från Mats Svenssons Ödåkra Buss AB.Härutöver har jag läst i Nordisk Järnbanetidskrift att de tagit över tågtrafik i Danmark samt att Arriva tagit över tågtrafik (förare och värdar) i Pågatåg i Skåne. Vem äger Arriva ? Balansomslutning ?

Veolia är ju multinationellt samt i huvudsak ägd av franska staten.Sören S

Arriva fick Ödåkra Buss på köpet när Arriva köpte Bus Divisionen/Bus Danmark från HT som tidigare hade tagit över/köpt Ödåkra Buss.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2007, 08:53:26 AM
Citat från: S Svensson skrivet 28 oktober 2007, 01:11:50 AM
Jag må bekänna att jag vet väldigt lite om ARRIVA. De tog över busstrafik från Mats Svenssons Ödåkra Buss AB.Härutöver har jag läst i Nordisk Järnbanetidskrift att de tagit över tågtrafik i Danmark samt att Arriva tagit över tågtrafik (förare och värdar) i Pågatåg i Skåne. Vem äger Arriva ? Balansomslutning ?

Veolia är ju multinationellt samt i huvudsak ägd av franska staten.Sören S

Det urpsrungliga företaget kallade sig Ernst Svenssons Busstrafik (ESB) och hade bara ett par bussar. Namnbyte till Ödåkra Buss i samband med att de fick linjetrafik. De växte starkt på några år när Magnus Edelius (senare Bussapågarna) och Lars Bengtsson (senare Lasses Busstrafik i Äsperöd) ledde företaget.
Som redan skrivits såldes Ödåkra Buss till Bus Danmark som i sin tur såldes till Arriva.
Så det som på 1980-talet var ett par turistbussar är i dag en av de största bussaktörerna i Sverige. 
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Bussmicke skrivet 28 oktober 2007, 10:09:39 AM
Hette Ödåkra Buss Bus Ödåkra under Bus Danmarkstiden?

Jag vill minns jag hört (då) att det skulle vara så.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Jan skrivet 28 oktober 2007, 10:31:32 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2007, 08:53:26 AM
Det urpsrungliga företaget kallade sig Ernst Svenssons Busstrafik (ESB) och hade bara ett par bussar. Namnbyte till Ödåkra Buss i samband med att de fick linjetrafik. De växte starkt på några år när Magnus Edelius (senare Bussapågarna) och Lars Bengtsson (senare Lasses Busstrafik i Äsperöd) ledde företaget.
Som redan skrivits såldes Ödåkra Buss till Bus Danmark som i sin tur såldes till Arriva.
Så det som på 1980-talet var ett par turistbussar är i dag en av de största bussaktörerna i Sverige. 

Lite korrektion Staffan, företaget hette Egon Svenssons busstrafik.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2007, 10:37:56 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 28 oktober 2007, 10:09:39 AM
Hette Ödåkra Buss Bus Ödåkra under Bus Danmarkstiden?

Jag vill minns jag hört (då) att det skulle vara så.

Det var väl bara ett halvår som Bus Danmark ägde Ödåkra Buss. Under den tiden hann man knappast märka om bussarna, men nog hette det Bus Danmark egentligen. Jag såg också några förare med uniform som det stod Bus Danmark på under den tid det begav sig.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Jan skrivet 28 oktober 2007, 10:39:18 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2007, 10:37:56 AM
Det var väl bara ett halvår som Bus Danmark ägde Ödåkra Buss. Under den tiden hann man knappast märka om bussarna, men nog hette det Bus Danmark egentligen. Jag såg också några förare med uniform som det stod Bus Danmark på under den tid det begav sig.


Bussarna var märkta Ödråkra buss sedan Arriva.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 oktober 2007, 10:39:26 AM
Citat från: Jan skrivet 28 oktober 2007, 10:31:32 AM
Lite korrektion Staffan, företaget hette Egon Svenssons busstrafik.

