Vilka kör nattbussarna?

Startat av Carl Eric, 12 juli 2011, 12:42:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!


Satt och funderade på vilka företag och garage det är som kör de 44 nattbussarna i Stockholm. Jag knåpade ihop en liten lista och gissade lite. Eftersom att jag bara har gissat så tar jag gärna emot rättelser! :)



91 Keolis Hornsberg/Frihamnen   
94 Keolis Hornsberg/Frihamnen   
96 Keolis Söderhallen
190 Keolis Nyboda   
191 Nobina Botkyrka   
192 Nobina Botkyrka   
193 Keolis Nyboda   
194 Keolis Nyboda   
195 Keolis Nyboda
196 Keolis Råsta
197 Keolis Råsta   
198 Nobina Lunda   
199 Nobina Lunda   
291 Keolis Lidingö   
293 Keolis Lidingö   
396 Arriva Ekerö (Vet inte vad garaget heter)   
491 Nobina Tyresö   
492 Nobina Björknäs/Mölnvik   
496 Nobina Björknäs   
497 Nobina Björknäs   
591 Nobina Kallhäll
592 Keolis Råsta   
593 Keolis Råsta   
595 Keolis Råsta   
597 Arriva Märsta (Vet inte vad garaget heter)   
598 Keolis Råsta   
690 Keolis Norrort
691 Keolis Norrort
694 Keolis Norrort
695 Keolis Norrort
696 Nobina Norrtälje   
697 Keolis Norrort
698 Keolis Norrort
699 Keolis Norrort
791 Nobina Botkyrka   
792 Nobina Botkyrka   
794 Nobina Botkyrka   
795 Nobina Botkyrka   
797 Nobina Södertälje   
798 Nobina Södertälje   
890 Nobina Tyresö   
892 Keolis Handeln   
893 Keolis Handeln   
898 Keolis Handeln


Observera att de flesta av dessa är rena gissningar men jag hoppas att ni kan hjälpa till att rätta mig! :)


MVH Calken      
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mikael Ringmarck

Trevligt initiativ. 198 körs av Nobina Lunda. Det är nog mer korrekt att skriva att 690-695 + 697-699 körs av Keolis Norrort eftersom bussarna inte alltid utgår från Täby. 699 körs nog enbart från Vaxholm.  ;)

Vi har ju dessutom en hel drös "nattlinjer" i Stockholm som inte är numrerade i x9x serien. Skulle vara kul att se en lista på dessa!
Vissa av dem trafikeras bara under helgnätter men jag kan nämna 117, 119, 160 och 601 som exempel. 114 var sådan tidigare  ;D

Andreas91

Jag instämmer med Mrbuss att det här var ett rikitgt trevligt initiativ. :) Precis som Mrbuss nämnde, så körs 198 av Nobina Lunda (Nattbuss för Västerortsgrenen på t-banans gröna linje + nattbusslinje för linje 119 Hässelby Gård - Backlura, med några små skillnader längs med linjen.) I förrförra natten (se del 1 av mina nattbilder på Bussnack-forumet) så klev jag av en 119 i Hässelby Strand (7204). Denna gick då som 119 till Backlura och skyltade därefter om till nattbuss 198 mot Stockholm C och kom lite senare tillbaka igen.

Mrbuss nämnde även Täby/Norrorts många nattbusslinjer. Jag har en känsla av att alla linjerna körs av Täbygaraget, men det tror jag i princip är det. 691 och 695 är, såvitt jag kommer ihåg, två stycken typiska nattbusslinjer för Täby (691 (Odenplan (M-F)) - Danderyds Sjukhus - Täby C - Hägernäs, samt 695 Danderyds Sjukhus - Täby C - Löttingelund). Den gemensamma nämnaren, som jag hittar för alla 69X-linjerna, är att alla stannar vid Danderyds Sjukhus - för påstigande i norrgående riktning, samt avstigning i södergående riktning. 699 har två avgångar från KTH natt mot lör-, sön- och helgdagar, kl. 02.20 och 03.50. 691, som nämndes tidigare, fortsätter från Danderyds Sjukhus till Odenplan (via Odengatan) natt mot vardagar, som nattbuss för Röda linjens Mörby-gren på sträckan Mörby C - Tekniska Högskolan. Detsamma gäller för linje 690 (Vallentuna-linjen). 694 är Åkersbergalinjen, 697 är nattbusslinjen för linje 607 (men även för en bit av linje 602V + 602H) och 698 är Österskärslinjen.

