Tidtabell Göteborg-Borås ute nu!

Startat av Anton i Axvall, 28 september 2010, 20:22:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olof Lagerkvist

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 september 2010, 20:56:01 PM
Bägge går förbi Kungsportsplatsen
Skillnaderna 100/101 i Göteborg:

101
Nils Ericson Terminalen
Brunnsparken
Kungsportsplatsen
Berzeliigatan
Korsvägen

100
Nils Ericson Terminalen
Kungsportsplatsen
Korsvägen

Okej, det tolkar jag alltså som samma väg men fler stopp för linje 101 och att det är just där den extra minuten ligger. Hur ser resten av hållplatslistan ut? Delsjömotet, Landvettermotet och Nabbamotet? Sandlid?
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

CS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2010, 20:34:02 PM
Eftersom det mestadels rör sig om studenter från högskolan så kan de knappast komma tidigare. Och att komma lite senare innebär att man i dag kommer in på 16.15-avgången och 16.35-avgången. Det är ju bara att räkna hur många som åker med linje 100 mellan 15.55 och 16.35 och se att det inte räcker med en dubbeldäckare var tionde minut vid oförändrat resandeantal. Eftersom man räknar med fler resande kommer det att gå ännu sämre. I värsta fall kan man alltså få vänta en halvtimme på att komma med en buss om man nu inte lyckas ordna ett kösystem.

Det återstår väl att se hur detta kommer gå. Men jag har svårt att tro att folk är så orubbliga i sina vanor som du målar upp. Ger man folk alla möjligheter att bestämma sina tider själva tror jag det jämnar ut sig.

För övrigt tror jag att Västtrafik tar detta på största allvar, ser möjligheterna med sträckan och gör vad som behövs om det skulle visa sig bli problem även i längden.

Det verkar vara väldigt lätt att se problemen när denna förändring i själva verket visar en enorm satsning på en sträcka som länge behövt det!

CS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 september 2010, 20:56:01 PM
Bägge går förbi Kungsportsplatsen
Skillnaderna 100/101 i Göteborg:

101
Nils Ericson Terminalen
Brunnsparken
Kungsportsplatsen
Berzeliigatan
Korsvägen

100
Nils Ericson Terminalen
Kungsportsplatsen
Korsvägen

Förteckningen från upphandlingen är den nog inte att lita på då den inte kändes helt genomtänkt, inte heller den enkla som vi nu ser uppe hos Västtrafik eftersom den är ordentligt förkortad.

Varför inte 100 skulle stanna på hållplatserna genom stan när den ändå måste in i fickorna och även ibland vänta bakom andra bussar förstår jag inte. Det skulle nog mest väcka irritation hos passagerare att inte få komma av/på.

Däremot har Göteborg uttryckt att man inte vill ha fler regionbussar genom centrum, och till och med vill få bort befintliga därifrån, varför det möjligt att man tänker köra 100 direkt från NET till Korsvägen och därmed inte bidra mer till trängseln vid tex Brunnsparken. 101 har ju betydligt färre avgångar och anses säkert inte belasta denna sträcka lika mycket.

Johan B

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 september 2010, 20:56:01 PM
Bägge går förbi Kungsportsplatsen
Skillnaderna 100/101 i Göteborg:

101
Nils Ericson Terminalen
Brunnsparken
Kungsportsplatsen
Berzeliigatan
Korsvägen

100
Nils Ericson Terminalen
Kungsportsplatsen
Korsvägen

Vad man ska man in i infarkten även kallad Brunnsparken att göra förstår jag inte när ändstationen är NET som ligger marginellt längre bort. Konstig sträckning av linje 100 dessutom då man kommer att bli tvungen att passera genom hållplatserna både i Brunnsparken och Berzeliigatan och riskera att fastna bakom bussar och spårvagnar som ska stanna där. Hade varit mer naturligt att köra direkt NET-Korsvägen genom Allén, möjligtvis med ett stopp på Heden för de som vill till Avenyn.

Staffan Sävenfjord

Citat från: CS skrivet 29 september 2010, 21:10:16 PM
Det återstår väl att se hur detta kommer gå. Men jag har svårt att tro att folk är så orubbliga i sina vanor som du målar upp. Ger man folk alla möjligheter att bestämma sina tider själva tror jag det jämnar ut sig.


Denna diskussion är skrämmande lik den som fördes när linje 100 startade 2002 och ersatte den tågbusstrafik som fram till dess kördes av Swebus på linje 830. Eftersom det skulle bli så många fler förbindelser skulle inga extrabussar behövas utan folk skulle ändra sina resvanor. Strunt samma att just i maxtimmen hade antalet avgångar minskat.

