Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: homer skrivet 21 augusti 2008, 13:45:35 PM

Titel: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: homer skrivet 21 augusti 2008, 13:45:35 PM
Idag hände de igen, blev omkörd av en turistbuss på Motorvägen utanför Stockholm, bussen ifråga ägs av han som bara har idioter anställda så de är väl iof inte så konstigt att den svanbeklädda Setran dundrade om mig i över 100 km/h... Men detta är inget undantag jag tycker mig se överallt att Turistbussar alltid ligger och "kör på spärren" Vad har har dem så brottom för??? När linjebussar kan hålla 90 och ändå komma i tid enligt tidtabellen, men han som troligen ska ut till något konferensecenter och sitta och glo i ett hörn av en parkeringsplats tills passagerarna behagar vara klara inte gör de!
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Fredde skrivet 21 augusti 2008, 13:58:40 PM
CitatInfoga citat
Idag hände de igen, blev omkörd av en turistbuss på Motorvägen utanför Stockholm, bussen ifråga ägs av han som bara har idioter anställda så de är väl iof inte så konstigt att den svanbeklädda Setran dundrade om mig i över 100 km/h... Men detta är inget undantag jag tycker mig se överallt att Turistbussar alltid ligger och "kör på spärren" Vad har har dem så brottom för??? När linjebussar kan hålla 90 och ändå komma i tid enligt tidtabellen, men han som troligen ska ut till något konferensecenter och sitta och glo i ett hörn av en parkeringsplats tills passagerarna behagar vara klara inte gör de!

Detsamma hände mig tidigare i veckan, dock inte av samma åkare, men dock ett känt bolag här i stan. Kör ifatt och ligger och nosar en några ynkar meter bakom, dock utan att köra om. Då hade jag jag buss, farthållaren inställd på 90.

Så jag undrar lite samma sak, är det så pressat schema för just dessa chaffisar?

Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: robbes skrivet 21 augusti 2008, 14:03:09 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 21 augusti 2008, 13:58:40 PM
Detsamma hände mig tidigare i veckan, dock inte av samma åkare, men dock ett känt bolag här i stan. Kör ifatt och ligger och nosar en några ynkar meter bakom, dock utan att köra om. Då hade jag jag buss, farthållaren inställd på 90.

Så jag undrar lite samma sak, är det så pressat schema för just dessa chaffisar?



grattis får man fråga vad o hur ny buss du har.

Scania har viss sjukdom med sina fordon där krävs fast färdskrivaren är klibrerad o godkänd ytterligare en hastighetsmätare i form av gps.

skrivaren i den scania jag kör dock lastbil med digital färdskrivare så ä det så som följer

du ser i displayen att du ställer in färdskrivaren på 83 (kör med släp)
Den analoga hastighetsmätaren visar på ca 87
den digitala färdskrivaren visar att du kör 86

Gps en visar att du ligger i 84

så man kan ej lita på hstighets mätarna ens



sedan en sak som linje nissarna ej tänke rpå men de som kör beställning har färdskrivar kravet med dessa kör o vilotidsregler som inte är av gudnåde att man måste ha raster etc och de böterna som är om man skulle köra någon minut för länge.

den idiot som bestämde det skall vara vid uppdelning 15 +30 och 30 skall ligga sist måste fått en knäpp i skallen tyvärr.

som alla vet är det ej så fett med rastplatser i sverige o man får ju försöka hinna till de få som finns utan att riskera flera tusen i böter
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: robbes skrivet 21 augusti 2008, 14:07:53 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 augusti 2008, 14:06:30 PM
Nää precis!

Sedan var det ju tidigare så att bara en av SL operatörerna kalibrerade och besiktigade sina skrivare med 2 års intervallen, hur det är idag vet jag inte.

finns det färdskrivare skall de vara besiktigade o godkända även om de ej behöver användas. dock om en buss går på en beställnings tur så skall färdskrivaen användas även om det bara är inom sthlm etc


är endast linje körningen som är undantagen färdskrivar kravet
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Fredde skrivet 21 augusti 2008, 14:08:54 PM
Citatgrattis får man fråga vad o hur ny buss du har.

Bussen var en Volvo B9S från 2005, mycket tveksam till att det skulle vara strul med den hastighetsmätaren.

CitatSedan var det ju tidigare så att bara en av SL operatörerna kalibrerade och besiktigade sina skrivare med 2 års intervallen, hur det är idag vet jag inte.

Kanske får man lov att kolla dagens bussar hur de ser ut då?

Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: robbes skrivet 21 augusti 2008, 14:11:54 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 augusti 2008, 14:09:28 PM
Jo men det innebär inte med automatik att det fungerar i verkligheten

tyvärr gör ju det inte och föraren spelar opftast ovetande vid en kontroll synd bara de inte får känna av böterna som de som konstant kör med färdskrivare riskerar att göra.

ett exempel om man inte har extra rullar tre stycken till digitala färdskrivaren så är det 3000 i böter. dessa skall amn ha för att polisen skall kunna göra sina utskrifter vid kontroll.
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: homer skrivet 21 augusti 2008, 14:15:32 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 augusti 2008, 13:52:07 PM
I

Men får man fråga vad du körde för fordon?  bussen hade förhoppningsvis en kalibrerad och besiktigad färdskrivare (seriösa åkare brukar ha det)



En Volvobuss av godkänd modell med godkänd färdskrivare (ja jag brukar ha koll på de)
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Fredde skrivet 21 augusti 2008, 14:24:38 PM
CitatDet ska finnas en liten klisterlapp från KG Sandströms eller liknande som anger besiktningsdatum, antingen inuti skrivaren eller på annan lätt kontrollerbar plats.

Då får man spana på det..

Dock tror jag det är ett faktum att det handlar om stressade förare, ang trådens ämne.

Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Göransson skrivet 21 augusti 2008, 14:27:58 PM
Hej.
Verkar vara en del här som aldrig kört turistbuss. Inläggen visar det helt klart.
Har erfarenhet av linjevagnar som jagar längs vägarna för att få några extra minuter på ändhållplatsen.
Är ju 90 km/h som gäller i Sverige, vilket är korkat ifs. Är ju snart 100 i hela övriga EU...
Beträffande färdskrivaren så kontrolleras den varannat år enligt gällande förordning och den ska visa rätt. Vad bilarnas mätare sedan visar är ju rent lotteri. Kan slå på hur mycket som helst.

