Buss att låna för övningskörning

Startat av Bussförare D, 05 mars 2013, 13:42:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussförare D

Hej alla på forumet. Igår var jag på uppkörning för att få bort min begränsning på automatlåda. Det gick dessvärre inte så bra.
Men nu är jag mer taggad än någonsin att fortsätta mot mitt mål att få köra manuellt.
Dock så har jag ett problem. Det är dyrt att gå till körskola och jag har inte riktigt de ekonomiska förutsättningarna att betala till en körskola.

Så min fråga till er där ute.
Finns det någon som har möjlighet att hjälpa mig?
Eller känner ni någon som kan hjälpa mig?
I eller i närheten av Uppsala.

Hör av er med förslag
Förare på GUB sedan december 2010

Bussförare D

Finns det ingen som kan hjälpa mig?
Förare på GUB sedan december 2010

Ersa

Låna blir nog svårt. Du får nog lov att vara beredd att betala för diesel, slitage samt lite vinst till bussägaren. Dessutom är det svårt att hitta bussar som är "arbetslösa" och därmed tillgängliga ofta.
Plus att åkarna självklart är rädda om sina fordon, och är lite reserverade mot att släppa iväg dem till främlingar.

Bussförare D

Ja, jo. Jag hade väl inte trott att det skulle va helt gratis att "låna" en buss. Men hoppas väl på att det kan bli lite billigare än körskola.
Om det nu finns någon som är villig att hjälpa.
Förare på GUB sedan december 2010

Lars-Håkan_E

Vad kostar en lektion?

Typ 1500-2000:-?

Hur många timmar tror du dig behöva?

Det enklaste är ju att höra med lokala bussåkare som någon har tid att hjälpa dig, det blir nog billigast också.


Gelgamesh

Tyvärr är min husbuss lite långt från färdig i nuläget. Men om den varit det, och det passat geografiskt (Jag bor i Göteborg) så hade jag gärna slagit två flugor i en smäll. Min buss kommer reggas om till PB klass 2. Alltså gäller C-kort eller rent av B-kort om man haft det (utan återkallelse) sedan 1996 eller tidigare. Så chansen finns att du redan får köra den, manuell eller inte. Och det är en fullstor B10M med mekaniskt styrd manuell tolvväxlad låda (6vxl+split). En alldeles utmärkt övningsbuss. Själv har jag inte kört buss på 20 år, och då bara under utbildningen. Alltså är jag rejält oerfaren.

Så i den perfekta av världar så hade man kunnat ut och åka med min buss och du får in rutinen på manuell och jag får lite avrostning av en erfaren förare.

Inget som lär hända under överskådlig tid, men kanske ett tips. Det finns en del husbussar. Och troligen är de flesta manuella gamla modeller. Kanske skall du kolla på forumet på "Husbussens vänner" http://www.husbussensvanner.net

Låter förresten märkligt att det skulle vara så svårt att köra upp för manuell. Missförstå mig inte nu. Jag menar inte som "hur svårt kan det vara?" Men jag blir intresserad av vad de kuggade dig på? Måste man kunna behärska någon modern exotisk datorstyrd överdesignad transmission, eller var det helt enkelt en misslyckad start i backe? Eller testar de en massa annat också?


r5m

Citat från: Gelgamesh skrivet 10 mars 2013, 11:33:20 AM
manuell tolvväxlad låda (6vxl+split).

Finns det bussar som har så också, det där är väl mer för lastbilar? Skolans manuella har 7 växlar + back och en överväxel och det är ju inte svårare än personbil. Känns som att splitväxlar borde vara svårare att lära sig?

Lars-Håkan_E

Citat från: r5m skrivet 10 mars 2013, 14:22:21 PM
Finns det bussar som har så också, det där är väl mer för lastbilar? Skolans manuella har 7 växlar + back och en överväxel och det är ju inte svårare än personbil. Känns som att splitväxlar borde vara svårare att lära sig?

Var vanligt fram till mitten på -90 talet hos både Volvo o Scania

Gelgamesh

Kallades väl för "Norrlandslåda" i folkmun. Och min buss har varit regionbuss i Norrbotten så...

Man behöver inte "splitta" så mycket med min buss. Man klarar sig väldigt bra med att ständigt ligga i "högläge". Med full last och vid sega backar så är det väl dock skönt att ha den där mitt-emellan-växeln. Min har ju dessutom en godsfinka, så det kan väl ha gått lite tungt då och då. Sen har det säkert med slutväxeln att göra. Med lägre utväxling på bakaxeln så blir väl behovet mindre. Min är dock ganska högt växlad om jag inte missminner mig.

Lars-Håkan_E

Citat från: Gelgamesh skrivet 10 mars 2013, 15:02:12 PM
Kallades väl för "Norrlandslåda" i folkmun. Och min buss har varit regionbuss i Norrbotten så...

Man behöver inte "splitta" så mycket med min buss. Man klarar sig väldigt bra med att ständigt ligga i "högläge". Med full last och vid sega backar så är det väl dock skönt att ha den där mitt-emellan-växeln. Min har ju dessutom en godsfinka, så det kan väl ha gått lite tungt då och då. Sen har det säkert med slutväxeln att göra. Med lägre utväxling på bakaxeln så blir väl behovet mindre. Min är dock ganska högt växlad om jag inte missminner mig.

På B58:an där den satt i bakaxeln så kallades den just Norrlandsväxel.

På B9-B10 mfl samt på Scania är den en tillsats "Splitdel" till växellådan och man växlar på olika sätt med en Norrlänning jmf med en Split

Björn Forslund

Ja, köra med norrlänning kräver kunskap, annars kan det gå som i Måbödalen. Försök aldrig växla ner i bakaxeln i en utförslöpa!
Efter att B10 kom 1980 skippade man den 2-växlade bakaxeln. Tack och lov.

r5m

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 mars 2013, 17:28:39 PM
Ja, köra med norrlänning kräver kunskap, annars kan det gå som i Måbödalen. Försök aldrig växla ner i bakaxeln i en utförslöpa!
Efter att B10 kom 1980 skippade man den 2-växlade bakaxeln. Tack och lov.

Vad händer, fattar inte riktigt?

Lars-Håkan_E

Citat från: r5m skrivet 10 mars 2013, 20:22:16 PM
Vad händer, fattar inte riktigt?

Vid en misslyckad nerväxling?

Jo man hamnar i ett mellanläge utan förbindelse mellan kardan och bakväxel som oftast bara kan korrigeras med stillastående fordon.

Splitlådan växlas mha kopplingsmanöver och har inga sådana olater

Greger Larsson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 mars 2013, 21:07:37 PM
Vid en misslyckad nerväxling?

Jo man hamnar i ett mellanläge utan förbindelse mellan kardan och bakväxel som oftast bara kan korrigeras med stillastående fordon.


Har man dessutom Telmabroms i bromspedalen kan ytterligare fenomen inträffa..

Lars-Håkan_E

Citat från: Greger Larsson skrivet 10 mars 2013, 21:33:41 PM
Har man dessutom Telmabroms i bromspedalen kan ytterligare fenomen inträffa..

Jo 8) S.k motorstopp ;D