Konkurrensverket stämmer Skelleftebuss för otillåten beställningstrafik

Startat av Bjarne-W, 31 maj 2011, 16:32:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 08 juni 2011, 15:30:42 PM
Vad man tycker är OK en sak och vad som är lagligt är en helt annan. Nu är jag inte överhuvudtaget insatt i detaljerna, men rent spekulativt så måste man nog undra hur livskraftigt bolaget är i sig? Om det nu är så att bolaget inte klarar sig utan stöd, ägartillskott osv. och att det i sin tur snedvrider en eventuell konkurrenssituation så måste man nog ifrågasätta varför bolaget drivs vidare och inte avvecklas på något vis.


Här har väl ändå Skelleftebuss gjort ett rejält självmål. Först förnekar man att man subventionerar och sedan säger man att man måste göra det annars blir det konkurs.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoggaBoy

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juni 2011, 15:40:59 PM
Här har väl ändå Skelleftebuss gjort ett rejält självmål. Först förnekar man att man subventionerar och sedan säger man att man måste göra det annars blir det konkurs.


Det var ett uttalande från ägaren till Skelleftebuss, Skellefteå Stadshus AB (som ägs till 100% av Skellefteå Kommun) som förklarade varför man behövde dessa pengar. Ska försöka finna tidningen i helgen igen för att se om de var nåt mer intressant.

Visst var det ett korkat uttalande men samtidigt var det något om att det i Skelleftebuss verksamhetsbeskrivning (?) stod något om att man skall bedriva kommunens stadstrafik men kom inte ihåg riktigt vad som stod eftersom tidningen är i fel ände av länet för mig just nu.

RoggaBoy

Citat från: Nico skrivet 08 juni 2011, 15:30:42 PM
Vad man tycker är OK en sak och vad som är lagligt är en helt annan. Nu är jag inte överhuvudtaget insatt i detaljerna, men rent spekulativt så måste man nog undra hur livskraftigt bolaget är i sig? Om det nu är så att bolaget inte klarar sig utan stöd, ägartillskott osv. och att det i sin tur snedvrider en eventuell konkurrenssituation så måste man nog ifrågasätta varför bolaget drivs vidare och inte avvecklas på något vis.


Absolut, jag håller med dig att det är en stor skillnad mellan vad som är OK och vad som är lagligt men bäst vore nog en försäljning av Skelleftebuss eller nåt. Kanske upphandla stadstrafiken och lägga ned beställningstrafiken (till Lestanders stora glädje)?

Bussföraren

Citat från: RoggaBoy skrivet 08 juni 2011, 15:47:33 PM
Det var ett uttalande från ägaren till Skelleftebuss, Skellefteå Stadshus AB (som ägs till 100% av Skellefteå Kommun) som förklarade varför man behövde dessa pengar. Ska försöka finna tidningen i helgen igen för att se om de var nåt mer intressant.

Visst var det ett korkat uttalande men samtidigt var det något om att det i Skelleftebuss verksamhetsbeskrivning (?) stod något om att man skall bedriva kommunens stadstrafik men kom inte ihåg riktigt vad som stod eftersom tidningen är i fel ände av länet för mig just nu.

Bolaget skall bedriva tätortstrafik inom Skellefteå centrum samt att äga och förvalta fast och lös egendom. Bolaget ska dessutom som entreprenör till bl a Länstrafiken i Västerbotten AB bedriva busstrafik på marknadsmässiga villkor.

RoggaBoy

Citat från: Bussföraren skrivet 08 juni 2011, 16:00:08 PM
Bolaget skall bedriva tätortstrafik inom Skellefteå centrum samt att äga och förvalta fast och lös egendom. Bolaget ska dessutom som entreprenör till bl a Länstrafiken i Västerbotten AB bedriva busstrafik på marknadsmässiga villkor.

