Displaytext VS. ortsnamn!

Startat av at1981, 26 januari 2010, 19:13:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!


En sak jag funderar på är att SL skyltar sina slutdestinationer på tre olika sätt:

A. Efter ortsnamn/samhällsnamn.
B. Efter namn på ändhållplats.
C. Efter områdesnamn.


Exempel för A:
440 Bullandö (Konkret men kort)

Exempel för B:
426 Aspviks brygga (räcker det inte att skylta bara Aspvik?)

Exempel för C:
433 Djurö (förr skyltades "Byns Gård" på displayen som exempel B, men samhället för hållplatsen är ju Björkås, så jag tycker att "Björkås" är en bra text på displayen för de turer på 433:an som går dit. Att nu ändhållplatsen heter "Byns gård" framgår av tidtabellen)


Varför är det så olika för?


Känner ni till fler exempel inom och utanför Stockholms län där t.ex. destinationsskyltningen inte stämmer överens med ortsnamnet/samhällsnamnet.


(Jag tycker generellt att man ska försöka ha så minimalt med text som möjligt på displayen så allt för plats på en rad, för om texten kräver två rader blir det väldigt smått och ev. mer svårläst för dem som har svårt att se. Om nu en buss går från A till C via B så framgår det i tidtabellen, så man behöver inte uppta massa text på displayen för en sådan sak för då blir det garanterat två rader utan det räcker att skylta destination för ändhållplats.)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Patrik

539 Fresta
Går till Länsmansvägen

583 Arlanda
Går väl till Halmsjön, samma sak med UL-bussarna

42 Gällivare
Går ibland till Malmberget via Gällivare

m.m.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Mange_buss

I Visby går linje 1 Gråbo - Östercentrum - Lasarettet.

Dock går alltid bussarna skyltade som följande:

Östercentrum
Gråbo


respektive

Östercentrum
Norrområdet


Norrområdet är ett väldigt vitt begrepp, som i princip sträcker sig över typ två-tre stadsdelar. Dock går ju bussarna enda fram till Lasarettet, och inte Norrområdet (Lasarettet ligger en bra bit ifrån Norrområdet.

Men det mest konstiga är väl att bussarna skyltar Östercentrum som slutdestination, då Gråbo resp Lasarettet ju faktiskt är slutstationer. DESSUTOM skyltas det Östercentrum även när denna station passerats. En buss som kommer från Gråbo på väg mot Lasarettet skyltas alltså även Östercentrum, även om denna hållplats passerats.

Jona

HEJ

För en massa år sedan, säg 10 i alla fall, så skyltade bussarna i Sundsvall med den byn som var ändhållplats. Ta tex linje 2 som gick skyltat 2 Ljustadalen eller 2 Bredsand hela vägen.

Hörde många fråga om bussen körde förbi centrum. Bredsand ligger söder om Sundsvall och Ljustadalen norr om följande stad.

Mailade länstrafiken som gav mig respons på mina synpunkter och bussarna skyltades om till, ja ta samma linje nu som exempel, så vi fortsätter med linje 2.

2 Bredsand via centrum och 2 Ljustadalen via centrum. Så är bussarna fortfarande skyltade, 2 raders.

Men jag är inte helt nöjd, för att skylta via centrum efter bussen passerat känns meningslöst. Linjen är ju genomgående.

Nu vill jag ge ett exempel på hur det borde skyltas men eftersom linje 2 blivit avkortat så gäller Skönsmon istället för Bredsand.

Avgång från Skönsmon skyltar man:

2 Ljustadalen via centrum

När du närmar dig bussnavet/centrum skyltas bussen om till:

2 Ljustadalen via
Bosvedjan /växla /Birsta

I Bosvedjan skyltar man om till

2 Ljustadalen via Birsta

för att avsluta i Birsta med att skylta om till

2 Ljustadalen

Det tycker jag ger mest information....

Alternativet är och köra med växlande skyltar men med stor text i en rad....

2 Ljustadalen
växla
2 via Bosvedjan
växla
2 via Birsta


Om vi nu lämnar Sundsvall, är det inte ganska så vanligt man skyltar en by, men linjen går längre en dit?

