Arrivas JLT-bussar i SL-trafik

Startat av tågluffaren, 21 maj 2012, 22:18:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Citat från: tågluffaren skrivet 21 maj 2012, 22:18:51 PM
Åkte idag en av Arrivas JLT-bussar på 524 :)

De har kvar det fina stolstyget och vissa av Länstrafikens lappar. Helt OK bussar men tråkigt att man ska ha stadsbussar på långa landsvägslinjer. Men visst, kräver SL ingenting så varför ska Arriva kosta på sig regionalstandard...

Var gamla inventarienumret kvar? eller har man gått över till 7XXX-serien?

Bussmupp

Jag antar att dessa är ommålade, men frågar ändå: är de SL röda eller JLT målade? Och hur var inredningen? Den har jag märkt att man ibland inte har råd eller inte bryr sig om att byta.

Mikey

Citat från: Bussmupp skrivet 22 maj 2012, 14:08:07 PM
Jag antar att dessa är ommålade, men frågar ändå: är de SL röda eller JLT målade? Och hur var inredningen? Den har jag märkt att man ibland inte har råd eller inte bryr sig om att byta.

Sl-röda. Inredningen tror jag inte är utbytt. I alla fall är den inte det på de OmniCity som kom 2009.

Bussmupp

Citat från: Mikey skrivet 22 maj 2012, 14:24:47 PM
Sl-röda. Inredningen tror jag inte är utbytt. I alla fall är den inte det på de OmniCity som kom 2009.

Jaha ja. Då hade man rätt alltså. Jag har flera gånger sett OmniLink och OmniCity med gröna ledstänger som jag tror kommer från Länstrafiken. Det var det som fick mig att fundera på hur inredningen är.

Carl Eric

Citat från: Karsten skrivet 22 maj 2012, 07:20:41 AM
Suck, ytterligare en tråd med gnäll över SLs Norrtäljerafik..

Helt rätt! Det spelar ju ingen roll längre vad det är som diskuteras här, allting börjar ju komma att handla om Norrtälje och SLs lågentré krav! (Värst var när någon visade bilder från Jämtland, och SLs lågentrékravet började gnällas...)

Väldigt tråkigt utveckling av forumet!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

virtual1

Citat från: Carl Eric skrivet 22 maj 2012, 16:07:24 PM
Helt rätt! Det spelar ju ingen roll längre vad det är som diskuteras här, allting börjar ju komma att handla om Norrtälje och SLs lågentré krav! (Värst var när någon visade bilder från Jämtland, och SLs lågentrékravet började gnällas...)

Väldigt tråkigt utveckling av forumet!

nu tog du ju själv och spädde på just det ;) - de senaste inläggen har ju inte handlat om detta!

bjorn_k

Citat från: virtual1 skrivet 22 maj 2012, 16:24:39 PM
nu tog du ju själv och spädde på just det ;) - de senaste inläggen har ju inte handlat om detta!
Bra där! Så slapp jag...


På ajFån

BSB101

Citat från: Omnilasse skrivet 22 maj 2012, 08:30:03 AM

Men en intressant fråga angående standard är ju att resenärer faktiskt inte i sitt beteende eller ens i enkäter brukar ge så stor vikt vid vilken busstyp som används.

Det finns två fällor att gå i här som man måste tänka på. Det första är att lita allt för mycket på enkäter, generellt ska man ta enkätsvar med en rejäl nypa salt.

Det viktigaste dock är att tänka "vilka är det som åker kollektivt?". Väldigt grovt kan man dela in resenärerna i två grupper:

Grupp 1 - åker för att de måste
Dessa resenärer har inget annat alternativ än att åka kollektivt och därmed är de villiga att stå ut med mer än grupp 2.

Grupp 2 - måste inte åka kollektivt men gör det
Dessa resenärer kan välja andra färdsätt och om standarden blir för låg kommer man göra det. Det är också denna grupp som man behöver "fjäska" för om man vill öka kollektivtrafikåkandet.

Omnilasse

Citat från: BSB101 skrivet 23 maj 2012, 21:42:53 PM
Det finns två fällor att gå i här som man måste tänka på. Det första är att lita allt för mycket på enkäter, generellt ska man ta enkätsvar med en rejäl nypa salt.

Det viktigaste dock är att tänka "vilka är det som åker kollektivt?". Väldigt grovt kan man dela in resenärerna i två grupper:

Grupp 1 - åker för att de måste
Dessa resenärer har inget annat alternativ än att åka kollektivt och därmed är de villiga att stå ut med mer än grupp 2.

Grupp 2 - måste inte åka kollektivt men gör det
Dessa resenärer kan välja andra färdsätt och om standarden blir för låg kommer man göra det. Det är också denna grupp som man behöver "fjäska" för om man vill öka kollektivtrafikåkandet.

Nu är det väl åter lite en utvikning från ämnet, skulle kanske vara en egen tråd? (men då får väl administratörerna ingripa om man tycker så)

Visst är det så, men problemet är väl att kollektivtrafik ändå inte kan konkurrera med bilens bekvämlighet. Och det är ju egentligen det stora problemet med att locka över den gruppen. Men eftersom de vanligtvis inte åker kollektivt, kommer de ju knappast märka, eller ha någon kunskap om bussens bekvämlighet - sålänge det inte är för dålig standard förstås. Att ha plåtstolar utan stoppning är ju ingen höjdare i regionaltrafik, som ett grovt exempel. Men att ha den standard som nog skulle krävas för att verkligen locka över - är nog svår att nå upp till ändå.

Men - och det är väl lite av poängen - även de som testat att åka kollektivt ett tag, eller börjat göra det, så tror jag det är väldigt sällan jag hört någon klaga på att man sitter för obekvämt. Däremot brukar nog andra saker diskuteras, såsom att byten inte fungerar, det är för trångt på bussarna, att det tar för lång tid att åka, eller att det inte fungerar pågrund av för dålig turtäthet (går inte att få livspusslet att gå ihop). Helt enkelt att trafiken skall fungera.

Men det svåra överlag är ju att ändra beteendet. Det har ju kommit en del bra förslag på detta. Men det är egentligen där det stora klivet är - under förutsättning att den trafik som erbjuds skall kunna anses vara fungerande; den som väljer att gå över till kollektivt resande har ju ändå på något sätt ställt sig in på att göra avkall på en hel del av bekvämligheten - inte minst gångtid till hållplats och väntetider på bussen. Å andra sidan har förstås kollektivtrafik många fördelar - såsom att man kan koppla av etc...




 

Adrian Langemar

Citat från: Håkan_E skrivet 22 maj 2012, 12:21:09 PM
I t.ex Ekeröavtalet finns ju en skrivning rörande normalgolvsbussar och årtal, något som enkelt kunde användas även för klass II bussar i andra avtal.

2002 års Nacka/Värmdöavtal var ju lite speciellt vad gäller ålderskraven, sedan dess återgick man till 16 år.

Låga ålderskrav och andra särkrav gav möjlighet för Nobina som har stor omsättning av bussar att pressa priset till skillnad från andra budgivare som varit nössakade att köpa nytt
Om det är 16-årsgräns i nuvarande Nacka/Värmdöavtalet, varför är då de äldsta bussarna 7 år?

Omnilasse

Citat från: Adrian Langemar skrivet 23 maj 2012, 23:03:58 PM
Om det är 16-årsgräns i nuvarande Nacka/Värmdöavtalet, varför är då de äldsta bussarna 7 år?
Helt enkelt pågrund av kraven på lågentré- och miljökraven. Keolis hade helt enkelt inte så många äldre bussar att sätta in som uppfyllde kraven (givetvis också pågrund av att man då vunnit några upphandlingar samtidigt - expanderar man, så behöver man ju alla bussar man har och har ju då också sällan så många äldre "godkända" bussar att flytta runt), så då får man köpa nytt. Dessutom var det ju rätt många trängselbussar som följde med.

Men det är ju också detta som oftast "reglerar" konkurrensen på marknaden. Helt enkelt för att olika bolag gynnas/missgynnas utifrån deras fordonsinnehav vid upphandlingstillfället och möjlighet att använda sin vagnpark i de avtal man lägger anbud på. Därmed kan olika bolag lämna olika attraktiva bud vid olika upphandlingar, med egentligen liknande lönsamhetskrav. Hade Nobina vunnit Nacka-Värmdö hade man ju också fått köpa en hel del nytt. Priset där var väl också ganska nära varandra vill jag minnas (före Keolis uppgradering pågrund av högre kvalitétspoäng i upphandlingen).