Resenärer som inte vågar klaga

Startat av Björn Ax, 08 januari 2010, 01:09:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax

Ja tänkte först lägga detta i en annan tråd men då blir det nog väldigt mycket OffT i den tråden som vissa inte verkar gilla direkt.

Hur har ni det i erat trafikområde? Känner ni att dom flesta resenärer inte vågar klaga eller orkar??

Kan ta ett ex från här i Uppsala.

Körde en buss för ungefär 1 månad sen. Var en sån där väldigt hektisk dag med många resenärer som ville åka med.
Många som satt längst bak i bussen som det brukar. Vid en ändhållplats så hade jag lite tid över och tänkte kolla igenom bussen efter hittegods.

Kommer längre bak i bussen och känner att det riktigt stinker av diesel i bussen. Längst bak så var det rent ut sagt för jävligt att vara. Jag klarade inte vara där länge pga stanken. Jag menar, jag har haft många resenärer som suttit där bak och inte kommit fram och sagt ett ord. Dom kunde inte må bra efter den färden.

varför kommer folk inte fram till mig som förare och säger till mig att det stinker bak i bussen? Vågar dom inte? Är dom rädda för att få en utskällning eller vad? varför dom nu skulle få det.

Så är det annorlunda i andra städer? Kommer folk fram och säger till er om nåt inte stämmer med bussen?

Ersa

Utan att överdriva kan jag väl påstå att i Umeå vågar de flesta säga vad de tycker. Man skriver dessutom mer än gärna sina arga åsikter till tidningar och kommentarer till tidningsartiklar. Tyvärr är åsikterna oftast av typen: "Allt är skit, och alltid nån annans fel". Men det har väl ingen i detta forum missat vid det här laget?

I vissa delar av Östersunds landsbygd/förorter kunde man köra i över en mil med helt nersläckt buss på morgonens första tur innan man själv upptäckte att det var kolmörkt där bak, och då tände upp. Aldrig att någon av passagerna tog ner näsan från vädret och uttalade ett enda ord till en.

På SwEx kommer det ofta fram folk och anmärker vänligt på kyla/värme eller andra saker, men det är väl för att vi förare uppmuntrar till det.

JDS

I Stockholm ska det nog komma mörk rök INNE i bussen innan någon klagar. Folk här tycker i förhållandevis stor utsträckning att alla andra får hålla reda på sina egna grejer. (På T-banan händer det ibland att någon skåpdörr inne i en vagn går upp och orsakar att föraren får dörrfelsindikering. En gång hände detta och jag bad folk via högtalarna att slå igen luckan, om de såg den. Inget hände så jag gick bort till vagnen, och där satt det två fullständigt svensktalande kvinnor varav den ena tittade rakt in i skåpet och den andra lutade sig för att inte få dörren i huvudet. De hade hört mitt utrop men ville inte röra något i onödan.)

Dessutom är det rätt vanligt att bussarna är slitna och luktar avgaser, motorolja, kompressorolja eller diesel. Vilket av det där som man förväntas säga till om och vilket som är "som vanligt" är väl inte alldeles allom bekant, men så länge det inte verkar hota bussens framdrivning på kort sikt lär de flesta inte bry sig!

RoTe

Jag kan inte minnas att jag fått något klagomål alls och då har jag tagit ut vagnar som varit minus 12 invändigt... Har även fått köra med full värme och takluckor öppna mitt i vintern pga motortemperaturproblem. Förvisso bad jag då om ursäkt och sade att dom fick säga till så fort det blev obehagligt så skulle jag stanna, men ingen sa ett knyst.

Jo

#4
Citat från: Björn Ax skrivet 08 januari 2010, 01:09:19 AM
varför kommer folk inte fram till mig som förare och säger till mig att det stinker bak i bussen? Vågar dom inte? Är dom rädda för att få en utskällning eller vad? varför dom nu skulle få det.

Tror nog inte att de är "rädda för att få en utskällning", men har de en gång sagt till om något och fått ett nonchalant svar tillbaka så minskar liksom motivationen att bry sig om saker som de anställda på företaget uppenbarligen heller inte engagerar sig om. Och sen om JDS säger så har ju bussarna på många ställen väldigt många småfel och det är ju då omöjligt för kunden att veta vad som skall lagas eller bestå då bedömningen uppenbarligen skiljer sig från entreprenör till entreprenör och även mellan olika garage.

