Huvudmeny

Favoritlinje

Startat av tågluffaren, 09 juli 2011, 08:51:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tågluffaren

Även som resenär tycker jag att motorväg är tråkigt. Skulle dock gärna åka E22, den verkar trevlig.

ROBERTS

Hej Ersa! :D

Beskriv gärna varför dessa är favoritlinjer!
Men jag antar att svaret är nämnt först i inlägget!
Fråga: Inte kör bäl ni Norrtäkjeförare även för SL?

Ersa

Citat från: ROBERTS skrivet 10 juli 2011, 17:30:25 PM
Hej Ersa! :D

Beskriv gärna varför dessa är favoritlinjer!
Men jag antar att svaret är nämnt först i inlägget!
Fråga: Inte kör bäl ni Norrtäkjeförare även för SL?

Samma motivering för alla uppräknade linjer: Det är långa linjer ute i fin natur, där resenärerna i regel alltid är glada, trevliga och pratsamma. Och inte ett dugg stressade eller sura om bussen skulle vara 5-10 min försenad.

Förare i Norrtälje och Rimbo kör i regel bara SL-linjer sedan omläggningen hösten 2008 då länsgränsen tyvärr blev ännu mer påtaglig. Sedan dess blev SL 677:an den enda Roslagslinje som når långt in i Uppsala län varje dag. Hallstaviksförarna vänder med 639:an i Öregrund en gång varje vardag och Rimboförarna gör samma manöver på söndagar. Knutbyförarna är de enda UL-förare som i och med UL 808 (och till viss del 806) kör en stor del av sin trafik i Stockholms län varje dag.

Andreas91

För mig, som för flera andra, så är mina favoritlinjer som gärna är långa, som kan snirkla sig in i lite slingor här och där och som, åtminstone för mig, gärna får åka så långt ifrån motorvägen som möjligt. De gånger som jag har rest med 676 (om några dagar är det dags igen) så sover jag gärna. Jag brukar tycka om att se mig omkring när jag åker med buss, tåg eller vad det än kan vara för transportmedel, men 676:an går på E18 Norrtäljevägen och det är bara en transportsträcka för mig. Att åka gamla vägen går också snabbt, men i mina ögon, så är den gamla vägen så mycket roligare att åka. :) Lite favoritlinjer hos mig är dessa: 112, 117, 119, 512, 524, 592, 607, 610, 611, 616, 638, 677, 690, 695, 697, 824 (bara för att nämna några! ;D)  


Jacob

Linje 12 i Uppsala. Med GUB 140 på sträckan Centralstationen - Brostugevägen är den oslagbar!

12an gick ju förut hem till mig, saknade den sen när den försvann 2004 :(

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

mushkot

När jag körde i Göteborg var favouritlinjerna att köra 16, 17, 23, 35 och 37. Varför? Se nedan...
















Får återkomma med favouritlinjer här i Hässleholm.


M

Citat från: forthemoment skrivet 09 juli 2011, 14:49:49 PM
I Göteborg är de 16 som jag nästan uteslutande bara kör. Vet inte varför men det är min absoluta favorit.
16 är bra körde den hos GS när den var nystartad.

PauPut

Citat från: mushkot skrivet 11 juli 2011, 10:32:43 AM
När jag körde i Göteborg var favouritlinjerna att köra 16, 17, 23, 35 och 37. Varför? Se nedan...





Får återkomma med favouritlinjer här i Hässleholm.



Fin bild från "min" hållplats tillika linje 17: s ändhållplats åt ena hållet: Hinnebäcksgatan.

Rickardo

Som passagerare har jag två favoritlinjer:

Linje 54 Oskarshamn-Hultsfred via Kristdala. En linje som både innehåller åkrar, djup skog och slingrig väg.
Linje 167, Oskarshamn-Påskallavik via Skorpetorp. Riktigt smala vägar mitt i djupaste Småland

Mvh Rickardo

Sputnik

Min favoritlinje är 830, Handenterminalen-Farsta Centrum, den tar mig till mitt arbete som i sig självt är roligt men som också ger pengar varje månad :-)
Bortsett från denna så är nog linjerna 134 North Finchley (går förbi min stampub) och 242 Homerton Hospital (Fin sightseing genom Shoreditch m.fl ) i London mina favoriter.

Mvh
/Sputnik

Dson

På något sätt får det nog bli Jämtlands länstrafiks linje 155 (eller 156, osäker på vilken. 155an sov jag mest på). Den var en stor del av mitt liv under två år när jag pendlade från Åre till Östersund och jag har många minnen från de bussarna (och MittNabo-tåget), flickvänner som åkt med, nya bekantskaper som knutits. Osv. :)
Dessutom, linjen trafikeras av bekväma bussar och går genom vacker natur. Som sagt, många minnen har jag från de bussarna. En del jobbiga, men många går att minnas med ett leende.

danneh

GBG: Personligen skulle jag säga L60, L57 är rolig, L16 är trevlig likaså.
I Nyköping måste jag säga att någon av 161 och 162 är favoriterna

Muk

Uppland: 842 Uppsala - Bälinge - Brunnby Går lite vid sidan om de stora vägarna och visar upp både stad och land. Passerar intressant miljö, såsom Ulva kvarn. Skulle den uppländska naturen bli för mycket går det bra att kliva av bussen i Bälinge eller Björklinge och byta till stadsbuss eller regionbuss tillbaka till Uppsala.

Norrbotten: 54 Pajala - Övertorneå - Haparanda Går genom Tornedalens omväxlande natur från odlingslandskapet i söder till skogsriket i norr. Ger olika kickar beroende av årstid. Trots att det är en del år sedan jag bodde i Övertorneå känns det som att komma hem redan när jag kliver på bussen i Haparanda. I dessa trakter reser man för övrigt nästan uteslutande i bekväma bussar.

Blekinge: 150 Karlskrona - Ronneby Går i huvudsak på E22:an, men är ändå relativt varierad. Minus för obekväma bussar på sträckan. Reser man mellan Blekinges kuststäder är tåg oftast att föredra.

Västerbotten: fd 6, 9, 69 Östra Ersboda - Röbäck De linjer som jag oftast åkte med under min tid i Umeå. Gav mycket Umeå för pengarna, då skiftande miljöer erbjöds. Bekväma bussar och hög turtäthet.

Länsöverskridande: fd 100 Haparanda - Sundsvall Åker man hela sträckan erbjuds man en varierande omgivning med många höjdpunkter. Höga kusten är en delikat anrättning som smakar fågel i en dubbeldäckare. Västerbottens jordbrukslandskap i morgonsol är en annan pärla. Är numera uppstyckad. Kan bytas mot Y-buss eller Tapanis, om anpassningen till tågtrafik avskräcker.