Kan vara så ibland att man som turistbusschaufför startar i t.ex Stockholm och därefter har en rad ställen att lasta upp på för att sedan passa en färja 60 mil söderut. Färjan väntar inte. Gud nåde dig om du missar den! Kan vara struliga passagerare som inte repekterar den rast som angivits eller trafik som förhindrar en. Stress finns självklart även för turistbusschaffisen. Ofta! Resebyråer eller grupper som lägger in det där extra besöksmålet som där egentligen i praktiken inte finns tid till men som chauffören måste lösa.
Alla resor är inte till nåt konferenscenter för att sedan sitta med benen i kors......Naiv bild av turistbusschaufförens vardag måste jag säga....Är oerhört långt från det!
Men att ligga och snusa någon i bakvagnen eller göra riskabla omkörningar för någon färjas skull ska inte existera. Många chaufförer som måste lära sig respektera att vi transporterar människor och vad det ansvaret innebär.
Magnus

Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: robbes skrivet 21 augusti 2008, 14:33:10 PM
Citat från: Göransson skrivet 21 augusti 2008, 14:27:58 PM
Hej.
Verkar vara en del här som aldrig kört turistbuss. Inläggen visar det helt klart.
Har erfarenhet av linjevagnar som jagar längs vägarna för att få några extra minuter på ändhållplatsen.
Är ju 90 km/h som gäller i Sverige, vilket är korkat ifs. Är ju snart 100 i hela övriga EU...
Beträffande färdskrivaren så kontrolleras den varannat år enligt gällande förordning och den ska visa rätt. Vad bilarnas mätare sedan visar är ju rent lotteri. Kan slå på hur mycket som helst.

Kan vara så ibland att man som turistbusschaufför startar i t.ex Stockholm och därefter har en rad ställen att lasta upp på för att sedan passa en färja 60 mil söderut. Färjan väntar inte. Gud nåde dig om du missar den! Kan vara struliga passagerare som inte repekterar den rast som angivits eller trafik som förhindrar en. Stress finns självklart även för turistbusschaffisen. Ofta! Resebyråer eller grupper som lägger in det där extra besöksmålet som där egentligen i praktiken inte finns tid till men som chauffören måste lösa.
Alla resor är inte till nåt konferenscenter för att sedan sitta med benen i kors......Naiv bild av turistbusschaufförens vardag måste jag säga....Är oerhört långt från det!
Men att ligga och snusa någon i bakvagnen eller göra riskabla omkörningar för någon färjas skull ska inte existera. Många chaufförer som måste lära sig respektera att vi transporterar människor och vad det ansvaret innebär.
Magnus




nu är det så att jag kör både lastbil o turistbuss. har även kört linjetrafik med i skåne. dock at tmånga här endast kör kort sträcka är inget ovanligt och som jag skrev så är ju kör o vilotidsreglerna väldigt idiotiska i vissa avseenden. men att som vissa tursit företag ständigt tänja på gränserna är inget vidare har viss kuinskap om ett par stycken i malmö höllviken så man vet vad man talar om

Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Göransson skrivet 21 augusti 2008, 14:40:55 PM
Tack Robbes.
Jo, inte har sträckan med beteende att göra.
Intressant att du har erfarenhet av lastbil vilket jag också har även om det var när Volvo bara hade F innan siffrorna.
Tycker att generellt går det för fort på det mindre vägnätet. Bussar och lastbilar har kanske fått för bra kräm under motorhuven för det går fort numera. Hederskodexet med att vägens riddare var föredömme är ju som helt bortblåst.
Kan inte se den stora trafikfaran i hastigheten på motorväg om avståndet hålls. Bussarna är utväxlade för Tempo 100 dessutom så ibland känns 90 km som segdragning....
/Magnus
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Göransson skrivet 21 augusti 2008, 16:34:51 PM
Ser fram mot Robbes belägg för sina uttalanden om arbetstider från bolag i Malmö och Höllviken.
Han verkar vara väl insatt...... ??? Måste man ju vara för att komma med sådana påhopp...Eller?
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 21 augusti 2008, 19:06:06 PM
Jag håller helt med Göransson i sina uttalanden.
Själv kör jag liksom G. turistbuss, och bilden som målas upp av att vi sitter och glor med benen i kors dagarna i ända är totalt okunnig och naiv.

Den här diskussionen har varit uppe många gånger förr av dom som inte håller reda på fakta eller verklighetsuppfattning om vad som gäller i realiteten.

Precis som skrivits ovan av bla Lars Ödlund - bilars hastighetsmätare kan slå väldigt fel och är då rakt ingen mätsticka för hur fort ett tungt fordon med kalibrerad färdskrivare och hastighetsmätare fungerar.

Sedan antar jag att du Fredde J inte kör turistbuss som jag förstått, och då undrar jag lite över dina säkra uttalanden ibland om kalibrerade färdskrivare etc, när du inte ens behöver använda den i den typ av trafik du kör i på Björknäsgaraget.

Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Cero skrivet 21 augusti 2008, 19:27:15 PM
Så har vi åter en diskussion där bussbranschen framställs som ofelbar....

Visst har man väl blivit omkörd av såväl linje- som turistbussar i kanske inte högre fart än vad hastighetstavlorna anger men definitivt i laglig fart när övriga, även "balla Ubbe i BMW:n", hållit betydligt lägre fart pga väder- och vägförhållandena. Antagligen har alla vanliga bilister pga dålig kompetens tagit det för lugnt.

Har även sett bussar från s.k. respekterade bolag som skapat en ytterligare fil till höger om övriga på motorvägar med köbildning och där kört om alla med högerhjulen på gräset och fullt med folk i bussen. Inga problem, varför sitta i kö? Man får känslan att bussen alltid ska fram oavsett trafik-, väder- och vägförhållanden.

Jag ser tyvärr ingen ursäkt i att köra för fort eller på annat sätt bete sig olämpligt i trafiken bara för att man kör buss och har en tid(tabell) att passa. De flesta av oss har en tid att passa men det innebär väl inte att man får göra som man vill (även om vissa tycks tro det)? Eller kanske har jag missat något?
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: bastuper skrivet 21 augusti 2008, 19:43:51 PM
Mitt tips om man får nån "#¤%" bak i baken och blir orolig så släpp på gasen o vänta till dom kör om, är dom så dum att dom är fastklistrade där bak så får odm gärna svära över min låga hastighet.....
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Hagri skrivet 21 augusti 2008, 20:49:33 PM
Varför generalisera så?
Det finns proffs och nötter i alla branscher.  Men det är nötterna som märks mest och sätter djupast spår i minnet hos människor.  De som sköter sig går mer obemärkt förbi.
Folk älskar att älta det som de tycker är fel och avvikande även om det hände för några decennier sedan.
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 21 augusti 2008, 21:00:00 PM
Citat från: Cero skrivet 21 augusti 2008, 19:27:15 PM
Så har vi åter en diskussion där bussbranschen framställs som ofelbar....