Citat från: Ersa skrivet 08 januari 2010, 01:21:58 AM
I vissa delar av Östersunds landsbygd/förorter kunde man köra i över en mil med helt nersläckt buss på morgonens första tur innan man själv upptäckte att det var kolmörkt där bak, och då tände upp. Aldrig att någon av passagerna tog ner näsan från vädret och uttalade ett enda ord till en.
It's not a bug, it's a feature
Ärligt talat tror jag många uppskattar en förare som skänker dem en extra halvtimmes vila på morgon. Gissar att om detta hade inträffat allt för ofta hade nog risken för klagomål varit stor när lamporna väl var igång.


Citat från: RoTe skrivet 08 januari 2010, 04:31:45 AM
Jag kan inte minnas att jag fått något klagomål alls och då har jag tagit ut vagnar som varit minus 12 invändigt
Här är ju också frågan vem man skall klaga till? Att säga till föraren lär föga hjälpa eftersom denne förmodligen inte kör runt med en så kall buss för skojs sjull och säkert också vill ha en varmare buss. Kan ju faktiskt vara så att UL fått några klagomål om kalla bussar som du inte vet om. Möjligtvis skulle det vara bra om resenärerna även klagade till föraren så denne kunde säga till sin driftsledning om att de ideligen får klagomål på kalla bussar. Tror du din arbetsgivare blir mer villig att tillhandahålla varma bussar ifall klagomålen framförs både till föraren och UL?

Björn Forslund

Kan också vara så att de flesta bara är intresserade av att komma dit de ska.
Dvs man sk-ter i om det stinker lite, är kallt eller mörkt, bara skrotet rör sig i rätt riktning.
Att gå fram och påpeka något för föraren kan ju innebära att denne bedömer det som så att fordonet måste tas ur trafik, och ersättningsfordon tillkallas, vilket ju kan ta xxx antal minuter och medföra stor försening.

Danne B.

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 januari 2010, 09:24:49 AM
Kan också vara så att de flesta bara är intresserade av att komma dit de ska.
Dvs man sk-ter i om det stinker lite, är kallt eller mörkt, bara skrotet rör sig i rätt riktning.
Att gå fram och påpeka något för föraren kan ju innebära att denne bedömer det som så att fordonet måste tas ur trafik, och ersättningsfordon tillkallas, vilket ju kan ta xxx antal minuter och medföra stor försening.

Det ligger nog (tyvärr) väldigt mycket i det du skriver...!

//Danne

yngrot

Nej tyvärr är det väl så att de flesta inte bryr sig ett skvatt.. Tänk bara de gånger du glömt skylta om bussen väldigt sällan nån säger något om det de bara går på. Även om nån fråga om bussen går till A-byn så inte sjutton tänker du aj fan har jag glömt skylta???  Jag kommer ihåg vid ett tillfälle i Borås första turen på linje 3 folk bara gick på som vanligt nån enstak under om det var 3an sen efter ett helt varv upptäckta jag att "nån" hade glömt skylta bussen.. och inte var det väl jag som körde som skulle se till att det var gjort  ???  För det är ju alltid nån "annan" som skall göra det.. ;D  Eller den kvällen när jag ställde en buss på Södra torget när jag skulle ställa in min förarväska framdörren var öppen bussen skyltad "Ej i trafik" och mörkt inne i bussen det var en Wiima halvturistbuss dessutom en ca 10 min senare gick jag in i bussen då satt det ca 10 pers där inne i mörkret.. jag frågade vart de tänkte åka nån sa Hedvigsborg då fråga jag hur kan du tro bussen går dit när det är fel busstyp och minst 15 min till rätt buss kommer och skylten är "Ej i trafik" ?   Då troppa alla av... men jag ångrar lite att jag sa nått hade ju vart kul höra vad de hade sagt med en direktresa till bussgaraget,, ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

RoTe

Citat från: Jo skrivet 08 januari 2010, 07:58:33 AMTror du din arbetsgivare blir mer villig att tillhandahålla varma bussar ifall klagomålen framförs både till föraren och UL?

