Huvudmeny

Längs E4 i Småland

Startat av Corny, 03 mars 2020, 08:44:14 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Corny

Längs delar av E4 i Småland, i trakterna av Ljungby och Markaryd, löper en röjd sträcka som har nummerskyltar med jämna mellanrum. Nu är det uppgrävt på flera ställen och omgärdat med orange plaststaket. Verkar lugnt vad jag kan se från motorvägen. Vad kan tänkas pågå här?
/C

VincentJkpg

Har också passerat där och varit lite förundrad.

Så vitt jag vet tillhör de små numrerade skyltarna skogsbrukarna, antagligen ska de ses från luften varför de har den vinkel de har.
De små byggena är nog kopplade till de vattenrelaterade arbeten man gör iom. ombyggnaden till motorväg. https://www.trafikverket.se/nara-dig/Kronoberg/vi-bygger-och-forbattrar/E4-Ljungby-Toftanas/nyhetsarkiv-e4-ljungby-toftanas/2020/februari/

Ända svaret jag kommit fram till iallafall utifrån den info jag hittat.

Corny

Körde igår igen längs E4 i Småland söderut. Stannade för första gången vid en rastplats nära trafikplats Värnamo södra. Där fanns en nummerskylt av samma typ som längs motorvägen. Den hade nummer 6. Alltså börjar numreringen nära Värnamo. Första synliga skyłt från motorvägen är 13. Längre fram kommer första uppgrävda  hål omgärdat av orange plaststaket. De är inte stora och det som grävts upp ligger i en hög bredvid. Ingen verksamhet tycks pågå vid hålen.
Skyltar och hål syns från och till längs motorvägen till strax norr om Strömsnäsbruk. Det är en betydligt längre sträcka än det pågående motorvägsbygget.Det är del av den tidigare 2-1 vägen som byggs om till motorväg.Där såg jag skylt nummer 80 och nära ett uppgrävt hål. Möjligt att skyltar och hålgrävning här byter sida och följer den norrgående motorvägsdelen. Såg nämligen efter den stora och höga bron över Lagan söder om Strömsnäsbruk två större hål uppgrävda nära den norrgående mototvägsdelen. Inte lätt att hålla koll på den sidan när man kör söderut men såg inte fler skyltar och hål.

Kortebo

Citat från: Corny skrivet 03 mars 2020, 08:44:14 AM
Längs delar av E4 i Småland, i trakterna av Ljungby och Markaryd, löper en röjd sträcka som har nummerskyltar med jämna mellanrum. Nu är det uppgrävt på flera ställen och omgärdat med orange plaststaket. Verkar lugnt vad jag kan se från motorvägen. Vad kan tänkas pågå här?
/C

Är det inte den gasledning som kommer från Danmark och går till/mot Värnamo-Gislaved?

scaniaolsson

Det är den lätt problemfyllda "Sydvästlänken" som löper längs E4:an på aktuell sträcka.

Sydvästlänken är en likströmsledning där den nedgrävda delen går från ungefär Tpl Värnamo N - Markaryd längs E4.
Från Värnamo till strax utanför Nässjö är det en luftledning.

Kabeln går sedan ner till Lyby/Norrto utanför Hörby där en stor omriktarstation ska göra om det till växelspänning.
Kabeln grävdes ner runt 2012-2014 och är ännu ej i drift, senaste var att största delen om inte alla skarvar på sträckan hade ett materialfel som gör att man nu får gräva upp och göra om dem. Säkert därav hålen längs vägen nu.

Sen är omriktarstationen ett sorgebarn för sig själv också.

https://www.svk.se/natutveckling/transmissionsnatsprojekt/sydvastlanken/
Fordonsintresserad elmontör.