Huvudmeny

SL 625 är hotad

Startat av Ersa, 27 april 2009, 13:48:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"För linje 625 ser framtiden dyster ut. Bussturen utgör i dagsläget ett komplement till den mer direkta linjen 639 mellan Danderyds sjukhus och Rimbo genom att sköta en del av landsbygdstrafiken mellan Rosenkälla, Brottby och Söderhall. Men resandet med bussen är väldigt litet i förhållande till de antar turer bussen kör och den trafikproduktion som den genererar.
För att bättre utnyttja sina resurser vill SL lägga ner linjen och istället använda pengarna till att förlänga 655:an så att den går från Söderhall till Brottby, Gillinge, Arninge och Danderyd."


http://vallentunasteget.se/nyheter/1.94910

Nico


Tja, om det inte finns något resandeunderlag som motsvarar den körda trafiken så är det väl inte fel att lägga krutet någon annanstans?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Men vart har alla passagerare tagit vägen? Det åkte alltid en hel del regelbundna resenärer på "25:an" för några år sedan, oavsett om klockan var mellan 13-15 eller 17-19. En halvfull buss var inget ovanligt. Och sedan dess kan ju inte bygden kring gamla E18 (E3) har avfolkats något nämnvärt, snarare tvärtom.

Som jämförelse var det alltid mindre antal resenärer på 648:an, men den har alltid haft gott om avgångar där man kört runt med ett fåtal resenärer i. Oftast pendlare som anlslöt till/från 625:an eller 639:an.

Olle

Var det inte fler resenärer när 625:an gick hela vägen Stockholm-Norrtälje, nu för tiden går den från Danderyd, och ganska sällan hela vägen upp till Norrtälje, annars är den ett trevligt alternativ til 676:an som ju går på en väldigt tråkig väg...

Karsten

Många av resenärna på 625 var väl såna som skulle åkt 639 om den gått oftare. Nu går 639 mycket oftare, och det kan vara en förklaring till att färre åker 625 idag.

Ersa

Att Rimboborna helst undviker 625:an är ju inte ett stort mysterium. Det är nog inte bara Kvarne som lessnat på att titta på mjölkpallar i en timme istället för att åka 639:an i 45 minuter. Behöver man två olika linjer Danderyd-Söderhall-Rimbo?
Att förlänga 665 Kårsta-Söderhall-Brottby-Angarn-Danderyd vore kanske en idé? En eller flera lokala kortbusslinjer kan ju täcka upp "gamla E18" söder om Söderhall, gärna med anslutningar till/från 676/639 vid lämpliga trafikplatser.

Jämför idag när 655:an står i Söderhall och in en 676:a för att sedan ta dessa resenärer längsmed gamla Norrtäljevägen norrut från Söderhall, via Rö och Rösa in till Norrtälje.

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 28 april 2009, 13:12:20 PM
Att Rimboborna helst undviker 625:an är ju inte ett stort mysterium. Det är nog inte bara Kvarne som lessnat på att titta på mjölkpallar i en timme istället för att åka 639:an i 45 minuter. Behöver man två olika linjer Danderyd-Söderhall-Rimbo?
Att förlänga 665 Kårsta-Söderhall-Brottby-Angarn-Danderyd vore kanske en idé? En eller flera lokala kortbusslinjer kan ju täcka upp "gamla E18" söder om Söderhall, gärna med anslutningar till/från 676/639 vid lämpliga trafikplatser.

Jämför idag när 655:an står i Söderhall och in en 676:a för att sedan ta dessa resenärer längsmed gamla Norrtäljevägen norrut från Söderhall, via Rö och Rösa in till Norrtälje.

Visst är det så! Jag tycker SLs eget förslag att förlänga vissa turer på  655 "gamla" vägen till Danderyd är ganska bra.

