Hangarterminaler / gatesystem

Startat av Cero, 21 juni 2011, 09:18:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cero


Tråden har delats - Delen som handlar om fordonet SL/Keolis 5143 återfinns på länken nedan.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=45783








Citat från: Tomas "Dosan" Fransson skrivet 17 juni 2011, 12:43:00 PM

Är det bara Liljeholmen som har gatesystem.


Jag tror man öppnade en ny terminal åt järfällahållet nyligen som har gater. Annars är det väl bara Liljeholmen vad jag känner till.

Martin Maltkvist

Citat från: Cero skrivet 21 juni 2011, 09:18:37 AM
Jag tror man öppnade en ny terminal åt järfällahållet nyligen som har gater. Annars är det väl bara Liljeholmen vad jag känner till.
Terminalen i Jakobsberg ska fortfarande vara under byggnation men jag minns inte hur långt de har kommit.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Cero

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 21 juni 2011, 19:23:55 PM
Terminalen i Jakobsberg ska fortfarande vara under byggnation men jag minns inte hur långt de har kommit.

Men visst ska den få gater?

Patrik

Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Bussmicke

Tråkigt, gillar inte hangarterminaler
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico


Hangarterminalerna har väl sina för- och nackdelar. Den stora fördelen är väl just att man kan göra en omstigning till buss utan att föraren behöver göra en visering samt att det är bra ur utrymmeshänseende. Likaså får förarna den fördelen att man slipper spring och privattrafik i terminalen.

Man har väl funderat på liknande även på annat håll. Vill t.ex. minnas att t.ex. att både Solna C respektive Sollentuna C varit med i tankevärlden i alla fall, men sedan stupat på ekonomi och annat. Gissar dock på att det kommer bli flera underjordiska terminaler vad det lider.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ted Selander

Citat från: Bussmicke skrivet 24 juni 2011, 23:28:21 PM
Tråkigt, gillar inte hangarterminaler


Dockningsterminal är väl den gängse termen, i alla fall hos SL.
Jag förstår din synpunkt ur fotografens synvinkel, bussar är svårfotograferade vid själva "stolpen".

Citat från: Nico skrivet 25 juni 2011, 10:19:06 AM
Hangarterminalerna har väl sina för- och nackdelar. Den stora fördelen är väl just att man kan göra en omstigning till buss utan att föraren behöver göra en visering samt att det är bra ur utrymmeshänseende. Likaså får förarna den fördelen att man slipper spring och privattrafik i terminalen.
---

Dockningsterminalen i Jakobsberg kommer att påminna mer om t.ex. Jönköping, och visering sker på vanligt sätt. Den ligger ju inte innanför en spärrlinje som vid Liljeholmen, och heller inte under jord. Tak över huvudet vid om- och påstigning blir det dock.
Länk:http://sl.se/sv/Om-SL/SL-planerar-och-bygger/Jakobsbergs-bussterminal/

/Ted

Nico


Citat från: Ted S skrivet 25 juni 2011, 12:59:01 PMDockningsterminalen i Jakobsberg kommer att påminna mer om t.ex. Jönköping, och visering sker på vanligt sätt. Den ligger ju inte innanför en spärrlinje som vid Liljeholmen, och heller inte under jord. Tak över huvudet vid om- och påstigning blir det dock.

Där ser man, dockningsterminal var det ja... ska försöka att få in det begreppet i bakhuvudet på någe vis.  :D

Får väl annars se hur det blir i Jakan framöver då som sagt två av fördelarna från just Liljeholmen uteblir. Hade mina dubier om den senare terminalen när det begav sig, men de farhågorna kom som tur var på skam. Mycket troligen beroende på att terminalen ligger just under jord vilket gör att det är lättare att hålla undan fotgängare och privatbilister.

