Huvudmeny

Senaste inlägg

#1
Bussnack / SV: Hur många B9S finns kvar i...
Senaste inlägg av Bältes-Assar - Idag kl. 08:33:07 AM
Vad är det som händer just 9 februari?
#2
Bussnack / SV: Hur många B9S finns kvar i...
Senaste inlägg av Citywidemannen i Finland - Idag kl. 03:23:12 AM
Den 9.2.25 upphör troligen hela Vovlo 8500-modellens historia på SL-området och troligen i hela Sverige om 8900 Face-individer inte räknas med. Samt antar jag även att antalet Scania Omnilink-individer minskar till under 200 i hela Sverige.
#3
Bussar | bussbilder | ämnen 15 till 30 år / SV: Sylta utranför Kungsängen
Senaste inlägg av Walter - 27 april 2024, 21:54:33 PM
Undrar om det legat en sådan där någongång :)
#4
Bussar | bussbilder | ämnen 15 till 30 år / Sylta utranför Kungsängen
Senaste inlägg av Bussmicke - 27 april 2024, 21:46:09 PM
#5
Ordet är fritt / Cx-tåg vid Telefonplan 2018
Senaste inlägg av Bussmicke - 27 april 2024, 18:07:06 PM
#6
Just A 1340 gick till AB Demonteringar, Västerås 1967-05-11 källa SBH: https://www.svenskbusshistoria.se/#bus/35887
hur det förhöll sig med andra likadana bussar vet jag inte.
#7
Oj,vilket tidsdokument :)
Detta måste väl verkligen ha varit på sluttampen för dessa?/Ulf
#8
Flera av av dessa hus mellan Sjättenovembervägen och Johan Skyttes väg revs väl för en breddad Älvsjöväg och bostadshus, troligen 1980-talet eller senare.

Om man går in på Min karta som det heter på lantmäteriets hemsida, https://minkarta.lantmateriet.se/ så kan man se hur det såg ut 1960-talet och ca 1975 och nutid.

Skriv adress i sökrutan och klicka sedan på det färgade lagret uppe till höger.
#9
Det bör vara Älvsjövägen 29 strax sydost om korsningen Sjättenovemberv/Älvsjöv. Extravagnarna vände väl i rondellen för färd mot stan.

/Gunnar
#10
Bussnack / SV: Hur många B9S finns kvar i...
Senaste inlägg av Ersa - 26 april 2024, 08:56:17 AM
Nog minns man de gamla vattentornen till dåtidens ånglok, och alla skämt från förarkåren om att säna skulle behövas igen, just för att fylla i kylarvätska på taket på Volvo B9S längs linjesträckningarna.
Minns även en av de allra första provbussarna, registrerad som en B12M, som KR Trafik hade inlånad på prov ett tag på långa SL 639 Öregrund - Stockholm, och hur utskälld den var av förarna och passagerarna från dag ett. Sen kom Buaslink 6305 och uppåt, som saknade gardiner, AC och till och med ventilationsmunstycken för passagerarna, och hur arga resenärerna var över att åka stadsbussar med inbyggd bastu.
Ända fram till skrothögarna Nobina 7394-7399 som man mådde fysiskt dåligt av att köra med alla sina vibrationer och oljud. När man nästan var tvungen att ha hörselkåpor på sig för att att undslippa det hemska dova motorljudet och det öronbedövande skriket från stoppsignalen.

Äntligen är de snart histoia.