Busslön , Ob mm. Ny chaufför här !

Startat av Buss-Huliganen, 16 juli 2012, 19:07:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Huliganen

Hejsan !

Jag har endast haft busskortet i 3 veckor.

Som sagt det jag undrar över är lite är lönen vet om min timlön som är enligt bussavtalet (hos mitt företag). Jag är timanställd och har bara jobbat 2,5 vecka.

Men det jag undrar lite om är vad är OB:t och vad exakt är Övertidsersättning/timme ?

Och från när gäller OB:t  och finns ju olika nivåer på lönestegen hur långtid tar det innan man klättrar ?

Någon som har lust att förklara för en nykomling ?

Vore enormt tacksam.

Mvh Buss Huliganen !!!

Christer K

Finns två avtal att gå efter, det ena är Transport som gäller förare som endast kör beställningstrafik, det andra är kommunal och det är linje körning.

Kommunal:s avtal för tim anställda på Nobina är 124,10
OB enkel vardagar 16,37
OB Kval helger 32,76

Sedan kan det finnas lokala avtal, hör gärna med facket vem som har avtalsrätten. Kommunal/Transport

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Lars-Håkan_E

Citat från: Christer K skrivet 16 juli 2012, 19:58:03 PM
Finns två avtal att gå efter, det ena är Transport som gäller förare som endast kör beställningstrafik, det andra är kommunal och det är linje körning.

Kommunal:s avtal för tim anställda på Nobina är 124,10
OB enkel vardagar 16,37
OB Kval helger 32,76

Sedan kan det finnas lokala avtal, hör gärna med facket vem som har avtalsrätten. Kommunal/Transport

// Christer K

och sedan finns det ytterligare ett avtal för kommunala bussföretag

Buss-Huliganen

Hejsan

Enormt tacksam för era svar !

Jag kör beställningstrafik och har på det bolaget 127 kr timmen.

OB enkel vardagar = Från vilken tid på dygnet gäller det ?
OB Kval helger = Lika med lördag och söndag hel dagar ?

Kan ju inte tänka mig att det skiljer mer än någon krona på OB:t mellan dom olika bolagen ?

Så jag fattat det rätt så går jag efter transport avtalet ?

Kommer köra linjetrafik efter sommaren och då kommer jag ha det kommunala avtalet ?

Har jag fått det rätt ?

Mvh ///


Lars-Håkan_E

Åkare som kör blandad trafik har i princip kommunals avtal med ytterst få undantag, det skulle bli väldigt krångligt annars.
Antalet åkare som enbart kör beställningstrafik (ingen linje eller skoltrafik) och har anställda bör vara extremt få idag

Så det är nog ingen vågad gissning att du har BBA (Bussbranschavtalet) med kommunal som avtalsslutande part.

Der_löwe

Ett tips är att begära ett kopia på bussbranschavtalet av kommunal/arbetsgivaren. Det finns mycket matnyttigt där och alldeles för få förare läser avtalet.


Buss-Huliganen

CitatEtt tips är att begära ett kopia på bussbranschavtalet av kommunal/arbetsgivaren. Det finns mycket matnyttigt där och alldeles för få förare läser avtalet.

Hejsan jo det skall jag göra...

Men har hittat detta vet ej om det är rätt eller aktuellt fortfarande

Enkelt - Vardagsnätter 19:00-06:00
Kvalificerat - Fredag 19:00 - Måndag 06:00

Mvh

57010

Det stämmer , du kan be din arbetsgivare om ett ex av bussbranchavtalet det ska han tillhandahålla . Dom brukar vara lite ovilliga att lämna ut dom bara .  ;D Och du lycka till i fortsättningen 

Gavlis

Timlönen är från 1 juni 127,56
Ob-enkel 16,80
Ob-kval 33,63
Storhelg 66,59

Iallafall vad som står i BBA:)

Buss-Huliganen


Klaverdörr

Storhelg, det var ett riktigt lågt OB.. Har själv ca 350kr/tim dessa helger på ordinarie tid som är schemalagd av arbetsgivaren!

Lars-Håkan_E

Citat från: Klaverdörr skrivet 23 juli 2012, 18:52:54 PM
Storhelg, det var ett riktigt lågt OB.. Har själv ca 350kr/tim dessa helger på ordinarie tid som är schemalagd av arbetsgivaren!

350:- i OB tillhör knappast vanligheterna.
Däremot är det ju många LO förbund som har högre OB i sina avtal, för bussförarna prioriterade man en gång att hellre höja grundlönen där Stockholmsavdelningarna var drivande..

Därför har ett vårdbiträde betydligt bättre OB, och Handelsanställda som har 100% vissa helger.



JDS

Citat från: Håkan_E skrivet 23 juli 2012, 19:18:15 PM
350:- i OB tillhör knappast vanligheterna.

Nu skrev han ju "350kr/tim" och i det är väl grundlönen inräknad, får man förmoda. Men det låter högt ändå, ungefärligen i nivå med kvalificerad övertid för en bussförare. Är det möjligen någon form av förskjuten arbetstid?

Lars-Håkan_E

Handels har ju 100% vilket motsvarar upp till 300:-/tim lön+ob

JDS

Citat från: Håkan_E skrivet 23 juli 2012, 19:36:21 PM
Handels har ju 100% vilket motsvarar upp till 300:-/tim lön+ob

Okej, jag antog kanske felaktigt att vederbörande hade något slags trafikjobb.