Vilken är Sveriges långsammaste busslinje?

Startat av rengmark, 22 januari 2010, 00:10:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rengmark

Jag börjar med min kandidat SLs linje 127 från Nockebyhov till Brommaplan. På eftermiddagen är körtiden 18 minuter för att avverka 2,4 kilometer. Alltså 8 kilometer per timme! Kan någon hitta något långsammare. Denna linje trafikeras med normalbuss och reglertider saknas utmed linjen. Enligt SL är körtiden riktig.

Möllers

Själv tycker jag det var linje 144an mellan Malmö Trelleborg tog sån tid åka på den.
Sen en annan linje tog sån tid var ner jag var i ystad till sommaren tog jag bussen till Lund det tog nästan 2 timmar den resan  :P

Björn Lövdahl

Citat från: Mattias Möller. skrivet 22 januari 2010, 00:11:38 AM
Själv tycker jag det var linje 144an mellan Malmö Trelleborg tog sån tid åka på den.
Sen en annan linje tog sån tid var ner jag var i ystad till sommaren tog jag bussen till Lund det tog nästan 2 timmar den resan  :P

Fast det är ju inte långsamt, där är en bit att köra också Möller
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

UglyJazz

Är det långa restider det gäller, så ligger vi bra till i Norrbotten, men det ska väl vara linjerna med lägst snittfart och då har vi inget att tillföra här, vi som ju inte ens har någon trafik att tala om...

Vilken är snittfarten på linje 4 i Stockholm, för jämförelsens skull?
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Nico


Citat från: rengmark skrivet 22 januari 2010, 00:10:12 AM
Jag börjar med min kandidat SLs linje 127 från Nockebyhov till Brommaplan. På eftermiddagen är körtiden 18 minuter för att avverka 2,4 kilometer. Alltså 8 kilometer per timme! Kan någon hitta något långsammare. Denna linje trafikeras med normalbuss och reglertider saknas utmed linjen. Enligt SL är körtiden riktig.

Visserligen är där gott om tid, men frågan är om man kan räkna så? Misstänker att det finns en ganska ansenlig buffert i tidtabellen för att klara eventuella köer mm. som ju inte är sällsynta fenomen på Drottningholmsvägen. Finns en hel del linjer som har motsvarande uppbyggnad med en del luft i körtiderna utifall att, t.ex. SL-linje 540 har under högtrafik ofta uppåt 30 minuter på sig för att klara sträckan Hallonbergen till Tensta.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Anders Noren

Linje 1 i Gävle har tidtabellsenlig körtid 12 minuter mellan avgång hpl Brynässkolan och ankomst hpl Rådhuset, en sträcka på 1,7 km. Det blir 8,5 km/h i snitt. (Mellan avgång hpl Brynässkolan och avgång hpl Rådhuset är det 17 minuter.) Sedan hör det dock till saken att busstidtabellerna i Gävle i stort sett saknar verklighetsförankring och att bussen sällan eller aldrig passerar en hållplats tidigare än 5 minuter efter annonserad eller ungefärlig avgångstid. Den verkliga medelhastigheten för Brynässkolan-Rådhuset är därför mellan 15 och 20 km/h.

Åt andra hållet finns en sträcka på ca 2,5 km som enligt tidtabellen ska avverkas med 38 km/h i snitt, något som är omöjligt för den laglydige föraren. (Fyra hållplatser med stopp på samtliga, två cirkulationsplatser, ett osynkat trafikljus, tre korsningar med med väjningsplikt eller vänstersväng, drygt 10 korsningar ellerr utfarter som passeras och två övergångsställen.) Även där ligger den verkliga medelhastigheten på 15-20 km/h. Den tidtabellsenliga förseningen klaras med hjälp av mycket luft i senare delar av tidtabellen.

Observera att några trafikstockningar inte existerar i Gävle annat än efter hockeymatch.

Anders

M224

Linje 172 i rusningstrafiken mellan Fittja - Högdalen ligger bra till. Köer, vägbyggen, bilar, bilar, trafikljus hela vägen!  :-X

Finns knappt en buss som är tid under eftermiddagen. På morgonen vet jag inte hur det ser ut. Glömstavägen (eller vägen som gud glömde som jag kallar den) borde jämnas med marken och det gäller även Huddingevägen som är en enda lång sträcka med rödljus och korsningar. >:( >:( >:(

Fredde

Citat från: M224 skrivet 22 januari 2010, 22:38:23 PM
Glömstavägen (eller vägen som gud glömde som jag kallar den) borde jämnas med marken och det gäller även Huddingevägen som är en enda lång sträcka med rödljus och korsningar. >:( >:( >:(

Är inte de flesta vägar jämnade med marken? :-X ::)


Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 22 januari 2010, 22:45:07 PM
Är inte de flesta vägar jämnade med marken? :-X ::)

Humor! ;D
Inte de bedrövliga kostigar som är fyllda med potthål och gropar. Dessa borde jämnas med marken, så att man kan köra på dem! ;)

M224


michael k

swebuss express mellan jönköping och stockholm ligger väl bra till för det priset ;D
tacka vet jag säfflebussen där kom man fram snabt.....

Ersa

Citat från: michael k skrivet 24 januari 2010, 15:40:30 PM
swebuss express mellan jönköping och stockholm ligger väl bra till för det priset ;D
tacka vet jag säfflebussen där kom man fram snabt.....

Då åkte du knappast med linje 777.
Även linje 830 har flera snabbare avgångar utan stopp mellan Jönköping och Linköping.
Men råkar man boka in sig på en "mjölkpallsavgång" går det självklart långsammare.

michael k

det tycks alltid bli mjölkpallen när jag ska åka
fast de sista gångerna har jag åkt med tv4 ;D

Ersa

Citat från: michael k skrivet 24 januari 2010, 16:42:57 PM
det tycks alltid bli mjölkpallen när jag ska åka

Vilken avgång man vill åka kan man ju oftast bestämma helt själv om man är ute i god tid. Men misstag kan ju göras, vilket Kvarne fortfarande muttrar om sedan han tvingades åka SL 625 (linjen utan stress) hem från Rimbo efter att han inte ville hoppa av vid Söderhall och ta 676:an söderut... ::)

rengmark

Citat från: rengmark skrivet 22 januari 2010, 00:10:12 AM
Jag börjar med min kandidat SLs linje 127 från Nockebyhov till Brommaplan. På eftermiddagen är körtiden 18 minuter för att avverka 2,4 kilometer. Alltså 8 kilometer per timme! Kan någon hitta något långsammare. Denna linje trafikeras med normalbuss och reglertider saknas utmed linjen. Enligt SL är körtiden riktig.
Jag tyckte det var intressant att visa att denna linjes medelhastighet kan jämföras med snabb promenadtakt. Och detta är inte en innerstadslinje. Så frågan är om det finns en långsammare kandidat? Linje 4 i Stockholm som nämndes behöver en timme för att klara 12 kilometer mellan Radiohuset och Gullmarsplan på eftermiddagen dvs. 12 km/timme.
144:an Malmö-Anderslöv-Trelleborg upplever jag också som långsam men här är medelhastigheten kring 30 km/timme.