Klart i Norrboten…

Startat av Bjarne-W, 06 september 2011, 17:06:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 10 september 2011, 14:30:35 PM
Var det inte så förr, att de kommunala bolagen inte fick lägga anbud på trafik utanför hemkommunen? Till detta behövde man ett annat bolag, men som det kommunala bolaget dock kunde vara helägare av. Lite som Bohmans Buss som kommunala AB Jämtlandsbuss och Sundsvalls Trafik AB ägde till hälften var. Om man inför denna regel igen, samt förbjuder ägartillskott från kommunala medel så är ju saken klar. Får låga bud = Konkurs.

Det var ju någon från ägaren till Skelleftebuss som förklarade att alla upphandlingar Skelleftebuss har vunnit har en koppling till Skellefteå, dvs alla linjer passerar på något sätt Skellefteå Kommun och då var det helt okej att lägga anbud.

Jag kan då inte se hur alla deras vunna linjer passerar Skellefteå Kommun under färden från start till mål.


Bussföraren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 september 2011, 15:28:17 PM
Jo, det är ju en bra  lösning. Den har bara en nackdel: kommunen verkar inte alls intresserad av ett sådant upplägg.


I ett sådant upplägg blir det dock svårt att driva trafiken eftersom den lösningen försvårar transfereringar mellan trafikverksamheterna

Vad gäller Jämtlandsbuss som framkom i tråden så var Bohmans Busstrafik inte en sådan lösning framtagen för att driva trafik i andra kommuner, detta löste Jämtlandsbuss redan i slutet på -80 talet genom att överföra all utomkommunal trafik upphandlad av Länstrafiken i Jämtland (inkl trafik inom delägarkommunen Krokom) till det helägda dotterbolaget Jämtlands Trafik AB, dit fördes även Flygbuss och Beställningstrafiken och moderbolaget AB Jämtlandsbuss bedrev därefter enbart trafik inom den egna kommunen (sådan trafik som Kommunen själva ansvarade för)

Bussföraren

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 september 2011, 18:21:20 PM
Vilka var övriga anbudsgivare ?  ???

Centrala, KR Trafik, Veolia/Granbergs o Together

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussföraren skrivet 10 september 2011, 23:53:38 PM
I ett sådant upplägg blir det dock svårt att driva trafiken eftersom den lösningen försvårar transfereringar mellan trafikverksamheterna


Ja, det är just det som är vitsen med en uppdelning. De olika verksamheterna skall hållas åtskilda.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lasse i Bdn

Såhär skrev Norrbottens- Kuriren 8 sep.

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6059709

  Linje                         Nuv. entr                                   Ny entr.
  14                            Centrala                                     Centrala
  21                            Granbergs                                   Centrala
  25                            Granbergs                                   Together 
  26                            Granbergs                                   Together
  28-30                        Veolia                                        Centrala
  31                            Granbergs                                   Centrala                 
  32                            Granbergs                                   Centrala
  36                            Granbergs                                   Centrala
  44                            Centrala                                     Centrala               
  46                            Granbergs                                   Centrala
  53                            Centrala                                     Centrala
  54                            Centrala                                     Centrala
  63                            Centrala                                     Centrala
  137 -138                    Granbergs                                   Centrala
  201-213                    Centrala                                     Centrala
  247                          Granbergs                                   Centrala
  265-266                   Bodens Busstrafik                          Centrala
  347                          Carls bussar                                 Centrala


Lasse i Bdn

Såhär skrev Norrbottens- Kuriren lördag 17 sept

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6071601

Samt detta

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6071516

I ett tidigare inlägg skrev jag enl. tidningen Kuriren
Linje 265 BODEN-S.BREDÅKER-HARADS körs av Bodens busstrafik. Det är fel den körs idag av Centrala Buss (BBT=Bergdahls Busstrafik)




Smon

Linjen vanns vid förra upphandlingen av Bodens Busstrafik, men ett fordon körs av Bergdahls, så Båda uppgifterna stämmer.