Fläkt också, vi hamnar där igen, men låt oss ta linje 2 som exempel igen, den är skyltat Skönsmon men går till Kubikenborg som ligger 3 - 500 meter söder om Skönsmon....

/Jona
MVH Filosofen Jona

igel

Intressant reflektion. Jag har också funderat på det. Ta tillexempel bussar som går in till stockholm, nu menar jag inte innerstadslinjer. De är av ganska förståerliga skäl skyltade med slutstationen tex: Slussen, Odenplan, Centralen, City terminalen, m.m. Men av någon anledning så skyltas bussar som har slutstation tekninska högskolan just "Stockholm" även fast jag vet att åtminstonde 670 skyltades ett tag "Tekniska högskolan" innan buss-PC:n infördes. finns det flera linjer som slutar i stockholm på någon annan plats än just Tekniska högskolan som skyltar "Stockholm" som destination av SL-linjerna?

Kristian

Citat från: at1981 skrivet 26 januari 2010, 19:13:01 PM
Känner ni till fler exempel inom och utanför Stockholms län där t.ex. destinationsskyltningen inte stämmer överens med ortsnamnet/samhällsnamnet.
Några SL-linjer som jag snabbt kommer att tänka på:

849 Muskö.
Går till Hyttan.

852 Torö (Eller skyltas den "Ankarudden"? Det är ett tag sedan jag var där).

856 Lisö.
Går till Lindholmen.

Ersa

#6
Citat från: Jona skrivet 26 januari 2010, 22:13:09 PM
Men jag är inte helt nöjd, för att skylta via centrum efter bussen passerat känns meningslöst. Linjen är ju genomgående.

Alternativ 1: Manuell skyltstyrning. Där ska enbart ändhållplatsen skyltas upp. Jämför denna bild från Östersund 1994. När denna buss gick från Solliden på linje 6 skyltad "Torvalla" visste alla att den går via Centrum, för det står ju både i tidtabellen och i busskuren. Idag 14 år senare har man matrisskyltar och då förväntas all information komma upp på skylten. Nej, det skall skyltas tydligare på hållplatserna och folk får läsa på lite bättre. Jag åker då tunnelbana i Stockholm utan att tågen är skyltade "via t-centralen".

Alternativ 2: Automatisk skyltändring med utrustning där man lägger in ett omlopp som bussen sedan skyltar om automatiskt med. T.ex Thoreb C90 i Umeå och Inits BussPC i SL-trafiken. Först bekostar man inköp och installation av denna utrustning, och först därefter kan man kräva smått onödiga skyltningar som "via centrum".

Citat från: Jona skrivet 26 januari 2010, 22:13:09 PM
Alternativet är och köra med växlande skyltar men med stor text i en rad....

2 Ljustadalen
växla
2 via Bosvedjan
växla
2 via Birsta

Nej, skyltar med växlande text var ett otyg och är ju numera förbjudna, eller åtminstone icke tillåtna enligt trafikhuvudmännens egna regler. Swebus fick äntligen bort de "kommunala" rullande texterna som fanns på Umeås stadsbussar som ledde till eviga frågor. När en passagerare tittade upp på skylten och såg texten "8 Tomtebo" blev frågan: "Går du via Ålidhem?". När nästa passagerare snabbt läste samma skylt med texten "8 via Ålidhem" blev frågan: "Går du till Tomtebo?" Tvåradig fast text ska det vara, och det blev det i Umeå. Vips försvann alla dylika frågor.

Ersa

Citat från: Kristian skrivet 26 januari 2010, 23:37:22 PM
852 Torö (Eller skyltas den "Ankarudden"? Det är ett tag sedan jag var där).

856 Lisö.
Går till Lindholmen.

852 skyltas Torö och 856 skyltas Lisö. Helt korrekt enligt min mening. Här är själva ö-namnen (på halvöarna) viktigare än den lilla ändhållplatsen. Det finns ju bara ett Lisö, men många andra Lindholmen.