Carl W

Citat från: Olle skrivet 28 april 2009, 10:38:49 AM
Var det inte fler resenärer när 625:an gick hela vägen Stockholm-Norrtälje, nu för tiden går den från Danderyd, och ganska sällan hela vägen upp till Norrtälje, annars är den ett trevligt alternativ til 676:an som ju går på en väldigt tråkig väg...

Känns inte som det är SL:s uppgift att ge folk alternativa linjesträckningar för att E18 är tråkig.

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 28 april 2009, 13:38:30 PM
Visst är det så! Jag tycker SLs eget förslag att förlänga vissa turer på  655 "gamla" vägen till Danderyd är ganska bra.

Då får vi ju tillbaka 625:ans gamla linjesträckning, "Ej via Rimbo". Dvs som SLO-linje 5N, SJ-linje 605 och sedermera SL-linje 625 gick. Vore det inte bättre att låta alla 655:or byta nummer till 625 i samband med förändringen, eller är det numera en för låg siffra för en Norrtäljelinje?

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 28 april 2009, 13:42:48 PM
Då får vi ju tillbaka 625:ans gamla linjesträckning, "Ej via Rimbo". Dvs som SLO-linje 5N, SJ-linje 605 och sedermera SL-linje 625 gick. Vore det inte bättre att låta alla 655:or byta nummer till 625 i samband med förändringen, eller är det numera en för låg siffra för en Norrtäljelinje?

Jag tror man vill spara de lägre numren i 600-serien till Täbylinjer. Linje 644 gick ju den här vägen i början av 90-talet (eller var det i slutet av 90-talet?).

Ersa

Då ska man ju från SL:s sida marknadsföra förändringen som "sammanslagning" samt "förlängning och utökning av servicen på 655:an", hellre än "nedläggning av 625:an". ;)

Olle

Citat från: Carl W skrivet 28 april 2009, 13:39:13 PM
Känns inte som det är SL:s uppgift att ge folk alternativa linjesträckningar för att E18 är tråkig.

Jag försökte bara komma med en förklaring eftersom resandeantalet har minskat...

Omnilasse

Som man presenterar det i deras utbudsplan är syftet just att frigöra resurser för att kunna ha tätare trafik på linje 639 istället. På så sätt tycker jag faktiskt också att förslaget är bra. De flesta resenärerna på 625 har ju egentligen, såsom tidigare nämnts i tråden, åkt den för att 639 inte har gått och en förtätning av trafiken på linje 639 på hela linjesträckningen skulle vara välbehövlig. Dessutom skall alla turer på 639 gå till Tekniska högskolan och var 10:e minut i morgonrusningen. Så flertalet vinner på detta och egentligen borde ju 639 göras om till någon form av stomlinje med tiden (nu när den bara går till Hallstavik). Det skulle nog göra kollektivtrafiken rejält mycket mer attraktiv i den regionen...Däremot kanske det är lite knystat att man planerar att sätta in 647 mellan turerna på 677 sträckan Norrtälje-Rimbo, som ersättning för 625, vilket ju känns något knystat (istället för att låta 677 gå sträckan Norrt-Rimbo).


Omnilasse

Verkar nu som att de inte hinner få klart med ändringarna på linje 625 till hösten, någon som vet mer? I trafikförändringarna för 2010 står det fortfarande kvar som förslag. Det som var förutsättningarna var ju att vägverket skulle ordna med hållplatser för bytesmöjligheterna och det får väl tolkas att förändringarna då blir först till hösten 2010 i sådana fall.

Ted Selander

Citat från: Omnilasse skrivet 10 juni 2009, 21:53:18 PM
Verkar nu som att de inte hinner få klart med ändringarna på linje 625 till hösten, någon som vet mer? I trafikförändringarna för 2010 står det fortfarande kvar som förslag. Det som var förutsättningarna var ju att vägverket skulle ordna med hållplatser för bytesmöjligheterna och det får väl tolkas att förändringarna då blir först till hösten 2010 i sådana fall.

Du har rätt. Siktet är inställt på hösten 2010.

/Ted