SL inför Masskontroll i förorten

Startat av Jo, 23 mars 2015, 19:52:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

Nu inför SL masskontroller på busslinjerna 172 och 179 tillsammans med t-bana i samma område dvs nordvästra delarna av blå linjen och södra delen av röda linjen.

Ska bli intressant att se reaktionerna. Blir de kanske så starka att SL tvingas backa?

http://www.dn.se/sthlm/har-ska-sl-masskontrollera-resenarerna/

buskörare

Skitbra tycker jag. Hoppas verkligen inte dom drar tillbaka det. Varför ska vissa resenärer på dessa linjer åka gratis om dom vill? Nä, sätt hårt mot hårt nu.

Lars-Håkan_E

Varför skulle man backa?  Har man ingen biljett och har haft möjlighet att skaffa sådan så får man ta en promenad istället, det är ju på tok för slappt idag bara för att man inte vill/vågar ta konflikten

5783

Och hur länge kommer dessa masskontroller att utföras? Ännu ett spel för galleriet från SL. :P

Jo

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 mars 2015, 20:09:48 PM
Varför skulle man backa?

Anklagelser om trakasserier av utsatta grupper som spårar ut i bränder och stenkastning.

Lars-Håkan_E

Citat från: Jo skrivet 23 mars 2015, 21:01:02 PM
Anklagelser om trakasserier av utsatta grupper som spårar ut i bränder och stenkastning.

Utsatta grupper?

Då drar man bara in trafiken på obestämd tid, enkelt och effektivt.

Andreas91

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 mars 2015, 21:12:13 PM
Utsatta grupper?

Då drar man bara in trafiken på obestämd tid, enkelt och effektivt.

Utsatta grupperna kommer bli oss betalande resenärer när kontrollanternas utrustning packar ihop och visar felaktig information. Med tanke på hur en del saker o ting fungerar i den här stan så är det mer en fråga om när det skiter sig, än om det skiter sig.

Om det en dag spårar ur ordentligt i kollektivtrafiken, lär nog en o annan resenär ta eget initiativ till att försöka stoppa trafiken. En dag kanske t-banan står stilla pga strömavbrott.. Vem vet?



Bussmicke

Mumma.  Blir det tjafs,  lägg ner linjerna dit så kan de gå
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andreas91

Citat från: Bussmicke skrivet 24 mars 2015, 16:40:26 PM
Mumma.  Blir det tjafs,  lägg ner linjerna dit så kan de gå

En sådan lösning löser kanske vissa problem, men omedelbart skapar du helt nya problem. Problemen blir att du isolerar vissa områden i Stockholm, samt att personer som till och från besöker dessa områden kan få det svårt att komma dit. Du pratar om linjer där det uppstår "tjafs?" Du pratar således om att exempelvis lägga ner hela t-banenätet?

roggek

Citat från: Andreas91 skrivet 24 mars 2015, 17:40:38 PM
En sådan lösning löser kanske vissa problem, men omedelbart skapar du helt nya problem. Problemen blir att du isolerar vissa områden i Stockholm, samt att personer som till och från besöker dessa områden kan få det svårt att komma dit. Du pratar om linjer där det uppstår "tjafs?" Du pratar således om att exempelvis lägga ner hela t-banenätet?

Och du verkar vara för plankning?
Micke har rätt, ställ in trafiken på de linjer där betalningsmoralen är låg. Det daltas alldeles för mycket i Sverige idag.
Om du inte betalar hyran blir du vräkt, betalar du inte elräkningen sitter du i mörker till slut. Betalar du inte för en vara så begår du stöld.
Och det är precis vad det stjäls från SL och dess entreprenörer, resor...

Betalar du inte bussbiljetten, ja då kommer det inga bussar heller helt enkelt. Vad är det som är så svårt att förstå?

homer

Plankning är och bör jämställas med snatteri och snatteri leder alltid till polisanmälan och förhoppningsvis åtal, om man körde stenhårt på detta och hade mångdubbelt fler kontroller kanske kan man på sikt kan ändra moralen och betalningviljan

Andreas91

Citat från: roggek skrivet 24 mars 2015, 18:14:38 PM
Och du verkar vara för plankning?
Micke har rätt, ställ in trafiken på de linjer där betalningsmoralen är låg. Det daltas alldeles för mycket i Sverige idag.
Om du inte betalar hyran blir du vräkt, betalar du inte elräkningen sitter du i mörker till slut. Betalar du inte för en vara så begår du stöld.
Och det är precis vad det stjäls från SL och dess entreprenörer, resor...

Betalar du inte bussbiljetten, ja då kommer det inga bussar heller helt enkelt. Vad är det som är så svårt att förstå?


Eftersom den korta historien uppenbarligen inte var helt begriplig, så kör vi den långa historien istället.