Givetvis! Tillfällig hjärnsläpp. Eller som jag formulerat det i "Lex Sävenfjord": Anmärker man på att någon har skrivit fel så skriver man minst ett fel själv.
Tack för rättelsen!
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar + gammal skylt
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 28 oktober 2007, 10:53:34 AM
Citat från: Axel skrivet 26 oktober 2007, 00:59:14 AM
Har ni förresten vägarna förbi Prinsfors någon gång, så kolla in vändslingan för linje 26. Där står en stolpe med en omisskännlig SJ-skylt.
Om du har kamera med dig dit, vill jag gärna se bilden.

Här du en bild från Prinseryd lördagen den 27 dennes.
Nu är det ju ett par år sedan jag körde linje 26. Jag har varit här ett otal gånger och spenderat reglertid men hållplatsskylten har jag inget minne av. Men den finns ännu kvar dock ej komplett.
//Hans

(http://radiomuseet.com/hans/Bild182.jpg)
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: David skrivet 29 oktober 2007, 05:53:02 AM
Citat från: Mikael Blom skrivet 25 oktober 2007, 20:32:34 PM
Några förtydliganden i linjeuppräkningen ovan.

Linje 11 är en ny föreslagen linje tänkt att trafikera nya bostadsområden väster om Dalvik. Finns enbart med i upphandlingen för att erhålla volymer på framtida trafik. Inga beslut om linjesträckningar m.m. tagna.
Linje 13 och 15 i City-paketet avser enbart enstaka nattur fredag och lördag som körs av fordon på linje 2 resp. 1. För linje 13 dessutom endast sträckan Öxnehaga centrum-Lövhagsgatan.
Linje 10 trafikeras i upphandlingen endast sträckan Mariebo-Centrum-Solåsen.
Linje 32 körs inte via Egnahem, varken nu eller i upphandlingsunderlaget.
Linje 27 är ny föreslagen linje som ersättning för linje 10 till Grästorp.
Linje 130 avser två av tre dubbelturer skoldagar som omloppsmässigt körs av fordon på linje 30.
Linje 133 avser nattbussen fredag och lördag som omloppsmässigt körs av fordon på linje 14.
Linje 319 avser nattbussen fredag och lördag som omloppsmässigt körs av fordon på linje 30/119.

Håller med dig att det känns vemodigt att Swebus försvinner från JLT:s domäner. Swebus hade ju i SJ Buss skepnad nästan all landsbygdstrafik i länet när jag började köra där 1982. Linjen Jönköping-Kortebo-Bankeryd var ju också den enda som var SJ:s från sin tillblivelse 1937. Övriga linjer hade köpts in under årens lopp eller övertagits genom järnvägsförstatligandena under 40-talet, bl.a. den tunga förortstrafiken mellan Jönköping och Taberg.
Nu är ju inte Swebus helt borta från Jönköpings län i alla fall. Linje 404 Jönköping-Hjo som upphandlas av Västtrafik körs ju av Swebus. Och om två år får vi veta vem som har vunnit länsbussupphandlingen, kanske Swebus kommer tillbaka då...

/Micke

Vad är anledningen till att man valt att splittra linje 10, att låta den rulla endast Mariebo - Centrum - Solåsen? Att sedan börja trafikera Grästorp med en ny linje som endast rullar Grästorp - Centrum förstår jag inte tanken bakom. Blir ju bara massa smålinjer likt linje 16 snart i denna stad, är det nya trenden? För många år sedan trafikerade linje 37 tillsammans med linje 10 Grästorp, 37:an gick (om jag minns rätt) Grästorp - Ljungarum - Centrum, men lades efter ett tag ner. Nån som kommer ihåg varför? Hoppas inte att den ev kommande 27:an går samma öde till mötes...

MVH
David
Titel: SV: Upphandling Jönköping överklagad
Skrivet av: Axel skrivet 08 november 2007, 00:57:08 AM
Enligt Radio Jönköping (http://sr.se/jonkoping/nyheter/artikel.asp?artikel=1703374) är Swebus missnöjd med Länstrafikens beslut.
Titel: SV: Upphandling Jönköping överklagad
Skrivet av: Jan skrivet 08 november 2007, 10:58:53 AM
Citat från: Axel skrivet 08 november 2007, 00:57:08 AM
Enligt Radio Jönköping (http://sr.se/jonkoping/nyheter/artikel.asp?artikel=1703374) är Swebus missnöjd med Länstrafikens beslut.

