VTA motorvagnar,biljettsystem

Startat av S Svensson, 05 april 2010, 10:24:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Är  i början av april utrustade med nya "hajen" biljettsystem. Men i omliggande landsting har påbörjats nya biljettsystem. På några hemsidor står att de nya sytemen ännu inte installeras på motorvagnarna. VTA har fö fortfarande de gröna lådorna från Prodatasystemet kvar. Eftersom jag såg en X14 3190 i Göteborg och den stod i Göteborg flera dagar så undrar jag om denna är föredöme för Västtrafik. Denna verkade ha nytt biljettsystem. Vad ersätter gamla Scanpoint alltså?
Det gäller alltså JLT och HLT som skaffat ett system som flera läns installerar. Troligen är Östgötlands samma system.
Ursäkta frågan här i bussnack. Men biljettsystem är bussfolk ofta kunnigare på.

Bernt Talbrant

Citat från: S Svensson skrivet 05 april 2010, 10:24:23 AM
Är  i början av april utrustade med nya "hajen" biljettsystem. Men i omliggande landsting har påbörjats nya biljettsystem. På några hemsidor står att de nya sytemen ännu inte installeras på motorvagnarna. VTA har fö fortfarande de gröna lådorna från Prodatasystemet kvar. Eftersom jag såg en X14 3190 i Göteborg och den stod i Göteborg flera dagar så undrar jag om denna är föredöme för Västtrafik. Denna verkade ha nytt biljettsystem. Vad ersätter gamla Scanpoint alltså?
Det gäller alltså JLT och HLT som skaffat ett system som flera läns installerar. Troligen är Östgötlands samma system.
Ursäkta frågan här i bussnack. Men biljettsystem är bussfolk ofta kunnigare på.


Jag tror att man hade missat att beställa nya maskiner till de fordon som används i Vättertågstrafiken, d v s Vätter-X14 och och Västtrafiks Reginor. När väl beställningen gjordes var leveranstiden lång men de ska komma nu i april tror jag mig ha hört. Det är inte så lyckat att de inte fått dem än då JLT började sälja sina nya kontaktlösa kort, "Resekortet", den 29 mars vilka alltså inte kan användas på dessa fordon.

Tobias

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 05 april 2010, 19:34:01 PM
Jag tror att man hade missat att beställa nya maskiner till de fordon som används i Vättertågstrafiken, d v s Vätter-X14 och och Västtrafiks Reginor. När väl beställningen gjordes var leveranstiden lång men de ska komma nu i april tror jag mig ha hört. Det är inte så lyckat att de inte fått dem än då JLT började sälja sina nya kontaktlösa kort, "Resekortet", den 29 mars vilka alltså inte kan användas på dessa fordon.

Detsamma gäller busslinjerna 325, 344, 630, 631, 670, 671, 655/155, 830/831, 839, 841 i JLT-län som ej heller har fått de nya biljettmaskinerna installerade. Men där gäller tills vidare "Resekortet" med 30-dagars period mot uppvisande av kvitto.

Appropå Östgötatrafiken, så går deras kort med reskassa inte att använda i JLT's nya biljettmaskiner vad jag har märkt. Har prövat att använda mitt Östgötakort med dryga 130 kr på här, men det funkar inte, maskinen säger blankt ifrån. Detsamma gäller Västtrafiks kort. Dock ej Skånetrafikens Jojo-kort som dock går att använda här i Jönköpings län.
Har även en bildsida med både buss- och tågbilder från 2009-2021. Uppdatering pågår ständigt. Adress: http://www.tobbebilder.se