Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...

Startat av Robert T, 07 september 2011, 22:00:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mil

Citat från: Fox skrivet 11 september 2011, 11:44:19 AM
Lagligt eller ej!
Traik farligt!? JA
Trafikfarligt ska ej vara i trafik och frakta resenärer.


I detta fallet finner jag inte det du säger är trefikfarligt det är CHAUFFÖREN som har ansvaret att köra som en männsika kan han inte bedömma farten utan att titta på en mätare konstant är det trefikfarligt men kan han anpassa farten utan att ha mätaren så är ha ej trafikfarlig, denna föraren du talar om verkar ju inte kunnat det så då är det han som är trafikfarlig inte bussen. LAgen säger att en buss får användas inom sju dagar.

Sedan verkar du ju vara väl insatt i att den blåa bussen var trafikduglig eler det kanske fanns något fel som ej syntes på den som gjorde den var mer trafik farlig än en buss utan hastighets mätare.

Taunusch

Enligt flera skribenter får en buss köras utan fungerande färdskrivare i sju dagar - men får man köra ett fordon överhuvudtaget utan fungerande hastighetsmätare?

Robert T

Citat från: Taunusch skrivet 11 september 2011, 21:44:04 PM
Enligt flera skribenter får en buss köras utan fungerande färdskrivare i sju dagar - men får man köra ett fordon överhuvudtaget utan fungerande hastighetsmätare?

Varför skulle man inte få det? Det är ju ganska enkelt att köra ett fordon utan hastighetsmätare enligt gällande hastighetsbegränsning. Man kör helt enkelt tillräckligt långsamt så att man VET att det är lagligt. Någon form av känsla har man faktiskt när man kör tusentals mil per år.

Jag hävdar att man absolut måste få köra ett sådant fordon till verkstad, vilket ju var fallet som diskuteras här. Känns ju otroligt larvigt att beställa bärgare pga det. Det skulle ingen frisk människa göra.

Jag själv kör med GPS som hastighetsmätare om jag skulle råka ut för något dylikt. Jag vet att GPS inte är godkänd som hastighetsmätare hos svensk bilprovning, för den fungerar ju inte i tunnlar. Men så länge jag undviker tunnlar vet jag ju hastigheten och så skadar det ju inte med liten säkerhetsmarginal.

Jag tycker den här tråden börjar gå åt säkerhetshysteri och säkerhetsnarkomanihållet. Säkerhet är självklart viktigt, men vissa tycks glömma att det sunda förnuftet trots allt väger tyngre. Man kan inte lagstifta bort alla risker och människan måste inse det någon gång.

När det gäller Nobinas bussar så hävdar jag att de sätter säkerheten i första rummet och att bussarna håller ULs krav.
Jag hävdar dock inte att brister inte finns, men de blossas ju upp av hysteriska media till oanade höjder.

RoggaBoy

Citat från: Janne Rickman skrivet 11 september 2011, 08:54:47 AM
http://www.unt.se/uppsala/dalig-komfort-retar-resenarer-1452788.aspx



Nobina och KR Trafik inte levererar?  Som jag och andra sagt tidigare så får man ju vad man betalar.

Skolbussarna, tog inte KR hem alla utan Nobina har några kvar?

Bussföraren

På nyare bussar är hastighetsmätare och Färdskrivare inte samma enhet, hastighetsmätaren kan fungera men inte färdskrivaren eller v/v

Även på äldre bussar där det är samma fysiska enhet kan färdskrivaren fungera trots att mätarnålen inte rör sig och tvärtom.

Vid kontrollbesiktning måste hastighetsmätaren fungera (men det ger inte körförbud), färdskrivaren däremot kontrolleras inte alls av SBP och dess konkurrenter.

Alltså, en buss där hastighetsmätaren inte fungerar ger INTE körförbud, vare sig vid en besiktning eller flygande dito.

Robert T

Citat från: RoggaBoy skrivet 12 september 2011, 11:37:28 AM
Nobina och KR Trafik inte levererar?  Som jag och andra sagt tidigare så får man ju vad man betalar.

Skolbussarna, tog inte KR hem alla utan Nobina har några kvar?

Nobina kör inga renodlade skolturer alls. Men vanliga linjer går ju till/från skolor vissa tider.

RoggaBoy

Citat från: Robert T skrivet 12 september 2011, 12:04:13 PM
Nobina kör inga renodlade skolturer alls. Men vanliga linjer går ju till/från skolor vissa tider.

Tänkte med tanke på denna del i den länkade artikeln:

CitatI morgon fortsätter UNT busstemat med en artikel om skolskjutsar som köpts upp av KR Trafik och Nobina.

Ersa

#22
Nästan alla av Uppsala läns skolbussar har numera linjenummer och är öppna för alla som vill åka med.
Här är artikeln:
http://www.unt.se/tierp/skolskjutsar-uppror-foraldrar-1453408.aspx

När det gäller artikelns innehåll kan jag hålla med om att det är en klar fördel med glada insatta bussförare som känner barnen, kan deras namn och vet exakt var de bor. Dock borde ju UL:s system med att ha gjort skolbussen till en ren linje med tidtabell underlätta mycket. Då kör ju bussen sin regelbundna rutt och stannar vid hållplatserna. Sen är det ju även föräldrars och barns ansvar att vara tydliga med att visa att och när barnen vill på och av bussen.

Men ska man vara lite elak fick ju UL precis som de ville. De valde KR Trafik före smååkarna för skolanbudet, och smååkarna behöll många av sina lokala insatta förare. Kanske anser UL att ett stort "externt" företag som KR Trafik utan problem direkt ska kunna göra samma bra jobb som smååkarna gjort under mer än 50 år? Nej, det tar nog några månader för ett nytt företag att få in vanan helt på sån speciell typ av linjetrafik.

Robert T

Citat från: RoggaBoy skrivet 12 september 2011, 12:39:22 PM
Tänkte med tanke på denna del i den länkade artikeln:


Hett tips, journalister har inte alltid rätt.  ;)

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 12 september 2011, 14:59:44 PM
Hett tips, journalister har inte alltid rätt.  ;)

Nobina kör väl även idag ett större antal skolturer till gymnasieskolorna med linjenummer i t.ex 80-serien.

Robert T

Citat från: Ersa skrivet 12 september 2011, 18:28:47 PM
Nobina kör väl även idag ett större antal skolturer till gymnasieskolorna med linjenummer i t.ex 80-serien.

Ja iof, men jag räknar det inte ens som skolturer...
Dom är ju så korta och enkla att det i princip är omöjligt att göra fel ju.

Helt annan sak att köra barn i lågstadiet på slingriga grusvägar där de ska kliva av vid grindstolpen utan att dom säger till var dom bor.