18% skillnad till 2:a är anmärkningvärt. Sedan stor skillnad mellan 2:an och 3:an. Frågan är om JLT har tagit hänsyn till att om man verkligen kan köra till dessa priser som Arriva lagt.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: S Svensson skrivet 08 november 2007, 19:17:28 PM
Lite malört.
Jag undrar om det verkligen är så att en länshuvudman skall gå händelserna i förväg. När ett anbud kommer in så skall det ses så att anbudet är på det som man begärt in anbud på. Antar man anbudet betalar LHM det pris som man kommit överens om.
Allt enligt avtalslag och handelsbalk.
Sedan kan jag förstå att det bordes ta hänsyn till förmåga att driva företag. Även om LHM tycker priset är för lågt så skall man inte ta hänsyn till detta.
LHM skall ta hänsyn till lagliga hinder. Trafikföretag SKALL ha trafiktillstånd,ansvarig person skall finnas och bussarna skall vara "lagliga".
Dvs ägare skall inte ha näringsförbud,skatterna skall vara betalda och bussar lämpliga och ha kärnegenskaper.
LHM tar alltså inte hänsyn till om folk blir arbetslösa,ägare till bussar på tidigare utövare blir utan ersättning osv.

Tidigare då det var en bussägare som till linjetrafiktillstånd medförde detta också skyldigheter och trafikeringsplikt. Detta glöms ibland bort när upphandlingar diskuteras.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Ersa skrivet 08 november 2007, 23:11:27 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 27 oktober 2007, 15:47:58 PM
Är det inte lite så också, att när en entreprenör mister trafik, finns det ett antal som slutar frivilligt och söker sig till andra jobb, av olika skäl ?
Ex: Om jag kört åt Swebus i 10 år, och sympatiserat med Swebus, varför skulle jag hux flux vara motiverad att byta arbetsgivare ?
Ett annat ex, kan ju vara att man helt enkelt inte ställer upp på systemet.
eller att man bara känner att man vill byta jobb....

Eller så sympatiserar man med sin stad, ort eller område och kör därför glatt vidare på den trafik man gillar och fortsätter göra ett bra jobb oavsett om den utländsägda operatören och dennes uniform byts ut till en annan utländsägd vart 6-8:e år...
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 09 november 2007, 17:15:47 PM
Ja, jag ställer då inte upp på systemet, har jag jobbat åt ett bolag i många år, och kämpat för att utvecklas inom det bolaget, och så står företaget plötsligt utan uppdrag, då har jag ju kämpat förgäves.....

Det ska faen börja om från början, när det inte finns några garantier....
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: blubb skrivet 09 november 2007, 18:20:12 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 november 2007, 17:15:47 PM
Ja, jag ställer då inte upp på systemet, har jag jobbat åt ett bolag i många år, och kämpat för att utvecklas inom det bolaget, och så står företaget plötsligt utan uppdrag, då har jag ju kämpat förgäves.....

Det ska faen börja om från början, när det inte finns några garantier....

Du kan alltid flytta till Nord Korea eller Kuba och ta jobb på det statliga bussbolaget!
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 09 november 2007, 18:33:10 PM
Jag är inte kommunist ! Bägge systemen är lika värdelösa....
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: blubb skrivet 09 november 2007, 20:05:13 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 november 2007, 18:33:10 PM
Jag är inte kommunist ! Bägge systemen är lika värdelösa....

Men du kan utvecklas hos samma bolag och slipper börja om från början !
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Ersa skrivet 09 november 2007, 21:15:23 PM
Vad är det för underliga nya arbetsgivare som inte uppskattar kompetens och kunskaper som tränats fram aldeles gratis av ett annat företag? Skulle jag äga ett företg som tog över ett område från t.ex Swebus skulle jag vara glad om jag fick de mest seriösa Swebusförarna att stanna hos mig, på de linjer de redan kan.

Många förare jag känner till kör i "sitt" område, och kan/vill/fick fortsätta när trafikutövaren bytts ut 2-3 ggr på 15 år.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Axel skrivet 09 november 2007, 21:38:34 PM
Citat från: Verspieder skrivet 09 november 2007, 21:15:23 PM
Skulle jag äga ett företg som tog över ett område från t.ex Swebus skulle jag vara glad om jag fick de mest seriösa Swebusförarna att stanna hos mig, på de linjer de redan kan.

