Vilken SL-linje har flest hållplatser?

Startat av jbnilsson, 19 mars 2012, 22:46:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Max W

Citat från: Andy skrivet 24 mars 2012, 14:34:33 PM
Men tavlan på hpl Bobacken har ju en äldre utformning, fast med "vingarna" på emblemet. Den borde alltså vara från efter 1977. Hpl Görvälstorp har dagens utformning. Fanns den utformningen redan 1981, menar du Max?
Tills för några år sedan satt gamla, rostiga, oläsliga TS-skyltar kvar på vissa ställen på Värmdö. Trevligt inslag av kontinuitet. Det går bara en linje där, och skylten sitter bara i riktning mot stan, så någon tveksamhet om vart man kommer med bussen finns inte.
Det var i början lite olika textstorlekar men i stort samma layout på topptavlorna fr.o.m 1977 så jag vill nog mena att Görvälstorp kan ha suttit där redan 1981. Tyvärr har de personer som borde kunna ge exakta svar på dessa lokala frågor gått i pension.
Sen när det gäller äldre TS-tavlor kan jag förstå Din synpunkt känslomässigt, men den tavlan passar på museum och ingen annan stans. Den skulle möjligen kunna tas fram och användas vid speciella evenemang, men som infotavla i "trafiken" skulle den varit borta för länge sedan.

Adrian Langemar

SL-märket på Görvälstorp tycker jag ser ut som det som infördes 1985.

Ersa

Nu vet jag ju inte säkert om det även efter 1981 var så att de flesta 639:or bara gick Hallstavik-Rimbo, samt att bara några få fortsatte in till Stockholm. Länge var ju "mjölkpallslinjen" 625 den mest trafikerade linjen mellan Rimbo och Stockholm. Det gick länge även fler 625:or än 640:or mellan Norrtälje och Stockholm, även efter att motorvägen/motortrafikleden blivit klar.

Bussmicke

Citat från: Max W skrivet 24 mars 2012, 14:09:13 PM
Om jag förstått det hela rätt, finns det tyvärr fortfarande topptavlor uppe i Roslagen av den gamla typen som gällde fram till 77-01-01. På dessa 35 år som gått borde man enligt min mening hunnit lägga in de byten som återstår i budgeten.

Tyvärr?? Ånej, låt oss bevara den historiska delen så långt det går. Inte fel ha något som minner om gamla tider..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 11 april 2012, 08:51:29 AM
Tyvärr?? Ånej, låt oss bevara den historiska delen så långt det går. Inte fel ha något som minner om gamla tider..

Medhåll där. Ute i skogen där det bara går en enda linje som har haft samma nummer de senaste 40 åren gör det knappast något om tavlan ser lite gammal ut rent designmässigt. Tavlorna är ju idag rödvita med SL-logga, har rätt namn och zondekal, korrekt linjenummer och dessutom en aktuell tidtabell nere på stolpen.

Lägg då sådana pengar på att bygga kantstenar på väl trafikerade hållplatser istället, så att resenärerna får någon nytta av lågentréfordonen. Dvs få bort dagens instegskliv på 38-40 cm t.ex ute på riksväg 76, 77 och länsväg 280.

Max W

Jag ska kanske förklara mig bättre. Håller med Ersa helt och Buss-Micke 90%. Jag menar att om linjens destination eller annan upplysning på tavlan ska ändras och tavlan är uppsatt med den urgamla loggan, DÅ bör man byta till ny tavla med "rätt" logga och inte bara klistra på ett nytt "lägg" som vi kallar det.
Skräckexemplet är en tavla på Ornö som min f.d. chef fotograferade 2011. Tavlan innehöll då 6 väsentliga uppgifter, varav endast 3 är korrekta. Tyvärr kan jag inte ladda upp bilder själv på Buss-Snack, men kan ur minnet berätta att linjenumret på tavlan var 879 trots att busslinjens nummer ändrats till 889 tre år tidigare. Sen stod det något om att Linjen kördes av WASATRAFIK (ett bolag som gick in i Swebus 1990).
Givetvis borde den hållplatsen fått en helt ny tavla med "rätt logga" för länge sedan.
/Max

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 24 mars 2012, 20:00:17 PM
Nu vet jag ju inte säkert om det även efter 1981 var så att de flesta 639:or bara gick Hallstavik-Rimbo, samt att bara några få fortsatte in till Stockholm.

Ja, så var det nog till viss del. Det var ju iaf rätt få avgångar överhuvudtaget på 639 och vid flera avgångar fick man ändå åka Roslagsbanan - SL hade ju nämligen kommit på den lösningen att man kunde få åka Roslagsbanan till Kårsta och därifrån ta dåvarande linje 659 till Rimbo och därefter då 639 vidare till Hallstavik - sedan att alla i princip både på 659:an och Roslagsbanans avgång från Stockholm, skulle med 639 var förstås en annan sak.