Så var de ja!  :)

Bussnissen

Det är bara att hoppas att Luleå och Skellefteå kommuner har studerat Umeås nuvarande lokaltrafik.
Varken passagerare eller förare är särskilt nöjda och glada åt den.
Jag betraktar Nobina som ett oseriöst bolag som skickar ut defekta bussar dag efter dag utan att det åtgärdas.
Scheman och arbetsvillkor ska man inte tala om.
Beklagar verkligen Norrtälje-borna som får dras med Nobina ett antal år framåt.
Ni har inget positivt att se fram emot.

RoggaBoy

Citat från: Bussnissen skrivet 09 juni 2011, 12:59:08 PM
Det är bara att hoppas att Luleå och Skellefteå kommuner har studerat Umeås nuvarande lokaltrafik.
Varken passagerare eller förare är särskilt nöjda och glada åt den.
Jag betraktar Nobina som ett oseriöst bolag som skickar ut defekta bussar dag efter dag utan att det åtgärdas.
Scheman och arbetsvillkor ska man inte tala om.
Beklagar verkligen Norrtälje-borna som får dras med Nobina ett antal år framåt.
Ni har inget positivt att se fram emot.

Kan instämma att en del lokalbussar man åkt hade varit bättre att ha på verkstad än i trafik men efter påpekande är dom nu åtgärdade.

admin


Nu är det inte Nobinas vara eller icke vara som diskuteras i denna tråd så var vänliga att iaktta trådens ämne. I övrigt hänvisas till nedanstående regel.

"Bussnack är ingen allmän klagomur! Subjektiva åsikter om olika företag, organisationer etc. (t.ex. arbetsmarknadsfrågor, klagomål på en trafikhuvudman, enskild entreprenör eller motsvarande) hör inte hemma i Bussnack. Känner man sig på något sätt förfördelad av en extern part så hänvisas till respektive kundtjänst eller motsvarande."


Dieselsmurfe

Varför ens börja att bråka om detta? har ju gått bra att köra beställningstrafik tidigare år utan att det varit nå klagomål?

Ersa

Citat från: Dieselsmurfe skrivet 17 juni 2011, 15:45:07 PM
Varför ens börja att bråka om detta? har ju gått bra att köra beställningstrafik tidigare år utan att det varit nå klagomål?

Tidigare ja. Men när Skelleftebuss nu expanderar mera och mera utanför sin egen kommun, och inte bara kör linjetrafik utan även egna beställningar långt utanför hemorten är det väl inte konstigt att de privata åkarna reagerar. Speciellt om Skelleftebuss beställningsverksamhet nu går med förslut. De privata åkarna kan ju inte sänka sina priser och köra med förlust år efter år, och samtidigt få en massa pengar från Skellefteå Kraft som kompensation.

En lösning vore ju att dela upp Skelleftebuss i två separata aktiebolag. Ett för stadstrafiken, och en för länstrafiklinjerna samt beställningstrafiken. Och då ska det senare bolaget inte få en massa bidrag från kommunala skattemedel, utan klara sin ekonomi på egna ben.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 17 juni 2011, 18:24:04 PM
Tidigare ja. Men när Skelleftebuss nu expanderar mera och mera utanför sin egen kommun, och inte bara kör linjetrafik utan även egna beställningar långt utanför hemorten är det väl inte konstigt att de privata åkarna reagerar. Speciellt om Skelleftebuss beställningsverksamhet nu går med förslut. De privata åkarna kan ju inte sänka sina priser och köra med förlust år efter år, och samtidigt få en massa pengar från Skelleftekraft som kompensation.

En lösning vore ju att dela upp Skelleftebuss i två separata aktiebolag. Ett för stadstrafiken, och en för länstrafiklinjerna samt beställningstrafiken. Och då ska det senare bolaget inte få en massa bidrag från kommunala skattemedel, utan klara sin ekonomi på egna ben.

Ett bra förslag om uppdelning för något måste göras nu när man tar över mer trafik i länet men som ägarna till Skelleftebuss säger att det är naturligt med en expandering för alla linjer korsar ju (Skellefteå) kommun på något sätt. Hur tex Umeå - Robertsfors korsar Skellefteå Kommun förstår då inte jag men dom kanske vet bäst.