Fotgängarna är väl inte så mycket att göra åt anant än att försöka att hålla koll på dem. Annars har privatbilarnas visiter i mitt tycke ökat alltmer och blivit ett riktigt otyg på många terminaler numera. Ibland undrar man lite hur folk är funtade när de är inne och valsar runt i ganska höga farter på områden där de inte alls har något att göra?!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

#8
Citat från: Nico skrivet 25 juni 2011, 14:12:24 PM
Där ser man, dockningsterminal var det ja... ska försöka att få in det begreppet i bakhuvudet på någe vis.  :D

Får väl annars se hur det blir i Jakan framöver då som sagt två av fördelarna från just Liljeholmen uteblir. Hade mina dubier om den senare terminalen när det begav sig, men de farhågorna kom som tur var på skam. Mycket troligen beroende på att terminalen ligger just under jord vilket gör att det är lättare att hålla undan fotgängare och privatbilister.

Fotgängarna är väl inte så mycket att göra åt anant än att försöka att hålla koll på dem. Annars har privatbilarnas visiter i mitt tycke ökat alltmer och blivit ett riktigt otyg på många terminaler numera. Ibland undrar man lite hur folk är funtade när de är inne och valsar runt i ganska höga farter på områden där de inte alls har något att göra?!

På det sättet är nog Jakan ändå rätt bra - finns inte många möjligheter att spontant promenera bakom bussarna (gaterna), om det inte är för att fotografera möjligen....

Men speciellt billigt blev det ju inte  (en liten kostnad på närmare 200 miljoner) och egentligen har man ju byggt en ganska fin väntstation inne på pendeltågsstationen ifall man måste vänta på bussen.  I vanliga fall blir det ju annars kort väntetid i Jakan - då ju bussarna i regel avgår några minuter efter att pendeltåget inkommit, vilket ju gör denna påkostade anordning kanske lite väl lyxig, för de få minuter som "normalresenären" väntar. Tycker kanske det vore mer motiverat vid terminaler som har mer långtgående linjer och som går mer sällan. Som vid Brommaplan eller Slussen. Därmed inte sagt att det är fel att satsa pengar på trafikantmiljöer, tvärtom. Men dockningsterminaler blir ju extremt dyra - en summa som kanske hade gett mer nytta om man istället byggt ett antal mindre väntkurer med värme på vid de terminaler som idag saknar bra väntmöjligheter.  

Edit: har hjälpligt åtgärdat några syftningsfel i texten.

JDS

Citat från: Nico skrivet 25 juni 2011, 14:12:24 PM
Fotgängarna är väl inte så mycket att göra åt anant än att försöka att hålla koll på dem. Annars har privatbilarnas visiter i mitt tycke ökat alltmer och blivit ett riktigt otyg på många terminaler numera. Ibland undrar man lite hur folk är funtade när de är inne och valsar runt i ganska höga farter på områden där de inte alls har något att göra?!

Att man kör fort när man är på ett ställe där man varken får köra eller kanske ens vill vara är väl förståeligt? Många har säkert bara kört fel, det är väl bra om de gasar lite så att de inte är i vägen. GPS-syndromet är kanske boven i vissa fall?

Nico


Det är inte så mycket felkörningar som att man faktiskt ska hämta och lämna osv. Vissa åker t.o.m. in och ställer upp sin bil just enbart för att vänta in någon. Några terminaler är nog sedan värre än andra, t.ex. så är Spånga, Vällingby, Solna C, Sollentuna C, Danderyds sjukhus, Farsta, Högdalen, Gullmarsplan (både norra och södra) m.fl. terminalområden där privatbilar är frekventa och förbudsskyltarna ignoreras totalt då folk i gemen vet att det aldrig är någon risk att åka fast.