Men det sparade förstås in tomkörningen från Rimbo till Stockholm. Och dessutom kunde det ju hålla lite konstgjord andning i 659.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Max W skrivet 11 april 2012, 09:41:14 AM
Jag ska kanske förklara mig bättre. Håller med Ersa helt och Buss-Micke 90%. Jag menar att om linjens destination eller annan upplysning på tavlan ska ändras och tavlan är uppsatt med den urgamla loggan, DÅ bör man byta till ny tavla med "rätt" logga och inte bara klistra på ett nytt "lägg" som vi kallar det.
Skräckexemplet är en tavla på Ornö som min f.d. chef fotograferade 2011. Tavlan innehöll då 6 väsentliga uppgifter, varav endast 3 är korrekta. Tyvärr kan jag inte ladda upp bilder själv på Buss-Snack, men kan ur minnet berätta att linjenumret på tavlan var 879 trots att busslinjens nummer ändrats till 889 tre år tidigare. Sen stod det något om att Linjen kördes av WASATRAFIK (ett bolag som gick in i Swebus 1990).
Givetvis borde den hållplatsen fått en helt ny tavla med "rätt logga" för länge sedan.
/Max

Det var 1982 som Wasatrafik tog över trafiken på Ornö och i samband med det satte de också upp nya hållplatsskyltar. År 1982 ägdes Wasatrafik fortfarande av familjen Mats i Falun.

Om du mejlar bilden på hållplatsen till mig lägger jag gärna upp den.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

P.Ek

På tal om hållplatsskyltar i Roslagen, 667ans ändhållplats Veda (som nu heter Gillinge) har två borttagna linjer, men man kan se spår efter vad det har stått:



625 Norrtälje
via Brottby-Rimbo
644 Norrtälje
Endast vissa turer
667 Stora Karby
via Svista

Så tycker jag att det ser ut som att det står :)

Ersa

Citat från: P.Ek skrivet 11 april 2012, 13:09:53 PM
625 Norrtälje
via Brottby-Rimbo
644 Norrtälje
Endast vissa turer
667 Stora Karby
via Svista

Det är korrekt läst. Är detta en av fåtal "formninnen" som visar att dåvarande avfart från E18 bestod av en vänstersväng i höjd med viadukten över E18 vid dagens hpl Gillingebanan? Numera är det många år sedan 644 & 625 gick den vägen. Sedan länge (årtal någon?) är nu avfarten flyttad söderut till Rosenkälla trafikplats, och därmed kom denna hållplats till:


Vid fototillfället hållplats Gillinge. Namnändrad till "Angarns-Veda" fr.o.m tidtabellsskiftet 2011-08-22.

Ersa

Citat från: Max W skrivet 11 april 2012, 09:41:14 AM
Jag ska kanske förklara mig bättre. Håller med Ersa helt och Buss-Micke 90%. Jag menar att om linjens destination eller annan upplysning på tavlan ska ändras och tavlan är uppsatt med den urgamla loggan, DÅ bör man byta till ny tavla med "rätt" logga och inte bara klistra på ett nytt "lägg" som vi kallar det.

Absolut. Jag hade inget emot att varenda topptavla längs riksväg 77 byttes ut till helt nya i och med nummerändringen av 807:an till 677 sensommaren 2008. En blå stomlinje ska givetvis ha nya topptavlor med korrekt information på sina hållplatser. Däremot lär inte en enda boende ute i Länna bry sig om att någon enstaka topptavla längs 653:ans sträcka har mer än 35 år på nacken. Då är snarare de äldre topptavlorna bättre, då de har större och tydligare linjesiffror än de nya. I varje fall de som bara skyltar ett enda linjenummer.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Max W skrivet 11 april 2012, 09:41:14 AM
Skräckexemplet är en tavla på Ornö som min f.d. chef fotograferade 2011. Tavlan innehöll då 6 väsentliga uppgifter, varav endast 3 är korrekta. Tyvärr kan jag inte ladda upp bilder själv på Buss-Snack, men kan ur minnet berätta att linjenumret på tavlan var 879 trots att busslinjens nummer ändrats till 889 tre år tidigare. Sen stod det något om att Linjen kördes av WASATRAFIK (ett bolag som gick in i Swebus 1990).
Givetvis borde den hållplatsen fått en helt ny tavla med "rätt logga" för länge sedan.
/Max

Bilden på tavlan finns på Max hemsida http://www.trafikminnen.se/topptavle_toppen.html som andra bild ovanifrån.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)