Displaytext VS. ortsnamn!

Startat av at1981, 26 januari 2010, 19:13:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Tommy skrivet 03 februari 2010, 15:50:20 PM
Linje 608, 624C och 628C slutar i Humlegården men skyltar "Stockholm".

Vore ju enkelt att skylta dessa med dubbelradig text:
STOCKHOLM
(Humlegården)


Så C efter linjenumret betyder inte Centralen eller Cityterminalen, utan mera "City" i betydelsen "nånstans innanför tullarna"? Tja, de kan ju inte heta 608H osv, då H betyder högervarv (motsols) på en ringlinje.

Yujin Zhang

Citat från: Ersa skrivet 03 februari 2010, 18:05:53 PM
Vore ju enkelt att skylta dessa med dubbelradig text:
STOCKHOLM
(Humlegården)


Så C efter linjenumret betyder inte Centralen eller Cityterminalen, utan mera "City" i betydelsen "nånstans innanför tullarna"? Tja, de kan ju inte heta 608H osv, då H betyder högervarv (motsols) på en ringlinje.

När det gäller 608, 624C och 628C tycker jag att skyltningen "Stockholm" är tillräckligt. Detta för att de flesta som åker med bussen är renodlad pendlare som i det flesta fall kan allt om sin linje (och ingenting mer) så de är medvetna att linjen slutar i Humlegården. Observera också att på hållplatstabllerna så står det t.o.m. "mot Humlegården", så de förstagångare som är någolunda smarta att läsa en tidtabell kan nog förstå att bussen går till just Humlegården i Stockholm.

Det kan också noteras att sista uppehåll för påstigande är Roslags Näsby tpl, samma som 676 bla. Därför kan argumentet att lokala resenärer inte kommer hitta sig bortkastas (den om 670s skyltning).

Nico


Med andra ord, då det ändå är frågan om lokalbussar med vana arbetspendlare, så kunde man alltså lika gärna helt utelämna 'Stockholm' och bara har 'Humlegården' som destination!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Eller helt strunta i skyltningen, de flesta åker varje dag och känner igen föraren.  ::)

Fredde

Citat från: Nico skrivet 03 februari 2010, 22:11:05 PM
Med andra ord, då det ändå är frågan om lokalbussar med vana arbetspendlare, så kunde man alltså lika gärna helt utelämna 'Stockholm' och bara har 'Humlegården' som destination!

Hur långt utanför stan är en lokalbuss just en lokalbuss? :P

/Fredde


Nico


Tja, definitionsmässigt när den körs av lokaltrafiken.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 03 februari 2010, 22:11:05 PM
Med andra ord, då det ändå är frågan om lokalbussar med vana arbetspendlare, så kunde man alltså lika gärna helt utelämna 'Stockholm' och bara har 'Humlegården' som destination!

Jag håller med. Men det där med att specificera destinationen för bussar som kommer från nordost finns det ju tyvärr krafter som arbetar mot. "Tekniska högskolan" fick man helt enkelt inte skylta på 640, 670 osv innan PC:n kom, och att införa "Stockholm Ö" på samma linjer idag verkar ju ligga långt nere på prioritetslistan.

Märkligt att det går mycket bättre att specificera destinationen på de motsvarande bussar som kommer in från övriga väderstreck.

Yujin Zhang

Citat från: Ersa skrivet 04 februari 2010, 12:45:17 PM
Jag håller med. Men det där med att specificera destinationen för bussar som kommer från nordost finns det ju tyvärr krafter som arbetar mot. "Tekniska högskolan" fick man helt enkelt inte skylta på 640, 670 osv innan PC:n kom, och att införa "Stockholm Ö" på samma linjer idag verkar ju ligga långt nere på prioritetslistan.

Märkligt att det går mycket bättre att specificera destinationen på de motsvarande bussar som kommer in från övriga väderstreck.

Vi vill känna att vi bor långt, lång, LÅNGT ute på landet (därav skyltningen). ;D

Tommy

Citat från: Yujin Zhang skrivet 03 februari 2010, 18:20:15 PM
När det gäller 608, 624C och 628C tycker jag att skyltningen "Stockholm" är tillräckligt. Detta för att de flesta som åker med bussen är renodlad pendlare som i det flesta fall kan allt om sin linje (och ingenting mer) så de är medvetna att linjen slutar i Humlegården. Observera också att på hållplatstabllerna så står det t.o.m. "mot Humlegården", så de förstagångare som är någolunda smarta att läsa en tidtabell kan nog förstå att bussen går till just Humlegården i Stockholm.

Det kan också noteras att sista uppehåll för påstigande är Roslags Näsby tpl, samma som 676 bla. Därför kan argumentet att lokala resenärer inte kommer hitta sig bortkastas (den om 670s skyltning).

Jo visst är skyltningen "Stockholm" tillräcklig för pendlarna, men då borde det ju räcka med att skylta "Vallentuna" åt andra hållet på 608an, men jag har för mig att det skyltas "Vallentuna (Norrgården)"

Yujin Zhang

CitatJo visst är skyltningen "Stockholm" tillräcklig för pendlarna, men då borde det ju räcka med att skylta "Vallentuna" åt andra hållet på 608an, men jag har för mig att det skyltas "Vallentuna (Norrgården)"

Jag *gissar* på anledning till detta är att 610/690 går till Rosengården (en hpl längre) och för att minska förvirringen hos de få lokala resenär inom Vallentuna (observera att 608 är upplåten för påstigande på samtliga hpl på väg norrut). Det är troligen av samma skäl man skyltar 610/690 "Vallentuna Rosengården".

rengmark

Tycker att destinationsangivelsen är otydlig ibland. SL kör 3 linjer som har Frihamnen på dest.skylten nämligen 1, 72 och 76. 1 och 76 går dit medan 72 går till Kampementsbadet. Jag åkte 72 till ändhållplatsen och fick gå nästan en kilometer till 76:ans hållplats i Frihamnen. En rad under Frihamnen exempelvis Kampementsbadet skulle förtydliga på 72:an.