Jo, nog tar väl den nya entreprenören över de mest seriösa förarna, men det finns ju
ingen garanti för att en, som råkat bli sjuk, råkat ut för en krock eller stuckit ut hakan för att få bättre bussar får följa med över?
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Buss-Anders skrivet 10 november 2007, 10:08:36 AM
Hej!

Själv kör jag som timanställd för Swebus i Kalmar och hoppas att de vinner trafiken när nu upphandlingen blir klar någon gång i slutet av november.
Om jag är rätt underättad så rör det sig sammalagt om nästan 300 bussar totalt i Kalmar län utlagda på ett 15-tal olika paket av olika storlek.

En av nyheterna lär ska vara att en del landsbygdstrafik och skolskjutsar nu ska köras som linjetrafik med låggolvare. Motivet ska vara  att minska färdtjänsten med 50 %.
Idag körs ju en del av den trafiken av lokala entreprenörer med turistbussar.
En del av dem lägger inte in anbud då det inte skulle gå att köra  skoltrafik med just turistare och utan turistare så kan de ju inte köra beställningar på helgerna.
Sedan undrar man ju hur det ska gå att köra låggolvare på landsbygden när snön drar igång vintertid. Klarar de det?

Det skulle vara konstigt om inte de flesta bussförare i det gamla bolaget fick anställning i det nya bolaget om man förlorar trafiken. Att plötsligt hitta en uppsjö av andra bussförare som kan linjerna går väl inte och hinna utbilda några hundra andra kostar pengar och tar tid.
Som sagt långtidssjukskrivna och de som bråkar eller inte håller rätt profil får det säkert svårare.

Man undrar ju också hur det går för chefer och förmän och planerare.
Det nya bolaget vill väl ha in sina "gubbar" för att sätta sin prägel på hur verksamheten ska drivas.

En annan sak är i bolag som ska läggas ner så  är det vanligt att en del flyr  till andra verksamheter eller andra aktörer inom branschen  i slutet " uppsägningstiden så att man har svårt att hitta folk att driva verksamheten tills den dag den ska upphöra.
Är det  även vanligt inom bussbranschen undrar jag!

Mvh
Buss-Anders
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Hagri skrivet 10 november 2007, 10:58:03 AM
Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 10 november 2007, 10:08:36 AM
En av nyheterna lär ska vara att en del landsbygdstrafik och skolskjutsar nu ska köras som linjetrafik med låggolvare. Motivet ska vara  att minska färdtjänsten med 50 %.
Idag körs ju en del av den trafiken av lokala entreprenörer med turistbussar.
En del av dem lägger inte in anbud då det inte skulle gå att köra  skoltrafik med just turistare och utan turistare så kan de ju inte köra beställningar på helgerna.
Sedan undrar man ju hur det ska gå att köra låggolvare på landsbygden när snön drar igång vintertid. Klarar de det?

Frågan är om helturistbussar är så lämpliga i skoltrafik heller.  4-5 trappsteg för småttingarna  att klättra upp och nerför när de kliver på och av. Sedan är det ofta dåliga möjligheter att ha koll på hur det ser ut i trappan ner vid bakdörren på turistbussar.
Vad som klarar dåliga vägar bäst en, helturistbuss eller en ren linjevagn är nog frågan.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Jan skrivet 10 november 2007, 11:05:54 AM
Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 10 november 2007, 10:08:36 AM
Hej!

Själv kör jag som timanställd för Swebus i Kalmar och hoppas att de vinner trafiken när nu upphandlingen blir klar någon gång i slutet av november.
Om jag är rätt underättad så rör det sig sammalagt om nästan 300 bussar totalt i Kalmar län utlagda på ett 15-tal olika paket av olika storlek.

En av nyheterna lär ska vara att en del landsbygdstrafik och skolskjutsar nu ska köras som linjetrafik med låggolvare. Motivet ska vara  att minska färdtjänsten med 50 %.
Idag körs ju en del av den trafiken av lokala entreprenörer med turistbussar.
En del av dem lägger inte in anbud då det inte skulle gå att köra  skoltrafik med just turistare och utan turistare så kan de ju inte köra beställningar på helgerna.
Sedan undrar man ju hur det ska gå att köra låggolvare på landsbygden när snön drar igång vintertid. Klarar de det?

