Färdskrivare ett gissel

Startat av Christer K, 12 september 2023, 00:04:13 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Christer K

Som rubriken säger så är detta ett gissel detta med färdskrivare i läge OUT och inte.
Följande information har nu gått ut till bussförare där vi kör både trafik kortare än 5 mil och sedan längre turer.
Följande kom från företaget.
Det vill säga att den tid du har kört i out-läge, ska räknas in i det efterföljande arbetspasset.
Om förarkortet inte har använts vid den undantagna transporten (i out-läge), ska föraren registrera arbetstiden manuellt i färdskrivaren när förarkortet sätts in i färdskrivaren.

Alla uppgifter från färdskrivare, förarkort, diagramblad och utskrifter ska bevaras i minst ett år när det gäller kör- och vilotidsreglerna.

Menar det verkligen att bara för man tar ett pass på en längre linje ska mata in varje dag bakåt. Det framgår inte heller vem eller vilka som ska spara uppgifterna.

Jag lärde mig på YKB kursen att efter 28 dagar ska företaget ha alla uppgifter.
// Christer
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

yngrot

Ja färdskrivare är ett bekymmer olika regler på olika företag. Ingen verkar veta vad som verkligen gäller . Men det är vi som kör som får problem vid en koll ute på vägen
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars-Håkan_E

Uppgifterna du matar in sparas ju på kortet och när du tömmer det hamnar det hos arbetsgivaren, och det ska tömmas minst var 28:e dag på samma sätt som man lämnade in bladen till arbetsgivaren.

DaViD^^

Enkelt blanda aldrig outkörningar med körningar med kort för det är som sagt gjort för problem.  Det är så man gör stora misstag som kostar företaget trafiktillståndet i värsta fall.

Jag är rätt säker att alls outkörnigar ska matas i manuellt 28dagar tillbaka  matas in som annat arbete.   Så tolkar jag det.  Annars stämmer ju inte allt vid en koll på väg. Eftersom som man inte vet om veckovilor och sånt är uppfyllda     skulle jag vara trafikledare skulle jag aldrig i hela blanda.  Men tror att dom har ganska bristande kunskap. Så dom blandar säkert  hej vilt   det blir ju som gjort för framtida problem vid en företagskontroll . När chafförerna inte gjort rätt  just pga förvirrande regler vad som ska göras och inte.  All outkorning måste ju redovisas vid en kontroll alltså all out körning. Tex verkstadsbesök körning in och ur tvätthall osv. Har man inte det uppskrivet och kan bevisa varför bussen rullar i outläge blir det problem. Detta berör inte er som chafförer men samtidigt så har man ju ansvaret för att göra rätt.    Frågar man lärarna på yib så har ju dom noll koll  dom står som frågetecken när man frågar dom om saker som berör kör och vilotidslagen.  Dom kan det grundläggande men i övrigt så vet dom inget gått både ykb och även specifika färdskrivare kurser och det år begränsad kunskap.  Samma sak generellt hos transport styrelsen när man frågar frågor som inte är så raka som deras exempel dom visar på hemsidan 😁

yngrot

Det är typ ingen som verkar veta vad som gäller. Ju fler du frågar desto fler varianter på hur man ska göra. Blanda OUT och EU på samma dag borde man inte få göra.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars-Håkan_E

Allt arbete man utför som inte registreras direkt på kortet inkl om man kört med "bladskrivare" ska i efterhand matas in som annat arbete.

Har du t.ex blandad tjänst mellan typ kontor och körning ska kontorsjobbet registreras (om det sker på samma företag givetvis).

Mycket av detta bryr man sig inte om i allmänhet, jag har ju själv i princip aldrig gjort det när jag hoppade in och körde någon skoltur eller beställning i min syssla som trafikchef.