SL:s förträfflighet

Startat av Peter Erret, 26 juli 2009, 22:50:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Erret

Ibland blir man f-bannad, som när jag körde en 428:a från Brunn mot Slussen. Vid Carlottendal på inväg mot Gustavsberg så "plingar det till", någon vill gå av vid Villagatan, men denna hållplats skall man plötsligen inte stannas vid enligt Buss-Pc:n, nästa hållplats är Farstaviken, jag stannar ändå vid Villagatan och kör vidare (måste vara fel i Buss-Pc.n).

Vid hemkomst så kollar jag läget med SL:s hemsida, jo mycket riktigt ska man till Villagatan (bussen passerar hållplatsen) så skall man byta buss till linje 474 vid Charlottendal, ankommer 4 minuter senare. Kollar även turlistan, jo minsann hållplatsen är borttagen.

Kollar man på hållplatsen så ser man följande



Kollar man sedan på linjebeskrivningen för linjerna 428, 429 och 430 så framgår det tydligt att bussen stannar på hållplatsen Villagatan vid färd mot Slussen.

Ringer man till SL:s förträffliga kundotjänts så får man samma besked som på Buss-Pc:n, de är helt oförstående om problemet ifråga, de finns säkert någon annan stans i Världen, inte i Stockholm.

Vem får skiten när man som busschaufför inte stannar vid hållplatsen, SL eller busschauffören?


virtual1

Men det verkar inte finnas några turlistor på stolpen, eller?

yngrot

Så klart förarens fel i alla lägen som vanligt eller hur??? Länsbolagen hittar på men de slipper ju allt ansvar....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Peter Erret

Citat från: virtual1 skrivet 26 juli 2009, 22:53:12 PM
Men det verkar inte finnas några turlistor på stolpen, eller?

Sitter som snurra på stolpen, kollade tyvärr inte vilka tidtabeller som, angavs.

Nico


Citat från: Peter Erret skrivet 26 juli 2009, 22:50:00 PMIbland blir man f-bannad, som när jag körde en 428:a från Brunn mot Slussen. Vid Carlottendal på inväg mot Gustavsberg så "plingar det till", någon vill gå av vid Villagatan, men denna hållplats skall man plötsligen inte stannas vid enligt Buss-Pc:n, nästa hållplats är Farstaviken, jag stannar ändå vid Villagatan och kör vidare (måste vara fel i Buss-Pc.n).

Vid hemkomst så kollar jag läget med SL:s hemsida, jo mycket riktigt ska man till Villagatan (bussen passerar hållplatsen) så skall man byta buss till linje 474 vid Charlottendal, ankommer 4 minuter senare. Kollar även turlistan, jo minsann hållplatsen är borttagen.


Kollar man sedan på linjebeskrivningen för linjerna 428, 429 och 430 så framgår det tydligt att bussen stannar på hållplatsen Villagatan vid färd mot Slussen.

Ringer man till SL:s förträffliga kundotjänts så får man samma besked som på Buss-Pc:n, de är helt oförstående om problemet ifråga, de finns säkert någon annan stans i Världen, inte i Stockholm.

Vem får skiten när man som busschaufför inte stannar vid hållplatsen, SL eller busschauffören?

Nu är inte detta direkt min sida av stan, men kan inte detta bero på vilken tur man kör? Enligt linjebeskrivningen så angörs väl bara Villagatan av vissa turer. Var det en sådan du körde eller inte och hur formulerade du sedan din fråga till SL Kundtjänst?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Hupp! Att vissa linjer passerar men inte stannar på vissa hållplatser är inte alls vanligt i SL-land! Där är ju grundregeln normalt att bussen stannar längs de hållplatser som finns längs vägen den kör. Ska man få fram en snabbare linje måste den ta en större väg utan så många hållplater (t.ex 676 på E18 till Norrtälje). Den enda hållplatsen jag känner till som man tvingas köra förbi är "Karlberg" några hundra meter väster om Söderhalls trafikplats, mot Rimbo till. Den angörs av bl.a. av 625, 655, 665 men inte av 639 som går samma väg.

I övrigt har jag aldrig stött på detta, och jag antar att jag liksom alla SL-resenärer är vana med grundregeln ovan, att om bussen passerar en hållplatskur kan den gott stanna där oavsett vad det står på den kanske "krånglande" skylten i taket inne i bussen.

Nico


Citat från: Verspieder skrivet 27 juli 2009, 11:06:37 AMHupp! Att vissa linjer passerar men inte stannar på vissa hållplatser är inte alls vanligt i SL-land!

I övrigt har jag aldrig stött på detta, och jag antar att jag liksom alla SL-resenärer är vana med grundregeln ovan, att om bussen passerar en hållplatskur kan den gott stanna där oavsett vad det står på den kanske "krånglande" skylten i taket inne i bussen.

