Vilket turistbussbolag är bäst?

Startat av Carl Eric, 24 november 2009, 17:33:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!

Jag tror att det hamna i rätt kategori, inte riktigt van vid så updelat  ;)

Men till saken:

Inte för att jag åker så mycket chartrad trafik men jag tycker i alla fall att det är intressant och jag har alltid gillat bussar...

Men jag undrar i alla fall, Vilket bolag som hyr ut bussar med personal (ja, ni förstår säkert vad jag menar) anser ni är bäst? Jag har ju min personliga åskit men jag har ju bara åkt en långtur med turistbuss...

Alltså: Vilket tursitbussbolag anser ni är bäst?

Tacksam för svar!

Med Vänliga Häslningar Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Christer K

Detta var en knepig fråga, främst för att man själv har kört det mesta i buss väg. Men vilket företag som är bäst, ja då hamnar min röst på Åmmebergs Buss. Har åkt med ett par ggr Tyskland, Bornholm, Estland och så beror det mycket på personen bakom ratten om resan blir lyckad.

Har träffat passagerare som jag körde till Finland, och de pratar fortfarande om upplevelsen med mig bakom ratten. Körde då för AB Omnibus i Örebro, resan gick Örebro – Stockholm – Åbo med Viking Line rundtur i Åbo samt en rundtur via glasbruk och åter samma väg.

Då känner man sig stolt som chaufför.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Carl Eric

Ja det kan ju förstå  :)

Tack för ditt svar!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!


Staffan Sävenfjord

Citat från: Mattias Möller. skrivet 24 november 2009, 20:25:24 PM
Jag sätter min röst på Greyhound bus.

Men Greyhound Bus i USA kör ju inte turistbussar utan expressbussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Jodå, de kör beställnings- och turisttrafik också.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 25 november 2009, 11:54:06 AM
Jodå, de kör beställnings- och turisttrafik också.

Intressant. Men det är väl en mindre del av verksamheten ungefär som att Swebus Express också kör en del beställningstrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Lövdahl

//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Nico

För att återgå till huvudfrågan så är det väl egentligen inte något som går att svara entydigt på. Dels finns det alldeles för många parametrar och dels beror mycket på vilken utgångspunkt man själv har. För att få möjlighet att kunna svara på en sådan typ av fråga så måste den nog vara mera specifik.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 25 november 2009, 12:29:57 PM
För att återgå till huvudfrågan så är det väl egentligen inte något som går att svara entydigt på. Dels finns det alldeles för många parametrar och dels beror mycket på vilken utgångspunkt man själv har. För att få möjlighet att kunna svara på en sådan typ av fråga så måste den nog vara mera specifik.

Dessutom hänger väldigt mycket på bussföraren. Även ett bussbolag som normalt är mycket bra kan ha en otrevlig förare. Och tvärtom.
Frågan kan ju knappast besvaras om man inte har erfarenhet av majoriteten av landets - eller hela världens - turistbussbolag. Antingen det nu är som förare eller som passagerare. Och det torde det inte finnas många som har.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Buss-Hasse

Kjells Buss Västervik förstås!!!!

Ulf Rådeström

Denna tråd är ju helt befängd!!!

Vadå "vilket är bästa turistbussföretaget"?

Hur kan vi sitta och bedöma vem som är bäst eller sämst...eller seriöst och oseriöst?
Och vad är parametrarna för att man skall räknas som seriös eller inte?

Vilka kriterier ställs för att man skall vara bra eller mindre bra?

Alltså...snälla...sluta - ALLA bussföretag för sitt bästa för att ge den service deras kunder förväntar sig på det ena eller det andra sättet - Staffan har helt rätt - INGEN av oss här har en fullständig bild över alla bussföretag!

"Bara för att" en förare råkar ha en dålig dag,  eller att en buss råkar gå sönder mitt på vägen, eller att en förare uppfattas som väldigt trevlig - händelser som enskilda drabbas av på ena eller andra sättet - är det väl helt omöjligt att döma hela företaget som bra eller dåligt?

Lika dum fråga som "vilken är bästa bussen"

Skärpning...please!

Magnus

Detta är ju trots allt ett diskussionsforum om bussar och då ska man väl få diskutera vilket bussbolag man tycker är bäst. Jag tror alla förstår att det inte finns något riktigt svar på frågan, men man kan ju ha favoriter för det. Ulf verkar ha svårt för trådar där man diskuterar saker som inte har några klara svar, men det är väl lite grejen med ett diskussionsforum. Här ska man väl få spekulera om vad man vill oavsett om det handlar om upphandlingar, vilket bussbolag som är bäst eller bästa bussen.

Ersa

Citat från: Magnus skrivet 30 november 2009, 00:15:55 AM
Detta är ju trots allt ett diskussionsforum om bussar och då ska man väl få diskutera vilket bussbolag man tycker är bäst. Jag tror alla förstår att det inte finns något riktigt svar på frågan, men man kan ju ha favoriter för det. Ulf verkar ha svårt för trådar där man diskuterar saker som inte har några klara svar, men det är väl lite grejen med ett diskussionsforum. Här ska man väl få spekulera om vad man vill oavsett om det handlar om upphandlingar, vilket bussbolag som är bäst eller bästa bussen.

Visst, men då kan frågeställningen hellre vara: "Vilka (plural) bussbolag/turistbussar/linjer är dina absoluta favoriter?" istället för att ange ett "bäst" i singular, vilket ju är en helt annan sak.

Ordet "bäst" är alldeles för luddigt för att kunna tas seriöst i dylika forum.

Jonas Strömblad

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 30 november 2009, 00:00:04 AM
Denna tråd är ju helt befängd!!!

Vadå "vilket är bästa turistbussföretaget"?
Uffe, du måste lära dig att trycka på "Anmäl till moderator-knappen" i sådana här fall!!!


Citat från: Ulf Rådeström skrivet 30 november 2009, 00:00:04 AM
Hur kan vi sitta och bedöma vem som är bäst eller sämst...eller seriöst och oseriöst?
Och vad är parametrarna för att man skall räknas som seriös eller inte?

Vilka kriterier ställs för att man skall vara bra eller mindre bra?
Här har du en delikat uppgift!!! Kan inte du som har bra åsikter knåpa ihop några parametrar?

/J