Nytt avtal Vy Dalsland

Startat av rasmus.03, 22 april 2023, 20:12:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rasmus.03

Lite nya fordon till Vy:s nya avtal i Dalsland.
Scaniorna ligger i serien 72066-72106

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Tack för bilden. Någon som vet hur många fordon och modeller det blir?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Tanum97

Citat från: Bussmicke skrivet 22 april 2023, 21:59:50 PM
När ska man ge upp 7x xxx?

Varför skulle man göra det? 7:an står för Sverige.

virtual1

Men man kör ju bara bussarna i Sverige,  är ett eget bolag och verkar ha noll importer från Norge, så 7:an fyller väl noll funktion. Bussarna i Jönköping heter ju 2xxx också...

Elias Karlsson

Bussarna i Jönköping kallas också 72xxx internt även om de är märkta 2xxx.

Walter

Ja får skilja mellan behovet av märkning i det enskilda landet och koncernens märkning.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ted Selander

Citat från: Elias Karlsson skrivet 23 april 2023, 11:30:58 AM
Bussarna i Jönköping kallas också 72xxx internt även om de är märkta 2xxx.
I de allra flesta gränssnitten mot driften och förarna (vagnutsättning, felrapporter etc.) används endast de fyrställiga numren.

Buss_Lund

I Vybuss Lund har bara 3xx nummer om man jämföra med andra vybuss runt i Sverige

Tanum97

Bussarna i Lund kallas också 71xxx internt även om de är märkta 3xx.

virtual1

Vad kallas Flygbussarna då internt???

Jonas Gustafsson

71xxx är ju det som tidigare var dotterbolaget Stadsbussarna. 75xxx är expressbussar. Flygbussarna vet jag ej.
Men förstår inte riktigt att man börjat på 72xxx, finns inte tillräckligt med luckor i 70xxx-serien?
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson

Jag har väldigt svårt att förlika mig med den brutna taklinjen och fönsterlinjen på nya Scanior. Det ser ut som man satt ihop två halva bussar väldigt slarvigt... :)
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

yngrot

Jag håller med dig Jonas . Scania ser lite konstiga ut
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Påminner lite om Lahti 402..

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.