Gratisåkande upprör Västtrafik

Startat av kimpan, 14 december 2011, 07:43:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kimpan


1896

Självklara anställningsförmåner är tydligen inte självklara längre.  >:(

yngrot

Finns inga anställningsförmåner med fria resor längre borttaget av skatteskäl.. har själv inte tagit ut något kort för tjänsteresor då jag inte har behov av det.. .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

kimpan

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 14 december 2011, 08:46:53 AM
Självklara anställningsförmåner är tydligen inte självklara längre.  >:(

Fria resor är ingen anställningsförmån, utan något som skall förmånsbeskattas. har man fria resor i sin anställning så skall de beskattas med 30% av värdet av ett årskort (Någon annan kanske kan reglerna bättre än jag)
Tjänstekort är till för resor i tjänsten. T.ex linjekännedom (måste ju lära mig linjen hem från den lokala puben ;D ;D). men det blir nog svårt att hävda det om man är lagom rund under fötterna... 8) 8)
Resor till och från arbetet är ej heller att klassa som en tjänsteresa. En bankanställd t.ex har ju ej heller gratis resor till jobbet...
Det ska bli intressant att se vilket liv det kommer att bli bland kollegerna när första kollegan åker dit för 1200 i kontrollavgift...

Lars

Citat från: kimpan skrivet 14 december 2011, 09:10:52 AM
Fria resor är ingen anställningsförmån, utan något som skall förmånsbeskattas. har man fria resor i sin anställning så skall de beskattas med 30% av värdet av ett årskort (Någon annan kanske kan reglerna bättre än jag)
Tjänstekort är till för resor i tjänsten. T.ex linjekännedom (måste ju lära mig linjen hem från den lokala puben ;D ;D). men det blir nog svårt att hävda det om man är lagom rund under fötterna... 8) 8)
Resor till och från arbetet är ej heller att klassa som en tjänsteresa. En bankanställd t.ex har ju ej heller gratis resor till jobbet...
Det ska bli intressant att se vilket liv det kommer att bli bland kollegerna när första kollegan åker dit för 1200 i kontrollavgift...

Ok så är det idag men detta är inget som är självklart för den som jobbat ett tag i transportbranschen.
Fria resor på det egna trafikföretaget är något som hör till sedan urminnes tider och finns i stort sett i hela världen utom just i Sverige, detta på grund av den svenska avundsjukan och en skattebyråkrater som sätter allt till sin spets!
I Norge är det till och med inskrivet i bussbranschavtalet med fria resor som även gäller till jobbet och skolan för den anställdes familj inom upphandlad trafik.
Andra regler gäller ofta på expresstrafik mm där det inte finns utrymme med för många med fria resor och så har det alltid även varit i Sverige på GDG/Swebus expressbussar men skulle man ut på en resa så kunde chefen skriva ut en fribiljett.

Liknande skattefria avtal fanns tidigare inom väldigt många yrkesgrupper, den som jobbade på en tidning fick tidningen gratis hem i brevlådan, en teleanställd hade gratis teleabbonemang,skolbespisningspersonalen fick äta den lunch de lagade till eleverna gratis men allt sådandt ska beskattas idag till sista kronan och arbetsgivaren ska betala arbetsgivaravgift på värdet på förmånen.


yngrot

Ja i såna här fall jagar skatteverket små pengar..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Robert T

Detta ämne är så känsligt att jag nog inte bör uttala mig ens.  ::)

kimpan

Citat från: Lars skrivet 14 december 2011, 11:17:33 AM
Ok så är det idag men detta är inget som är självklart för den som jobbat ett tag i transportbranschen.
Fria resor på det egna trafikföretaget är något som hör till sedan urminnes tider och finns i stort sett i hela världen utom just i Sverige, detta på grund av den svenska avundsjukan och en skattebyråkrater som sätter allt till sin spets!
I Norge är det till och med inskrivet i bussbranschavtalet med fria resor som även gäller till jobbet och skolan för den anställdes familj inom upphandlad trafik.
Andra regler gäller ofta på expresstrafik mm där det inte finns utrymme med för många med fria resor och så har det alltid även varit i Sverige på GDG/Swebus expressbussar men skulle man ut på en resa så kunde chefen skriva ut en fribiljett.

