Huvudmeny

AC i bussarna

Startat av Klaverdörr, 11 juli 2010, 12:29:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Klaverdörr

Företaget köper in en buss för över 3milj men hel AC för extra 30000kr kan man inte kosta på, med ökat resande som följd??? Jo hej säger jag! I Gävle köpte man in 46 nya bussar med hel AC och resandet har ökat det jag har märkt... När Nobina körde trafiken i Gävle var det över 30 grader i bussen det lockade fler resande!? Nä det gjorde det inte men nu händer det saker i Gävle som har Sveriges bästa Stadsbusstrafik!
Inte en enda taklucka eller öppningsbart fönster finns det utan det är ca 21-22 grader i hela busssen hela tiden avsett väder, det är resande kvallité...
Detta kommer att öka resande mycket framöver maj till sept åren framöver!  

Vem köper en ny bil idag utan AC? Föresten finns det ens å köpa idag?

Nej tack till bastulådor sa en arbetskamrat tidigare nu har han börjat åka buss istället på kortresor när AC finns!
Hur många städer behöver ha krav på AC för att få fler att resa på sommaren???  Enligt arbetskamraten är det få städer som har AC i bussen...

buskörare

Citat från: Klaverdörr skrivet 11 juli 2010, 12:29:54 PM
Företaget köper in en buss för över 3milj men hel AC för extra 30000kr kan man inte kosta på, med ökat resande som följd??? Jo hej säger jag! I Gävle köpte man in 46 nya bussar med hel AC och resandet har ökat det jag har märkt... När Nobina körde trafiken i Gävle var det över 30 grader i bussen det lockade fler resande!? Nä det gjorde det inte men nu händer det saker i Gävle som har Sveriges bästa Stadsbusstrafik!
Inte en enda taklucka eller öppningsbart fönster finns det utan det är ca 21-22 grader i hela busssen hela tiden avsett väder, det är resande kvallité...
Detta kommer att öka resande mycket framöver maj till sept åren framöver!  

Vem köper en ny bil idag utan AC? Föresten finns det ens å köpa idag?

Det där är nått jag retar mig på också. Det sätts in enbart om det är ett måste i avtalet. Men för sina förare gör man inget självmant. Har företagen helt glömt bort hur det är att sitta i en bil utan AC?

forthemoment

Citat från: buskörare skrivet 11 juli 2010, 12:53:01 PM
Det där är nått jag retar mig på också. Det sätts in enbart om det är ett måste i avtalet. Men för sina förare gör man inget självmant. Har företagen helt glömt bort hur det är att sitta i en bil utan AC?

För oss förare finns de AC i dom här bussarna iaf, det kännde jag igår. Men visst hos passagerarna var det hemskt varmt! Men i dom nya bussarna är det ju AC för passagerare, och om de funkar gör väl de resan bekvämare!
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Klaverdörr

#3
AC är en enormt liten kostnad om man ökar resandet och är en ny resande nöjd så fixar denna fler gamla negativa att resa framöver enligt vad jag märkt...
Här i Gävle går snacket att vad bra nya bolaget är nu i värmen sedan kör lokaltidningen ut detta på Nobina som kör länstrafiken sedan tror många det gäller all trafik, tråkigt för Stadsbussarna att Nobina åter sköter trafiken illa...
Flera på jobbet sa AC verkar krångla bara efter detta i tidningen

http://gd.se/nyheter/gavle/1.2159606-varma-bussar-en-trafikfara

Folk normalt har ingen koll på vilken som kör trafiken och detta är länstrafik! Men med detta i tidningen drar ner resandet och jag anser det är skandal då Nobina har krav på sig att det SKA FUNGERA och dessa gamla bussar fick AC instalerat senast förra sommaren å redan nu fungerar det inte...

hisen12

Åkte en av Nobinas Vegor till Sandviken, påvägen dit fungerade AC utmärkt. Men påvägen hem var de outhärdligt, när jag vred på fläkten kom de bara ljummen fuktig luft. Dendär luften var inte alls nå rolig så jag klev av i Valbo och tog en av "Stadsbussarnas" bussar in till Gävle. Så nästa gång väljer jag Linje 1 till Valbo, sen 91 till S-viken och tillbaka. Då är man garanterad att slippa svettas

Stadsbussarna lär väl tjäna på det med längden om fler tänker som mig.. :)

Peter Rost

Finns AC i de nya Omnilinkarna?

