Huvudmeny

MAN i mutskandal

Startat av M, 12 december 2009, 08:36:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M


homer

hoppas de finns någon svensk journalist som nappar på den här storyn och gräver lite, inte så konstigt att MAN har växt sig så stora i Sverige.


Ulf Rådeström

Citat från: homer skrivet 12 december 2009, 11:51:08 AM
hoppas de finns någon svensk journalist som nappar på den här storyn och gräver lite, inte så konstigt att MAN har växt sig så stora i Sverige.



haha...det var väl den mest ogrundade kommentaren jag sett på länge.
Vad grundar du på att saken skulle vara direkt pekande på MANs framgångar i Sverige? Belägg tack för ett sådant anklagande!

homer

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 december 2009, 12:52:33 PM
haha...det var väl den mest ogrundade kommentaren jag sett på länge.
Vad grundar du på att saken skulle vara direkt pekande på MANs framgångar i Sverige? Belägg tack för ett sådant anklagande!

Nej nej, så klart inte lilla duktiga Sverige har något med mutor att göra, sånt sysslar vi inte med i de här landet vi som ska vara så duktiga och korrekta...


CitatBolagen ska framför allt ha delat ut mutor i samband med upphandlingar av bussar.

Ulf Rådeström

Citat från: homer skrivet 12 december 2009, 12:59:01 PM
Nej nej, så klart inte lilla duktiga Sverige har något med mutor att göra, sånt sysslar vi inte med i de här landet vi som ska vara så duktiga och korrekta...



Som sagt....har du klara bevis och belägg för ditt klara utpekande "inte konstigt att MAN säljer bra i Sverige?".

Det var det jag ville få fram.

homer

#5
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 december 2009, 13:01:25 PM
Som sagt....har du klara bevis och belägg för ditt klara utpekande "inte konstigt att MAN säljer bra i Sverige?".

Det var det jag ville få fram.


exakt vad är de du inte förstår? att Svenska bussföretag(inköpschefer) skulle ha tacka nej till tyska mutor?, jag har ingen mer inside information som jag kan delge, men jag är väl inte dum heller, klart de har förekommit mutor även i Sverige, speciellt när MAN har vuxit väldigt mycket de senaste åren...


groenis

Skulle det vara så att om de inte sköter sina krediter gentemot Neo Svenska så blir det återtag,
Det var så man gjorde med Westin buss som är ett dotterföretag till Neo Sverige.
Den eventuella mutskandalen ligger nog mer söderut där man köper på ett annat sätt än
här i Sverige.

/Lennart

Cero

#7
Citat från: groenis skrivet 12 december 2009, 13:55:15 PM
Skulle det vara så att om de inte sköter sina krediter gentemot Neo Svenska så blir det återtag,
Det var så man gjorde med Westin buss som är ett dotterföretag till Neo Sverige.
Den eventuella mutskandalen ligger nog mer söderut där man köper på ett annat sätt än
här i Sverige.

/Lennart
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 december 2009, 13:40:30 PM
Att Neoplan/MAN gjort många affärer b.la med kommunala bussföretag och stora aktörer beror till stor del på att man erbjudit och erbjuder goda finansieringsvillkor som innebär totalt sätt låga överblickbara kostnader, ett bussföretag som ägs av det allmänna som Borås Lokaltrafik och Gamla Uppsalabuss och som måste upphandla bussinköpen kan därför inte välja annan leverantör än den billigaste/mest ekonomiskt fördelaktiga.

Att Swebus/Nobina köpt mycket MAN beror likaså på att man fått bra finansiering under en tid då koncernen haft kreditproblem, att många smååkare och nya uppstickare i branschen sedan länge köpt övervägande Neoplan beror knappast på den jättegoda kvaliten och driftsäkerheten utan på att man är aggresiva med finansieringen

Eventuella mutor kanske inte förekommit i Sverige (det vet vi inget om) men mutor kan utformas på annat sätt än direkta pengar i någons ficka. Exempelvis kan man erbjuda kunden väldigt låga priser eller extremt förmånliga finansieringslösningar. Detta är givetvis inte mutor i ordets rätta bemärkelse men kan fungera lika effektivt som smörjmedel. Huruvida MAN har utnyttjat något av detta just i Sverige har inte jag insyn i men det ligger nära tillhands att tro att det är något annat än bara produkternas utformning och kvalitet som ligger bakom den ganska exempellösa framgång just MAN har haft på senare år beträffande bussförsäljningen. Speciellt som signalerna från marknadens aktörer, bl.a. många av er som skriver här och är i branschen, inte indikerar att produkterna i sig eller dess kvalitet är bättre än övriga märken såsom Volvo, Scania, Mercedes och Setra. Därmed inte sagt att den är sämre heller.

Nico


Tänker inte gå in i denna diskussion i sak då jag inte har någon vetskap om dess detaljer. Rent allmänt bör man dock ändå betänka att begreppen muta och korruption i sig är relativt breda rent konceptuellt och även kan ändra betydelse beroende på kontext. I Sverige har vi ofta en ovana att likställa mutor och korruption med något som görs med kontanta pengar, men glömmer gärna bort att även sådant som tjänster och gentjänster mm. kan ses som korruption.