Man kan jämföra med Swebus Express som i höstas ersatte texterna "Byxelkrok" och "Borgholm" med enbart "Öland". Även här är öns namn viktigare än okända orters, speciellt när bussen rullar från Uppsala via Stockholm, Södermanland och Östergötland där många inte har en blekaste aning om var i Sverige som Byxelkrok ligger.

jocke

Citat från: Ersa skrivet 27 januari 2010, 00:35:29 AM
Alternativ 1: Manuell skyltstyrning. Där ska enbart ändhållplatsen skyltas upp. Jämför denna bild från Östersund 1994. När denna buss gick från Solliden på linje 6 skyltad "Torvalla" vet alla att den går via Centrum, för det står ju både i tidtabellen och i busskuren. Idag 14 år senare har man matrisskyltar och då förväntas all information komma upp på skylten. Nej, det skall skyltas tydligare på hållplatserna och folk får läsa på lite bättre. Jag åker då tunnelbana i Stockholm utan att tågen är skyltade "via t-centralen".

Alternativ 2: Automatisk skyltändring med utrustning där man lägger in ett omlopp som bussen sedan skyltar om automatiskt med. T.ex Thoreb C90 i Umeå och Inits BussPC i SL-trafiken. Först inköpa av denna utrustning, därefter krav på smått onödiga skyltningar som "via centrum".

Nej, skyltar med växlande text var ett otyg och är ju numera förbjudna, eller åtminstone icke tillåtna enligt trafikhuvudmännens egna regler. Swebus fick äntligen bort de "kommunala" rullande texterna som fanns på Umeås stadsbussar som ledde till eviga frågor. När en passagerare tittade upp på skylten och såg texten "8 Tomtebo" blev frågan: "Går du via Ålidhem?". När nästa passagerare snabbt läste samma skylt med texten "8 via Ålidhem" blev frågan: "Går du till Tomtebo?" Tvåradig fast text ska det vara, och det blev det i Umeå. Vips försvann alla dylika frågor.

Liten input, den raden är borta i lagtexten numera, det bör alltså vara tillåtet att åter igen använda växlande texter.

Vi kan ta ett usaexempel, bussarna där har 3 olika ibland 4.
Vi tar ett exempel som inte nödvändigtvis stämmer

M32  115th str
       växlande
        via 1av
       växlande
        via central park 
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

#9
Citat från: igel skrivet 26 januari 2010, 22:49:02 PM
Intressant reflektion. Jag har också funderat på det. Ta tillexempel bussar som går in till stockholm, nu menar jag inte innerstadslinjer. De är av ganska förståerliga skäl skyltade med slutstationen tex: Slussen, Odenplan, Centralen, City terminalen, m.m. Men av någon anledning så skyltas bussar som har slutstation tekninska högskolan just "Stockholm" även fast jag vet att åtminstonde 670 skyltades ett tag "Tekniska högskolan" innan buss-PC:n infördes. finns det flera linjer som slutar i stockholm på någon annan plats än just Tekniska högskolan som skyltar "Stockholm" som destination av SL-linjerna?

För landsbygdsbussar från andra håll finns inte bara "Slussen", "Odenplan", "Centralen" och "Cityterminalen" som du nämnde , utan även "Sergels torg" och "Stockholm C".

Så ditt exempel är ett väldigt bra exempel. Jag vill minnas att det fanns krafter som tyckte att texten "Tekniska högskolan" blev alltför luddig att ha på de södergående 639:orna omkring Öregrund och Östhammar, och så spikade man att "Stockholm" skulle det bli. Men då Tekniska högskolan egentligen borde heta Östra station, borde det vara så extremt enkelt att bara lägga till bokstaven "Ö" efter ortsnamnet och vips skulle destinationstexten bli helt perfekt längs hela de tre långa linjerna 639, 670 & 676:s sträckningar. Idag är det lite väl luddigt med bara "Stockholm" när bussen börjar närma sig staden. Det är även otydligt för turister som ju gärna vill veta var i staden man hamnar. Bara ordet "Stockholm" utan tillägg tyder ju absolut inte att man ska bli avsläppt borta på Valhallavägen.

