SL och hösttidtabellen 2011

Startat av rengmark, 23 juli 2011, 11:32:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: at1981 skrivet 31 juli 2011, 22:41:45 PM
Hej!

"Campus Roslagen" är en liten bussterminal i miniatyr som är / var under byggnad i förra veckan som är belägen till vänster om huvudleden (riktning norrut) i närheten av den nybyggda rondellen vid södra änden av det nya vägbygget väster om staden.

Enligt denna länk är det hpl Stockholmsvägen som ska byta namn till Campus Roslagen.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 19 augusti 2011, 00:56:55 AM
Enligt denna länk är det hpl Stockholmsvägen som ska byta namn till Campus Roslagen.
Frågan är väl snarare om 676 får hållplatsläge vid terminalen, eller om man får gå till/från terminalen för att byta till de andra roslagsbussarna. Tycker dock de vettiga är att den går via terminalen, vilket också sagts tidigare att den ska göra.

Du får nog inte ta SL:s trafiknyhetsinformation på så mycket allvar. Det är ju inte några som kan trafiken som skriver de där texterna till webben (till skillnad från hos UL)

Mikael Ringmarck

Jag undrar hur populär linje 159 kommer att bli. 50 min för att ta sig mellan Spånga stn och Centralen när pendeln tar 12 min i vanliga fall? 35 min till Fridhemsplan är ju iofs lite vettigare. Man kanske räknar med att en hel del folk ska kliva på vid Gamla Bromstensvägen och Bromma handelscenter istället?

Omnilasse

Citat från: Mrbuss skrivet 19 augusti 2011, 15:26:40 PM
Jag undrar hur populär linje 159 kommer att bli. 50 min för att ta sig mellan Spånga stn och Centralen när pendeln tar 12 min i vanliga fall? 35 min till Fridhemsplan är ju iofs lite vettigare. Man kanske räknar med att en hel del folk ska kliva på vid Gamla Bromstensvägen och Bromma handelscenter istället?
Den kommer nog vara rätt underutnyttjad. Känns mer som att man gör något för att kunna säga att man gjort något...Men det är klart till/från Fridhemsplan gör väl bussen en viss nytta (förstår egentligen inte varför den fortsätter till Centralen - kostar ju ett antal omlopp extra - men man vill väl ha ett alternativ till gröna linjen som ju kommer vara rätt tungt belastad till dess blåa linjen går till Kungsträdgården.

Att åka pendeln mellan spånga och sundbyberg, byta till tunnelbana till Fridhemsplan - en resa som nog lätt kommer upp iaf 25 minuter med väntetider, där finns ju en konkurrensmöjlighet. Men risken är väl att bussen fastnar i köer. Är det något som börjar direkt i augusti så är det väl dem, särskilt som inte alla vägarbeten är klara...

Det allra bästa hade förstås varit att ha en expressbuss utan stopp mellan Hjulsta eller Tensta och Spånga station. En sådan buss skulle inte behöva ta mer än 5 minuter. Innebär ju dock ett byte till. Men skulle å andra sidan kunna ha passning till/från samtliga tunnelbaneavgångar. Problemet är bara att det är så svårt för pendlare att "hitta" en sådan resväg. Så det är nog svårt att få resenärerna att ta en sådan "omväg", när det rör sig om en sådan kort tid för omläggning.

Resmönstret till Spånga är ju dock så att flertalet bussar etc ju kommer in från bostadsområdena mellan Spånga och Vällingby framförallt. Och den andra delen från Järvafältet, den tredje Bromsten. För flertalet blir väl resultatet om det blir för trångt att man åker bussarna åt andra hållet istället (alltså till resp. tunnelbanestation Hjulsta/Tensta/Rinkeby/Rissne, Vällingby och till viss del Hässelby Gård), så i slutändan kanske det är till dem man skulle behöva ha förstärkning istället. Tror att framförallt gröna linjen kommer att få ökat resande under perioden ifall pendeltrafiken fungerar för dåligt. Att man inte kan köra fler tåg beror ju också på att ett spår är borta - så det är ju inte bara färre avgångar - det blir ju mycket mer störningskänsligt också...Och då är nog det naturliga för de flesta att ta tunnelbanan istället - inte leta efter en ersättningsbuss...