Vad får dig att tro att jag är för plankning? Jag är väl medveten om att saker och ting kostar i det här samhället. Allt du gör kostar något! Det enda du och jag tycks vara överens om i det här sammanhanget är att saker och ting kostar, och att plankning inte bidrar till en ökad ekonomi hos SL och landstinget. Plankare står verkligen inte högt i kurs hos mig. Jag medger att jag har klivit på genom en buss mittdörrar vid ett tillfälle, och då hade jag ändå en giltig biljett i handen. Plankare skall straffas hårt, och de skall straffas bra mycket hårdare än vad de utsätts för idag. Bemanna såväl biljetthallar som fordon med vakter, om så krävs. Slit ut resenärer som vägrar betala för sig.

Jag reagerar på användandet av begreppet "tjafs"! Tjafs har - kanske bara i mina ögon - en oerhört mycket större betydelse än enbart för folk som springer runt och smiter igenom spärrar i t-banan. Tjafs tar sig många olika uttryck i kollektivtrafiken - i såväl förorter som i innerstan - och jag kan tyvärr inte hålla med om att det är argument nog för att lägga ner linjer på korsen och tvärsen.

SLs krafttag mot plankningen kan de se som ett steg mot ett förnyat förtroende hos många av oss dagliga resenärer. Många av oss är nog villiga att betala mer för biljetten om vi också får något av värde tillbaka. Det minsta man kan begära är att SL behagar yttra sig om var kommande nerskärningar kommer äga rum. Vi behöver få det nerskrivet på papper - inte som en happy surprise samma dag som nerskärningarna har genomförts. Plankningen måste givetvis stoppas, men SL måste också börja lära sig av exempelvis de ekonomiska konsekvenser som uppstått efter den senaste tidens kraftigt försenade - och problemdrabbade - arbeten inom spårtrafiken. Det är inte acceptabelt att Tvärbanans Solnagren, Roslagsbanelinjerna till Kårsta resp. Österskär - och nu senast Lidingöbanan - drabbas av sådana stora problem som har uppstått. Alla dessa problem kan givetvis inte SL klandras för, men jag har samtidigt svårt att tro att SL inte skulle ha någon som helst inblandning i det som har hänt. För såväl Roslagsbanan som för Lidingöbanan blev ju resultatet att ersättningstrafiken fick förlängas under en längre tid. Det är väl inte heller helt gratis, kan jag tänka mig?

SL behöver kapa kostnader på många plan, och överhuvudtaget fundera över sin ekonomi. Var kan vi skära ner på kostnader? Hur får vi in mer pengar? Vilka satsningar ger mest valuta för pengarna? Skall vi gå all in på bussar och t-bana, eller är spårvagn ett bättre alternativ i vissa områden? Skall vi hoppas på att dom befintliga bussförbindelserna i Roslagen på egen hand kan locka till sig fler invånare i regionen, eller behövs en utbyggd Roslagsbana för att kicka igång intresset? Vad tror vi att våra kunder vill ha? Vad vill våra kunder ha?

Matte

För mig får dom gärna komma och göra kontroller oftare.
Under dom 15 år som jag kört buss i SL-Trafiken så kan jag räkna på mina händer hur ofta jag haft kontrollen kontrollera färdbevis på min buss. Och då har jag kanske 3-4 fingrar kvar att räkna.
Och åker rätt mycket själv som resenär och jag ser dom inte i trafiken så ofta heller.

virtual1

Citat från: roggek skrivet 24 mars 2015, 18:14:38 PM
Och du verkar vara för plankning?
Micke har rätt, ställ in trafiken på de linjer där betalningsmoralen är låg. Det daltas alldeles för mycket i Sverige idag.
Om du inte betalar hyran blir du vräkt, betalar du inte elräkningen sitter du i mörker till slut. Betalar du inte för en vara så begår du stöld.
Och det är precis vad det stjäls från SL och dess entreprenörer, resor...

Betalar du inte bussbiljetten, ja då kommer det inga bussar heller helt enkelt. Vad är det som är så svårt att förstå?

Vilket udda synsätt! Du förutsätter att majoriteten plankar helt enkelt på vissa linjer? Det är i verkligheten garanterat en minoritet - och varför ska du då straffa majoriteten som då gör rätt för sig???? Eller är det lättast att mentalt bunta ihop människor i ett fack och dra alla över en kam?

Olof Lagerkvist

Citat från: roggek skrivet 24 mars 2015, 18:14:38 PM
Och du verkar vara för plankning?
Micke har rätt, ställ in trafiken på de linjer där betalningsmoralen är låg. Det daltas alldeles för mycket i Sverige idag.
Om du inte betalar hyran blir du vräkt, betalar du inte elräkningen sitter du i mörker till slut. Betalar du inte för en vara så begår du stöld.
Och det är precis vad det stjäls från SL och dess entreprenörer, resor...

Betalar du inte bussbiljetten, ja då kommer det inga bussar heller helt enkelt. Vad är det som är så svårt att förstå?

Om mina grannar inte betalar hyran men jag betalar, ska jag också bli vräkt i samma veva för att statuera exempel och inte "dalta" med folk i hus där många inte betalar hyran? Det vore väl ganska jämförbart med att ställa in en busslinje bara för att det är många som plankar just på den linjen?

Jag tycker ditt resonemang haltar en aning och det vore skandal i ett rättssamhälle med den typen av kollektiva bestraffningar. Det kan man hålla på med i diktaturer, men låt bli det här tack.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-