Med tanke på att det sedan är mycket fotgängare i omlopp så är hastighetsbegränsningarna väldigt lågt satta. Därför blir inte så lyckat, oavsett om de kört fel eller inte, alla gånger om privatbilisterna "gasar lite" för att ta sig igenom och förbi. GPS-miss eller inte sedan, lite ansvar har man även som förare att kolla skyltning mm. Det är dock inte sällan som dessa bilister även ställer till vissa problem för bussarna och det hela skapar onödiga konflikter (och ibland även fordonsskador pga väjningar) bara för att några vill utnyttja klassikern... ja ,men jag ska bara...!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Nico skrivet 26 juni 2011, 09:40:13 AM
Med tanke på att det sedan är mycket fotgängare i omlopp så är hastighetsbegränsningarna väldigt lågt satta. Därför blir inte så lyckat, oavsett om de kört fel eller inte, alla gånger om privatbilisterna "gasar lite" för att ta sig igenom och förbi.

Antar att du tänker på de ställen där det är skyltat 20, den skyltningen har väl snarast tillkommit för att minska skadorna på bussarna, men rätta mig om jag har fel: den finns väl mest i de terminaler där backning brukar förekomma? Vid TEH har jag inte sett någon sådan, och vid Odenplan är det väl t o m 50?

Nico


Nu kan jag inte komma på hur hastighetsbegränsningarna är skyltade på alla kanter i stan, men vill ha det till att det rent generellt ofta råder 20 eller 30 km/h i flertalet fall inom terminalområdena. Ett krux är dock att skyltningen kring bl.a. hastigheterna brukar vara ganska dålig, efter t.ex. vägarbeten, ombyggnader och liknande är det inte alltid dessa skyltar kommer upp på rätt plats igen.

Mycket kring detta regleras då troligen annars via lokala ordningsföreskrifter mm. och i vissa lägen så behöver egentligen kanske inte heller alltid dessa skyltar sitta uppe då allmänheten i teorin inte ska ha tillträde till området. Skyltar som meddelar att endast fordon i linjetrafik etc. har tillträde brukar fungera betydligt bättre att få upp, men folks efterlevnad av detta är dock som sagt en annan sak. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Nico skrivet 26 juni 2011, 11:28:13 AM
Mycket kring detta regleras då troligen annars via lokala ordningsföreskrifter mm. och i vissa lägen så behöver egentligen kanske inte heller alltid dessa skyltar sitta uppe då allmänheten i teorin inte ska ha tillträde till området.  

Jo, hastighetsgränsen skall alltid vara skyltad. (De fordon som får köra där måste ju fortfarande få reda på den!)

Det finns ett undantag, och det är att "50" resp "70" inte behöver skyltas vid en väg där "utfartsregeln" är tillämplig, men det spelar ingen roll i det här sammanhanget.

Nico


I den bästa av världar så ska självklart aktuell hastighetsbegränsning vara var skyltad, dessutom på ömse sidor vägen/gatan och skyltarna ska sitta på en viss höjd. Finns där ingen skyltning så fritar det dock inte någon då man nominellt ändå är skyldig att känna till lagtextens innehåll. Nu är dock detta mera av ett juridiskt hårklyveri och det är troligen ytterst sällan någon polis eller motsvarande skulle driva en sådan fråga så långt (dvs. in i absurdum) om skyltningen inte finns på plats. Man får nog därför försöka att skilja mellan hur något bör vara enligt teorin och hur det sedan verkligen fungerat i praktiken. Sen finns det fler undantag om hastighetsskyltning än så, t.ex. på motorväg, gånggata, tättbebyggt område osv.

Rent generellt är det annars ett otyg att väghållarna i många fall (nollvisionen till trots) inte underhåller trafikinformationsmiljön på alla dess punkter. Helt eller delvis saknade skyltar, bortnötta linjer och vägvisningspilar, trasiga signalljus mm. är problem som är legio numera och trots att man från olika håll stöter på så tar det ofta en väldigt lång tid då saker bollas mellan olika ansvariga. Då Stockholms län dessutom har 26 kommuner så kan man inte säga att det alltid är så enkelt att få tag i rätt person eller instans för att få denna typ av ärenden avklarade.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman