Nobina tar bussen till börsen

Startat av Clabbe, 13 april 2010, 08:34:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


1896

Var inte Nobinas VD Ragnar Norbäck med och tog Linjebuss till börsen ?  ???

1896

Ragnar borde vara väl förtrogen med ledningen för Veolia, och Ragnar borde veta hur företaget ska hanteras inför ett övertagande....  8)

"2 become 1" som Spice Girls sjöng....  :D

julle

Norbäck var med och tog Linjebuss till börsen.

Veolia har under en tid sonderat marknaden för att sälja den svenska verksamheten. Dock lär det inte bli Nobina som tar över Veolia Sverige om nu en försäljning kommer till stånd överhuvudtaget. Lagen sätter stopp, då Nobina i Sverige har över 30 % av marknaden och av konkurrensskäl inte kan köpa upp andra större aktörer. Dessutom har knappast Nobina de ekonomiska musklerna att ta över något annat större bolag.

1896

Ja, det är ju första steget, att Veolia vill sälja....  :D

Resten kan man lösa....  8)

1896

På en marknad om c:a 14000 bussar, (Sverige) får jag det till att Nobinas c:a 2000 bussar utgör endast 15%, dom där 30% har det talats om i många, många år, men fakta är att Nobina, (eller Swebus) tappar mer än man vinner hela tiden, därför att man bara vill ingå lönsamma kontrakt.
Att då införliva Veolias Sverige del, som då rimligen är 10%, med Nobina, utgör alltså ingen större konkurrans skillnad.  8)  :D

julle

Citat från: 1896 skrivet 17 maj 2010, 18:20:53 PM
På en marknad om c:a 14000 bussar, (Sverige) får jag det till att Nobinas c:a 2000 bussar utgör endast 15%, dom där 30% har det talats om i många, många år, men fakta är att Nobina, (eller Swebus) tappar mer än man vinner hela tiden, därför att man bara vill ingå lönsamma kontrakt.
Att då införliva Veolias Sverige del, som då rimligen är 10%, med Nobina, utgör alltså ingen större konkurrans skillnad.  8)  :D
Vilken marknad pratar du om? Jag pratar om marknaden med upphandlad linjetrafik och den är i Sverige inte på 14000 utan snarare c:a 7000 bussar. Nobina har något drygt 2000 tursatta bussar på denna marknad om 7000, vilket ger runt 30 % marknadsandel!

Märk väl, att av linjetrafiken i Sverige med buss är det fortfarande c:a 10 % som INTE är upphandlad och konkurrensutsatt, såsom Västmanland, Luleå och några mindre städer därtill.

Veolias del av av den upphandlade linjelagda trafiken är mycket riktigt som du säger c:a 10 %.

Om Nobina skulle köpa Veolia Sverige, så ger det totalt en marknadsandel på runt 40 % och där sätter konkurrenslagstiftningen stopp! Men frågan är rent hypotetisk, helt enkelt därför att Nobina har fortfarande inte ekonomiska muskler att köpa Veolias Sverigeverksamhet.

Sen när det gäller att Nobina skulle ha tappat marknadsandelar på senare år, så stämmer det inte riktigt. Nobina har förvisso inte ökat mycket, men ändock har Nobina faktiskt plussat på något de senaste 5 åren om än bara med någon enstaka procent.


Om vi tittar på de senaste 5 årens anbudsvinster som Nobina har gjort, så ser det ekonomiska resultatet i de olika trafikavtalen ut ungeför så här:

Dalarna (anbudsvinst 2005), brakförlust med runt 30 miljoner back årligen.
Malmö- Lund (anbudsvinst 2005), förslust på cirka 5 miljoner per år.
Kallhäll (anbudsvinst 2005), brakförlust på bortåt 15 miljoner per år.
Kalmar (anbudsvinst 2007), går inte med förlust, men tjänar knappast några pengar heller.
Örebro stad (anbudsvinst 2008), förlust på 5-10 miljoner per år (svårbedömmt med tanke på eventuella tilläggsavtal)

Att Nobina enbart skulle vara ute efter lönsamma kontrakt.............. Vart får du det ifrån?