Givetvis höll inte detta och snart fick Linjebuss skrapa ihop reservbussar från andra depåer i landet. Många av dessa med dålig standard. Man behöver ju inte precis göra om det misstaget. Men det finns ännu tid att tänka om och sätta in ett par extrabussar.

För övrigt har jag redan skrivit att totalt sett är naturligtvis detta en förbättring. Men det är föga tröst för dem som får vänta länge på plats i bussen vid 16-tiden från Borås.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

CS

Citat från: Johan B skrivet 29 september 2010, 21:18:56 PM
Vad man ska man in i infarkten även kallad Brunnsparken att göra förstår jag inte när ändstationen är NET som ligger marginellt längre bort. Konstig sträckning av linje 100 dessutom då man kommer att bli tvungen att passera genom hållplatserna både i Brunnsparken och Berzeliigatan och riskera att fastna bakom bussar och spårvagnar som ska stanna där. Hade varit mer naturligt att köra direkt NET-Korsvägen genom Allén, möjligtvis med ett stopp på Heden för de som vill till Avenyn.

Precis. Tyvärr minskar den sträckan körtiden bara marginellt (därav 1min mindre kanske?), men skapar ju inte mer trängsel i Brunnsparken. Allen planeras ju dessutom för kollektivtrafikfält och då kan man även se en tidsvinst att ta denna vägen.

Vad man verkar ha insett är att Korsvägen är en väldigt viktig bytespunkt i Göteborg och det ska man nog ta vara på. Däremot är det hög tid att fundera på hur man gör det hållbart med all trafik därigenom!

CS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2010, 21:22:23 PM
Denna diskussion är skrämmande lik den som fördes när linje 100 startade 2002 och ersatte den tågbusstrafik som fram till dess kördes av Swebus på linje 830. Eftersom det skulle bli så många fler förbindelser skulle inga extrabussar behövas utan folk skulle ändra sina resvanor. Strunt samma att just i maxtimmen hade antalet avgångar minskat.

Givetvis höll inte detta och snart fick Linjebuss skrapa ihop reservbussar från andra depåer i landet. Många av dessa med dålig standard. Man behöver ju inte precis göra om det misstaget. Men det finns ännu tid att tänka om och sätta in ett par extrabussar.

För övrigt har jag redan skrivit att totalt sett är naturligtvis detta en förbättring. Men det är föga tröst för dem som får vänta länge på plats i bussen vid 16-tiden från Borås.


Som sagt, det återstår att se. Det lär vara alldeles för sent för att något sådant ska läggas in nu.

I upphandlingen ställde Västtrafik krav på en högre andel vagnreserv. En anledning till detta kan ju vara för att ha möjligheten att snabbt kunna utöka om det skulle visa sig vara stort problem vid någon tidpunkt?

Omnilasse

Citat från: CS skrivet 29 september 2010, 21:29:59 PM
Som sagt, det återstår att se. Det lär vara alldeles för sent för att något sådant ska läggas in nu.

I upphandlingen ställde Västtrafik krav på en högre andel vagnreserv. En anledning till detta kan ju vara för att ha möjligheten att snabbt kunna utöka om det skulle visa sig vara stort problem vid någon tidpunkt?
Och det är klart, om nu alla teorier kring detta stämmer om vad effekten blir när man mer än fördubblar trafiken och skapar ett slags stombussar, så lär vi nog se en rätt kraftig ökning av passagerarantalet (och kanske viss minskning på tågsidan i gengäld). Även om man nu tagit höjd (om utrrycket tillåts) med dubbeldäckare som ju har rätt många sittplatser, kan det nog säkert förväntas en iaf 50% ökning av antalet resande! Att öka trafiken från en redan bra standard ger ju inte alltid så hög effekt, men med en så dålig trafik som det varit, är det ett under att det är så många resande på linjen idag! Men även i det här avtalet får man väl anta att det finns möjlighet till beställning även av viss volymökning - det ingår ju lite i kollektivtrafikens natur att man inte kan ge ett mångårigt avtal utan möjlighet att beställa utökad trafik! Vid en sådan brukar ju inte heller kraven på fordonsparken för extratrafiken vara lika högt ställda.

Karsten

Citat från: Adrian Langemar skrivet 29 september 2010, 19:40:57 PM
Det blir ofta så numera när tidtabellerna görs av datorer...

Vilka tidtabeller görs av datorer menar du?