Visst har man väl blivit omkörd av såväl linje- som turistbussar i kanske inte högre fart än vad hastighetstavlorna anger men definitivt i laglig fart när övriga, även "balla Ubbe i BMW:n", hållit betydligt lägre fart pga väder- och vägförhållandena. Antagligen har alla vanliga bilister pga dålig kompetens tagit det för lugnt.

Har även sett bussar från s.k. respekterade bolag som skapat en ytterligare fil till höger om övriga på motorvägar med köbildning och där kört om alla med högerhjulen på gräset och fullt med folk i bussen. Inga problem, varför sitta i kö? Man får känslan att bussen alltid ska fram oavsett trafik-, väder- och vägförhållanden.

Jag ser tyvärr ingen ursäkt i att köra för fort eller på annat sätt bete sig olämpligt i trafiken bara för att man kör buss och har en tid(tabell) att passa. De flesta av oss har en tid att passa men det innebär väl inte att man får göra som man vill (även om vissa tycks tro det)? Eller kanske har jag missat något?

hmm...ditt inlägg var faktiskt lite klurigt att bemöta måste jag erkänna.
För det första väger en buss ett antal ton mer än en en "balla-Ubbe-BMW" som du skriver - vilket även innebär att BMWns breda däck ger betydligt högre risk för vattenplaning än vad ett större fordon gör - det är ju ganska basic.

Hur skapar man en egen fil på motorvägen med en buss med ena hjulparet i gräset? Låter lite överdrivet, eftersom en bussförare "borde" känna till att bärigheten nog inte är den bästa för tyngden utanför asfalten, dessutom dyker det upp vägräcken etc som knappat går att klämma sig förbi.....så det låter lite överdrivet...även om det mycket väl kan ha hänt.

Problemet är inte att bussbranschen är ofelbar....utan att många anser den som totalt "felbar" - och rackar ner på den direkt så fort något händer.

Har aldrig en bil kört för fort? en taxi? en lastbil? eller en buss?
Eller gjort något som är "lagvidrigt" som det så fint heter?

Men det är precis som att när en buss gör något som inte är gängse, så blir det ramaskri.

Hallå...vi är på ett bussforum och inte på en allmän klagomur....därmed inte sagt att jag försvarar ett dåligt beteende i trafiken från en bussförare.

Men sluta racka ner hela tiden....och ställ in hastighetsmätaren på verkstan tack!
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Cero skrivet 21 augusti 2008, 21:33:22 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 21 augusti 2008, 21:00:00 PM
hmm...ditt inlägg var faktiskt lite klurigt att bemöta måste jag erkänna.
För det första väger en buss ett antal ton mer än en en "balla-Ubbe-BMW" som du skriver - vilket även innebär att BMWns breda däck ger betydligt högre risk för vattenplaning än vad ett större fordon gör - det är ju ganska basic.

Hur skapar man en egen fil på motorvägen med en buss med ena hjulparet i gräset? Låter lite överdrivet, eftersom en bussförare "borde" känna till att bärigheten nog inte är den bästa för tyngden utanför asfalten, dessutom dyker det upp vägräcken etc som knappat går att klämma sig förbi.....så det låter lite överdrivet...även om det mycket väl kan ha hänt.

Problemet är inte att bussbranschen är ofelbar....utan att många anser den som totalt "felbar" - och rackar ner på den direkt så fort något händer.

Har aldrig en bil kört för fort? en taxi? en lastbil? eller en buss?
Eller gjort något som är "lagvidrigt" som det så fint heter?

Men det är precis som att när en buss gör något som inte är gängse, så blir det ramaskri.

Hallå...vi är på ett bussforum och inte på en allmän klagomur....därmed inte sagt att jag försvarar ett dåligt beteende i trafiken från en bussförare.

Men sluta racka ner hela tiden....och ställ in hastighetsmätaren på verkstan tack!

Jag betraktar inte bussbranschen som totalt felbar, det vill jag definitivt tydliggöra. Precis som i alla branscher och, om vi pratar vägfarare, allt kategorier av trafikanter finns de som uppträder föredömligt och fullständigt huvudlöst och allt däremellan. Många yrkesförare kör mycket bra, dock inte alla. Många privatbilister kör mycket bra, dock inte alla. Vi gör dessutom alla våra små överträdelser ibland, medvetet eller omedvetet, och det får man nog leva med så länge det håller sig på rimlig nivå.

Beträffande exemplet med BMW:n är jag medveten om det du skriver, att bussen i kraft av sin tyngd klarar dåligt väglag bättre. Det problem som dock kan uppstå och som jag sett exempel på ibland är att bussen i kraft av att klara vätan bättre kör snabbare än personbilar och när den kör om skapar vattenridåer och speciellt i mörker kan skapa ljuseffekter som får bilisterna att uppleva situationen som väldigt obehaglig. Detta kan leda till väjningar och inbromsningar vilket i sin tur kan ge oönskade effekter i kön av bilar. Här kommer in det här med att bussföraren måste ha lite fantasi och förstå hur omgivningen upplever framfarten även om den för bussföraren inte ter sig särskilt farlig och kanske inte heller är det rent trafikmässigt. Det är att jämföra lite med diskussionen om bilar som tränger sig förbi stora fordon i innerfilen i rondeller. Här måste bilföraren ha lite fantasi och tänka sig in i hur bussen/lastbilen kommer att röra sig över filerna när den passerar rondellen, även om det rent regelmässigt kan vara rätt att köra två i bredd genom hela rondellen.

Beträffande bussar på vägrenen har jag sett det vid några tillfällen på E4 i höjd med Kista på väg in mot Stockholm i eftermiddagsrusningen. På en totalt igenkorkad motorväg skapar några kreativa personer en ytterligare fil på vägrenen. Mestadels stressade bilister och motorcyklar, men tyvärr också långfärdsbussar. Dessa kan inte passera på vägrenen överallt utan att hjulen på höger sida går i gräset, speciellt om någon i högerfilen ligger väl långt till höger (vilket iofs många har en förmåga att göra i dessa köer för att de med rätta blir sura på de som kör på vägrenen).

