Västtrafik KO-anmält för pantavgiften på kort

Startat av ch, 30 juli 2009, 14:54:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: Janne B skrivet 02 augusti 2009, 10:33:37 AMKonstigt att SL delar ur Access-kortet hej vilt.

Tycker SL ofta har lite sådana konstigheter för sig. Lite grann verkar det väl som att de inte kan relatera kostnader till somligt. Mest slående är väl att man fortfarande delar ut gratis tidtabeller. Skulle dessa säljas för säg en femma styck så skulle det nog vara bra mycket färre exemplar som slutade som konfetti i bussar, tåg mm. Det man betalat för tar man oftast om hand/sparar.




Vad gäller detta med pant, för att gå tillbaka till ursprungsfrågan här, så är nog problemet inte så svårlöst. Byter man ut ordet pant mot deposition och tydligt beskriver systemet så tror jag inte att det blir några problem. Inte ens i nuläget tror jag dock att det är några större problem utan KO lär knappast lägga någon direkt energi på detta. Att kravet i sig är absurt ser man på citatet nedan.

"Men anmälaren anser att Västtrafik utnyttjar sitt monopol i regionen genom att tvinga resenärer att låna ut pengar till dem på obestämd tid."

Ingen tvingar som sagt resenären till något alls utan det står ju var och en fritt att välja att inte utnyttja detta erbjudande utan slanta sin resa på annat vis. Inte heller tiden är obestämd utan resenären kan när som helst välja att dra över beloppet och på så vis använda upp pengarna. Lite påminner hela grejen om argument som framförs av vissa människor som bara lägger ett par tjugor i taget i tanken... de vill inte låna ut till oljebolagen/binda upp sina pengar i soppa. Överlag verkar detta kvala in som ett klassiskt I-landsproblem.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas1968 skrivet 02 augusti 2009, 00:45:54 AM
Panten finns ifall det skulle saknas tillräckligt med pengar för att betala resan. Det funkar så att man checkar in med kortet när man kliver på och checkar ut när man kliver av. Det betyder ju att apparaten inte kan veta om pengarna räcker när man kliver på bussen eller tåget för apparaten vet ju då inte om du skall kliva av i Sävenäs eller åka med ända ut till Alingsås. Först vid avstigning vet ju apparaten detta och då är det ju försent att neka resan ifall dom pengar som du laddat på inte räcker och skulle dom pengarna inte räcka så dras resten från panten.

Det är en helt korrekt och alldeles utmärkt beskrivning. Men man kan ju spekulera lite i vilket alternativ som skulle finnas: nämligen att man i så fall är tvungen att ha så mycket pengar på kortet att det räcker till bussens slutdestination. Om man skulle åka med en regionbuss inom en zon för cirka 20 kronor skulle man ändå behöva ha det mångdubbla på kortet. Vore det bättre?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Björn Ax skrivet 30 juli 2009, 15:41:46 PM
Herregud vad folk inte har bättre saker för sig.

Vi i uppsala tar ju också ut en pant på 75kr för våra kort på stadstrafiken. Vi har gjort det så länge jag kan minnas iaf.
Ingen som klagat här vad jag vet.
Då är det väl tur att någon gör det nu? Vad ska Västtrafik med min 100-lapp till? Kunden ska väl inte behöva lida för att Västtrafik inför ett nytt, ogenomtänkt och undermåligt biljettsystem?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 31 juli 2009, 00:13:27 AM
Det är väl bra med pant på alla kört då slipper man ju de som alltid ska ha nya kort varje laddning. Synd Västtrafik inte införde de på alla kort
Då är det väl bara att fråga kunden ifall han redan har ett kort att återladda.

Sedan en korrigering till Staffan. Inte ofta man får göra det, varför tillfället tas tillvara. :) Pant behövs bara betalas till kontokort, det vill säga månadskorten. Period- och fritidskorten kräver ingen pant.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Jonas1968 skrivet 02 augusti 2009, 00:45:54 AM
Panten finns ifall det skulle saknas tillräckligt med pengar för att betala resan. Det funkar så att man checkar in med kortet när man kliver på och checkar ut när man kliver av. Det betyder ju att apparaten inte kan veta om pengarna räcker när man kliver på bussen eller tåget för apparaten vet ju då inte om du skall kliva av i Sävenäs eller åka med ända ut till Alingsås. Först vid avstigning vet ju apparaten detta och då är det ju försent att neka resan ifall dom pengar som du laddat på inte räcker och skulle dom pengarna inte räcka så dras resten från panten.