Tidtabeller görs av trafikplanerare, och visst är datorer inblandade i arbetet. Men det är ändå trafikplaneraren som bestämmer hur tidtabellen ska se ut.

yngrot

Ska bli intressant att se hur detta blir. Men en sak som är underlig vissa 101 går enbart till Bollebygd  .. Morgon tur till Borås kommer 5.45 buss till Ulricehamn avgår 5.40   viss del av förstärkning undviks väl oxå att att 100 och 101 går samma tid i rusningtid från Gbg blir det lika från Borås?? 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 01 oktober 2010, 01:52:49 AM
Ska bli intressant att se hur detta blir. Men en sak som är underlig vissa 101 går enbart till Bollebygd

Det där med att köra vissa 101 enbart till Bollebygd tror jag är rätt. Bussarna skulle nog få dålig beläggning till Borås eftersom Borås-resenärer ändå kan ta direktbussen 100. Resandet i relationen Bollebygd-Borås är nog inte tillräckligt stort för att motivera lika mycket trafik som Bollebygd-Göteborg, åtminstone inte vid de här tiderna.

Citat från: yngrot skrivet 01 oktober 2010, 01:52:49 AM
  .. Morgon tur till Borås kommer 5.45 buss till Ulricehamn avgår 5.40

Finns säkert någon logik bakom detta. :)

Den nuvarande tidtabellen några liknande saker också. Buss/tåg från Göteborg ankommer någon minut innan buss till Ulricehamn avgår osv.

Citat från: yngrot skrivet 01 oktober 2010, 01:52:49 AM
viss del av förstärkning undviks väl oxå att att 100 och 101 går samma tid i rusningtid från Gbg blir det lika från Borås?? 

Ska bli spännande att se hur det blir åt andra hållet. Jag får en känsla av att den tidtabellen kan ta lite längre tid att färdigställa. Men allt underlag borde egentligen finnas framtaget och vara spikat nu. Den fastställda Trafikförsörjningsplanen kom ut häromdagen också så alla beslut bör redan vara fattade.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Jan Sjöberg

Mkt intressant ... Jag är skeptisk att detta kommer att funka.
Dem har slopat och dragit in vissa högfrekenta turer helt på nya tabellen!!!!
Verkar som varken Västtrafik eller nya entrepenören verkar veta riktigt i vilken omfattning det handlar om.
Tror inte någon som inte sett med egna ögon hur "sjuk" linje 100 verkligen är.
Kan inte vara lätt för varken Kund/ förare när inte Huvudmannen vet ens och framför allt inte nuvarande Operatören!!
Senast i går skickade dem ut förare till Ulricehamn utan att ens kunna linjen!!!  Hoppas verkligen inte kommande Orusttrafiken gör samma misstag och att dem har bättre koll på avgångar med ev hög belastning... för hög belastning är det för det mesta.
Jag är övertygad att Västtrafik kommer att tappa ett antal resenärer när de får sitta i köer genom stan, folk vill hem efter jobbet ... ... Speciellt vid större arr/ högtider kan det ta upp till 40 min bara genom stan ..Bättre vore att göra en speciell bussgata utmed nuvarande sträckningen så bussen kan konkurera med bilen på rätt sätt ..... Undrar just om dem verkligen vet vad dem sysslar med på Västrafik?
Verkár inte så ... Varför inte fråga förarna? Åk ut och kolla av!!!  Kolla med anslutningar ... det verkar dem totalt missat ...
Trots deras miss så är det ett omlopp till på 200an från 12 dec som ska ersätta delar av nuvarande 100 linjen från / till U-hamn med byte i Borås ... Folk vill inte krångla och byta buss!!Folk vill sova på bussen !!! Ännu en miss från Västtrafik ...
Jag personligen tror inte på detta och är övertygad att det kommer bli en flopp av allting ... Är för mkt nytt och okompetent personal som inte har en aning om någonting känns det som!

I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Jan Sjöberg

Det är inte nattturena det handlar om ...Om det vore det skulle jag inte ens bry mej ... 
Det är när folk åker som allra mest frekvent ...inte konstigt man blir kritisk.
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Jan Sjöberg

Desutom så verkar det som dem dragit in 11 hållplatser i Ulricehamn helt!!! 101 ska tydligen inte gå slingan alls!! Som jag skrev för en stund sedan så tror jag inte alls på detta !
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Olof Lagerkvist

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 01 oktober 2010, 08:46:34 AM
Desutom så verkar det som dem dragit in 11 hållplatser i Ulricehamn helt!!! 101 ska tydligen inte gå slingan alls!! Som jag skrev för en stund sedan så tror jag inte alls på detta !

Det som kommit ut nu är en samlingstidtabell som saknar komplett hållplatslista. Det finns inga möjligheter att det bara skulle vara de i tidtabellen nämnda hållplatserna som ska trafikeras, det finns inget stöd för sådant beslut i trafikförsörjningsplanen eller andra underlag. Jag tror vi får vänta på de kompletta linjetidtabellerna för 100, 101 och 200 innan vi vet svaret.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-