Det faktum att det generellt "rackas ner" på bussförare kan möjligen ha sin grund i att det faktiskt är personer som är yrkesförare och då förväntar sig nog folk i gemen att man är kunnigare, noggrannare och mer erfaren som förare och därmed inte beter sig illa i trafiken. Man kan jämföra det med vilken annan yrkesgrupp som helst. Om du eller jag ställde oss i bankkassan och det tog en halvtimme för oss att expediera en kund skulle nog kunden kunna ha fördrag med det för vi är amatörer (antar jag). Om det däremot tar samma tid för en bankman att göra jobbet skulle nog kunden gnälla och betrakta hela yrkeskåren som "inkompetent" för vi förväntar oss bättre och snabbare service i kraft av att personen är erfaren och i branschen.
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Blue skrivet 21 augusti 2008, 22:19:58 PM
Jag kör aldrig på spärren konstant, det kan hända att jag är uppe och vänder vid den men då är det för att fordonet jag håller på att passera ökar farten medan jag kör om. Oftast sätter jag farthållaren på 99 om jag ska åka långt med ett minimum av raster (t.ex om man tom kör till Stockholm eller hem) för då gör det skillnad. Kör jag en rundtur eller kortare sträckor följer jag trafikrytmen, då går det mjukt och fint för gästerna och ingen behöver svära över bussen som är ivägen eller kör som en buse.

Att göra sin egen fil i trafiken ser illa ut och gör att resten av trafikanterna tycker vi är busar oftast tjänar man väldigt lite på det också, jag kör näst intill aldrig i bussfiler om jag inte är säker på att jag inte kommer vara ivägen för lokaltrafiken.

Ibland har man bråttom och då kanske man har nytta av att man kör mycket och kan utnyttja det till att ta sig fram effektivare i trafiken, vilket kan se ut som om man kör som en biltjuv. Hur många gånger har man inte varit sugen på att köra om ett par hundra bilar på insidan på väg in i Stockholm. Alla envisas ju med att köra i mittfilen! När man då flyttar sig två filer till vänster och kör om en flock bilar (bilister är flockdjur! :D) för att sedan flytta sig två filer till höger så blir man ofelbart omkörd av bilarna som vaknat och fått upp farten till hastighetsgränsen. Folk får köra hur fort dom vill (så länge dom inte utsätter andra för fara) men låt mig sköta min hastighet med samma frihet. Det finns inget värre än bilar som kör om och saktar ner för att dom inte har någon som "drar" längre.


Varför kör alltid trailerdragare på "spärren"?  ;)
Varför kör alltid husvagnsägare som om ekipaget väger sextio ton? ;)
Varför kör alltid taxibilar som radiobilarna på tivoli? ;)

Det finns alltid en lite klick som sticker ut i alla grupper av människor!
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Jonas skrivet 21 augusti 2008, 22:25:36 PM
Citat från: Cero skrivet 21 augusti 2008, 21:33:22 PM
Det faktum att det generellt "rackas ner" på bussförare kan möjligen ha sin grund i att det faktiskt är personer som är yrkesförare och då förväntar sig nog folk i gemen att man är kunnigare, noggrannare och mer erfaren som förare och därmed inte beter sig illa i trafiken.  

"Problemet" är ju när "vanliga" bilister tror sig veta bättre än oss yrkeschaufförer och ska "tillrättavisa" oss då de tycker att vi har gjort fel, då det i 99% av fallen är tvärt om.
Minns en bilist här i stan som krockade med en av våra bussar i en ökänd högerregelkorsning(bussen kom från höger). På frågan om han inte såg bussen så svarade han att han visst hade sett bussen och att han visste att det en högerregelkorsning men att han var så trött på alla busschaufförer som "hävdar sin rätt" och således blev han påkörd av bussen som inte hann stanna...
Ett annat exempel var en bilist som ringde in och skällde på en buss som "trängt sig" ut från en hållplatsficka(detta var en 50-sträcka) så att han fick bromsa in.
På frågan om han sett om bussen blinkade vänster så svarade han att det hade han sett men tyckte att "det ska väl inte stoppa upp all trafik"...
Detta är bara två exempel på nonchalanta bilförare i den här stan...
(Därmed inte sagt att en busschaufför aldrig kan göra fel, men det är ganska så säkert betydligt oftare som bilförarna gör/har fel).

Sedna har vi ju problemet med att vi yrkesförare inte alltid "pratar samma språk" som de vanliga "amatörförarna". Ett exempel från den tiden jag själv körde var när jag skulle ut från en hållplatsficka på en 70-väg. Det var en lång kö med bilar(pga av en bomfällning tidigare) och ingen ville släppa in mig. Efter ett tag började jag rulla lite försiktigt med förhoppningen att någon skulle inse att jag ville ut på vägen. En bil blinkade då till med helljuset(vilket för mig och säkert de flesta yrkesförare betyder att det ok att köra) var på jag körde ut på vägen.
Denna bilist hade dock inte blinkat för att släppa ut mig utan snarare för att se till att jag stod kvar, så han blev tvungen att gå ut i mötande körfält för att inte köra in i mig varpå han tutade hej vilt.
Hade vi i detta läge "pratat samma språk" hade det aldrig hänt.

Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Karsten skrivet 21 augusti 2008, 23:09:23 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 21 augusti 2008, 19:06:06 PM

Sedan antar jag att du Fredde J inte kör turistbuss som jag förstått, och då undrar jag lite över dina säkra uttalanden ibland om kalibrerade färdskrivare etc, när du inte ens behöver använda den i den typ av trafik du kör i på Björknäsgaraget.



Fredde vet nog vad han talar om, färdskrivare används på alla 434:or. Kanske inte så stor del av trafiken, men tillräckligt för att alla bussar och förare på trafikområdet drabbas av 434 då och då. Dessutom har Fredde ett förflutet i Kalmar på långa linjer med färdskrivarkrav.

Uffe, man behöver inte förakta den bransch man tidigare var aktiv i. Jag tror du hade ganska bra koll på färdskrivare innan du nyttjade dem proffesionellt. ;) Eller?
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Robert Brink skrivet 21 augusti 2008, 23:20:10 PM
Många bilar visar fel hastighet förutom Saab!
Men jag har ofta blivit omkörd på tex E4an mellan Arlanda och Stockholm när jag kört för Westin, av  turistbussar men framför allt av två kända Express bussbolag..., då har jag legat i 90km/h!

//R
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Blue skrivet 21 augusti 2008, 23:36:22 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 21 augusti 2008, 23:20:10 PM
Många bilar visar fel hastighet förutom Saab!

Men jag har ofta blivit omkörd på tex E4an mellan Arlanda och Stockholm när jag kört för Westin, av  turistbussar men framför allt av två kända Express bussbolag..., då har jag legat i 90km/h!
//R

Varför skulle Saabs hastighetsmätare visa mer rätt än andra bilmärken, kompenserar den för slitna däck eller fel dimension...  ;)

Jag skulle gissa att väldigt få hastighets mätare visar rätt, däremot så är toleranserna för felvisning mycket mindre på fordon med färdskrivare. Om jag minns rätt så är toleransen +10% hos dom flesta biltillverkare, men dom får inte visa för lite.

Att expressbussarna kör fort vet vi ju sedan innan, var det inte någon tidning som räknade på tidtabellen och kom fram till att snitthastigheten var tvungen att vara ca 85km/h för att tidtabellen skulle hålla!
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Danne B. skrivet 22 augusti 2008, 00:43:29 AM
Citat från: Cero skrivet 21 augusti 2008, 21:33:22 PM
Beträffande bussar på vägrenen har jag sett det vid några tillfällen på E4 i höjd med Kista på väg in mot Stockholm i eftermiddagsrusningen. På en totalt igenkorkad motorväg skapar några kreativa personer en ytterligare fil på vägrenen. Mestadels stressade bilister och motorcyklar, men tyvärr också långfärdsbussar. Dessa kan inte passera på vägrenen överallt utan att hjulen på höger sida går i gräset, speciellt om någon i högerfilen ligger väl långt till höger (vilket iofs många har en förmåga att göra i dessa köer för att de med rätta blir sura på de som kör på vägrenen).

Exakt var på E4an menar du att detta skett? *nyfiken*

//Danne
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Göransson skrivet 22 augusti 2008, 04:21:08 AM
Känns som debatten tappat fokus, eller?
Kör efter omdömme, var ett fördömme....
Sup och svälj trevlig helg..... :P
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Cero skrivet 22 augusti 2008, 08:18:57 AM
Citat från: Danne B. skrivet 22 augusti 2008, 00:43:29 AM
Exakt var på E4an menar du att detta skett? *nyfiken*

//Danne

Mellan påfarten från Akalla och avfarten till Kista (Hanstaleden) södergående.
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Danne B. skrivet 22 augusti 2008, 10:32:10 AM
Citat från: Cero skrivet 22 augusti 2008, 08:18:57 AM
Mellan påfarten från Akalla och avfarten till Kista (Hanstaleden) södergående.

Nu är jag inte riktigt med... Menar du möjligen Kymlingelänken och inte "Hanstaleden"? Hanstavägen går från Akallavägen/Norrviksvägen i norr hela vägen ner till Kymlingelänken!

//Danne
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Karsten skrivet 22 augusti 2008, 10:42:18 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 augusti 2008, 08:24:48 AM
Ähum...

Färdskrivare används väl förhoppningsvis på samtliga linjer i trafikområdet som ingår i det schema som förarna som någon gång råkar köra 434:an har.

Det var väl så du menade?



Självklart är det så det är tänkt, och utförs av de som kan.
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: robbes skrivet 22 augusti 2008, 10:58:58 AM
det är 28 dagar som gäller numera samt så skall man kunna redogöra för de dagar amn ej har blad för genom intyg etc för semester o liknande
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Karsten skrivet 22 augusti 2008, 11:02:13 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 augusti 2008, 10:52:44 AM
Vad??

Med risk för att få på käften nu av tidigare kollegor och chefer på alla nivåer:

2002 påtalade en kollega och vän till mig det olämpliga att vissa trafikområden fortfarande många år efter att lagen om färdskrivare (EU) ratificerade stoppade huvudet i sanden och inte låtsades förstå vad som gällde enligt lag.

Jag hoppas att du inte menar allvar med att man fortfarande inte 6 år senare har lyckats genomföra detta.

I princip kan man dela in förarkåren i två delar (färdskrivarmässigt) de som kör på fast lista och aldrig nånsin kommer i kontakt med Linje 434 (i detta fall) eller någon körning utanför linjetrafiken, badkörningar, beställningar etc. och så de som kör på fast lista där 434 förekommer eller de som går på skubben/dagkommendering/timmisar etc. som när som helst kan beordras att köra 434 resp beställningstrafik.

Den första gruppen behöver ju inte (ännu) använda skrivare medans den andra gruppen alltid måste använda skrivare oavsett om man kör Linje 467 eller 434.

Vid en kontroll efter vägen, eller ännu värre en företagskontroll måste föraren kunna visa blad för om jag minns rätt 4 veckor bakåt i tiden, nåden den som har luckor.

Jag väljer att svara någorlunda dimplomatiskt.

Jag är högst tveksam till att all dagbeordrad och timanställd personal kör med färdskrivarblad hela tiden. Det är relativt ofta man hör personal påtala att det blir jobbigt i morgon för "då ska jag köra 434 och måste använda färdskrivarblad". Däremot har de som kör 434 varje dag bra koll på vilka regler som gäller, och verkar följa dem.

Själv tycker jag mig ha bra kunskaper i vilka regler som gäller - en kunskap som jag inte inhämtat hos trafikföretaget i fråga, men det kanske går att få reda vilka regler som gäller även på plats?  
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: robbes skrivet 22 augusti 2008, 11:16:38 AM
Citat från: Karsten skrivet 22 augusti 2008, 11:02:13 AM
Jag väljer att svara någorlunda dimplomatiskt.

Jag är högst tveksam till att all dagbeordrad och timanställd personal kör med färdskrivarblad hela tiden. Det är relativt ofta man hör personal påtala att det blir jobbigt i morgon för "då ska jag köra 434 och måste använda färdskrivarblad". Däremot har de som kör 434 varje dag bra koll på vilka regler som gäller, och verkar följa dem.

Själv tycker jag mig ha bra kunskaper i vilka regler som gäller - en kunskap som jag inte inhämtat hos trafikföretaget i fråga, men det kanske går att få reda vilka regler som gäller även på plats?  

Nu är det ju så att då man innehar en behörighet som kan kräva amn behöver använda färdskrivare så är man SKYLDIG att inneha den kompetensen o hålla sig konstant uppdaterad av vad som gäller. det var det första man fick lära sig i körskolan att man är skyldig att hålla sig uptodate med alla trafik regler etc som gäller och som ändras


så at tkomma o påstå man ej har någon aning om det då bör man nog sätta sig i skolbänken igen
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Karsten skrivet 22 augusti 2008, 11:23:40 AM
Citat från: robbes skrivet 22 augusti 2008, 11:16:38 AM
Nu är det ju så att då man innehar en behörighet som kan kräva amn behöver använda färdskrivare så är man SKYLDIG att inneha den kompetensen o hålla sig konstant uppdaterad av vad som gäller. det var det första man fick lära sig i körskolan att man är skyldig att hålla sig uptodate med alla trafik regler etc som gäller och som ändras


så at tkomma o påstå man ej har någon aning om det då bör man nog sätta sig i skolbänken igen

Ja visst. Har jag påstått något annat?
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 22 augusti 2008, 11:37:14 AM
Oavsett vilket så glömde vi bort ämnet som den här tråden handlade om i starten.

