Situationen i Täby och Vallentuna

Startat av Ersa, 12 januari 2017, 02:25:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 12 januari 2017, 13:08:29 PM
Fast jag vet inte om det här kaoset skiljer sig så mycket från de andra kaos som brukar bli i samband med ersättningstrafik. Även när ex.vis Nobina tagit in väldigt vana förare från landsbygden på underentreprenör så har det ju blivit kaos..

Här är väl just problemet att det är en del vägar i norra Vallentuna som inte är lämpade för busstrafik, därav en del avåkningar etc. Men som antytts har det ju också kanske berott på mötande bilar som inte tagit tillräcklig hänsyn till det begränsade vägutrymmet.

Men avstängningar på RB har ju fungerat rätt bra de senaste 15-20 åren, oavsett årstid. Visst hade Busslink en del bekymmer då ledvagnar skulle mötas mellan kyrkan och stationssamhället i Kårsta vintertid, men det var inte alls lika många avåkningar som det är idag. Dessutom var det ytterst sällan som förare körde fel och hamnade ända uppe i Närtuna, vilket sker lite då och då numera, även innan tåget stängdes av.

Trots att det alltid gått bra att köra ledvagnar åtminstone upp till Lindholmen i många år (och vid akuta avstängningar även till Kårsta och tillbaka), kanske man nu måste justera denna gräns söderut, till Ormsta station och/eller Östra Ormsta, samt enbart köra 12-meters kortvagnar på sträckan Vallentuna-Kårsta?

Citat från: buskörare skrivet 12 januari 2017, 15:37:26 PM
Kör du B9 eller Scania led?

Har du redan glömt bort vad vi har för fordon, eller gör du dig bara dum? Ett företag som kört SL-trafik på småvägar i 45 år köper ju knappast in tre begagnade felbalanserade ledvagnar för ett ettårigt RB-ersättningsavtal. Så från och med detta avtal är det kortvagnar, men för 13-14 år sedan då jag började köra både planerade och akuta RB-ersättningar var det nästan alltid B10- och B12-ledvagnar, hela vägen från start i Kårsta och söderut. B9S har jag också kört på sträckan vintertid förr. Tror jag kört för tre olika arbetsgivare på sträckan sedan 2003.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2017, 22:15:03 PM
Men avstängningar på RB har ju fungerat rätt bra de senaste 15-20 åren, oavsett årstid. Visst hade Busslink en del bekymmer då ledvagnar skulle mötas mellan kyrkan och stationssamhället i Kårsta vintertid, men det var inte alls lika många avåkningar som det är idag. Dessutom var det ytterst sällan som förare körde fel och hamnade ända uppe i Närtuna, vilket sker lite då och då numera, även innan tåget stängdes av.

Trots att det alltid gått bra att köra ledvagnar åtminstone upp till Lindholmen i många år (och vid akuta avstängningar även till Kårsta och tillbaka), kanske man nu måste justera denna gräns söderut, till Ormsta station och/eller Östra Ormsta, samt enbart köra 12-meters kortvagnar på sträckan Vallentuna-Kårsta?


Jag har inte hört om lika många avåkningar tidigare, så den delen är förstås värre nu. Men kaos har väl använts varje gång Arriva startar någon form av ersättningstrafik (är väl bara tvärbanersättning mellan Alvik och Solna som brukar fungera - men där åker ju nästan ingen bussarna). Nobina har väl nu först senaste åren börjat få ordning på sina årliga ersättningstrafik för Bålstagrenen. Keolis hade stora problem när man ersatte Hagsätragrenen första veckorna. Jag ser nog detta som ett ganska allmänt problem när det gäller ersättningstrafik. Men är det mängden avåkningar som räknas, är det förstås värre denna gång. Klagomålen från kunderna brukar väl dock vara ganska höga vid nästan alla avstängningar, särskilt första dagarna och ofta ganska berättigad kritik. Efter några veckor brukar ju dock avstängningarna i regel fungera rätt skapligt och det är ju det man minns till nästa gång det är dags.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

igel

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2017, 22:02:42 PM
Nu kanske jag inte fattar men menar du att kraven sänktes i o m att YKB infördes?
I praktiken ja. Eftersom utbildningskostnaden blev så hög, flyttades utgiften över från företagen till AF, i och med det blev de AF som fick välja vilka som skulle utbildas. När företagens mål tidigare var att få de mest kvalificerade till sina utbildningar, för att få en kort (dvs låg utbildningskostnad) utbildning och så lite skador i trafiken därefter, är nu AF's mål att få ut de minst anställningsbara i arbete, vilket sällan betyder de som är mäst kompetenta att köra buss.
Så trots att utbildningen har gått från i snitt 2 veckor på Busslinkskolan för tio år sedan till 6 månader på Grönlunds i AF's regi, har förarna som kommer till linjeutbildningen blivit betydligt sämre.   

Nico

Citat från: buskörare skrivet 12 januari 2017, 15:43:03 PMSL har vad jag har hört kommit ganska sent med vilka hållplatser som ska trafikeras, men det är vad jag har fått berättat.

Vet inte riktigt vad SL har med ersättningshållplatsernas lägen/trafikering att göra... om man inte utökat med fler hållplatser nu? Det torde väl då ändå vara bussentreprenören som i så fall håller i det?

Vid de flesta spårtrafikersättningar (även när jag själv körde RB-ersättning senast under Busslink-tiden) så stannar man normalt annars bara vid stationerna/tåghållplatserna man ersätter. Alternativt annars till stationen närmsta möjliga busshållplats om stationen i sig inte kan nås vilket är fallet på några enstaka ställen i länet.

Då det är spårtafik som ersätts så finns normalt inga behov av stopp mellan stationerna. Det brukar inte heller vara något problem att långt i förväg veta vilka stopp som ska ersättas. Detta då det normalt finns linjebeskivningar även för ersättningslinjer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

Citat från: Nico skrivet 13 januari 2017, 00:40:02 AM
Vet inte riktigt vad SL har med ersättningshållplatsernas lägen/trafikering att göra... om man inte utökat med fler hållplatser nu? Det torde väl då ändå vara bussentreprenören som i så fall håller i det?

Vid de flesta spårtrafikersättningar (även när jag själv körde RB-ersättning senast under Busslink-tiden) så stannar man normalt annars bara vid stationerna/tåghållplatserna man ersätter. Alternativt annars till stationen närmsta möjliga busshållplats om stationen i sig inte kan nås vilket är fallet på några enstaka ställen i länet.

Då det är spårtafik som ersätts så finns normalt inga behov av stopp mellan stationerna. Det brukar inte heller vara något problem att långt i förväg veta vilka stopp som ska ersättas. Detta då det normalt finns linjebeskivningar även för ersättningslinjer.
Ett undantag på just RB ersättningen har ju varit Kulla vägskäl på Österskärslinjen. Och uppenbart Roslags Näsby trafikplats idag för de mer direkta ersättningslinjerna.

Nico

Visst kan det ha ändrats (och det är även ganska länge sedan jag senast körde RB-ersättning på 28:an), men jag vill minnas att man då inte angjorde något mellan Rydbo och Täljö. Kollade nu även linjebeskrivningen för ersättningstrafiken på linje 28. Vet inte om det är något tillfälligt fel, men jag får inte upp någon linjebeskrivning.

Visst är det sedan ibland bra med extrastopp för att sprida ut resenärstrycket lite, men stannar ersättningstrafik på ställen som tåget/tunnelbanan normalt inte stannar på så blir det samtidigt ganska svåröverskådligt och tar ju även ännu längre tid att åka.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 12 januari 2017, 22:15:03 PM
Men avstängningar på RB har ju fungerat rätt bra de senaste 15-20 åren, oavsett årstid. Visst hade Busslink en del bekymmer då ledvagnar skulle mötas mellan kyrkan och stationssamhället i Kårsta vintertid, men det var inte alls lika många avåkningar som det är idag. Dessutom var det ytterst sällan som förare körde fel och hamnade ända uppe i Närtuna, vilket sker lite då och då numera, även innan tåget stängdes av.

Trots att det alltid gått bra att köra ledvagnar åtminstone upp till Lindholmen i många år (och vid akuta avstängningar även till Kårsta och tillbaka), kanske man nu måste justera denna gräns söderut, till Ormsta station och/eller Östra Ormsta, samt enbart köra 12-meters kortvagnar på sträckan Vallentuna-Kårsta?

Har du redan glömt bort vad vi har för fordon, eller gör du dig bara dum? Ett företag som kört SL-trafik på småvägar i 45 år köper ju knappast in tre begagnade felbalanserade ledvagnar för ett ettårigt RB-ersättningsavtal. Så från och med detta avtal är det kortvagnar, men för 13-14 år sedan då jag började köra både planerade och akuta RB-ersättningar var det nästan alltid B10- och B12-ledvagnar, hela vägen från start i Kårsta och söderut. B9S har jag också kört på sträckan vintertid förr. Tror jag kört för tre olika arbetsgivare på sträckan sedan 2003.

Oj, vad gullig du är då  ???
Jag har väl ingen aning om vad Fridströms har köpt in utöver några korta Volvo-bussar? Det är ju liksom lite skillnad att sitta i en 2-axlad Volvo och klappa sig på bröstet över att folk med kortare körvana OCH dessutom i ledbussar inte har lika lätt att ta sig fram. Men din attityd betackar jag mig. Den klarar jag mig utan.

Leyland

#22
Har själv på 1990-talet kört ersättningstrafik på RB med B58- och B10M ledvagn. Inga problem, vare sig sommar eller vinter. Och utan telefon, utan GPS, ja t.o.m utan karta.

För att balansera debatten, så vill jag påstå att en möjlig orsak, är att alla förare inte är som vi på forumet.... De flesta av oss (här på forumet) har ett kall, en yrkesstolthet att kunna köra buss "rätt" och "skickligt", ett intresse. Man kan sätta många epitet på det. Det har också de flesta förare ute i trafiken, som varje dag gör ett fantastiskt arbete.

Men allt fler bussförare har vare sig intresse eller förståelse eller vilja att bli en yrkesskicklig bussförare. Det är lätt för både förare och resenär att skylla på arbetsgivaren, SL eller t.o.m. på politiken och trafiklandstingsrådet varje gång en buss kör fel. Alla är människor och kan göra fel. Men har man inte intresse och yrkesstolthet, vilket är ett egetansvar, att som förare vilja göra sitt bästa och bli bättre - då går det aldrig att bli bättre. Och då är det ett arbetsgivaransvar att ytterst "hantera" medarbetaren.

Från läktaren och efter att ha varit inne i verksamheten till och från i 30-40 år, så är min uppfattning att det finns en andel förare som aldrig kommer leva upp till de högre nivåerna av yrkesskicklig- och yrkesstolt förare. Och det kommer inte att hjälpa med 100-tals utbildningstimmar heller.  Och denna andel förare ökar....


buskörare

Hade det varit sådana nu med så hade problemen troligen varit mindre också.

Bussmicke

Har väl alltid rullat ledbuss förr, varför skulle det inte funka nu?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 23 januari 2017, 09:34:49 AM
Har väl alltid rullat ledbuss förr, varför skulle det inte funka nu?

Det fungerade inte alltid bra med ledvagnar där ute förr heller. Med minnet av tidningsbilden från Kårsta där Busslink fick två ledbussar i varsitt dike under ett möte mellan dem. Och det var dessutom lättkörda välbalanserade mittmotorbussar. Dagens sid- och bakmotorledvagnar är inte alls lika enkla att köra på småvägarna som B10M/B12M.

Sommaren 2004 var Lindholmens station t.ex absolut nordligaste punkt för ersättningstrafikens B10M-ledvagnar, medan allt norr om Lindholmen bestod av kortvagnar på förstärkta 661. Dvs nästan samma upplägg som idag.