UL kan släppa Arlandatrafiken fri

Startat av RoggaBoy, 17 oktober 2011, 18:26:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Janne Rickman skrivet 22 oktober 2011, 12:23:45 PM
Arlandatillägget behövs för att åka med Upptåget. Åka bussen behövs bara vanligt länskort.
Tillägget är perrongavgiften till A-train.
Allt enligt UL-center i stationshuset.

Så det går numera att åka med ett vanligt länskort (zon 1+2) med linje 801 från Arlanda till Uppsala? Det var inte vad jag fick lära mig i på UL-utbildningen för 1½ år sedan. Då stod det i taxehandboken att det var tillägg på 801, medan detta tillägg saknades på 806 (samt dåvarande 802). När ändrades detta?

Janne Rickman

På bussen har det aldrig varit tillägg på månadskorten. Däremot har det haft eget pris på kontantbiljetterna hela tiden innan den hanteringen försvann.

/Janne

Robert T

Citat från: Janne Rickman skrivet 22 oktober 2011, 15:58:22 PM
På bussen har det aldrig varit tillägg på månadskorten. Däremot har det haft eget pris på kontantbiljetterna hela tiden innan den hanteringen försvann.

/Janne

Är väl fortfarande 100kr om man köper biljett på bussen? Men förköp och SMS kostar 80kr.


Jessika

Jag veckopendlade mellan Umeå och Uppsala i ett par och jag är fortfarande nere i Uppsala en eller två gånger i månaden. Jag tycker 801:an är helt ovärderlig. Jag tar nästan alltid bussen istället för tåget till och från Arlanda.

Dels är den avsevärt billigare (48 kr med "klippkort"), dels går den prick enligt tidtabell i ur och skur. Jag kan absolut inte förstå hur den ska kunna ersättas fullt ut av Upptåget som är mer oberäkneligt och som ju inte alls täcker upp busshållplatserna längs sträckan. Framförallt vintertid måste man åka minst två tåg tidigare med Upptåget än man egentligen behöver för att vara säker på att komma fram i tid. Om man reser sällan gör det ju så klart ingenting, men om man pendlar är det en mycket stor tidstjuv.

Dessutom är ju 801:an en populär linje. Det handlar ju knappast om att linjen inte behövs. I torsdags förra veckan var 20.44-turen från Arlanda i princip helt fullsatt. I lördags morse var 8.03-turen från Uppsala mer än halvfull. Ingen av dessa turer är ju direkt i rusningen. Folk går dessutom av och på längs hela vägen, så alla hållplatser behövs ju trafikeras. Jag förstår ju verkligen frustrationen hos dem som pendlar varje dag.

Det finns en namninsamlingen för 801:an här: www.RäddaBuss801.se

/Jessika

MartinMartin

Citat från: Jessika skrivet 08 december 2011, 09:49:46 AM
Dessutom är ju 801:an en populär linje. Det handlar ju knappast om att linjen inte behövs.
/Jessika

Men det är väl därför man väljer just den linjen. Om man vill att privata ska ta över så är det väl klokt att
börja med en linje som har beläggning och som det går att göra lönsam. Vore ju konstigt om man valde nån
liten skogslinje med 1 passagerare, skulle ju knappast bli nån privat åkare som skulle satsa på den.

MartinMartin

Visst är det lite roligt att folk är så himla rädda för lite förändring.
"Allt är skit nu och det kan bara bli sämre", så verkar merparten tycka/tro
varför inte ha en inställning som; "Åå va bra att vi får en privat aktör som kommer att jobba för att
vi får bra färdmedel att åka i och som kommer att göra sitt yttersta för att behålla oss som resenärer".