Jag är övertygad om att detta är en attitydfråga mellan de förare som kör linjetrafik och de som kör beställningstrafik.

Beställningsförarna tycker linjetrafikförarna är klantskallar som mest är i vägen, och linjetrafikförarna tycker turistbussförarna är bufflar som alltid skall fram med gasen i botten.

Man hälsar inte på varann...det är ju lite löjligt....står man bredvid varann så låtsades turistbussföraren inte om mig när jag körde linjetrafik, och nu när jag hälsar på linjetrafikförare är det ganska ofta tvärtom. Ibland brukar jag tuta till med tutan och demonstrativt "överhälsa" när han/hon tittar till bara för att j***as lite.

Jag är övertygad om att alla har sina fel och brister, och alla kan göra fel.
Diskussionen med färdskrivaren kan tyvärr inte linjetrafikföraren vinna i eftersom beställningsföraren lever med detta dagligen på ett helt annat sätt och måste planera sin tid och sina raster enligt reglerna, medan linjetrafikföraren har en turlista som redan är anpassad efter detta.

"homer" skrev i början och generaliserade ett helt företag att dom bara skulle ha dumskallar som körde.

Det finns personer överallt i alla branscher som inte passar in på sitt ställe eller har dåliga dagar det kommer vi aldrig ifrån....men ett helt företag består inte av klantskallar rakt igenom.

Både linjetrafiken och beställningen har säkert ett lika pressat schema - tidtabeller eller flyg/färja att passa så gör vi alla det bästa för kunden inom dom ramarna vi har är jag övertygad om.

eller jag kanske är helt ute och cyklar?
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Karsten skrivet 22 augusti 2008, 11:49:33 AM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 22 augusti 2008, 11:37:14 AM
Oavsett vilket så glömde vi bort ämnet som den här tråden handlade om i starten.

Jag är övertygad om att detta är en attitydfråga mellan de förare som kör linjetrafik och de som kör beställningstrafik.

Beställningsförarna tycker linjetrafikförarna är klantskallar som mest är i vägen, och linjetrafikförarna tycker turistbussförarna är bufflar som alltid skall fram med gasen i botten.

Man hälsar inte på varann...det är ju lite löjligt....står man bredvid varann så låtsades turistbussföraren inte om mig när jag körde linjetrafik, och nu när jag hälsar på linjetrafikförare är det ganska ofta tvärtom. Ibland brukar jag tuta till med tutan och demonstrativt "överhälsa" när han/hon tittar till bara för att j***as lite.

Jag är övertygad om att alla har sina fel och brister, och alla kan göra fel.
Diskussionen med färdskrivaren kan tyvärr inte linjetrafikföraren vinna i eftersom beställningsföraren lever med detta dagligen på ett helt annat sätt och måste planera sin tid och sina raster enligt reglerna, medan linjetrafikföraren har en turlista som redan är anpassad efter detta.

"homer" skrev i början och generaliserade ett helt företag att dom bara skulle ha dumskallar som körde.

Det finns personer överallt i alla branscher som inte passar in på sitt ställe eller har dåliga dagar det kommer vi aldrig ifrån....men ett helt företag består inte av klantskallar rakt igenom.

Både linjetrafiken och beställningen har säkert ett lika pressat schema - tidtabeller eller flyg/färja att passa så gör vi alla det bästa för kunden inom dom ramarna vi har är jag övertygad om.

eller jag kanske är helt ute och cyklar?

Nej, det var en bra sammanfattning tycker jag. Eftersom jag inte (så ofta i alla fall) kör turistbuss, men väl linjetrafik och veteranbussar så kan jag inte ställa mig helt objektiv i frågan. Ett som är helt klart är att om man kommer körandes i en Leyland Atlantean eller Svof:s gul-svarta BF så hälsar i stort sett alla, linjetrafik eller turisttrafik, glatt.
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Fredde skrivet 22 augusti 2008, 12:26:48 PM
CitatSedan antar jag att du Fredde J inte kör turistbuss som jag förstått, och då undrar jag lite över dina säkra uttalanden ibland om kalibrerade färdskrivare etc, när du inte ens behöver använda den i den typ av trafik du kör i på Björknäsgaraget.

Detta går ju att diskutera i all evighet. Jag har kört både längre sträckor med lastbil och buss, i linje och beställningstrafik, och har olika upplevelser från det. Veolia 2242 är nog den enda buss i gamla KLT-trafiken som varit i Tyskland ::)

Sen att du gillar att trampa på mina inlägg gör mig inte förvånad, tvärt om.

CitatFredde vet nog vad han talar om, färdskrivare används på alla 434:or. Kanske inte så stor del av trafiken, men tillräckligt för att alla bussar och förare på trafikområdet drabbas av 434 då och då. Dessutom har Fredde ett förflutet i Kalmar på långa linjer med färdskrivarkrav.

Visst är det så. Där var det fördskrivare som gällde på allt, vill minnas att vi endast hade 2 linjer som var kortare än vad lagen säger om färdskrivarblad.

CitatFärdskrivare används väl förhoppningsvis på samtliga linjer i trafikområdet som ingår i det schema som förarna som någon gång råkar köra 434:an har.

Det som sades när jag började var att bladet skulle användas på hela tjänsten där 434 ingår. Sen har det kommit en drös med olika budskap, som tex att det räcker med att använda detta enbart när den aktuella linjen körs. Så okunskapen på lite högre nivå om vad som egentligen gäller när vi förare frågar är nog inte den bästa...

Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: RoTe skrivet 22 augusti 2008, 12:44:28 PM
Igår blev jag omblåst av en ybuss söder om gävle när jag körde prick 80 med timmerbilen. Sedan antar jag att han var in i gävle för jag blev lika omblåst igen några mil norr om gävle. Han körde då inte en kilometer under spärren. ;)
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: robbes skrivet 22 augusti 2008, 12:54:54 PM
händer ofta man blir omblå¨st mellan södertälje in mot sthlm på nätterna mot lördagen där mamn komme rmed trailerdragaren ligger i ca 90 där men blir omblåst av röd vita faror som det står ej i trafik på så man kanske skall rensa de egna leden med innan man klankar ner på en kategori
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Jonas skrivet 22 augusti 2008, 13:01:16 PM
Kanske en dum fråga, men finns inte tempo 100 bussarna kvar?
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: robbes skrivet 22 augusti 2008, 13:05:14 PM
Citat från: Z skrivet 22 augusti 2008, 13:01:16 PM
Kanske en dum fråga, men finns inte tempo 100 bussarna kvar?

jo men de får ej köra 100 i sverige det är autoban som det gäller
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Jonas skrivet 22 augusti 2008, 13:42:04 PM
Citat från: robbes skrivet 22 augusti 2008, 13:05:14 PM
jo men de får ej köra 100 i sverige det är autoban som det gäller

När ändrades det, för de fick väl köra 100 på motorväg här med tidigare?
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Karsten skrivet 22 augusti 2008, 13:47:12 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 augusti 2008, 12:42:19 PM

Jag är bara så förvånad att man fortfarande efter 6 år stampar på samma ställe trots ett i princip 100% utbyte av människor i ledande befattningar, det måste vara inpyrt i väggarna detta??

Innerst inne är du nog inte så förvånad, även om du har helt rätt i dina uttalanden. Det är väl helt enkelt så att trafikföretagen inte har förlorat så mycket själva på att inte informera tillräckligt om lagstiftningen, eller så lärs det helt enkelt ut på ett dåligt vis i körkortsutbildningen. De förare som kan reglerna, och är rädda om sitt körtkort och sina pengar, följer dem säkert, men de som inte har fullständig kunskap (av vilken anledning som helst) gör nog så gott de kan eller får reda på. Sedan finns det självklart en liten klick som struntar i vad som gäller, men de får faktiskt skylla sig själva.

Helt ärligt förstår jag inte varför just detta förväntas fungera klockrent när inget annat gör det?
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: robbes skrivet 22 augusti 2008, 13:51:20 PM
Citat från: Z skrivet 22 augusti 2008, 13:42:04 PM
När ändrades det, för de fick väl köra 100 på motorväg här med tidigare?

har aldrig varit 100 här i sverige mig veterligen i alla fall inte under de sista tio åren som jag kört buss

vid lite sökande på nätet får man fram att det är motorvägar i tyskland o frankrike som har tempo 100
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Krille skrivet 22 augusti 2008, 16:03:26 PM
Man kan nog generellt säga att yrkestrafiken kör lite för fort
(inte alltid, men många gånger)
Jag brukar försöka hålla mig till 80 km/h som max och då blir man ju omkörd av i princip alla långtradare, även i uppförsbackar.
Största trafiksäkerhetsriskerna är ju dock knappast på motorvägarna,
utan på dom större vägarna inom tätorterna.

Spånar...

/K
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: bjalle skrivet 22 augusti 2008, 16:19:15 PM
Brukar alltid ligga i cirka 85 med lastbil, vare sig jag har släp eller inte. Givetvis på 90 vägar eller snabbare.
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Ersa skrivet 22 augusti 2008, 19:20:41 PM
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 22 augusti 2008, 11:37:14 AM
Beställningsförarna tycker linjetrafikförarna är klantskallar som mest är i vägen, och linjetrafikförarna tycker turistbussförarna är bufflar som alltid skall fram med gasen i botten.

Man hälsar inte på varann...det är ju lite löjligt....står man bredvid varann så låtsades turistbussföraren inte om mig när jag körde linjetrafik, och nu när jag hälsar på linjetrafikförare är det ganska ofta tvärtom. Ibland brukar jag tuta till med tutan och demonstrativt "överhälsa" när han/hon tittar till bara för att j***as lite.

Detta har vi ju debaterat ett par gånger tidigare i forumet samt dess föregångare, men sådant tål att upprepas. Jag kan ju återberätta om tiden i Roslagen när inte en enda FAC/turistbussförare hälsade på mig mellan Stockholm och Roslagsskogarna under tomkörningar med SL-röd Carrus Fifty skyltad "Fridströms Buss" på matriskylten. Samma förare hälsade glatt när de mötte mig några timmar senare samma dag i en silvergrå Setra med texten "Fridströms Buss" under vindrutan. Hur är det ställt med attityden, alternativt synen? Om vi hade kört båda bussarna efter varandra, hade de bara hälsat på en av oss förare då?  ::)
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Ersa skrivet 22 augusti 2008, 19:26:45 PM
Citat från: Karsten skrivet 22 augusti 2008, 11:02:13 AM
Jag väljer att svara någorlunda dimplomatiskt.

Jag är högst tveksam till att all dagbeordrad och timanställd personal kör med färdskrivarblad hela tiden. Det är relativt ofta man hör personal påtala att det blir jobbigt i morgon för "då ska jag köra 434 och måste använda färdskrivarblad". Däremot har de som kör 434 varje dag bra koll på vilka regler som gäller, och verkar följa dem.

Själv tycker jag mig ha bra kunskaper i vilka regler som gäller - en kunskap som jag inte inhämtat hos trafikföretaget i fråga, men det kanske går att få reda vilka regler som gäller även på plats?  

Eller gör man som de allra flesta förare som är anställda av ett helt annat stort trafikföretag några mil norrut. Dvs att man alltid kör med ett korrekt påskrivet färdskrivarblad i skrivaren oavsett vilken linje bussen går på. Det känns som det är enklare. Iofs är väl dessa områden och deras linjer svåra att jämföra, men om man har samma rutiner hela tiden slipper man ju det hela med att en viss linje blir "krånglig".
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Bjarne-W skrivet 22 augusti 2008, 21:52:49 PM
Men Homer - vad är det för otrevligt obegåvat språk du använder - idioter?
Jag känner detta "svanbeklädda bussföretag" utomordentligt väl och vet att det är av de "få" verkligt seriösa bussföretagen.
Om vi nu ska snacka om "obegåvade medborgare (läs idioter om du vill) så finns det nog betydligt fler av dem på detta forum än hos det antydda bussföretaget. Den slutsatsen drar jag lätt dels, när jag (årligen) läser den statistik som bl a NTF redovisar i sina "hastighetsmätningar" över hur olika bussföretags förare håller angiva hastighetsgränser,  (vilken är skrämmande dålig), blivit omkörd av snabba expressbussar osv - dels efter att följt inläggen på detta forum under många år.
Det vore klädsamt om vissa av er som skriver inlägg här stämde ner tonen ett par snäpp - vad vet ni
t ex om hur det är att vara bussföretagare, om att driva kollektivtrafik osv. Det finns alldeles för många "gnälliga experter" på detta forum.
Basta!
Bjarne Wilmarsgård, chefredaktör för tidningen bussbranschen.
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: homer skrivet 22 augusti 2008, 22:25:35 PM
Citat från: Bjarne-W skrivet 22 augusti 2008, 21:52:49 PM
Men Homer - vad är det för otrevligt obegåvat språk du använder - idioter?