Det skulle vara konstigt om inte de flesta bussförare i det gamla bolaget fick anställning i det nya bolaget om man förlorar trafiken. Att plötsligt hitta en uppsjö av andra bussförare som kan linjerna går väl inte och hinna utbilda några hundra andra kostar pengar och tar tid.
Som sagt långtidssjukskrivna och de som bråkar eller inte håller rätt profil får det säkert svårare.

Man undrar ju också hur det går för chefer och förmän och planerare.
Det nya bolaget vill väl ha in sina "gubbar" för att sätta sin prägel på hur verksamheten ska drivas.

En annan sak är i bolag som ska läggas ner så  är det vanligt att en del flyr  till andra verksamheter eller andra aktörer inom branschen  i slutet " uppsägningstiden så att man har svårt att hitta folk att driva verksamheten tills den dag den ska upphöra.
Är det  även vanligt inom bussbranschen undrar jag!

Mvh
Buss-Anders

Det är känt att vid en förlust av sin trafik försvinner en del av förarna till andra arbeten. Ungefär 5 % är väl ett ikke välchansad uppgift.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Buss-Anders skrivet 10 november 2007, 11:10:04 AM
Nu har de ju gjort det i alla tider så klarar de säkert det i fortsättningen med.
Sedan några år åker ju även 6-åringarna med eftersom förskoleklassen  numera sorterar iunder skolan så är de skolskjutsberättigade. Dessutom så finns det ju sänkning på turistare.
De vet och kan dessuton knäppa på sig bältet och våra chaufförer inklusiva undertecknad går genom bussen i värsta flygvärdinne stil och kollar att de verkligen har gjort det.
Kamraterna brukar också vara snabba att säga " Nu har x inte knäppt bältet".

Med de lokala bussntreprenörerna är det vanligtvis ett mycket litet antal chaufförer på dessa linjer.
De vet var barnen bor och känner dem till namnet. Ibland bor de på orten och känner både barn och föräldrar och det är ju ibland även deras barns skolkamrater. Ibland är de  t.o.m släkt med vissa av barnen och deras föräldrar. Allt detta borgar för kvalitet.
När de stora drakarna drar in så blir det inte alls detsamma med flera förare som inte alls har den lokala anknytningen. Inte för att de är sämre men förutsättningarna blir helt annorlunda.

Mvh
Buss-Anders
Titel: SV: Att inte lämna inte ut anbudsunderlaget är överklagad
Skrivet av: Knallhatt skrivet 10 november 2007, 11:17:15 AM
Citat från: Axel skrivet 08 november 2007, 00:57:08 AM
Enligt Radio Jönköping (http://sr.se/jonkoping/nyheter/artikel.asp?artikel=1703374) är Swebus missnöjd med Länstrafikens beslut.


Nja, läser man vad som står på SR's hemsida så är det snarare så att Swebus har överklagat, inte anbudet, utan huvudmannens beslut att inte lämna ut Arrivas anbud. Och det är en viss skillnad.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 10 november 2007, 14:46:45 PM
Om inte JLT vill lämna ut det vinnande anbudet i sin helhet, så innebär väl det att JLT har något att dölja.....
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 10 november 2007, 15:08:28 PM
Ska man samarbeta om att all trafik ska drivas så effektivt och billigt som möjligt, borde ju anbuden rimligtvis vara offentliga....
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 10 november 2007, 15:52:29 PM
Se där, ytterligare en svaghet i systemet....
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Axel skrivet 10 november 2007, 22:37:21 PM
Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 10 november 2007, 10:08:36 AM
Man undrar ju också hur det går för chefer och förmän och planerare.
Det nya bolaget vill väl ha in sina "gubbar" för att sätta sin prägel på hur verksamheten ska drivas.