Mikael Ringmarck

Citat från: Omnilasse skrivet 19 augusti 2011, 16:25:05 PMOch då är nog det naturliga för de flesta att ta tunnelbanan istället - inte leta efter en ersättningsbuss...

Ja det kan jag intyga. De gånger som pendeln står still så brukar folk leta sig till bussarna mot Brommaplan, Rissne och Vällingby. Då blir det trångt.

Davil

Citat från: rengmark skrivet 13 augusti 2011, 20:10:12 PM
Det går utför. Linje 546 var en av de fyra första direktbusslinjerna. På sträckan Karolinska-Jakobsberg kommer man nu upp i en körtid på hela 1 timme och 19 minuter. 

För att vara en busslinje med mycket få resenärer till/från Solna och Karolinska och samtidigt en väldigt dyr linje i drift där i princip  varje avgång kräver sin egen unika buss så är det väl ändock ganska fantastiskt att linje 546 fortfarande överhuvudtaget finns. Att restiden förlängts beror kanske inte främst på nya körvägen via Tensta som bara tar ett par minuter utan är snarare en anpassning av tidtabellen till verkligheten och de problem med köer på vägnätet söder om Tensta vid Bankhuset där 20 minuters förseningar med 546 varit mer regel än undantag de senaste åren... Att slå ihop 546 med den lika illa utnyttjade 550 är kanske ett sätt att minska förlusten för skattekollektivet av att driva dessa linjer och istället fördela om pengarna dit de ger större nytta. Exempelvis har linje 541, 543 och 567 fått fler avgångar...

Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 19 augusti 2011, 07:52:39 AM
Frågan är väl snarare om 676 får hållplatsläge vid terminalen, eller om man får gå till/från terminalen för att byta till de andra roslagsbussarna. Tycker dock de vettiga är att den går via terminalen, vilket också sagts tidigare att den ska göra.

Du får nog inte ta SL:s trafiknyhetsinformation på så mycket allvar. Det är ju inte några som kan trafiken som skriver de där texterna till webben (till skillnad från hos UL)

"De andra Roslagsbussarna"? Ska vissa linjer utgå från denna hållplats/station/terminal?

Nico


Citat från: Davil skrivet 20 augusti 2011, 15:05:12 PM
För att vara en busslinje med mycket få resenärer till/från Solna och Karolinska och samtidigt en väldigt dyr linje i drift där i princip  varje avgång kräver sin egen unika buss så är det väl ändock ganska fantastiskt att linje 546 fortfarande överhuvudtaget finns. Att restiden förlängts beror kanske inte främst på nya körvägen via Tensta som bara tar ett par minuter utan är snarare en anpassning av tidtabellen till verkligheten och de problem med köer på vägnätet söder om Tensta vid Bankhuset där 20 minuters förseningar med 546 varit mer regel än undantag de senaste åren... Att slå ihop 546 med den lika illa utnyttjade 550 är kanske ett sätt att minska förlusten för skattekollektivet av att driva dessa linjer och istället fördela om pengarna dit de ger större nytta. Exempelvis har linje 541, 543 och 567 fått fler avgångar...

550 hade nog haft ett bättre kundunderlag (liksom även 540) om de hade fått fortsätta ned till Spånga. Att det inte finns en bra bussförbindelse mellan Spånga och den östa delen av Järfälla är lite väl bökigt i många fall. Terminalen vid Spånga är sedan på tok för trång redan med dagens trafik varför både 159 och eventuell övrig ny trafik dit kommer definitivt att spä på problemtiken vad gäller angöring, uppställning etc.