Nja, det beror väl på lite grann var man kör. Många av blåbusslinjerna i t.ex. 170-serien kör ofta förbi en hel del hållplatser. Ta 179 som tex. på sin väg från Spånga via Tensta och Rinkeby till Kista till stor del delar körväg med både 514 och 540, men trots det bara angör hållplatserna Spånga IP, Sotingeplan (mest för att ingen annan linje passerar denna), Tensta C, Rinkeby C samt Rinkeby allé. Resten av hållplatserna kör man bara förbi. Likadant så finns det ju även en hel del linjer med enbart avsläpp/påsläpp beroende på tidpunkt och riktning och dessa passerar ofta en mängd hållplatser i vissa lägen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Nico skrivet 27 juli 2009, 00:11:47 AM
Nu är inte detta direkt min sida av stan, men kan inte detta bero på vilken tur man kör? Enligt linjebeskrivningen så angörs väl bara Villagatan av vissa turer. Var det en sådan du körde eller inte och hur formulerade du sedan din fråga till SL Kundtjänst?

Inte i det här fallet, alla turer som passerar hållplatsen ska också stanna där. Den andra körvägen är via Farsta slott, och då passeras inte hpl Villagatan. Peter har i det här fallet helt rätt, det är ett bevis på att beställaren inte längre har den detaljkännedom om linjenätet som tidigare fanns. Detaljkännedomen finns förvisso hos trafikutövaren, men den ska självklart även finnas hos beställaren (tycker jag i alla fall). Våra 470-linjer hoppar över vissa hållplatser, men alla "röda" linjer stannar vid de hållplatser som finns längs vägen.

Peter Erret

Citat från: Nico skrivet 27 juli 2009, 00:11:47 AM
Nu är inte detta direkt min sida av stan, men kan inte detta bero på vilken tur man kör? Enligt linjebeskrivningen så angörs väl bara Villagatan av vissa turer. Var det en sådan du körde eller inte och hur formulerade du sedan din fråga till SL Kundtjänst?

Jag körde turen 15:48 från Brunn till Gustavsberg (via Villagatan, dvs inte via Farsta slott).

Går man in på SL:s reseplanerare och testar resan för idag så finner man följande:
Ta buss 428 från Brunn mot Slussen. Den går från Brunn 15:48 och kommer till Charlottendal ca 15:55.

Vid Charlottendal byter du till blåbuss 474 mot Hemmesta. Trevlig resa!

homer

Citat från: Karsten skrivet 27 juli 2009, 12:00:54 PM
Inte i det här fallet, alla turer som passerar hållplatsen ska också stanna där. Den andra körvägen är via Farsta slott, och då passeras inte hpl Villagatan. Peter har i det här fallet helt rätt, det är ett bevis på att beställaren inte längre har den detaljkännedom om linjenätet som tidigare fanns. Detaljkännedomen finns förvisso hos trafikutövaren, men den ska självklart även finnas hos beställaren (tycker jag i alla fall). Våra 470-linjer hoppar över vissa hållplatser, men alla "röda" linjer stannar vid de hållplatser som finns längs vägen.

De finns faktiskt ett undantag, Danvikstull, som endast 402 stannar vid

Nico



Citat från: Peter Erret skrivet 27 juli 2009, 12:19:10 PMJag körde turen 15:48 från Brunn till Gustavsberg (via Villagatan, dvs inte via Farsta slott).

Tja, då de flesta av oss inte har detaljkunskap om detta trafikområde så nog hade det varit bra om du från början klart hade skrivit att den turen du körde skulle gå via Villagatan. Visserligen framkommer det om man sedan lusläser din text och bedriver lite eget arbete på andra sidor för att få överblick (vilket jag gjorde först ett bra tag efter att ha läst det första inlägget), men det anser jag vara överkurs som jag egentligen inte ska behöva ta till för att kunna begripa innehållet i ett inlägg.

Vad gäller SL:s information till allmänheten är nog de flesta av oss eniga om att den kunde vara mycket bättre. Nu är det dock inte deras fel att det är som det är utan de delar bara ut den info de får/har. Frågan är väl sedan hur mycket mandat och betalt de får för att själva ta reda på info som SL centralt inte släppt till dem. Sen hoppas man väl även att de kan vidarebefordra uppgifter om eventuella fel till berörd instans, men för oss som förare finns det ju andra och bättre kanaler för felrapportering via respektive trafikområde och trafikledning. 