Särskilt i detta fallet är det nog så att vinnaren redan har tillräckligt med administration, Veolia har ju redan två av de tre paketen det gällde. Swebus har ingenting kvar.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Walter skrivet 10 november 2007, 22:42:56 PM
Citat från: Axel skrivet 10 november 2007, 22:37:21 PM
Särskilt i detta fallet är det nog så att vinnaren redan har tillräckligt med administration, Veolia har ju redan två av de tre paketen det gällde. Swebus har ingenting kvar.

Arriva kör de befintliga men annars håller jag med!
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Axel skrivet 10 november 2007, 23:25:24 PM
Citat från: Walter skrivet 10 november 2007, 22:42:56 PM
Arriva kör de befintliga men annars håller jag med!
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 november 2007, 22:43:10 PM
Byt ut Veolia mot Arriva så blir det rätt.

Ni har rätt båda två.

Det är inte lätt att hålla reda på alla konstiga utländska namn.
Om Veolia är gamla hederliga Connex eller Linjebuss; och Swebus (norskt) är gamla hederliga SJ, vad är egentligen Arriva för något? Har dom också sopbilar i sin flotta???
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: michael k skrivet 10 november 2007, 23:34:17 PM
varken i jönköping eller dalarna var väl uppstaren av anbuden särskillt lyckade för swebuss.
jag minns en dag när vi grillade korv på lb i jönköping och firade att vi skulle sluta ;D
då ringde en av de större klantskallarna i branshen till en arbetskamrat och undrade om det var någon som inte fått arbete

jag tor inte det är specielt många som kommer att sakna swebuss i jönöping(nu är jag partisk som tidigare förare på arriva)
i många värksamheter har de anbud varje dag var fjärde år är en lyx

ps är det inte en här som gort inlägg som arbetar på jlt?????
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Hagri skrivet 11 november 2007, 10:20:38 AM
Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 10 november 2007, 11:10:04 AM
Nu har de ju gjort det i alla tider så klarar de säkert det i fortsättningen med.
Sedan några år åker ju även 6-åringarna med eftersom förskoleklassen  numera sorterar iunder skolan så är de skolskjutsberättigade. Dessutom så finns det ju sänkning på turistare.
De vet och kan dessuton knäppa på sig bältet och våra chaufförer inklusiva undertecknad går genom bussen i värsta flygvärdinne stil och kollar att de verkligen har gjort det.
Kamraterna brukar också vara snabba att säga " Nu har x inte knäppt bältet".

Med de lokala bussntreprenörerna är det vanligtvis ett mycket litet antal chaufförer på dessa linjer.
De vet var barnen bor och känner dem till namnet. Ibland bor de på orten och känner både barn och föräldrar och det är ju ibland även deras barns skolkamrater. Ibland är de  t.o.m släkt med vissa av barnen och deras föräldrar. Allt detta borgar för kvalitet.
När de stora drakarna drar in så blir det inte alls detsamma med flera förare som inte alls har den lokala anknytningen. Inte för att de är sämre men förutsättningarna blir helt annorlunda.

Mvh
Buss-Anders

Om bolaget som kör är lokalt med lokala förare bakom ratten eller om det handlar om utombys bolag med utombys förare anser jag inte spelar någon avgörande roll. Det viktiga är bolagets och förarens inställning till uppdraget och viljan att leverera trafiksäkerhet och kvalitet.
Det kan till och med vara bra att inte ha en massa förutfattade meningar med sig i ryggsäcken om barn och föräldrar utan behandla alla lika. Man lär sig ganska snabbt var barnen bor. Kontakten med passagerarna och deras närstående handlar mer om hur föraren är som person än om var han bor.
Jag kör själv skolkörning med helturistbuss för ett utombys bolag och är utombys förare. Bolagets val av fordonstyp beror givetvis på vilka andra uppgifter fordonet skall kunna användas för.  Men min egen uppfattning är att när det rör sig om körning på allt från "enkelspåriga" dåliga grusvägar till stadstrafik hade rena linjevagnar varit att föredra. Det är ju heller ingen nackdel om fordonet är enklare att kliva ombord på och av för passagerarna.

Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Axel skrivet 11 november 2007, 16:46:13 PM
Citat från: Hagri skrivet 11 november 2007, 10:20:38 AM
Om bolaget som kör är lokalt med lokala förare bakom ratten eller om det handlar om utombys bolag med utombys förare anser jag inte spelar någon avgörande roll. Det viktiga är bolagets och förarens inställning till uppdraget och viljan att leverera trafiksäkerhet och kvalitet.
Det kan till och med vara bra att inte ha en massa förutfattade meningar med sig i ryggsäcken om barn och föräldrar utan behandla alla lika. Man lär sig ganska snabbt var barnen bor. Kontakten med passagerarna och deras närstående handlar mer om hur föraren är som person än om var han bor.
Jag kör själv skolkörning med helturistbuss för ett utombys bolag och är utombys förare. Bolagets val av fordonstyp beror givetvis på vilka andra uppgifter fordonet skall kunna användas för.  Men min egen uppfattning är att när det rör sig om körning på allt från "enkelspåriga" dåliga grusvägar till stadstrafik hade rena linjevagnar varit att föredra. Det är ju heller ingen nackdel om fordonet är enklare att kliva ombord på och av för passagerarna.



Jag tror ändå det är bättre med en eller två som kör samma skolbusslinje, än ett stort bolag som kanske kan skicka ett hundratal förare som inte fått linjekännedom.

Kan man tänka sig att ungarna är räddare om bussen om det kommer en lyxig fin turistbuss än om det kommer en gammal sunkig klo**rad trasig föredetting från nåt missat anbudsområde?

Allt detta beror förstås på ledningens goda vilja. Vill man kan säkert även ett stort bolag ha få förare på varje skoltur och rejäla städade bussar.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Kaxen skrivet 11 november 2007, 18:26:47 PM
Citat från: Axel skrivet 11 november 2007, 16:46:13 PM
Jag tror ändå det är bättre med en eller två som kör samma skolbusslinje, än ett stort bolag som kanske kan skicka ett hundratal förare som inte fått linjekännedom.

Kan man tänka sig att ungarna är räddare om bussen om det kommer en lyxig fin turistbuss än om det kommer en gammal sunkig klo**rad trasig föredetting från nåt missat anbudsområde?

Allt detta beror förstås på ledningens goda vilja. Vill man kan säkert även ett stort bolag ha få förare på varje skoltur och rejäla städade bussar.

Det här är inte systemfel, det är fel hos företagen du tar upp, det finns vissa företag som skickar ut i stort sett outbildad personal på linjerna.
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Hagri skrivet 11 november 2007, 19:04:40 PM
Citat från: Axel skrivet 11 november 2007, 16:46:13 PM
Jag tror ändå det är bättre med en eller två som kör samma skolbusslinje, än ett stort bolag som kanske kan skicka ett hundratal förare som inte fått linjekännedom.

Kan man tänka sig att ungarna är räddare om bussen om det kommer en lyxig fin turistbuss än om det kommer en gammal sunkig klo**rad trasig föredetting från nåt missat anbudsområde?

Allt detta beror förstås på ledningens goda vilja. Vill man kan säkert även ett stort bolag ha få förare på varje skoltur och rejäla städade bussar.
För att ett utombys företag vinner upphandlingen av skolkörningar behöver det varken vara sunkiga eller ostädade bussar, inte heller behöver det vara mängder av olika förare på samma linje.
Det utombys företag jag kör för har på alla linjer samma förare hela tiden utom ett par linjer där ett par, tre förare kan alternera. 
Sedan behöver det inte nödvändigtvis vara ett stort företag med många hundra bussar som går in och tar skolkörningar från lokala entreprenörer.  Det kan lika väl vara mindre bussföretag som utökar och går i ytterligare en kommun.

Det är lätt att titta bakåt och säga att allt var bättre förr. Men var det alltid bättre för, när den lokala entreprenören körde? Eller är det så att det är lätt att glömma och bara komma ihåg det som var bra och förtränga det som inte var så bra?
Kan det också vara så att en del lokala entreprenörer försvinner när de står inför stora investeringar i nya fordon för att klara upphandlingskrav?
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: scaniaolsson skrivet 11 juni 2008, 20:50:08 PM
Väcker lite liv i en gammal tråd, lite off ämnet med just Jönköping men ändå.

Fick i förra veckan i samband med Sommarkortsinköp även tag på ett ex. av Tjänstetidtabellen för Skåne.
Ja jag kan tycka att namnet Tjänstetidtabell är lite konstigt eftersom man kan köpa den om man frågar efter den.