591 har jag sett MAN-ledvagnar på, så jag gissar på att det är Nobina Kallhäll som har denna linje.
 

MartinMartin

Kan ju ha ändrat sig men när Jag körde i Råsta 2008 så körde jag 598.

Carl Eric

Citat från: MartinMartin skrivet 12 juli 2011, 14:01:43 PM
Kan ju ha ändrat sig men när Jag körde i Råsta 2008 så körde jag 598.

Arriva tog väl över i mars 2008, så då är ju frågan när du körde 598? :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Omnilasse

Citat från: Mrbuss skrivet 12 juli 2011, 12:52:56 PM
Vi har ju dessutom en hel drös "nattlinjer" i Stockholm som inte är numrerade i x9x serien. Skulle vara kul att se en lista på dessa!
Vissa av dem trafikeras bara under helgnätter men jag kan nämna 117, 119, 160 och 601 som exempel. 114 var sådan tidigare  ;D

Att 160 får heta 160 beror väl på att det inte finns några lediga nummer kvar i 19x-serien - annars har man ju varit rätt konsekventa med att bussar som även går nattrafik på vardagsnätter ska ha x9x- nummer. 160 är därmed faktiskt den enda linjen i Stockholm som har trafik dygnet runt.

förutom 117, 119, 515 och 601, finns det ju en rad till som har nattrafik natt till lördag-söndag. Flertalet anslutningar till pendeltåget har ju nu anslutning till sista pendeltåget vid 2-tiden på natten och flertalet matarbussar har ju ofta nattrafik till 1.30. 133 och 147 har ju till ca 3.30 på natten. Så frågan är vad man ska dra gränsen? Är det hela natten som gäller, så faller ju även 119 bort, som "bara" har nattrafik till ca klockan 5.00 (å andra sidan avgår första avgången från Backlura 5.30 - så det kan kanske gälla ändå...)



F.Å

Citat från: calken skrivet 12 juli 2011, 14:11:25 PM
Arriva tog väl över i mars 2008, så då är ju frågan när du körde 598? :)

598 tillhör alltjämt Råsta.

JDS

Citat från: Omnilasse skrivet 12 juli 2011, 14:14:31 PM
Att 160 får heta 160 beror väl på att det inte finns några lediga nummer kvar i 19x-serien - annars har man ju varit rätt konsekventa med att bussar som även går nattrafik på vardagsnätter ska ha x9x- nummer. 160 är därmed faktiskt den enda linjen i Stockholm som har trafik dygnet runt.

förutom 117, 119, 515 och 601, finns det ju en rad till som har nattrafik natt till lördag-söndag. Flertalet anslutningar till pendeltåget har ju nu anslutning till sista pendeltåget vid 2-tiden på natten och flertalet matarbussar har ju ofta nattrafik till 1.30. 133 och 147 har ju till ca 3.30 på natten. Så frågan är vad man ska dra gränsen? Är det hela natten som gäller, så faller ju även 119 bort, som "bara" har nattrafik till ca klockan 5.00 (å andra sidan avgår första avgången från Backlura 5.30 - så det kan kanske gälla ändå...)

Är det inte snarare så, att linjer som har nattrafik i exakt samma sträckning (eller en del av den) brukar få behålla sitt linjenummer på natten?

Enda undantaget från DEN regeln som jag kan komma på, är 94:an som väl numera är helt identisk med 4:an men som ändå har ett eget nummer. (Det har ibland sagts mig att man gjort så för att undvika problem med omloppsnumreringen med hänsyn till att linjen i annat fall skulle gå dygnet runt. Detta går dock att lösa på annat sätt, som man exempelvis gjort i tunnelbanan.)