Vad gäller högtrafiklinjer överlag så har de flesta av dem sedan generella problem med att de lätt fastnar i trafiken, särskilt som bussarna inte direkt är prioriterade på så många håll. Att 546 fastnar är t.ex. inte så konstigt. Det räcker med att se hur illa det av och till lirar för de flesta busslinjer som måste passera Solna, Sundbyberg och de direkt angränsande delarna av  Bromma. Förutom Är väl kanske en boren pessimist, men p.g.a. detta så tror jag inte heller att 159 kommer att bli någon större succé.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Andreas91

Citat från: Ersa skrivet 20 augusti 2011, 15:09:24 PM
"De andra Roslagsbussarna"? Ska vissa linjer utgå från denna hållplats/station/terminal?
Jag har tolkat det som, att terminalens enda egentliga funktion, är att resenärer söderifrån, som skall byta till någon av stadslinjerna (656 o 657 tror jag det är), bussarna till Rådmansö, Uppsala, Yxlan/Blidö m.fl., skall slippa att behöva åka in till Norrtälje varje gång för att byta buss. 656 o 657 tror jag kommer vända vid Campus Roslagen och i och med andra förändringar i Norrtäljes stadstrafik så ryker även 650, som jag har förstått skall ersättas av 656 o 657s förlängda linjesträckningar.

Olle

Citat från: Ersa skrivet 20 augusti 2011, 15:09:24 PM
"De andra Roslagsbussarna"? Ska vissa linjer utgå från denna hållplats/station/terminal?

Byte till och från linjerna 630,631,632,634 och 653 ska enligt tidtabellen ske vi Campus Roslagen, en ny hållplats har byggts vid en stickväg vid södergående hållplats, med hållplatsskylt som är inplastad i väntan på måndagen, antagligen blir det ny hållplats för norrgående bussar.

Ersa

Citat från: Olle skrivet 20 augusti 2011, 21:56:16 PM
Byte till och från linjerna 630,631,632,634 och 653 ska enligt tidtabellen ske vi Campus Roslagen, en ny hållplats har byggts vid en stickväg vid södergående hållplats, med hållplatsskylt som är inplastad i väntan på måndagen, antagligen blir det ny hållplats för norrgående bussar.


Här spekuleras det hej vilt samt illustreras med Paint.

Aha, det är det som de nya trafikljusen närmast rondellen ska användas till. Norrgående bussar kör gissningsvis in på den lilla terminalen via första delen av Västra vägen, släpper av, och svänger sedan vänster norrut in mot Norrtälje centrum och släpps då ut på Stockholmsvägen med hjälp av trafikljusen som stoppar bilarna från båda håll.

Campus Roslagen var för övrigt inget bra namn på hållplatsen. De styrande har ju länge försökt att kalla hela gamla LV3 på Nordrona för "Campus Roslagen", och så kommer SL och ger samma namn till en hållplats som ligger en bra bit utanför det gamla regementets område. Jag gissar att hållplatsen kommer att kallas "Södra infarten" medan det gamla regementet kommer att kallas LV3 många år framöver av de något traditionella Rospiggarna som än idag brukar äta lunch på BP i Rimbo.

rengmark

Citat från: Ted S skrivet 27 juli 2011, 17:15:17 PM
Linje 540 får delvis ny körväg mellan Hallonbergen och Ulriksdal, i och med att Nya Järvastaden börjar trafikeras.

Linje 540 behåller sin gamla körväg några veckor till pga framkomlighetsproblem i nya sträckningen. Olyckligtvis har man redan ändrat i reseplaneraren och displayen i bussen.

Ted Selander

Citat från: rengmark skrivet 01 september 2011, 22:25:19 PM
Linje 540 behåller sin gamla körväg några veckor till pga framkomlighetsproblem i nya sträckningen. Olyckligtvis har man redan ändrat i reseplaneraren och displayen i bussen.

Den digitala världen skulle vara så flexibel sas det.
Ledtiderna för att ändra blir bara längre för varje ny funktion.

/Ted