Ja visst är de obegåvat och otrevligt att kalla bussförare för idioter, jag håller fullständigt med dig.

Men det är mycket konstigt vad många som har skrivit här verkar glömma bort vad nämda bussföretagare uttalade sig i samband med strejken som var för snart 2 månader sen

mitt inlägg ska ses lite med glimten i ögat och en spark i baken på GD, eftersom han bara anser att han har idioter anställda förstår jag att han inte ens försöker berätta för sina anställda vikten av att vara vägens riddare och ett gott föredömme, Åtminstånde företaget jag arbetar på har under de senaste åren lyckats med att få de flesta förare att hålla sig under 90 sträcket och på ett bra sätt förklarat varför vi inte ska ligga och köra på spärren
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Bjarne-W skrivet 22 augusti 2008, 22:32:42 PM
Eftersom jag känner GD mycket väl vet jag att det som skrevs i bl a Aftonbladet inte alls stämmer med vad han har sagt. Aftonpesten vred på GDs uttalande till något som han inte alls hade sagt. Och andra hakade på... Detta har GD också mycket noga redovisat på sin blogg.
Glimten i ögat - finemang. Det är något vad jag saknar helt på det här stället.
Hur skulle det vara om du som skriver här kom med lite konstruktiv kritik, som kan hjälpa till att utveckla buss- och kollektivtrafiken (vilket gynnar er som bussförare) - i stället för att bara gnälla eller tjafsa om t ex "bussindivider". Sandlådenivå!
En sådan tråd skulle i alla fall jag - och bussgubbarna i bussnäringen - uppskatta...

En gång i tiden körde jag under många år en 12 m lång bokbuss i Stockholm. Jag försökte imponera på min mamma genom att "skryta" om min körskicklighet med bussen....
"Du - sa hon - t o m en fluga kan göra en perfekt 3-punktslandning - upp och ner i taket"...
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: homer skrivet 22 augusti 2008, 23:39:03 PM
Citat från: Bjarne-W skrivet 22 augusti 2008, 22:32:42 PM
Aftonpesten vred på GDs uttalande till något som han inte alls hade sagt.

jag har läst både de som står i aftonpesten och hans blogg, visserligen var de inte exakt citerat i aftonbladet men likförbannat har han sagt opassande saker som inte passar sig att komma från en företagsledare i den här branchen där alla borde hålla ihop och stå enade, och jag tror vi har diskuterat de här på forumet förut så de är väl inte så mycket att diskutera vidare kanske

Citat från: Bjarne-W skrivet 22 augusti 2008, 22:32:42 PM
Hur skulle det vara om du som skriver här kom med lite konstruktiv kritik, som kan hjälpa till att utveckla buss- och kollektivtrafiken (vilket gynnar er som bussförare) - i stället för att bara gnälla eller tjafsa om t ex "bussindivider". Sandlådenivå!
En sådan tråd skulle i alla fall jag - och bussgubbarna i bussnäringen - uppskatta...

vet inte riktigt om du syftar på att jag har tjafsat om bussindivider eller om du syftar på forumet iallmänhet

men en seriös tråd om hur man skulle kunna utvecka branchen skulle jag gärna vara med på
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Blue skrivet 23 augusti 2008, 00:18:45 AM
Citat från: homer skrivet 22 augusti 2008, 23:39:03 PM
jag har läst både de som står i aftonpesten och hans blogg, visserligen var de inte exakt citerat i aftonbladet men likförbannat har han sagt opassande saker som inte passar sig att komma från en företagsledare i den här branchen där alla borde hålla ihop och stå enade, och jag tror vi har diskuterat de här på forumet förut så de är väl inte så mycket att diskutera vidare kanske

vet inte riktigt om du syftar på att jag har tjafsat om bussindivider eller om du syftar på forumet iallmänhet

men en seriös tråd om hur man skulle kunna utvecka branchen skulle jag gärna vara med på

Ironi Homer, Ironi!

GD skruvade till sina uttalande för att få upp ögonen på folk!
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: homer skrivet 23 augusti 2008, 00:42:31 AM
Citat från: Blue skrivet 23 augusti 2008, 00:18:45 AM
Ironi Homer, Ironi!

GD skruvade till sina uttalande för att få upp ögonen på folk!

Skulle inte tro de, hans blogg är knappast någon stor opinionsbildare, sen att nån reporter på aftonbladet råkade hitta den är en annan sak...
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Junior skrivet 23 augusti 2008, 08:34:04 AM
Konstigt forum. Jag följer alla regler och paragrafer som finns men jag kör fort ibland . Länge ibland. Men jag sköter mig själv och skiter i andra ::) ::) :o Lite ironi måste ni ha även stressade stadsbor Junior
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: michael k skrivet 25 augusti 2008, 12:19:00 PM
tänk vad det gick förr innan fartspärren ::)
sagt från ennu en turistbussförare som har brått hem till kaffet och hänger på fartspärren
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Peter L skrivet 25 augusti 2008, 13:05:26 PM
Citat från: michael k skrivet 25 augusti 2008, 12:19:00 PM
tänk vad det gick förr innan fartspärren ::)
sagt från ennu en turistbussförare som har brått hem till kaffet och hänger på fartspärren

Det var nog inte bara turistbussarna, även linjebussarna körde på rätt så bra, i alla fall på tomkörningarna...  ;)
Titel: SV: varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?
Skrivet av: Blue skrivet 26 augusti 2008, 22:10:31 PM
Citat från: homer skrivet 23 augusti 2008, 00:42:31 AM
Skulle inte tro de, hans blogg är knappast någon stor opinionsbildare, sen att nån reporter på aftonbladet råkade hitta den är en annan sak...

Nej det må hända men någon läser den ju iaf. annars hade ju inte aftonbladet snappat upp hans inlägg!
Tror du en kass chaffis blir bättre för att han får mer lön? Det gör inte jag, däremot kan man attrahera bättre chaufförer om lönen är högre.

Han fick ju upp blodtrycket på en del chaffisar, andra garvade gott. Du verkar ta det han skrev väldigt personligt.