5783

191 + 192 körs av Keolis Söderort.

Omnilasse

Citat från: JDS skrivet 12 juli 2011, 14:18:35 PM
Är det inte snarare så, att linjer som har nattrafik i exakt samma sträckning (eller en del av den) brukar få behålla sitt linjenummer på natten?

Enda undantaget från DEN regeln som jag kan komma på, är 94:an som väl numera är helt identisk med 4:an men som ändå har ett eget nummer. (Det har ibland sagts mig att man gjort så för att undvika problem med omloppsnumreringen med hänsyn till att linjen i annat fall skulle gå dygnet runt. Detta går dock att lösa på annat sätt, som man exempelvis gjort i tunnelbanan.)

Till viss del har du nog rätt (om man ser till senare år), tidigare verkade det som att man var mer noga med att bussarna skulle ha nattnummer -även om sträckan var samma som dagtid. Samtidigt gick ju nästan alla anslutningsbussarna till klockan 2.00 förr i tiden när tunnelbanan gick längre även på vardagsnätter med "dagsnummer" - så det har förstås inte varit konsekvent...

Å andra sidan har ju ganska små linjevariationer ändå gjort att man valt nattnummerformen. Att linjerna inte går hela sträckningen ska ju inte vara skäl för särskilt nummer (enligt SL:s riktlinjer), men det finns väl lite olika traditioner i olika trafikområden också.

Nuvarande 552 går en kombinationsvariant sena kvällar och i början av natten, och har ändå samma nummer - trots att den går delar av både 551 och 553:s sträckning, medan nattbussen 699 till Waxholms enda skillnad är att den går via Engarn och Ytterby (kunde ju räcka som en anmärkning i tidtabellen) eftersom man ändå åker 670 och gör bussbyte annars). 597 har ju egentligen bara varit en förkortad variant av 570 (om än den inte gått via Till), men har alltid haft annat nummer.. Skillnaden mellan 595 och 515 (att den förra förlängs till Centralstation från/till Odenplan är ju inte heller något skäl egentligen till ett särskilt linjenummer (när det bara rör sig om några få hållplatser)

Men med 4:an var det väl också en diskussion om busstyp - att nattbussen inte kördes med ledbuss (nu gör den ju det ändå helgnätter). När 4:an kom hade ju också 94:an en annan linjesträckning, så då var det kanske inte aktuellt? Att det skulle vara några problem med "dygnetrunt"- linjer ur planeringshänseende låter som du säger som ett svepskäl - bussarna kan ju ändå inte gå hur lång tid som helst utan att tankas (särskilt inte när de körs på etanol), kanske kunde vara ett problem på den tiden man hade manuellt gjorda turlistor - men knappast nuförtiden... 



Glömde 165 i listan kom jag på - går också till ca 3.30 och något längre i andra...

Martin S

Citat från: Omnilasse skrivet 12 juli 2011, 14:56:46 PM
Glömde 165 i listan kom jag på - går också till ca 3.30 och något längre i andra...

Ingen av Söderorts 190-195 går på helgnätter så det är några daglinjer som går dygnet runt på helger till platser som saknar t-bana, ex Gröndal (133), Östberga (134), Hökmossen (147), Årsta (160), Fagersjö & Örby (165) Sköndal (182).

Edit: Såg att du redan nämt några av dessa.

Affe/Märsta

Citat från: calken skrivet 12 juli 2011, 12:42:15 PM
Hej!


Satt och funderade på vilka företag och garage det är som kör de 44 nattbussarna i Stockholm. Jag knåpade ihop en liten lista och gissade lite. Eftersom att jag bara har gissat så tar jag gärna emot rättelser! :)