Det går ju dessutom att skylta den korrekta texten på RB-tågen:

virtual1

Citat från: Ersa skrivet 27 januari 2010, 00:35:29 AM
Nej, skyltar med växlande text var ett otyg och är ju numera förbjudna, eller åtminstone icke tillåtna enligt trafikhuvudmännens egna regler. Swebus fick äntligen bort de "kommunala" rullande texterna som fanns på Umeås stadsbussar som ledde till eviga frågor. När en passagerare tittade upp på skylten och såg texten "8 Tomtebo" blev frågan: "Går du via Ålidhem?". När nästa passagerare snabbt läste samma skylt med texten "8 via Ålidhem" blev frågan: "Går du till Tomtebo?" Tvåradig fast text ska det vara, och det blev det i Umeå. Vips försvann alla dylika frågor.

Men de växlande skyltarna växlar väl med c:a 3-4 sek mellanrum, menar du att folk inte hinner läsa de texterna då bussen är på väg in till hpl?
- Och om växlande skyltar införs som standard så lär ju folk lära sig efterhand att en 'rest' kommer 3-4 sek senare på skylten och lär då sluta fråga
efterhand!

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 27 januari 2010, 20:34:34 PM
Men de växlande skyltarna växlar väl med c:a 3-4 sek mellanrum, menar du att folk inte hinner läsa de texterna då bussen är på väg in till hpl?
- Och om växlande skyltar införs som standard så lär ju folk lära sig efterhand att en 'rest' kommer 3-4 sek senare på skylten och lär då sluta fråga
efterhand!

Mig går det inte att omvända angående detta ämne! Jag har fått alldeles för många dumma frågor från folk, samt utskällningar från arga tanter i Östersund som missat bussen pga att det inte stod ändhållplatsens namn på skylten vid tillfället när de tittade på den. ("161 via Orrviken" istället för "161 Hackås")

Om folk blir förvirrade av t.ex. växlande text ska de slippa denna funktion. Om en funktion förvirrar och skapar osäkerhet ska den bort. Kollektivtrafiken finns för folket som förtjänar att informationen ska vara tydlig, och helst ha någon gemensam standard över riket. Det är ju deras skattepengar som delvis bekostar cirkusen. Att låta texten "e-tur" växelvis ersätta texten "Sävar" på Sävarbussen och skylta "8 Tomtebo via" följt av "8 Ålidhem" är rena dumheter. Det finns två rader, använd dem. Behövs mer info, lägg då till en bokstav som SL i t.ex "620X" och "604V".

Yujin Zhang

CitatDet finns två rader, använd dem.

Fast då kommer alla synskadade att klaga att de har svårt att se vad det står på skylten. :-X

(Personligen föredrar jag två rader än växlande skyltning, om det nu spelar nåt roll)

Ersa

Citat från: Yujin Zhang skrivet 27 januari 2010, 21:39:43 PM
Fast då kommer alla synskadade att klaga att de har svårt att se vad det står på skylten. :-X
(Personligen föredrar jag två rader än växlande skyltning, om det nu spelar nåt roll)

Några klagomål på dubbla textrader har jag dock aldrig någonsin hört. Det "värsta" som hänt är att vissa helt enkelt missar att (eller inte orkar?) läsa den undre raden, och står kvar. Då får man fråga om de ska till via-destinationen, och därefter övertala dem att bussen går dit, vilket alltid gått bra. :)

Tommy

Citat från: igel skrivet 26 januari 2010, 22:49:02 PM
Intressant reflektion. Jag har också funderat på det. Ta tillexempel bussar som går in till stockholm, nu menar jag inte innerstadslinjer. De är av ganska förståerliga skäl skyltade med slutstationen tex: Slussen, Odenplan, Centralen, City terminalen, m.m. Men av någon anledning så skyltas bussar som har slutstation tekninska högskolan just "Stockholm" även fast jag vet att åtminstonde 670 skyltades ett tag "Tekniska högskolan" innan buss-PC:n infördes. finns det flera linjer som slutar i stockholm på någon annan plats än just Tekniska högskolan som skyltar "Stockholm" som destination av SL-linjerna?

Linje 608, 624C och 628C slutar i Humlegården men skyltar "Stockholm".

/Tommy