Tror nog ett rejält hot om vite är det enda som hjälper. Arbetsmiljöverket lär ha en del att säga till om med...

Fredrik Mattsson

Citat från: Björn Ax skrivet 08 januari 2010, 01:09:19 AM
Ja tänkte först lägga detta i en annan tråd men då blir det nog väldigt mycket OffT i den tråden som vissa inte verkar gilla direkt.

Hur har ni det i erat trafikområde? Känner ni att dom flesta resenärer inte vågar klaga eller orkar??

Kan ta ett ex från här i Uppsala.

Körde en buss för ungefär 1 månad sen. Var en sån där väldigt hektisk dag med många resenärer som ville åka med.
Många som satt längst bak i bussen som det brukar. Vid en ändhållplats så hade jag lite tid över och tänkte kolla igenom bussen efter hittegods.

Kommer längre bak i bussen och känner att det riktigt stinker av diesel i bussen. Längst bak så var det rent ut sagt för jävligt att vara. Jag klarade inte vara där länge pga stanken. Jag menar, jag har haft många resenärer som suttit där bak och inte kommit fram och sagt ett ord. Dom kunde inte må bra efter den färden.

varför kommer folk inte fram till mig som förare och säger till mig att det stinker bak i bussen? Vågar dom inte? Är dom rädda för att få en utskällning eller vad? varför dom nu skulle få det.

Så är det annorlunda i andra städer? Kommer folk fram och säger till er om nåt inte stämmer med bussen?

502 eller 605 ??

Bengt Jönsson

När jag påtalade både först för föraren och sedan även för trafikledningen via Västtrafiks "klagomur" på telefon att fordonet kunde köra iväg från hållplatser med dörrarna halvvägs öppna blev jag på "Hjalmar" där fordonet togs ur trafik fullständigt UTSKÄLLD av en yngre svartklädd (filmvetenskapsstuderande.. ? ) tjej för att jag hade "förstört hennes dag.."
:o :o :o

Bussen var helt fullsatt med både sittande och stående resenärer och att stå i "dörrhålet" hållandes sig fast i en takstropp när bussen körde med öppna dörrar fann jag fullständigt oacceptabelt!

/B
Vågar klaga!

Björn Ax

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 09 januari 2010, 02:32:29 AM
502 eller 605 ??

Nej det var faktiskt en 370 buss. Kommer inte riktigt ihåg vilket nummer.

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 09 januari 2010, 08:36:32 AM
När jag påtalade både först för föraren och sedan även för trafikledningen via Västtrafiks "klagomur" på telefon att fordonet kunde köra iväg från hållplatser med dörrarna halvvägs öppna blev jag på "Hjalmar" där fordonet togs ur trafik fullständigt UTSKÄLLD av en yngre svartklädd (filmvetenskapsstuderande.. ? ) tjej för att jag hade "förstört hennes dag.."
:o :o :o

Bussen var helt fullsatt med både sittande och stående resenärer och att stå i "dörrhålet" hållandes sig fast i en takstropp när bussen körde med öppna dörrar fann jag fullständigt oacceptabelt!

/B
Vågar klaga!

Ja det e bra att säga till om det. Livsfarligt att köra med öppna dörrar.

bussfan

en dag när jag och en kompis skulle från skåre till karlstad så tycke jag o kompisen att det luktade bränd diesel längst bak i bussen detta e några år sedan nu linje15hette linjen då o det va en omnicity buss vi talade om det för chauffören och denne kollade det vid ank stora torget. vet ej om vederbörande kände av det

lil-sis

Mig vågar de klaga till  ;D Men jag ser väl snäll ut. Sist var det en lucka längst bak till motorrummet som ramlade in i bussen så det blev ett hål in till motorn... Luktade gott, lät fint... De kom fram med den direkt. Har även hänt när "gallrena" vid takluckorna i de nya bussarna åkt ner, då kommer de fram med "gallret"  :)

Fredrik Mattsson

Citat från: Björn Ax skrivet 09 januari 2010, 09:01:34 AM
Nej det var faktiskt en 370 buss. Kommer inte riktigt ihåg vilket nummer.

Ja det e bra att säga till om det. Livsfarligt att köra med öppna dörrar.

okej, dags att fixa någon/några spridar rör ;)