91 Keolis Hornsberg/Frihamnen   
94 Keolis Hornsberg/Frihamnen   
96 Keolis Söderhallen
190 Keolis Nyboda   
191 Nobina Botkyrka   
192 Nobina Botkyrka   
193 Keolis Nyboda   
194 Keolis Nyboda   
195 Keolis Nyboda
196 Keolis Råsta
197 Keolis Råsta   
198 Nobina Lunda   
199 Nobina Lunda   
291 Keolis Lidingö   
293 Keolis Lidingö   
396 Arriva Ekerö (Vet inte vad garaget heter)   
491 Nobina Tyresö   
492 Nobina Björknäs/Mölnvik   
496 Nobina Björknäs   
497 Nobina Björknäs   
591 Nobina Kallhäll
592 Keolis Råsta   
593 Keolis Råsta   
595 Keolis Råsta   
597 Arriva Märstagaraget
598 Keolis Råsta   
690 Keolis Norrort
691 Keolis Norrort
694 Keolis Norrort
695 Keolis Norrort
696 Nobina Norrtälje   
697 Keolis Norrort
698 Keolis Norrort
699 Keolis Norrort
791 Nobina Botkyrka   
792 Nobina Botkyrka   
794 Nobina Botkyrka   
795 Nobina Botkyrka   
797 Nobina Södertälje   
798 Nobina Södertälje   
890 Nobina Tyresö   
892 Keolis Handeln   
893 Keolis Handeln   
898 Keolis Handeln


Observera att de flesta av dessa är rena gissningar men jag hoppas att ni kan hjälpa till att rätta mig! :)


MVH Calken      
Affe Märsta.

Omnilasse

Citat från: Martin S skrivet 12 juli 2011, 15:16:53 PM
Ingen av Söderorts 190-195 går på helgnätter så det är några daglinjer som går dygnet runt på helger till platser som saknar t-bana, ex Gröndal (133), Östberga (134), Hökmossen (147), Årsta (160), Fagersjö & Örby (165) Sköndal (182).

Edit: Såg att du redan nämt några av dessa.


Men tack för påpekandet, glömde att de faktiskt går dygnet runt - också en sak som gör det lite rörigt i SL:s tidtabeller, eftersom man i Söderorts bryter trafikdygnet mellan 3-4 - och räknar dem till nästa dag (medan man gör på andra sätt i andra tidtabeller i SL:s område där man visar hela nattrafiken - därmed missar man lätt att de går dygnet runt).

Principen borde rimligen vara överallt tycker jag att ha en anmärkning om att nattrafik går natt mot fredag/lördag och att trafikdygnet i tidtabellen börjar efter midnatt . Det är ju också lättare att man slipper ha speciella anmärkningar på själva tiderna att de endast går natt efter fredag och lördag...

tågluffaren

Kanske lite OT för den tråd men 94an har ju samma sträckning och hållplatser som 4an. Varför inte köra 4an dygnet runt istället?

Carl Eric

Citat från: tågluffaren skrivet 12 juli 2011, 15:43:08 PM
Kanske lite OT för den tråd men 94an har ju samma sträckning och hållplatser som 4an. Varför inte köra 4an dygnet runt istället?

Läs i tråden så hittar du det.


Citat från: Omnilasse skrivet 12 juli 2011, 14:56:46 PM


Men med 4:an var det väl också en diskussion om busstyp - att nattbussen inte kördes med ledbuss (nu gör den ju det ändå helgnätter). När 4:an kom hade ju också 94:an en annan linjesträckning, så då var det kanske inte aktuellt? Att det skulle vara några problem med "dygnetrunt"- linjer ur planeringshänseende låter som du säger som ett svepskäl - bussarna kan ju ändå inte gå hur lång tid som helst utan att tankas (särskilt inte när de körs på etanol), kanske kunde vara ett problem på den tiden man hade manuellt gjorda turlistor - men knappast nuförtiden... 



Citat från: JDS skrivet 12 juli 2011, 14:18:35 PM
Är det inte snarare så, att linjer som har nattrafik i exakt samma sträckning (eller en del av den) brukar få behålla sitt linjenummer på natten?

Enda undantaget från DEN regeln som jag kan komma på, är 94:an som väl numera är helt identisk med 4:an men som ändå har ett eget nummer. (Det har ibland sagts mig att man gjort så för att undvika problem med omloppsnumreringen med hänsyn till att linjen i annat fall skulle gå dygnet runt. Detta går dock att lösa på annat sätt, som man exempelvis gjort i tunnelbanan.)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!