Skinnarviksberget (bilder)

Startat av M224, 12 juni 2007, 22:12:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Här kommer några bilder från Skinnarviksberget.

En av mina finaste bilder, är väldigt nöjd med just denna.  :D







Fler bilder på hemsidan...

http://m224.nu/sthlm

Simon Bertilsson

Aaah. På sista bilden är ju gemytlighetsfaktorn i topp!  :D

Bussmicke

Han måste vara ett bildredigeringsgeni som fått till en perfekt bild.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

M224

#3
Om man struntar i Auto i Camera RAW och i stället kör med ALT + markera reglaget (för exponering + skuggor) så får man fram rätt exponering genom att i exponering försöka att få bilden helt svart (lampor mm kan man bortse i från) samt att få bilden nästan helt vit i skuggor. Jag kör också med min omvända oskarpa mask samt + 5 till 10 i kontrast och mättnad.

Givetvis i en bild som den sista (som INTE hade gått att ta i JPEG) så gäller det att balansera mellan skuggor o högdagrar också.

Tack för kommentarena Simon o Micke.  8)

Bussmicke

Citat från: M224 skrivet 13 juni 2007, 17:35:31 PM
Om man struntar i Auto i Camera RAW och i stället kör med ALT + markera reglaget (för exponering + skuggor) så får man fram rätt exponering genom att i exponering försöka att få bilden helt svart (lampor mm kan man bortse i från) samt att få bilden nästan helt vit i skuggor. Jag kör också med min omvända oskarpa mask samt + 5 till 10 i kontrast och mättnad.

Givetvis i en bild som den sista (som INTE hade gått att ta i JPEG) så gäller det att balansera mellan skuggor o högdagrar också.

Tack för kommentarena Simon o Micke.  8)


Detta måste testas, gjorde du likadant emd Maratonbilderna?
I kväll blir det nog kanske inte men helgen ev.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bjalle


M224

Citat från: Bussmicke skrivet 13 juni 2007, 17:41:22 PM

Detta måste testas, gjorde du likadant emd Maratonbilderna?
I kväll blir det nog kanske inte men helgen ev.

Yes! Jag upplever att bilderna blir bättre om man inte kör med Auto i ACR.

Bussmicke

Kör man med auto får man ändå sitta och justera tillbaka åt ena eller andra hållet.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Simon Bertilsson

Auto i camera raw är ju ren bildslakt, så det har jag aldrig använt!
Fast det där att försöka få bilderna helt svarta med exponering, och helt vita med skuggor förstod jag mig inte på. Jag provade på skåneexpressbilden jag tidigare lade upp i bussnack, men det blev mycket bättre om jag fick experimentera utan alt.

M224

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 13 juni 2007, 19:59:09 PM
Auto i camera raw är ju ren bildslakt, så det har jag aldrig använt!
Fast det där att försöka få bilderna helt svarta med exponering, och helt vita med skuggor förstod jag mig inte på. Jag provade på skåneexpressbilden jag tidigare lade upp i bussnack, men det blev mycket bättre om jag fick experimentera utan alt.

Jag tycker att det fungerar bra, kanske inte på alla bilder, men man vet om man vet på ett ungf hur långt man ska dra reglagen.

Bussmicke

Gult innehåller rött som acr visar som utbränt i starkt solljus trots att det kanske inte är det.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik

När jag bodde i Sthlm tog jag ofta mig in till slussen och gick därifrån upp på Skinnarviksberget och njöt av ensamheten och den vackra utsikten över staden....:)

Fredrik