Söndagsbild del 62

Startat av Jona, 09 november 2008, 01:21:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Dags för del 62 och återigen så frångår jag principen med att ha Skelleftebuss varannan vecka till förmån från andra bilder från annan norrländsk stad. När jag i del 60 visade bilder från Bergnäsbron i Luleå så önskade flera att få se bilder från Umeå och några broar där. Så okej då, kan ju vara lite just ibland och vara snäll, så här kommer mer från Umeå.

Bilderna för denna veckas brotema blir från Tegs och Kyrkbron. Bilderna visas i broordning och är inte till 100% visade i foto-ordning.

Wikipedia ger följande info:
Tegsbron är en balkbro som tar E4 och E12 över Ume älv i centrala Umeå. Tegsbron invigdes 10 oktober 1949 som Umeås andra bro över älven, och därmed blev den första bron numera kallad gamla bron gång- och cykelbana.






Står man på kyrkbron och fotar västerut får man denna vy.

Wikipedia berättar även om Kyrkbron, då man kan läsande följande:
Kyrkbron är en bro i Umeå som tar Östra Kyrkogatan över Ume älv till Teg på södra sidan. Kyrkbron började byggas 1973 och invigdes 26 september 1975 som Umeås tredje bro över älven. Syftet med Kyrkbron var att avlasta Tegsbron.

Slut citat.

Lite mer info. Nu finns det visserligen 4 broar över älven i centrala Umeå om man då räknar med Kolbäcksbron som man kunnat ana i bakgrunden på bilder tidigare i detta bro-tema. Men då Kyrkbron invigdes så blev det bilbro 2. Den tredje bron i wikipedias text avser alltså den numera gång och cykelbro som ligger väster om Tegsbron. Denna bro kan anas på bilden ovan.

Ännu mer info. Kyrkbron består av flera broar. En för färd norr och en för söder för bilar. Sedan finns det mellan dessa enkelriktade broar en gång och cykelbro.


Passar ju bra och visa en bild på Kyrkbron fotograferad mot öst stående på Tegsbron.
Det stora vita huset i bakgrunden är Norrlands Universitets-Sjukhus. (NUS)





Efter att jag tagit dessa bilder gick jag till Vasaplan, sa hej till Erik för att sedan ta en buss mot NUS.
Klev av en hållplats innan där jag möte Bussmicke som jag sedan hade nöjet och få göra sällskap resten av dagen. Så tack denna vecka går till dig BM för en trevlig dag. Att vi sedan fick starta dagen från det att vi möte varandra med att käka riktigt god mat som garanterat smakade käften behändigt var ju inte helt fel. Kina-mat och lunchbuffe ät tills du storknar gillar jag verkligen.


Efter vi smörjt kråset och proppmätta fortsatte fototuren så fotade jag bland annat denna bild från gatan med namn Sjukhusbacken och ingenting annat.


Sjukhusbacken igen, NUS i bakgrunden. Denna vägbro är uppvärmd vintertid och därför är den snö och isfri året om. I alla fall fläckvis...

-----------------------------
Följande städer kan alltså för tillfället läggas till listan för brobilds-undertemat:

Hudiksvall
Luleå (Bergnäsbron)
Skellefteå (Parkbron och Viktoriabron X2)
Söderhamn
Umeå (Sjukhusbacken, Tegsbron och Kyrkbron)
Örnsköldsvik
Östersund (Frösöbron)

Byar/samhällen:

Bodbysund
Bjästa
Kvarnbyn
Kåge
Matfors
Åbyn

Sammanställning söndagsbild: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html


Väl mött nästa vecka.

MVH Jona

MVH Filosofen Jona

Fredde

Tack för otroligt fina bilder!!!!

RoTe

Lustig skylt: http://www.jonaryd.rondelen.se/buss_2008/Swebus_5420_Sjukhusbacken_Ume_080930.jpg

Man kommer till E4 åt båda hållen? Båda hållen är lika långa?
Vanligtvis skyltar man ju t.ex. E4S och E4N eller liknande...

Fredde

Verkar som E4 åt vänster i rodellen har något överlappat bredvid med, vad kan stå där under?

Krille

Citat från: RoTe skrivet 09 november 2008, 02:57:05 AM
Lustig skylt: http://www.jonaryd.rondelen.se/buss_2008/Swebus_5420_Sjukhusbacken_Ume_080930.jpg

Man kommer till E4 åt båda hållen? Båda hållen är lika långa?
Vanligtvis skyltar man ju t.ex. E4S och E4N eller liknande...

Att ta höger och komma till E4 är ju världens omväg, svänger man vänster har man ju bara nån liten km till E4 både norr och söder.
För visst går det komma upp på E4 norr bortanför busstationen (Erik?)

/K

Jona

Citat från: Krille skrivet 09 november 2008, 10:39:13 AM
Att ta höger och komma till E4 är ju världens omväg, svänger man vänster har man ju bara nån liten km till E4 både norr och söder.
För visst går det komma upp på E4 norr bortanför busstationen (Erik?)

/K

Japp det går. Finns en trafikplats vid lastområdet på bangården strax väster om busstationen. Det går att köra åt alla håll i den ja...

/J
MVH Filosofen Jona

RoTe

Citat från: Krille skrivet 09 november 2008, 10:39:13 AM
Att ta höger och komma till E4 är ju världens omväg, svänger man vänster har man ju bara nån liten km till E4 både norr och söder.
För visst går det komma upp på E4 norr bortanför busstationen (Erik?)

/K

Varför är det ens skyltat E4 åt höger då? Verkar mycket konstigt...

Peter Öden

Hej !

Många fina bilder du tagit Jona, bl.a. 5420 som man väl inom kort får
fotografera i X-lacken gul/röd här i Gävle.

Mvh Peter Ö

Jona

Tack för alla glada och trevliga kommentarer. Men Bussmicke ska ha halva berömmet. Tror det var han som hade med sig fotolyckan och sedan generöst delade med sig av den. Gick riktigt bra och det var riktigt roligt och fota denna dag. Inte alls lika mycket strul och missade foto-chanser med honom intill.

Innan jag träffade honom gick det sämre. Bilderna från broarna där fick ni se nästan alla bilder då jag misslyckades med andra försök. Så endast dom bra användes och lades på hemsidan. Men sedan när jag alltså träffat på BM och gjorde honom sällskap så ökade dom bra bilderna alltså med flera procent jämfört med en vanlig tur...

Tack å Tack...

/J
MVH Filosofen Jona