Kan man inte konversera med föraren och säga i förtid vart man vill åka? Så görs ju än i grannlänen. Nej just det. Göteborgsförarna är ju folkskygga så att begära att de ska prata med sina resenärer bakom sin glasruta är väl för mycket begärt? Då får resten av länet också lida.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 03 augusti 2009, 11:16:57 AM
Då är det väl bara att fråga kunden ifall han redan har ett kort att återladda.

Sedan en korrigering till Staffan. Inte ofta man får göra det, varför tillfället tas tillvara. :) Pant behövs bara betalas till kontokort, det vill säga månadskorten. Period- och fritidskorten kräver ingen pant.

Jo, jag menade rätt men skrev otydligt. Ett kort som du betalar 100 kronor i pant för kan du också använda som kontokort ("värdekort"). Däremot behöver du alltså inte betala pant om du bara skall använda det som periodkort eller fritidskort.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 augusti 2009, 11:47:55 AM
Jo, jag menade rätt men skrev otydligt. Ett kort som du betalar 100 kronor i pant för kan du också använda som kontokort ("värdekort"). Däremot behöver du alltså inte betala pant om du bara skall använda det som periodkort eller fritidskort.


Ja det är väl inte kortet i sig man betalar för utan resesaldot?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

Du rörde till det lite Svemicke period och månadskort är ju samma sak. Det är ju enbart för det nya sk. kontoresor kortet du får betala pant på 100sek..  Vilket borde införa på alla kort för att slippa de som alltid ska ha nytt kort vid laddning och vid nästa resa fipplar med 5 olika kort och inte vet vilket som funkar...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 03 augusti 2009, 17:03:57 PM
Du rörde till det lite Svemicke period och månadskort är ju samma sak. Det är ju enbart för det nya sk. kontoresor kortet du får betala pant på 100sek..  Vilket borde införa på alla kort för att slippa de som alltid ska ha nytt kort vid laddning och vid nästa resa fipplar med 5 olika kort och inte vet vilket som funkar...

För några veckor sedan var jag med om en tant som visade kort tio gånger innan hon hittade det rätta. Hon hade visserligen bara fyra men var gång det konstaterades att kortet inte gällde så slängde hon ned det i handväskan igen och fiskade alltså upp samma kort om och om igen. Hade inte bussföraren till slut ingripit och behållit de icke giltiga korten så hade vi antagligen stått där än.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas1968

Citat från: Svemicke skrivet 03 augusti 2009, 11:20:32 AM
Kan man inte konversera med föraren och säga i förtid vart man vill åka? Så görs ju än i grannlänen. Nej just det. Göteborgsförarna är ju folkskygga så att begära att de ska prata med sina resenärer bakom sin glasruta är väl för mycket begärt? Då får resten av länet också lida.
På ett fullsatt pendeltåg är det ju smidigare att var och en kan checka in själv än att alla passagerare skall behöva stå i kö hos tågvärlden för att han/hon skall stämpla in korten. Skulle nog behöva vara betydligt fler anställda på tåget då och anställda jobbar inte gratis. Detta har alltså praktiska skäl och har ingenting med att resenärerna skulle vara folkskygga.

Svemicke

Citat från: Jonas1968 skrivet 03 augusti 2009, 18:25:35 PM
På ett fullsatt pendeltåg är det ju smidigare att var och en kan checka in själv än att alla passagerare skall behöva stå i kö hos tågvärlden för att han/hon skall stämpla in korten. Skulle nog behöva vara betydligt fler anställda på tåget då och anställda jobbar inte gratis. Detta har alltså praktiska skäl och har ingenting med att resenärerna skulle vara folkskygga.
Resenärerna är inte folkskygga. Busschaufförerna och spårvagnsförarna i Gôtet är folkskygga. De sitter bakom en glasbur och vill helst inte prata med sina resenärer.

I Skåne fanns det alltid automater på perrongerna som folk kunde lösa sina resor i. Tågvärdarna viserade sedan bara biljetterna och koerten ombord på fordonen.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -