Veddige Buss ( Spørgsmål )

Startat av Ronni Bjørn Svensson, 04 juni 2020, 10:23:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ronni Bjørn Svensson

Med hjælp fra https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/ har jeg fundet ud af de har modtaget en MAN Lion´s City LE U
med regi-nr ADW13E
Er der nogen der ved hvor den skal kører henne?.
Mvh
Ronni Bjørn Svensson

Buss och fritid

Den ska trafikera linje 660 i Varberg och även förstärka vissa skolturer. Det finns även en till av samma model med reg-nr FWF06H som också ska gå på linje 660.

S Svensson

#2
Om jag förstått det rätt är linje 660 en linje som  även tidigare körts av Veddige Buss & Transport AB. Ursprungligen var det Dagsås Buss AB samt Sibbarps Trafik AB som kört denna linje. Vid en upphandling förlorade Dagsås Buss AB och Nettbuss/Vy fick linjen i stället.De körde med inhyrd entreprenör. 
För ganska många år sedan körde Dagsås med en äldre buss och en FIAT. Den äldre bussen (Volvo-Thor ??) ersattes med en Volvo B58 Van Hool. Möjligen var den gamla bussen kvar för jag har sett den stå parkerad i Tvååker. Dock var det 1971-72 jag arbetade i Varberg och några år senare jag besökte Tvååker. Tilläggas kan att det i Tvååker fanns ett litet företag som kallades sig Långås Buss med en midibuss. Företaget likviderades när Bergkvara fick skolturerna i Falkenberg. Dagsås Buss AB och dess ägare var delägare i Varbergs Buss AB  som överläts till Linjebuss. Senare var Dagsås andelsägare i Buss i Väst AB. Exakt när Dagsås avvecklades har jag glömt. Under några år fanns det ett dotterföretag med namn Sibbarps Trafik AB som körde med mindre MB309.
https://www.hn.se/nyheter/varberg/anrika-familjef%C3%B6retaget-dags%C3%A5s-buss-l%C3%A4gger-ner-1.3381242

Buss och fritid

Tydligen ska de även gå på linje 653 till Himle.

Bernt Talbrant


Buss och fritid


Ronni Bjørn Svensson

Denne her MAN med regi-nr TSN27Z er også i firmaet.
Mvh
Ronni Bjørn Svensson

Bernt Talbrant

Det lär fortsätta dyka upp nya bussar hos dem. I augusti ska de ha fått 24 bussar till sin nya trafik (skolbussar och en del linjetrafik).

Buss och fritid

Eftersom jag kommer åka skolbuss med dem kommer jag nog få reda på vilka bussar som kommer och går i höst.

Buss och fritid

Till linjetrafiken behöver de inga fler bussar eftersom det bara är två linjer och de har de två bussar som ska gå där.

Bernt Talbrant

På sätt och vis är det ju så men det bör väl bli även en 4121. Vet du förresten om man bara ska ha likadana MAN-bussar till skolbusstrafiken eller om det även blir mindre bussar?

Buss och fritid

Till skolbussarna ska det vara Setra, Mercedes, Scania och Iveco. Jag tror att 4121 är Bergkvarabuss 025 som har fått det numret av Hallandstrafiken.

Bernt Talbrant

OK! Men den tredje nya MAN som nämns ovan, TSN27Z, bör ju få ett 41-nr.

Buss och fritid

Då är TSN27Z 4121 och kommer då användas som reserv.

Buss och fritid

Nästan alla bland deras minsta bussar är avställda och reggade på Truxco AB i Dalby. Dessa bussar är CEX 372, EHW 078, KUJ 704 och CJH 222. De som är kvar är EOH 021 som är nyare än de andra som är avställda och HOD 452 som är handikappanpassad.