Busslink kvar som produktnamn i Keolis Sverige AB

Startat av Ted Selander, 20 oktober 2010, 17:44:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Bl.a. som ett resultat av Keolis övertagande av SL:s aktiepost i Busslink i somras, sker nu en "relansering" av det svenska dotterbolaget.

Busslink i Sverige AB blir Keolis Sverige AB. Aktuella busstrafikavtal drivs vidare under produktnamnet Busslink. Samarbetsdekalen i t.ex. SL-trafiken blir alltså oförändrad. Sköldpaddan har dock gjort sitt efter 10 år, och får tacka för sig.

Detta och mycket mer kommer att presenteras på Persontrafikmässan i Älvsjö nästa vecka.
Brev om förändringarna har skickats hem till alla anställda.

/Ted

Optimal

Jo fick hem en stor Affish :). Kommer sakna sköldpaddan.

homer

Citat från: Ted S skrivet 20 oktober 2010, 17:44:54 PM

Busslink i Sverige AB blir Keolis Sverige AB. Aktuella busstrafikavtal drivs vidare under produktnamnet Busslink.
/Ted

Men i nya avtal kommer de att stå Keolis på uniformerna?

Niclas Wennerlid

Citat från: Jim skrivet 20 oktober 2010, 18:01:04 PM
Jo fick hem en stor Affish :). Kommer sakna sköldpaddan.

Det kommer inte jag! Jag har aldrig varit speciellt förtjust i sköldpaddan eller namnet Busslink.
Trivdes mycket bättre med namnet SL Buss AB men det fungerar inget vidare utanför SL-området så det bytet var naturligt. För min del kan vi gärna byta namn helt till Keolis.

// Niclas

Nico


Kan inte heller påstå att jag kommer att sakna sköldpaddan. Detta då jag inte ser någon koppling mellan den och ett företag i kollektivtrafikbranschen. Visserligen finns det väl en något krystad förklaring till dess uppkomst, men för gemene man är den ungefär lika relevant för busstrafik som Preems debila björn är det för bränsle. Alltså inte alls, annat är att man kan vitsa lite om det hela.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Verksamhetsmässigt är det också en klar fördel att byta namn. Det såg nog underligt ut med namnet Linjebuss på Roslagsbanans tåg, och hade sett lika skumt ut med namnen Busslink och Swebus på framtida tåg, spårvagnar och båtar. Idag riktar de stora företagen självklart in sig på europeisk kollektivtrafik, och inte bara med svensk busstrafik.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 20 oktober 2010, 23:05:42 PM
Kan inte heller påstå att jag kommer att sakna sköldpaddan. Detta då jag inte ser någon koppling mellan den och ett företag i kollektivtrafikbranschen. Visserligen finns det väl en något krystad förklaring till dess uppkomst, men för gemene man är den ungefär lika relevant för busstrafik som Preems debila björn är det för bränsle. Alltså inte alls, annat är att man kan vitsa lite om det hela.

Idén lär vara inspirerad från "Haren och sköldpaddan"
http://www.busslink.se/default.aspx?id=1935
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aisopos

Därav det lustiga som skulle skett om Busslink tagit hem trafik i Jönköpings län där JLT har en hare som logga. ;D

Optimal

Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2010, 23:10:59 PM
Idén lär vara inspirerad från "Haren och sköldpaddan"
http://www.busslink.se/default.aspx?id=1935
http://sv.wikipedia.org/wiki/Zenons_paradoxer

Därav det lustiga som skulle skett om Busslink tagit hem trafik i Jönköpings län där JLT har en hare som logga. ;D

Är det bara för Busslink kör med Scania Omnicity :D

Zella

Jag kommer nog att sakna sköldpaddan lite granna... samtidigt är jag lite nyfiken på om uniformen blir kvar som den är eller om den byts ut efter hand vid div beställningar av uniformspesedlar fast då står det ju busslink på skortan och ev keolis på slipsaen... som jag sett en några gånger förare med linjebussskorta, connexväst och veoliaslips...

Veoliasalvan för torrhud
Nobinatabletten för värk i kropp och själ
Keolis i flytande dos innan kostintag gör susen

Lite roliga namn är det trots allt...  ;)

Men... som jag undrat i andra forum, Har busslinks sköldpadda något namn... 10 år och inget namn? lokalt eller riks.


Ted Selander

Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2010, 23:10:59 PM
---
Därav det lustiga som skulle skett om Busslink tagit hem trafik i Jönköpings län där JLT har en hare som logga. ;D

Jodå, de syntes tillsammans på bussarna i Jönköping åren 2000-01, när Näckrosbuss blivit Busslink. Busslink körde stadstrafik, bl.a. stomlinjerna 1 och 2.

/Ted

Ted Selander

Citat från: Tomas Fransson skrivet 21 oktober 2010, 00:47:09 AM
---
Men... som jag undrat i andra forum, Har busslinks sköldpadda något namn... 10 år och inget namn? lokalt eller riks.

Nej, faktiskt inte vad jag vet.

/Ted

Zella


buskörare

Andra namnbytet för mig. Det hette fortfarande Näckrosbuss när jag började (var precis dock i bytesprocessen) så första uniformen var med näckrosen på.
Jag gillar paddan, just för att den absolut inte har nått med saken att göra. Söt är den också  :P
Fick också hem affischen igår, fattar inte riktigt vad man ska säga när nån frågar var man jobbar? "Jag jobbar på Keolis-miljöanpassad stadstrafik via Busslink"? Och stadstrafik?

Keolis finns ju med redan idag i loggan, så vad gör namnbytet egentligen för skillnad?

Bussmicke

#13
Vet inte om detta varit uppe här men tyvärr byter ännu ett företag namn, denna gång Busslink.
Tråkigt för Busslink är ett av mnina favoritbolag. Nu blir det bara ett Varumärke och det låter inte lika kul tycker jag.
Dock framgick det inte när namnbytet sker.

http://www.busstidningen.se/2010/10/27/busslink-breddar-sig-och-blir-keolis/

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leo

Citat från: Bussmicke skrivet 27 oktober 2010, 10:34:41 AM
Vet inte om detta varit uppe här men tyvärr byter ännu ett företag namn, denna gång Busslink.
Tråkigt för Busslink är ett av mnina favoritbolag. Nu blir det bara ett Varumärke och det låter inte lika kul tycker jag.
Dock framgick det inte när namnbytet sker.

http://www.busstidningen.se/2010/10/27/busslink-breddar-sig-och-blir-keolis/



Det ska ju fortfarande stå Busslink på SL-bussarna (vilket jag tycker är något förvirrande).