Liknande skattefria avtal fanns tidigare inom väldigt många yrkesgrupper, den som jobbade på en tidning fick tidningen gratis hem i brevlådan, en teleanställd hade gratis teleabbonemang,skolbespisningspersonalen fick äta den lunch de lagade till eleverna gratis men allt sådandt ska beskattas idag till sista kronan och arbetsgivaren ska betala arbetsgivaravgift på värdet på förmånen.

Jag har också varit med på den "gamla goda tiden" Jag refererade mer till hur det blivit idag då allt skall förmånsbeskattas.. jag minns hur Jag kunde äta en dagens på företagets personalmatsal för det facila priset av ca 20 kr, Tills då den underbara skattereformen kom och  det blev skatt på även det... För många chaufförer, ofta ensamstående män, var ju den måltiden det enda riktiga målet mat man åt för dagen... det är rent ut sagt löjligt hur det blivit i dag.....

Björn Ax

Ja det är löjligt.

Jag tar aldrig betalt av en förare och kommer aldrig göra det.
Vi har ju fått hot från uppsalabuss AB att kontrollanterna kommer ta ut kontrollavgift av förare som reser med tjänstekortet på fritid och det är rent ut sagt för jävligt.

Lite förmåner vill man ju ha på ett jobb oavsett vilket jobb det är. :(

kimpan

Citat från: Björn Ax skrivet 14 december 2011, 13:17:05 PM
Ja det är löjligt.

Jag tar aldrig betalt av en förare och kommer aldrig göra det.
Vi har ju fått hot från uppsalabuss AB att kontrollanterna kommer ta ut kontrollavgift av förare som reser med tjänstekortet på fritid och det är rent ut sagt för jävligt.

Lite förmåner vill man ju ha på ett jobb oavsett vilket jobb det är. :(

Nu är det ju dock inte varken GUB, Nobina, KR eller något annat bussbolag som avgör den frågan tyvärr... Utan UL. Skulle de lokala bolagen få bestämma vore nog frågan ganska lättlöst.....

yngrot

#10

Vi har ju tyvärr många "vanliga" resenärer som fuskåker varje dag .. då önskar man att kontrollanter var med .. Många sätter i system att fuska.. vissa lyckas vi efter tjat få av bussen och om alla vore lika noga så slutar de fuska eller iaf inte går ombord när jag och vissa andra kör ..

Edit: Korr. ordval.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars

Citat från: kimpan skrivet 14 december 2011, 13:22:45 PM
Nu är det ju dock inte varken GUB, Nobina, KR eller något annat bussbolag som avgör den frågan tyvärr... Utan UL. Skulle de lokala bolagen få bestämma vore nog frågan ganska lättlöst.....
I Värmland åker inte ens bussföretagens anställda gratis tjänstekort, för detta måste entreprenörerna köpa ett tjänstekort av VTAB för att de ska få åka i sina egna fordon. Förare i uniform får dock medfölja under tjänsteutövning men det är ju inte alla som har uniform i alla lägen.

MartinMartin

Jag har inte varit speciellt noga vid viseringen sen SL gjorde om SMS biljetten,
utan resonerat att dom får väl sätta in fler kontrollanter om dom tycker att dom
vill ha en högre betalningsmoral och när jag åkte tunnelbanan hem vid 11 tiden nu idag
så kom det kontrollanter. En man hade inget giltigt färdbevis och kontrollanten frågade
hur långt han skulle åka och mannen meddelar att han bara ska åka till nästa station.
Jag hör då att i konversationen så säger Securitasväktaren att han ska "vara juste".

Efter detta så lovar jag att min viserering av biljetter om möjligt kommer att bli ännu slappare
eftersom tydligen inte ens kontrollanterna bryr sig om folk betalar eller ej.

Åter till ämnet så är det ju samma sak hos Keolis, vi får ju ett kort för resor i tjänsten,
men det är ju ett vanligt företagskort laddat på ett Access så det är ingen som vet vad det
är för kort, och det är väl inget som varken SL (som får betalt som för ett vanligt kort) eller
Keolis egentligen bryr sig om utan det kallas väl tjänstekort just pga skatteskäl.

Ersa

Man får som nyanställd köpa biljetter under sin egen linjeutbildning/linjekännedom då, för säkerhets skull...

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)