Har ni på Björknäs sedan fått order om att lita på BussPC:n i första hand så blir jag lite förvånad. Ända sedan BussPC:n infördes så har det ju tydligt betonats att den enbart är ett komplement vars info kan innehålla felaktigheter och att det alltid säger alltid därför fortfarande är infon på körspecen som gäller.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Nico skrivet 27 juli 2009, 12:38:51 PM


Har ni på Björknäs sedan fått order om att lita på BussPC:n i första hand så blir jag lite förvånad. Ända sedan BussPC:n infördes så har det ju tydligt betonats att den enbart är ett komplement vars info kan innehålla felaktigheter och att det alltid säger alltid därför fortfarande är infon på körspecen som gäller.


Nja, det är snarare så att det är lite brist på info vilket ger utrymme för egna tolkningar. Ett riktigt skräckexempel på detta är att det i den senaste(?) uppdateringen i BussPC finns med en funktion som skickar upp ett meddelande med texten "Invänta ej anslutning" automatiskt om bussen du har anslutning från är försenad. Om denna funktion har det inte kommit ut någon information alls, meddelandet kan mycket lätt misstolkas som en order från TL att köra. Det är inget större problem för oss intresserade förare att inse att det här meddelandet inte har någon betydelse, men för mindre erfarna/mer bekväma förare blir det snarare ett "okej" att köra utan att invänta anslutningen.

Nico


Citat från: Karsten skrivet 27 juli 2009, 14:27:07 PMNja, det är snarare så att det är lite brist på info vilket ger utrymme för egna tolkningar. Ett riktigt skräckexempel på detta är att det i den senaste(?) uppdateringen i BussPC finns med en funktion som skickar upp ett meddelande med texten "Invänta ej anslutning" automatiskt om bussen du har anslutning från är försenad. Om denna funktion har det inte kommit ut någon information alls, meddelandet kan mycket lätt misstolkas som en order från TL att köra. Det är inget större problem för oss intresserade förare att inse att det här meddelandet inte har någon betydelse, men för mindre erfarna/mer bekväma förare blir det snarare ett "okej" att köra utan att invänta anslutningen.

Visst, men det är fortfarande informationen på körspecen som gäller i första hand om man nu är osäker - inte den på BussPC:n. Vad gäller information i övrigt så är väl det en sak för respektive trafikområde och entreprenör att tillse att sådant når ut. Vad gäller startinlägget så känns det fortfarande mera som en bagatell på det stora hela då det rör sig om en enda hållplats som har råkat försvinna på vägen i den enorma mängd information som passerar mellan SL och informatörerna. Som förare rapporterar man bara detta till berörd instans och hoppas att det blir en snar lösning. Samma sak med detta om anslutningar, tryck på Swebus ansvariga om ni tycker att infon är bristfällig så får någon där sedan trycka på hos SL.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jo

Citat från: Nico skrivet 27 juli 2009, 22:11:07 PM
Visst, men det är fortfarande informationen på körspecen som gäller i första hand om man nu är osäker - inte den på BussPC:n.

I ett fall som detta tycker nog jag det bästa är att faktiskt stanna om det finns diviergerande information på specen och PC:n. Om det varit tvärtom och BussPC:n sagt att bussen skulle stannat där den inte skulle och en resenär skulle av där så känns det lättare att släppa av personen ifråga än att ta diskussionen om att "jag tänker inte alls stanna där och det var bara en felprogrammering som gjorde att hållplatsen ropades ut". Har hållplatsen ropats ut och någon vill av där så anser jag att man måste stanna på stället ifråga.

Karsten

Citat från: Nico skrivet 27 juli 2009, 22:11:07 PM
Visst, men det är fortfarande informationen på körspecen som gäller i första hand om man nu är osäker - inte den på BussPC:n. Vad gäller information i övrigt så är väl det en sak för respektive trafikområde och entreprenör att tillse att sådant når ut. Vad gäller startinlägget så känns det fortfarande mera som en bagatell på det stora hela då det rör sig om en enda hållplats som har råkat försvinna på vägen i den enorma mängd information som passerar mellan SL och informatörerna. Som förare rapporterar man bara detta till berörd instans och hoppas att det blir en snar lösning. Samma sak med detta om anslutningar, tryck på Swebus ansvariga om ni tycker att infon är bristfällig så får någon där sedan trycka på hos SL.



Nico, det behöver du inte förklara för mig. Jag är fullständigt medveten om vad som gäller och varför det blir som det blir i fall som dessa. Det jag ville belysa är att det inte upplevs som varken beställare eller trafikutövare har tillräcklig insyn i BussPC:s innehåll, det känns lite som teknikernas lekstuga ibland. Överlag fungerar systemet ypperligt (mycket bättre än jag någonsin kunnat förutspå), men den funktion som jag beskrev i mitt förra inlägg är ett bevis på att funktioner som inte är önskvärda (iaf inte på det sättet) slinker igenom och driftsätts fastän de kanske inte borde göra det.