RoggaBoy

Julle, Nobinas lokaltrafik i Umeå, hur ser det ut, plus eller minus i kassan? Jag skulle tippa minus för igår gick en gammal ledbuss med luckan till motorn öppen hela dagen, kanske för att de var så varmt eller vad?

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 18 maj 2010, 13:46:53 PM
Julle, Nobinas lokaltrafik i Umeå, hur ser det ut, plus eller minus i kassan? Jag skulle tippa minus för igår gick en gammal ledbuss med luckan till motorn öppen hela dagen, kanske för att de var så varmt eller vad?

Nästan alla lås till tidiga OmniCitys motorluckor är dåliga, oavsett operatör.

RoggaBoy

Okej, var bara igår jag såg de så då stängde dom luckan dåligt med andra ord och sen är de ju inte direkt de som föraren ser när han kör.

julle

Citat från: RoggaBoy skrivet 18 maj 2010, 13:46:53 PM
Julle, Nobinas lokaltrafik i Umeå, hur ser det ut, plus eller minus i kassan? Jag skulle tippa minus för igår gick en gammal ledbuss med luckan till motorn öppen hela dagen, kanske för att de var så varmt eller vad?
Umeå är nog rätt okej resultat, rent ekonomiskt sett i alla fall.

1896

När Swebus var ungt hade man 3500 bussar i Sverige, då även beställningstrafik.

I övrigt så går väl Nobina bättre och bättre....?  ???


Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 maj 2010, 23:05:50 PM
Man kan nog inte påstå att någon av de stora utlandsägda koncernerna har visat ett positivt resultat utslaget på en femårsperiod, snarare sammanlagda förluster i miljardklassen, att öka sin marknadsandel och därmed antalet bussar brukar nästan alltid ske på bekostnad av resultatet, det gäller såväl stora som små åkare.


Nobina är väl det enda som de senaste åren har gått med vinst. Men som sagt: utslaget på en femårsperiod blir det annorlunda.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Hm, detta är en hjärtefråga för mig, och det spelar ingen roll hur Nobina motiverar ett övertagande av Veolia, det viktiga är att det blir gjort. Inte heller har jag något personligt intresse av att Nobina går med vinst, men det är ju klart att det är kul med positiva siffror.

I Nobinas historik, som SJ-buss+GDG+Postensdiligenstrafik+Wasatrafik har företaget på många platser i landet varit med och utvecklat trafik från grunden, och byggt upp ett trafikutbud/system, och då tycker jag att det är fruktansvärt otacksamt att någon annan mindre noga räknad, kan säga: -jag kan köra billigare, och därmed få trafik serverad. Jag menar att denna historik måste vara värd något, och då ska också Nobina behålla sin företags storlek, motsvarande ovanstående företag.  8)

Staffan Sävenfjord

Citat från: 1896 skrivet 20 maj 2010, 07:58:15 AM
Hm, detta är en hjärtefråga för mig, och det spelar ingen roll hur Nobina motiverar ett övertagande av Veolia, det viktiga är att det blir gjort. Inte heller har jag något personligt intresse av att Nobina går med vinst, men det är ju klart att det är kul med positiva siffror.

Men det är ju inte detta tråden handlar om.

Citat från: 1896 skrivet 20 maj 2010, 07:58:15 AM
I Nobinas historik, som SJ-buss+GDG+Postensdiligenstrafik+Wasatrafik har företaget på många platser i landet varit med och utvecklat trafik från grunden, och byggt upp ett trafikutbud/system, och då tycker jag att det är fruktansvärt otacksamt att någon annan mindre noga räknad, kan säga: -jag kan köra billigare, och därmed få trafik serverad. Jag menar att denna historik måste vara värd något, och då ska också Nobina behålla sin företags storlek, motsvarande ovanstående företag.  8)

Det är ju hela upphandlingssystemet du kritiserar och det får förstås göras, men det hör knappast hemma i den här tråden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)