Ersa

Gissningsvis för att resenären i gemen är lite rädd för det privata. Det är väl tryggt med skattefinansierade bussar i en och samma gula färg. A andra sidan har ju Uppsalaborna stor vana av Swebus Express, men det kanske bara är de som jobbar på Karolinska? En annan teori är att många inte hört talas om det privata, utan tror att 801 försvinner och inte ersätts alls.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 08 december 2011, 13:20:59 PM
Gissningsvis för att resenären i gemen är lite rädd för det privata. Det är väl tryggt med skattefinansierade bussar i en och samma gula färg. A andra sidan har ju Uppsalaborna stor vana av Swebus Express, men det kanske bara är de som jobbar på Karolinska? En annan teori är att många inte hört talas om det privata, utan tror att 801 försvinner och inte ersätts alls.
Och här är väl frågan hur den nya kollektivtrafikmyndigheten tolkar det hela. Om man tolkar det som att det finns ett behov av arbetsresor och i övrigt ett trafikunderlag skall man ju ha med bussen i planen, såvida inte något privat företag täcker upp. Fast å andra sidan har ju inte SL någonsin sett Flygbussarna på den tid man körde dem, som del i den ordinarie busstrafiken. Och Arlanda ligger ju inte ens i Uppsala län. Men av utspelet att döma, ville man väl helst att någon skulle ta över, innan man la ner linjen.

Sedan är väl alltid folk något irriterade och oroliga när man inte vet hur det blir. Bland annat om det blir dyrare. för några kan det nog bli det - beroende på hur resandet i övrigt ser ut. Där kan man ju dock hoppas i sådana fall att man hittar något taxesamarbete - det lyckas man ju göra på andra håll och särskilt om det inte finns några konkurrenter på sträckan borde det ju ge en win-to-win-situation. Men där kommer ju ytterligare en intressant fråga upp - på vilka sätt och hur taxesamarbete med privata aktörer kontra offentliga kommmer att få ske och hur det får se ut...

Jonas1968

#24
Citat från: MartinMartin skrivet 08 december 2011, 12:56:35 PM
Visst är det lite roligt att folk är så himla rädda för lite förändring.
"Allt är skit nu och det kan bara bli sämre", så verkar merparten tycka/tro
varför inte ha en inställning som; "Åå va bra att vi får en privat aktör som kommer att jobba för att
vi får bra färdmedel att åka i och som kommer att göra sitt yttersta för att behålla oss som resenärer".

Fast en komersiell aktör är ju bara beredd att köra dom turer som dom anser lönsamma. Inte kommer en privat aktör finna det lönsamt att köra turerna 01:05, 02:05 osv. som går idag? Den trafiken kommer ju garanterat att försvinna om busslinjen kommersialliseras om inte UL eller landstingen skjuter till pengar vilket trologtvis inte ens är tillåtet utan upphandlingsförfarande. Så dags finns ju heller inget Upptåg att åka med i stället utan då återstår bara bilen.

Omnilasse

Citat från: Jonas1968 skrivet 08 december 2011, 13:54:27 PM
Fast en komersiell aktör är ju bara beredda att köra dom turer som dom anser lönsamma. Inte kommer en privat aktör finna det lönsamt att köra turerna 01:05, 02:05 osv. som går idag? Den trafiken kommer ju garanterat att försvinna om busslinjen kommersialliseras om inte UL eller landstingen skjuter till pengar vilket trologtvis inte ens är tillåtet utan upphandlingsförfarande.
Nja - det är nog en överdrift. Givetvis måste det finnas ett underlag - om det inte är någon som åker - kan man naturligtvis inte bedriva någon trafik. Men även en kommersiell aktör har förstås ett intresse av att erbjuda ett så pass bra utbud så att man kan locka resenärer. Se exempelvis på hur Ryanair agerar för att locka folk nästan med gratisresor på utresan, för att sedan få betala nästan det fyrdubbla hem. Det intressanta för en privat aktör är ju att helheten går med vinst, inte nödvändigtvis varje enskild tur (ofta en omöjlighet) - en privat aktör kan ju också välja att ta ett högre pris på natten etc och man kan välja andra lösningar - som att köra med minibussar etc.

Det kan ju också finnas ett intresse för en kommersiell aktör att det inte går något subventionerad trafik på sträckan. Väljer trafikhuvudmannen att - låt så vara - bara upphandla nattrafik - så är ju risken stor att det vinnande företaget är intresserad av att köra andra tider också...(fast då utan subventioner). Så det kan nog finnas skäl att bekosta ett par turer per dag för den sakens skull, även om de kan ge en mindre förlust. Men allt beror ju på underlaget. Har bara åkt några enstaka gånger med 801, men då klockan 4.05 på morgonen från Uppsala och då har bussen varit i det närmaste fullsatt, så viss nattrafik kan nog vara lönsam på sträckan även utifrån ett kommersiellt perspektiv.