/Peter

bjorkaan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 juli 2010, 22:47:32 PM
Du kan nog räkna med att det bara är en tidsfråga innan problemen börjar även på de nya bussarna, Klimatanläggning i en tätortsbuss är ingen bra kombination

Såklart, dörrarna öppnar och släpper in så mycket luft så det blir knappast bättre.

lil-sis

I Stadstrafik är det bättre med öppningsbara fönster och takluckor och fläktar som vispar runt luften.

Som redan sagt så öppnas dörrarna hela tiden och då pajjar ACn och det fort. Det är inte bara inköpet som kostar...


Ersa

Det får mig att tänka på många av de äldre Carrus Fifty/Star som jag kört genom åren. Så fort bakdörren öppnades i dessa stängdes alla ventilationsfläktar av helt i bussen, och startade igen sedan bakdörren stängts. Är det medvetet kopplat så för att inte AC-aggregatet ska belastas för mycket? Detta i kombination med en förvald AC-inställning som alltid är inställd på 22 grader, eller vid extra varm väderlek c:a 5-6 grader lägre än yttertemperaturen kanske vore något för tätortsbussar? Naturligtvis är reglagen utom räckhåll för föraren.

Knut

En buss bygd uten AC er bedre enn en som er bygget for AC og AC er defekt.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Bussfanatikern

AC är ju bara en vanlig luftkonditionering och absolut ingenting att ha på en buss. ACC som är en klimatanläggning är mycket bättre eftersom man använder den året runt.
På vissa MAN-bussar så brukar takluckorna stängas automatiskt när man sätter på klimatorn och när man stänger av den så öppnas dom igen.

Nico


Visserligen, men det beror fortfarande på vilken typ av trafik bussen är avsedd för. Vid fjärrtrafik är en klimatkontrollerad buss inga problem. Däremot blir det som sagt en annan sak vid stadstrafik där bussen kanske, då man i många fall endast ha ett par hundra meter mellan olika hållplatser, öppnar/stänger samtliga dörrar ett antal gånger under en tur. Betänker man hur många gånger detta sedan utförs under bussens hela omlopp så förstår man att det svårt för aggregaten att palla med.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter Andersson

Citat från: Ersa skrivet 12 juli 2010, 00:18:13 AM
Det får mig att tänka på många av de äldre Carrus Fifty/Star som jag kört genom åren. Så fort bakdörren öppnades i dessa stängdes alla ventilationsfläktar av helt i bussen, och startade igen sedan bakdörren stängts. Är det medvetet kopplat så för att inte AC-aggregatet ska belastas för mycket? Detta i kombination med en förvald AC-inställning som alltid är inställd på 22 grader, eller vid extra varm väderlek c:a 5-6 grader lägre än yttertemperaturen kanske vore något för tätortsbussar? Naturligtvis är reglagen utom räckhåll för föraren.

Så är de på Volvo Carrus bussar som KR-Trafik har i Ljusdal och Delsbo bla. De är Volvo 8700 Carrus årsmodel 2003. ventilationsfläkten stängs av men de är ingen AC på dessa bussar

MVH Peter
X-Län

yngrot

Som sagt A-.C i stadsbuss inte helt bra men titta på Västerås där har dekört med A-C länge i stadstrafik men med färre dörrrar och även höga ryggstöd. Men tittar man enbart på inköp så är ju A-C nåstan gratis men på sikt blir det dyrt då det blir mycket underhåll..Det vore väl bättre att även speca med öppningsbara fönster men ha dem låsta tills dess att A-C går sönder..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 12 juli 2010, 22:27:44 PM
Det vore väl bättre att även speca med öppningsbara fönster men ha dem låsta tills dess att A-C går sönder..

Det är ju inte allt svårt att speca en sådan buss öppningsbara fönsters lås med uttag enbart för fyrkantsnyckel, så kan inga passagerare vara där och slita.