När sker trafikövertaganet i Norrtälje?

Startat av Carl Eric, 24 juni 2011, 10:06:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej på er!


På måndag så smäller det, Nobina tar över Norrtälje-trafiken! Givetvis så skall ja dit och fotografera, men jag funderade lite på exakt NÄR trafikövertagandet sker? Som jag tolkar denna tidtabell så körs 696 bara en gång den 27 juni (måndag) och det är med avgång 01:15 (eller 25:15 om den tillhör trafikdygnet innan). Och det är just det som är min fråga; vem kör den avgången? Keolis eller Nobina?

Om det är de förstnämnda så blir väl Nobinas första avgång 676 som ankommer Tekniska Högskolan 05:25 och avgår 5 minuter senare?



Nu så återstår det bara att önska alla fourmiter en riktigt TREVLIG Midsommar!



MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Andreas91

Ja, jag har också förstått det som en enda avgång, turen 01.15 mot Norrtälje. Nu är det spekulation, då jag inte känner att jag är insatt så djupt, men då den turen ligger på den 27:e, så gissar jag helt enkelt på att det är Nobina som kör denna tur och därmed premiären.

Trevlig midsommar till dig med! :)

Carl Eric

Jaha, synd! Jag hade hoppats på att få första turen på bild när jag är där vid 05:25! ;)


Men fortfarande, brukar inte natturena ligga på det tidigare trafikdygnet? Så är det ju iaf i Stockholm City!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Jag har inget exakt svar på frågan, men helt klart är det att exakt tidpunkt blev bestämd i samband med att Keolis och Nobina kom fram till att flytta fram övertagandet. I teorin finns det inget som hindrar att de första Nobinaomloppens bussar går ut på sin linje redan innan det sista Keolisomloppets vagn hunnit hem till garaget. Det beror helt på hur man i samförstånd valt lagt upp omloppen.

I Rimbo drar vi på söndag kväll åt handbromsen på de sista normalgolvarna som gått på 639 och 648 denna dag, och tar ut Nobinavagnarna i trafik tidigt på måndag morgon med start c:a 04:30.

Nico


Visst kan man spekulera lite, men frågan är väl om det ens körs någon 696 i helgen?! Jag (och säkert många andra) prenumerar på SL:s linjeändringar osv. och först på kvällen den 23/6 kom SL med infon om denna linje så även om det gäller från den 24/6 är det lite kort tid att spela på. Som Erik skriver så är denna helg lite av en speciallösning så man kanske inte ska lägga ned för mycket energi på att fundera exakt på vad som händer. Annars brukar det väl vara kutym att innevarande entreprenör kör trafikdygnet ut.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Enligt den tryckta tidtabellen och SL:s reseplanerare ska 696 rulla redan nu i helgen, så den har nog Keolis redan satt ut och bemannat. :)

Nico


Troligen går väl 696:an, men det är som sagt inte första gången som SL:s reseplanerare har haft lite fel. Att omlopp i vissa fall inte kommit med, legat på fel dag osv. har ju inträffat förr. Det här är som sagt en specialare så först när helgen är över lär man väl veta hur det faktiskt gick.   ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Carl Eric

Okej, tack för era svar!


Oavsett vilka det är som kör så är det en lite dum tid att vara inne och fotografera, 05:25 är mycket mer lämpligt!  :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

#8
Ett tips är att även fota i Rimbo senare framåt dagen. Annars missar man majoriteten av alla nylevererade Rimbo- och Hallstavikbaserade bussar. Kommunen är ju stor till ytan, och även om Norrtälje busstation är en viktig knutpunkt så finns även gott om bussar där ute som aldrig går in till Norrtälje samhälle. Något som lätt glöms bort när 676:an är det enda som diskuteras i media.

Ett annat tips är den SL-röda 639:an som vänder uppe i Öregrund på helger. Vem blir först att fota Nobinas återkomst på 639 i Östhammar/Öregrund? När var det dåvarande Swebus tappade 639 till KR Trafik? Sommaren 2003?

Carl Eric

Då passar jag på att ställa en annan fråga; när är det flest bussar vid Norrtälje buss-station på morgonen? Hela måndagen är vig åt fotografering, men det gäller ju att planera det på ett bra sätt! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ted Selander

Citat från: calken skrivet 24 juni 2011, 10:06:07 AM
Hej på er!

På måndag så smäller det, Nobina tar över Norrtälje-trafiken! Givetvis så skall ja dit och fotografera, men jag funderade lite på exakt NÄR trafikövertagandet sker? Som jag tolkar denna tidtabell så körs 696 bara en gång den 27 juni (måndag) och det är med avgång 01:15 (eller 25:15 om den tillhör trafikdygnet innan). Och det är just det som är min fråga; vem kör den avgången? Keolis eller Nobina?
---
MVH Calken

Därom vet jag besked.

Det är Keolis som avslutar sitt avtal i Norrtälje med att natt mot måndag 27/6 köra linje 696 kl. 1.15 från Tekniska högskolan till Norrtälje via Rimbo. Det är en söndagstjänst som ankommer som sista Keolisbuss till Norrtäljegaraget kl. 26.38. Planerad vagn är 1220 om den får vara hel.

Linje 696 måste vara den linje som Keolis med föregångare haft hand om kortast tid. Tre trafikdagar blir det, (natt mot) 25/6 – 27/6.

/Ted

Ersa

Det blir således knappt två timmar av lugn mellan Keolisvagnen på 696:an ankommit Norrtäljegaraget 02:38 fram till kvart över fyra. De första Nobinapassen som tar sig ut på måndag morgon torde vara 676:ans avgång från Norrtälje station mot Stockholm 04:25, följt av 677:an som avgår från Norrtälje station mot Uppsala 04:30.

En intressant detalj i tidtabellen är de blå 677:or som startar i Rimbo och avgår mot Norrtälje 05:15, 05:45 på vardagar, samt 06:15 på helger. Detta då inga blå bussar ska stationeras i Rimbo vad jag vet. Tomkörs de ut? Det finns även turer på 677 som startar från Norrtälje 17:00, 18:00 och 22:30 och stannar i Rimbo, där spåren av dem slutar. Ska bli intressant att se hur detta fungerar i praktiken. :)

j-a

Citat från: Ersa skrivet 24 juni 2011, 12:32:58 PM

I Rimbo drar vi på söndag kväll åt handbromsen på de sista normalgolvarna som gått på 639 och 648 denna dag, och tar ut Nobinavagnarna i trafik tidigt på måndag morgon med start c:a 04:30.

Hur många bussar kommer att finnas i Rimbo sedan,är det dom 3 2axliga Säfflen du visat tidigare?

Björn Lövdahl

Citat från: j-a skrivet 24 juni 2011, 18:05:36 PM
Hur många bussar kommer att finnas i Rimbo sedan,är det dom 3 2axliga Säfflen du visat tidigare?

12 SL-vagnar enligt information i annan tråd
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

bisquit

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 24 juni 2011, 18:54:36 PM
12 SL-vagnar enligt information i annan tråd

Skall alla 12 bemannas av Fridströms?