Hela Stockholm län just nu...

Startat av Mikey, 09 november 2016, 13:52:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Hittade ett inlägg med en länk i ett annat forum där Nobina verkar ha tänkt utanför ramarna: http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/batar-ska-fa-hem-jarfallaresenarerna-i-snokaoset/reppki!25RXm00iPyrOzCGvyAang/
Tydligen kör de även två avgångar nu på morgonen in till stan och en från stan ut till Piludden.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Lars_L

Citat från: Nico skrivet 10 november 2016, 07:12:58 AM
Problemet var inte bara halkan utan att det på många ställen var i princip stillastående trafik i ett par timmar. Fick själv promenera (så gott det gick) längs med Enköpingsvägen från T-banan i Hallonbergen till Bergshamra i en dryg timme. Såg vid ett par tre tillfällen ambulanser å polisbilar som satte snurr på blåljusen. De stod sedan och tutade å blinkade i kanske 5 minuter utan att komma men än en eller ett par meter innan de resignerade och stängde av. Undrar dock om det inte fanns risk för dödsfall igår pga att räddningstjänsten inte heller kom fram?

Enligt uppgift så såg det ut så här på många håll i länet... så inga skyttelbussar eller annat hade kommit långt de heller. Med tanke på hur många övergivna bussar som stod på sniskan här och var så var indragningen av trafik bra mycket vettigare ut både trafiksäkerhetssynpunkt mm än att försöka att upprättahålla ens delar av den. Frågan är även hur man skulle nått ut med informationen när ingen hade någon överblick av något alls å inte ens snösvängen kom till?!

Jodå, det är jag medveten om. Men av det skälet var det också väldigt få bilar ute sent på onsdagskvällen. Arriva valde väl att köra igång lite trafik då, medan en del andra depåer, andra bolag, valde att ha fortsatt inställt hela dygnet. Det är väl alltså mer det jag avsåg än situationen mitt på dan då det förstås var fullständigt kaos.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Årskort Guld SJ

#17
Igår snöade det i Haninge och SL ställde plötsligt in alla sina bussar vilket gjorde att resenärerna blev strandsatta som jag i den här filmen på Port 73.

Det var lite snopet att bussen som skulle åka med körde fram till hållplatsen, öppnade dörren och meddelade att han inte skulle köra mera och drog sedan till bussgaraget.

Samtidigt stod bussen och alla andra bussar som aktiva i SJs reseplanerare vilket gjorde att folk stannade kvar och väntade på sina bussar.

Ingen annan information än att bussarna skulle gå som vanligt och det var nog det som gjorde mig mest upprörd.

Hade inte särbon lurat mig att ta alla bärkassarna hade jag kunnat gå hem.

Hon cyklade och tyckte jag kunde ta dom tunga kassarna för jag skulle åka buss från dörr till dörr . . . .🙂

Nu blev det taxi och förhoppningsvis ersätter mig SL för resan.

Men det blev en liten trevlig film i alla fall :-)

https://youtu.be/bylF7TtZxSo

Jan-Erik
Som gillar Nobinas busstrafik i Haninge

Björn Ax

Citat från: Årskort Guld SJ skrivet 10 november 2016, 09:30:47 AM

Nu blev det taxi och förhoppningsvis ersätter mig SL för resan.


Väderförhållanden som dessa infaller nog under force majeure och kommer nog inte rendera i någon ersättning från SL.

Årskort Guld SJ

CitatVäderförhållanden som dessa infaller nog under force majeure och kommer nog inte rendera i någon ersättning från SL.

Misstänker det men jag skall i alla fall prova. Man kan inte få mer än nej. :-)

Robert Brink

Många bra inlägg här i tråden! Ja detta tjat om dubbdäck förstår jag inte heller, bra val av grövre vinterdäck kommer man hur långt som helst med. I början på 90 talet när jag körde på SL Buss Råsta, ställdes i stort sett aldrig trafiken in! Man drog in vissa hållplatser la om linjerna för att undvika värsta problemen, men bussarna var ute och rullade. Några körde förstås också fast även då eller ställde sig på tvären...
Men flertalet rullade på och hjälpte folk att ta sig hemåt. Men så var det bättre däck på den tiden, det var ju vi förare som stod för säkerhetskontrollen med god tid vid ramp! :) Jag vägrade ta ut några bussar som hade för dåliga däck men som säkert var godkända enligt lagen.
Sen började oftast även Trafikledarna på morgonen med att försöka tursätta kortvagnar där det var mest halt, och ledvagnarna så lite som möjligt. Det fann betydligt mera kortvagnar (12m) i SL området då jämfört med idag då det bara är ledbussar och boggie utanför tullarna.

Snöröjningen??? Ja den är oftast en katastrof numera, och då menar jag inte bara att det kan ta tid innan dom kommer ut, igår som sagt säkert fast i trafiken. Men hur man snöröjer är ett stort problem? Ofta kör en plogbil omkring och plogar, därefter sprutar han ut lite salt bakom vilket gör att med så tätt snöfall, så blir det bara sörja bakom plogbilen som sedan fryser igen och slipas ner av hjulen till en isbana. När det snöar som igår, så är sand, sand sand det enda som hjälper! Jag är ingen jättevän av sand, men vissa gånger så är det enda hjälpen mot halka.

Jag gick hem från Slussen igår sent på kvällen, och gångbanor samt trottoarer var plogade men inte ett sandkorn låg där, så folk halkade omkring...

Korsningar måste också prioriteras vid snöröjningen, där måste man släppa ut mycket sand, så fordonen kommer iväg lätt när det blir grönt.

//R

Lars_L

Citat från: Björn Ax skrivet 10 november 2016, 10:04:09 AM
Väderförhållanden som dessa infaller nog under force majeure och kommer nog inte rendera i någon ersättning från SL.

Nja något force majeure finns faktiskt inte. Så länge störningarna är att betrakta som "oplanerade" så ska man få ersättning, vilket SL alltså även gått ut med officiellt att man ska få. För SL kostar det ju inget heller då det är så fiffigt ordnat att det är operatörerna som får stå för notan.

Det är endast vid planerade störningar som inte förseningsersättning utgår. Var gränserna för detta går är dock höjda i dunkel...Men en laglig strejk är väl exempelvis att betrakta som en planerad störning.   

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars_L skrivet 10 november 2016, 14:44:27 PM
Det är endast vid planerade störningar som inte förseningsersättning utgår. Var gränserna för detta går är dock höjda i dunkel...Men en laglig strejk är väl exempelvis att betrakta som en planerad störning.   

I andra sammanhang brukar man räkna en störning som är känd till sin omfattning och tidpunkt samt meddelad allmänheten minst 24 timmar innan är en planerad störning. Allmänheten kan meddelas genom hemsida, reseplanerare, radion (P4), anslag, tidningsannons eller liknande.

I det här fallet är det sålunda inte en planerad störning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

WalleW

Citat från: Robert Brink skrivet 10 november 2016, 14:03:04 PM
.Snöröjningen??? Ja den är oftast en katastrof numera, och då menar jag inte bara att det kan ta tid innan dom kommer ut, igår som sagt säkert fast i trafiken. Men hur man snöröjer är ett stort problem? Ofta kör en plogbil omkring och plogar, därefter sprutar han ut lite salt bakom vilket gör att med så tätt snöfall, så blir det bara sörja bakom plogbilen som sedan fryser igen och slipas ner av hjulen till en isbana. När det snöar som igår, så är sand, sand sand det enda som hjälper! Jag är ingen jättevän av sand, men vissa gånger så är det enda hjälpen mot halka.
Korsningar måste också prioriteras vid snöröjningen, där måste man släppa ut mycket sand, så fordonen kommer iväg lätt när det blir grönt.
//R

För en gammal "snösvängare" i Stockholm är det tråkigt att se, höra och läsa om hur dåligt svängen fungerar numera  :( .
Efter att jag slutade köra buss på Råsta blev jag så småningom lastbilsåkare och började köra Stockholms snösväng (MFO /Gatukontoret / Renis) 1978 och fram t o m vintern 1988.
Jag minns särskilt vintern 1985, då det kom ca 30 cm snö på kort tid. Då funkade det mesta bra...
Bifogar några bilder från nämnda tid...


Scania L110 -69 Lindarängsvägen 1981. Bild från TRAILER nr 2 1981. Foto: Sture Bergendahl


Scania LBS 111 Frejgatan 1986. Eget foto.


Scania LBS 141 Någonstans på Östermalm 1987. Eget foto.


Roslagsvägen 1987, minus 27 grader, köbildning p g a brusten brytpinne på slungans matarskovel. Eget foto.

/   M v h   Walle


Staffan Sävenfjord

Ja, det är lätt att idealisera hur det var förr. Men förutsättningarna är totalt olika. Gårdagens snökanon över Stockholm gav 39 cm snö. 30 november 1985 var tidigare rekord (även tangerat i november 2004) och det var på 29 cm snö, alltså en hel decimeter mindre (och det är mycket när det gäller snö). Den stora skillnaden mellan i år och 1985 är dock att nu kom vintern redan 9 november. Av tradition har snösvängens beredskap i Stockholm varit planerad att fungera fullt ut från mitten av november. Nu kom alltså rejält med snö tidigare.

Jag bodde i Jordbro i november 1985 och mitt minne är att snösvängen även då fick rejäl kritik. Det som möjligen fungerade bättre var att efter ett par dagar var snön borta från gatorna. Vi vet ännu inte hur det blir i år men det finns goda skäl att tro att det kommer ta mycket längre tid.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

WalleW

Jämfört med snökanonen kring Gävle i början av december 1998 är 40 cm nästan att betrakta som lite...
Minns inte exakt men på två dygn kom ca 1,5 meter. Jag körde UL´s linje 832  Östhammar - Gävle då, vi fick vända ett stycke söder om sta´n.
Då var Försvarets bandvagnar de enda fordon som kunde ta sig fram till centrum.
Jag upplevde de dagarna som lite läskiga när jag kände av maktlösheten inför naturens oberäkneliga  krafter...

