Bullrande bussar håller Alf vaken

Startat av bussgrabben, 12 september 2010, 23:23:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa


Jo

Citat från: Ersa skrivet 13 september 2010, 13:45:19 PM
Nja... räknar vi bort nattbussarna på fredag och lördag kväll finns ingen trafik mellan c:a 23:30 och 05:45 enligt dagens tidtabell.


Jag vet inte om du menar att det inte är något problem bara för att man inte håller på hela natten. Men jag tror nog väldigt många tycker att det är ett problem. Väldigt få går nog och lägger sig efter 23:30 samtidigt som man ska upp före 05:45.

Ersa

Citat från: Jo skrivet 13 september 2010, 22:13:07 PM
Jag vet inte om du menar att det inte är något problem bara för att man inte håller på hela natten. Men jag tror nog väldigt många tycker att det är ett problem. Väldigt få går nog och lägger sig efter 23:30 samtidigt som man ska upp före 05:45.

Jag svarade på frågan om "nattrafiken var väldigt intensiv" med att påvisa de aktuella tiderna för linje 8.

jocke

Finns de någon stad som umeå där de gnälls lika mycket?

Morsan bor 5 meter från sin busshållplats. Fysiskt 5 meter ifrån. Bussarna går minst var 20e minut mellan 04:00 och 00:30 dagligen. Det hörs att bussarna passerar om man har balkongdörren öppen tex, men långt ifrån något man störs av. Iaf inte jag, hon eller våra övriga grannar. Och på Linje 5 i uppsala, som är den berörda linjen, har de trafikerats med många olika vagnar av olika ljudnivåer senaste åren.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Karsten

Fast jag tror problemet egentligen bara finns där det går B9S i stor omfattning. Där jag bodde förut i Nacka hördes bussarna inte alls mycket från Värmdövägen förrän det började gå B9S 2005. Samma uppfattning har boende i t.ex. Insjön när 422 trasfikeras med B9S, de övriga bussarna hörs knappt (B12MA väsnas iofs en hel del, men inte på samma sätt). B9S har ett väldigt skarpt motorljud som verkar nå mycket längre än övriga bussars oljud.

Mats Karlsson

Jag skulle tro att en justering av avgassystemet skulle lösa problemen. Det är detta som genererar ett ljudspektra med frekvenser som förmår sätta fönsterrutor i kraftig självsvängning, och sådant kan vara ohyggligt besvärande. Jag vet, för jag har drabbats av detta, men i mitt fall pga Volvo personbilar med manipulerade avgassystem.

Det är alltså inte ljudnivån i dB som är problemet, utan ljudets frekvensinnehåll. Kan man mäta och frekvensanalysera ljudet från bussarna så hittar man nog någon otäck frekvensspik som bör gå att kapa med mindre justeringar i bussarnas avgassystemet.

Volvo har tyvärr alltid haft problem med att stämma av avgassystemet mot motorerna på sina lastbilar och bussar. Redan Titan Turbo hade detta problem. Fönsterutorna skallrade redan när en sådan lastbil var en hel km bort! Nu har Volvo haft 56 år på sig att lösa problemet, men det kvarstår tydligen. 

Marcus Li

Citat från: Mats Karlsson skrivet 14 september 2010, 08:45:18 AM
Jag skulle tro att en justering av avgassystemet skulle lösa problemen. Det är detta som genererar ett ljudspektra med frekvenser som förmår sätta fönsterrutor i kraftig självsvängning, och sådant kan vara ohyggligt besvärande. Jag vet, för jag har drabbats av detta, men i mitt fall pga Volvo personbilar med manipulerade avgassystem.

Det är alltså inte ljudnivån i dB som är problemet, utan ljudets frekvensinnehåll. Kan man mäta och frekvensanalysera ljudet från bussarna så hittar man nog någon otäck frekvensspik som bör gå att kapa med mindre justeringar i bussarnas avgassystemet.

Volvo har tyvärr alltid haft problem med att stämma av avgassystemet mot motorerna på sina lastbilar och bussar. Redan Titan Turbo hade detta problem. Fönsterutorna skallrade redan när en sådan lastbil var en hel km bort! Nu har Volvo haft 56 år på sig att lösa problemet, men det kvarstår tydligen. 

Är det inte kylfläktljudet som känns ovanligt högt på B9S?

Mats Karlsson

Citat från: Marcus Li skrivet 14 september 2010, 09:47:28 AM
Är det inte kylfläktljudet som känns ovanligt högt på B9S?
Även om B9S är ganska högljudd så är det nog inte ljudnivån i sig som orsakar problem för folk, utan i stället det frekvensspektra som avgasljudet genererar, vilket sätter t.ex. fönsterrutor i resonanssvängning.

Knut

På en linje i Oslo var det mye problem med støy fra OmniLink med Biodiesel. Ingen som fant ut av dette tror jeg
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Jan

Kortfattat:

Skulle Nobina och den som är beställare inte kunna komma överrens om detta trots gällande avtal. Kör med B9orna när det finns motivation med stora bussar. Kör med 12 meters övrig tid. Jag har svårt att se ledbussbehovet efter 19 tiden en vanlig sön-torsdag.
I branschen 37 år

bussgrabben

Den senaste tiden har jag faktiskt ofta sett kortbussar på 8:an på söndagarna, men det kanske är sommartabellen som tillåter det.