Finns en organisation som heter » Transparency International / TI « som enbart sysslar med korruptionsbevakning på en global skala. I deras index brukar Sverige placera sig bland de med lägst grad av korruption, men det poängteras att inte heller vi är så felfria som vi ofta tror. Just att man ofta glömmer bort eller negligerar det faktum att även tjänster och annat kan vara en form av muta har ibland påpekats. TI publicerar löpande även flera intressanta undersökningar och ser man hur utbrett olika former av korruption är så blir man ibland lite fundersam.

Global corruption barometer

Global Corruption Report 2009
   
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

En muta är väl detsamma som att någon /några enskilda personer fått förmåner mot att de t ex undertecknat ett kontrakt? Man kan väl inte kalla ett erbjudande om bra pris/ bra finansiering till ett företag för muta?
Jämför t ex med JAS-affären i Brasilien, där väger nog "vänskapen" mellan presidenterna Lula och Sarkozy tungt, kanske tyngre än de stora ekonomiska fördelarna med JAS-planet...

Cero

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 december 2009, 15:53:53 PM
En muta är väl detsamma som att någon /några enskilda personer fått förmåner mot att de t ex undertecknat ett kontrakt? Man kan väl inte kalla ett erbjudande om bra pris/ bra finansiering till ett företag för muta?
Jämför t ex med JAS-affären i Brasilien, där väger nog "vänskapen" mellan presidenterna Lula och Sarkozy tungt, kanske tyngre än de stora ekonomiska fördelarna med JAS-planet...

Antar att det är mitt inlägg du hoppar på och om man läser det noga så står det "Detta är givetvis inte mutor i ordets rätta bemärkelse men kan fungera lika effektivt som smörjmedel." Det finns otroligt många olika sätt att köpa sig kunder och marknadsandelar förutom att stoppa reda pengar i någons hand. Många av dem är dessutom oerhört svåra att komma åt eftersom det kan röra sig om mutor, annan korruption, vänskapsband, löften eller olika affärsmässiga förmåner som anses åsidosätta någon konkurrenslag inom exempelvis EU.

Nico


Citat från: Björn Forslund skrivet 12 december 2009, 15:53:53 PM
En muta är väl detsamma som att någon /några enskilda personer fått förmåner mot att de t ex undertecknat ett kontrakt? Man kan väl inte kalla ett erbjudande om bra pris/ bra finansiering till ett företag för muta?
Jämför t ex med JAS-affären i Brasilien, där väger nog "vänskapen" mellan presidenterna Lula och Sarkozy tungt, kanske tyngre än de stora ekonomiska fördelarna med JAS-planet...

Jodå, det kan som sagt ses som korruption för begreppet i sig handlar absolut inte enbart om konkret mutande och bestickning i form av reda pengar i sig utan det finns mängder med nivåer. Rent definitionsmässigt så handlar korruption om att man genom diverse erbjudanden om tjänster eller pengar alternativt genom hot eller tvång påverkar utfallen av olika beslut och oftast då i strid mot gällande förordningar och lagar. Det du beskriver är snarast i vissa lägen ett slags vänskapskorruption där det ena ändå kan leda till något annat framöver. Fenomenet förekommer även i Sverige.

http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=3163524
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

Citat från: groenis skrivet 12 december 2009, 13:55:15 PM

Den eventuella mutskandalen ligger nog mer söderut där man köper på ett annat sätt än
här i Sverige.

/Lennart

snälla...

Leif D

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 december 2009, 13:40:30 PM
Att Neoplan/MAN gjort många affärer b.la med kommunala bussföretag och stora aktörer beror till stor del på att man erbjudit och erbjuder goda finansieringsvillkor som innebär totalt sätt låga överblickbara kostnader, ett bussföretag som ägs av det allmänna som Borås Lokaltrafik och Gamla Uppsalabuss och som måste upphandla bussinköpen kan därför inte välja annan leverantör än den billigaste/mest ekonomiskt fördelaktiga.

Att Swebus/Nobina köpt mycket MAN beror likaså på att man fått bra finansiering under en tid då koncernen haft kreditproblem, att många smååkare och nya uppstickare i branschen sedan länge köpt övervägande Neoplan beror knappast på den jättegoda kvaliten och driftsäkerheten utan på att man är aggresiva med finansieringen

En annan faktor som borde kunna betyda en del, är förmåga/möjlighet att kunna leverera.
Det känns som MAN kan spotta fram normalt bra bussar i relativt snabb takt till kunder som behöver relativt snabba leveranser.
;-)

Björn Lövdahl

Citat från: Leif D skrivet 12 december 2009, 21:31:13 PM
En annan faktor som borde kunna betyda en del, är förmåga/möjlighet att kunna leverera.
Det känns som MAN kan spotta fram normalt bra bussar i relativt snabb takt till kunder som behöver relativt snabba leveranser.

Och med dagens överklagade upphandligar och korta tider innan trafikstart så är det nåt som är ack så viktigt
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se