Huvudmeny

Sveriges vackraste väg?

Startat av Daniel L, 21 december 2023, 21:38:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel L

Jag försöker skaka liv i detta slumrande underforum. Vilken är egentligen Sveriges vackraste väg? E4 längs Vättern? Italienska vägen nära Båstad? Stekenjokkvägen?

toddetoddelito

Om jag själv fick välja, undrar jag om inte Simpnäsvägen ut mot Björkö i Norrtälje är den väg jag tycker är vackrast. Andra vägar som jag själv tycker om, är Lännavägen och länsväg 278. Men det skriver jag med full förståelse för att andra inte håller med om att dessa skulle vara något särskilt.

Om vi däremot är ute efter de "objektivt" vackraste vägarna vill jag nog lägga till E4an längs Höga kusten som en av de vackraste sträckor jag åkt. Kanske också att Västerbron och/eller Essingeleden skulle kunna platsa (förutsatt att man gillar Stockholm  ;D ). Annars är det nog E4an längs Vättern, som du redan nämnt, som är den vackraste vägen.

Taunusch

Håller utan tvekan med om E4:an längs Vättern och på andra plats E10 mellan Torneträsk och Riksgränsen.

Sen finns det naturligtvis kortare sträckor som kan vara väldigt fina.

Nico

I sig en marig fråga då det väl mera handlar om enskilda vägavsnitt och deras utsikt. Även jag är ganska förtjust i E4 invid Vättern, men det finns oxå andra vägavsnitt som är vackra lite här och var, är t.ex. lite svag för riksväg 49 genom delar av centrala Karlsborg. Lite handlar det ju även om var man bor och hur frekvent man färdats i ett visst område. Själv har jag beklagligt nog rört mig mera på vägar i övriga Europa än inom Sverige.

Det innebär att jag här i första hand faller tillbaka på min egen hemmaplan. Här vill jag då slå ett slag för bl.a. delar av Värmdöleden/länsväg 222 med broarna före resp. efter tpl. Insjön, men oxå vid broarna invid Ekolsund på E18 är det vackert. Även om sedan Essingeleden i sig inte är direkt vacker så är ändå utsikten från den (nu tyvärr delvis förstörd pga bullerskydd) på sträckan mellan Fredhäll och Gröndal något jag i alla fall inte tröttnar på... och då oavsett årstid. Annars är mina tre absoluta favoriter Söder Mälarstrand, Västerbron och Tranebergsbron.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

riiga

Instämmer i både E4:an längs Vättern och Italienska vägen.

Några andra vägstycken jag gillar:
  • Uknadalen i sydöstra Östergötland är vacker, vägen mellan Falerum och Ukna.
  • Riksväg 35 mellan Överum och Gamleby.
  • Länsväg 205 mellan Svartå och Degerfors.
  • Flatruetvägen.
  • Essingeleden (som icke-stockholmare, oväntat bra utsikt över Stockholm).

S Svensson

Vackraste väg. Bör då vara en väg med utsikt. Vägen från Huskvarna till Gränna ser man på ena sidan en äpple odling och på andra sidan hela Vättern.
Andra personer som åkt Rv 41 från Borås till Varberg ser när de passerat skogstrakterna en jordbruksdal där det är utsikt över vattendrag och åkrar. Detta ända tills man kommer till Lindhov där man numera mest har utsikt över nybyggen. En av Sveriges första kanaler ses. Åarna som Rv41 åker utmed är Häggån,Viskan och Munkån. Denna dal var utsatt för krigiska saker under de första åren på 1000-talet med krigare som kom från norr,dvs nuvarande Bohuslän. De små vägar som användes fram till 1900 talet var småvägar som gick ganska nära vattendrag. En hel del av kommunikationen skedde i området öster om Viskan och en av de äldsta kyrkorna låg i Viskans dalgång men på östra sidan, nämligen Kattunga. Denna har enbart grunden kvar.Detta ser man om man är passagerare. Förare av fordon ser enbart vägen framåt.
Vackra vägar i övrigt. Ibland hinner man  inte titta. När jag för något år sedan åkte med Rolf Karlssons resebyrå så hade det hänt en olycka på motorvägen vid Köping. Vi åkte gamla vägar som jag tyckte var vackra. Bl a passerades Strömsholm. Tåg eller buss genom skog kanske inte blir vackert. Vad tycker Ni om skogar ?

Axel L

I detta inlägg vill jag även hedra vägar som är vackra av andra faktorer än nödvändigtvis utsikten från vägen.

1) Väg 136 och 137 från Trafikplats Ölandsleden till Algutsrum på grund av en elegant dragning genom Kalmar som gör vägen nästan obemärkt för gående samtidigt som finna stadspassager erbjuds. Utöver detta erbjuds utsikt mot vattnet från Trafikplats Tallhagen till Färjestaden med Ölandsbrons högbrodel som höjdpunkt. Därefter mellan Trafikplats Färjestaden till Algutsrum övergår vägen till att bli en typisk 13 meter bred landsväg som har fått vajerräcke. En annan faktor är att Ölandsbron är en av Sveriges längsta broar.

2) Väg 838 i Kronobergs län där den korsar en flygplats. Ett helt unikt inslag i Sverige med en landsväg som korsar en flygplats i plan. Det finns även ett antal flygrakor som är särskild värda att nämna som till exempel den längs väg 13 söder om Sjöbo, väg E22 norr om Ålem och väg 23 nordost om Eneryda.

3) Väg E45 över Slumpån mellan Lilla Edet och Trollhättan för att vara den kortaste avbrottet där en motorväg övergå till att bli en landsväg för att sedan åter bli motorväg.

4) E4 genom Södertälje för passagen under Igelstabron, Trafikplats Saltskog där E20 ansluter, Södra Kanalbroarna som är en av få öppningsbara motorvägsbroar i Sverige. Väster om motorvägen finns en öppningsbar landsvägsbro medan  öster om den finns en öppningsbar järnvägsbro. Sträckan från Södra Kanalbroarna fram till och med Trafikplats Moraberg är även värd och nämna på grund av att den är förberedd för att bli 3+3 väg men och det har inneburit anmärkningsvärt breda vägrännar.

Avslutningsvis är här en bild från Ölandsbron. Detta är en utsikt som är svår att slå.


Hälsningar
Axel L

toddetoddelito

I den kategori vägar du tar upp nu, Axel, passar väl kanske också Öresundsbron. Kostar att köra över och kanske inte jätterolig, men samtidigt rätt så fantastiskt att man lyckats bygga en fast koppling mellan Sverige och Danmark.

Också en extrapoäng för lösningen med en tunnel under Kastrups flygplats, men då är vi i och för sig inte längre i Sverige ;D

BMJ

Gamla i farten söderifrån till Uddevalla i försommarskymning är svårslaget.

Ulf Berlin

Citat från: Daniel L skrivet 21 december 2023, 21:38:44 PMJag försöker skaka liv i detta slumrande underforum. Vilken är egentligen Sveriges vackraste väg? E4 längs Vättern? Italienska vägen nära Båstad? Stekenjokkvägen?
Varför kallas den"Italienska vägen"/Ulf

Bernt Talbrant

#10
Därför att dess dragning påminner om många italienska vägar.

Wikipedia uttrycker det så här:
"Italienska vägen kallas så, därför att vägen strax väster om Mölle går vid branten av berget, och därför liknar italienska vägar som ofta går i "kornischer" utmed berget."