/   M v h   Walle

BSB101

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 november 2016, 14:53:56 PM
I andra sammanhang brukar man räkna en störning som är känd till sin omfattning och tidpunkt samt meddelad allmänheten minst 24 timmar innan är en planerad störning. Allmänheten kan meddelas genom hemsida, reseplanerare, radion (P4), anslag, tidningsannons eller liknande.

I det här fallet är det sålunda inte en planerad störning.

Nu vet jag inte när SMHI gick ut med sin klass 1-varning men denna varning innebär "Väderutveckling väntas som innebär vissa risker för allmänheten och störningar för en del samhällsfunktioner." Med andra ord bör man som enskild haja till och följa informationsflödet. Tyvärr är den enskildas krisberedskap i allmänhet rätt låg.

Något alla ska tänka på att vid en större kris kommer samhället prioritera de som av någon anledning inte kan klara sig själva. Vi som är friska och krya förutsätts klara oss själva undre minst tre dygn.

Björn Ax

Citat från: Lars_L skrivet 10 november 2016, 14:44:27 PM
Nja något force majeure finns faktiskt inte. Så länge störningarna är att betrakta som "oplanerade" så ska man få ersättning, vilket SL alltså även gått ut med officiellt att man ska få. För SL kostar det ju inget heller då det är så fiffigt ordnat att det är operatörerna som får stå för notan.

Det är endast vid planerade störningar som inte förseningsersättning utgår. Var gränserna för detta går är dock höjda i dunkel...Men en laglig strejk är väl exempelvis att betrakta som en planerad störning.   

Du har så rätt. Dom verkar ha tagit bort detta. Fanns senaste gången jag körde stadstrafik och det var några år sedan. :)

Då bör dom ha mycket att betala ut snart då. :)

homer

Citat från: Årskort Guld SJ skrivet 10 november 2016, 09:30:47 AM
Igår snöade det i Haninge och SL ställde plötsligt in alla sina bussar vilket gjorde att resenärerna blev strandsatta som jag i den här filmen på Port 73.

Det var lite snopet att bussen som skulle åka med körde fram till hållplatsen, öppnade dörren och meddelade att han inte skulle köra mera och drog sedan till bussgaraget.

Samtidigt stod bussen och alla andra bussar som aktiva i SJs reseplanerare vilket gjorde att folk stannade kvar och väntade på sina bussar.

Ingen annan information än att bussarna skulle gå som vanligt och det var nog det som gjorde mig mest upprörd.

Hade inte särbon lurat mig att ta alla bärkassarna hade jag kunnat gå hem.

Hon cyklade och tyckte jag kunde ta dom tunga kassarna för jag skulle åka buss från dörr till dörr . . . .🙂

Nu blev det taxi och förhoppningsvis ersätter mig SL för resan.

Men det blev en liten trevlig film i alla fall :-)

https://youtu.be/bylF7TtZxSo

Jan-Erik
Som gillar Nobinas busstrafik i Haninge

Var de inte mer snö i Haninge än att de gick att cykla kan man ju undra lite varför busstrafiken drogs in?!?!?

Lars-Håkan_E

Citat från: Nico skrivet 09 november 2016, 19:35:33 PM
Tycker även att kritiken mot bussarna är lite orättvis. Förr i världen hade vi inte 100 % låggolvsvagnar (dessutom ofta i form av pusherleder) med markfrigång som är nästan sämre än en personbil samt antispinn som stryper effekten vid minsta slirningstendens. Sedan hade det ju givetvis varit bra med kvalitativa vinterdäck med rätt mönster, onspots, diffspärr, mer utbildning osv. Tyvärr sätter dagens ekonomiska ramar en del käppar i hjulet där.

Här skulle det räcka med riktiga däck och en riktig förarutbildning, onspot o diffspärr är inte så mycket att tänka på i 85% av den trafik det är fråga om inom SL området, det kostar mer än det smakar.

Däremot med riktiga däck som monteras i okt/nov klarar man sig väldigt långt, det behövs inga extrema vinterdäck men rulldäck eller halvslitna hårda regummeringar begränsar möjligheten att ta sig fram.

På många håll finns det fastställda avtalskrav på däck o mönster.

Dubbdäck?  Ja men knappast inom större delarna av SL området, Östra delarna av Tyresö, delar av Värmdö och Roslagen undantaget, men det är på platser där man sällan saltar och vid vissa väderförhållanden.

Räkna med att dubbdäcken håller 2 säsonger i bästa fall.

Jag har lite erfarenhet av dubbat :-)  Både uppifrån Jämtland på -80 talet där vi körde dubbat på en buss och idag där vi dubbat runt om på tre bussar (avtalskrav), på svarthalka o blankis är det väldigt behändigt med dubb, då slipper man lägga på kedjorna.