Nåväl. I dessa upphandlingstider så blir jag lika glad varje gång som jag ser att Olssons Buss i Vittskövle har kvar trafiken på linje 553. Nu är det ju visserligen så att dom en gång i tiden startade linjen (1923) och sedan dess skött trafiken utan annan operatörs närvaro.

Säger som dagens kids skulle sagt.

- 85 bast, respekt mannen !!

Är det någon här som vet om det finns något avtal som gör att Olssons inte konkurrensutsätts ?????

Mvh och Go kväll.
Scaniaolsson

(Som inte är släkt med nämnda Olssons.)
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Walter skrivet 11 juni 2008, 20:56:16 PM
Citat från: scaniaolsson skrivet 11 juni 2008, 20:50:08 PM
Väcker lite liv i en gammal tråd, lite off ämnet med just Jönköping men ändå.

Fick i förra veckan i samband med Sommarkortsinköp även tag på ett ex. av Tjänstetidtabellen för Skåne.
Ja jag kan tycka att namnet Tjänstetidtabell är lite konstigt eftersom man kan köpa den om man frågar efter den.

Nåväl. I dessa upphandlingstider så blir jag lika glad varje gång som jag ser att Olssons Buss i Vittskövle har kvar trafiken på linje 553. Nu är det ju visserligen så att dom en gång i tiden startade linjen (1923) och sedan dess skött trafiken utan annan operatörs närvaro.

Säger som dagens kids skulle sagt.

- 85 bast, respekt mannen !!

Är det någon här som vet om det finns något avtal som gör att Olssons inte konkurrensutsätts ?????

Mvh och Go kväll.
Scaniaolsson

(Som inte är släkt med nämnda Olssons.)

Mer i denna tråd

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=11464.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=11464.0)
Titel: SV: Upphandling Jönköping klar
Skrivet av: Viktor skrivet 11 juni 2008, 22:50:13 PM
Citat från: Mikael Blom skrivet 25 oktober 2007, 20:32:34 PM
Några förtydliganden i linjeuppräkningen ovan.

Linje 11 är en ny föreslagen linje tänkt att trafikera nya bostadsområden väster om Dalvik. Finns enbart med i upphandlingen för att erhålla volymer på framtida trafik. Inga beslut om linjesträckningar m.m. tagna.
Linje 13 och 15 i City-paketet avser enbart enstaka nattur fredag och lördag som körs av fordon på linje 2 resp. 1. För linje 13 dessutom endast sträckan Öxnehaga centrum-Lövhagsgatan.
Linje 10 trafikeras i upphandlingen endast sträckan Mariebo-Centrum-Solåsen.
Linje 32 körs inte via Egnahem, varken nu eller i upphandlingsunderlaget.
Linje 27 är ny föreslagen linje som ersättning för linje 10 till Grästorp.
Linje 130 avser två av tre dubbelturer skoldagar som omloppsmässigt körs av fordon på linje 30.
Linje 133 avser nattbussen fredag och lördag som omloppsmässigt körs av fordon på linje 14.
Linje 319 avser nattbussen fredag och lördag som omloppsmässigt körs av fordon på linje 30/119.

Håller med dig att det känns vemodigt att Swebus försvinner från JLT:s domäner. Swebus hade ju i SJ Buss skepnad nästan all landsbygdstrafik i länet när jag började köra där 1982. Linjen Jönköping-Kortebo-Bankeryd var ju också den enda som var SJ:s från sin tillblivelse 1937. Övriga linjer hade köpts in under årens lopp eller övertagits genom järnvägsförstatligandena under 40-talet, bl.a. den tunga förortstrafiken mellan Jönköping och Taberg.
Nu är ju inte Swebus helt borta från Jönköpings län i alla fall. Linje 404 Jönköping-Hjo som upphandlas av Västtrafik körs ju av Swebus. Och om två år får vi veta vem som har vunnit länsbussupphandlingen, kanske Swebus kommer tillbaka då...

/Micke

Kan bara meddela att linje 27 kommer ej att finnas och den som kommer gå mellan Grästorp - Centrum är Linje 19 heter den nya linjen.