DE-behörighet från 1985/ behövs yrkeskompetensbevis?

Startat av jamesbonde, 14 april 2009, 19:25:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jamesbonde

Hej ärade medlemmar!
Här kommer mitt första inlägg . . .
Nu i lågkonjunkturen har jag haft "turen" att bli varslad, uppsagd och ledig från en större koncern.
Självklart är det inte kul att förlora sitt jobb och det bästa jag kan säga om det är väl att jag åtminstone
haft tur med vädret - sol varje dag i hela april!   8)

Självklart är jag glad att jag har min C*DE - behörighet som "backup" och inte hänvisas till en i stort sett
"död" industri.
Lastbil har jag kört lite sporadiskt åt ett mindre företag - och buss körde jag i 2 månader 2002-2003 - åt
"rosa bussarna" i sydamerika där jag var co-driver och mekaniker. Ruskigt roligt och spännande jobb. 
Senare har det blivit nästan uteslutande industrijobb.

Nu undrar jag om jag med mitt körkort från 1985 måste ta yrkekompetensbeviset för att få köra utanför en radie på 50 km från destinationsorten. Har ringt runt till körskolor och bussföretag men svaren har varit svävande. Även varit i kontakt med "svenska bussbranschens organisation" och de har bett mig återkomma.
Inte ens svar på vilka körskolor som gäller för att ta detta bevis går att få.
Någon här som vet vad som gäller?
Vet att jag behöver gå en yk-kurs på 35 timmar inom 7 år. Men fram till dess då?
Tacksam för svar
Mvh JB









 

Björn Ax

Du ska ju gå under hävdvunna rättigheter som alla andra som har tagit D kortet innan den nya lagen kommer och behöver inte gå kursen föränn om 7 år.

Den gamla reglerna var ju så att hade man haft körkortet mer än 1 år så behövdes ej YK för längre resor.

Croonhielm

Citat från: Björn Ax skrivet 14 april 2009, 19:29:26 PM
Du ska ju gå under hävdvunna rättigheter som alla andra som har tagit D kortet innan den nya lagen kommer och behöver inte gå kursen föränn om 7 år.

Den gamla reglerna var ju så att hade man haft körkortet mer än 1 år så behövdes ej YK för längre resor.

Ja, du skulle ha utövat yrket under ett år, var det väl om jag minns rätt... Här handlar det om att han utövat yrket i två månader - jag vet inte om det komplicerar det hela?

Björn Ax

Citat från: Croonhielm skrivet 14 april 2009, 19:35:58 PM
Ja, du skulle ha utövat yrket under ett år, var det väl om jag minns rätt... Här handlar det om att han utövat yrket i två månader - jag vet inte om det komplicerar det hela?

Ahh. Missade det. nu blev jag osäker också. Var det haft körkort eller utövat yrket??

JDS

Citat från: Björn Ax skrivet 14 april 2009, 20:07:12 PM
Ahh. Missade det. nu blev jag osäker också. Var det haft körkort eller utövat yrket??

Det VAR utövat yrket men det är överspelat nu.

jamesbonde

Tack för alla svar.
Dock blev jag inte så värst mycket klokare. På körskolan säger dom att jag slipper
ta hela grundutbildningen för att få kompetensbeviset - får ev gå den kortare kursen på
35 timmar. Men då jag inte varit i yrkestrafik i ett år eller mer kan man ju tolka reglerna som om jag
måste läsa hela kursen på 140 timmar.  ???
Så att min BEC*DE-behörighet är bortkastad?



preacher

Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

eomer

Innehade du D-behörighet innan 30 september 2008, gäller detta som yrkeskompetensbevis i 7 år, oavsett om du kört buss eller ej fram till detta datum.
(Så kallad hävdvunnen rätt.)
Därefter måste du genomgå 35 timmars utbildning vart 5:e år. Om du går denna utbildning under den första 7-årsperioden, gäller 5-årscykeln därefter.
//Eomer

Johan B

Citat från: jamesbonde skrivet 14 april 2009, 22:12:23 PM
Tack för alla svar.
Dock blev jag inte så värst mycket klokare. På körskolan säger dom att jag slipper
ta hela grundutbildningen för att få kompetensbeviset - får ev gå den kortare kursen på
35 timmar. Men då jag inte varit i yrkestrafik i ett år eller mer kan man ju tolka reglerna som om jag
måste läsa hela kursen på 140 timmar.  ???
Så att min BEC*DE-behörighet är bortkastad?




Kort sagt: Med de nya reglerna spelar ingen roll att du inte kört någon längre tid eller på flera år. Huvudsaken är att du TAGIT ditt kort före de nya reglerna började gälla och därmed räcker det att gå den korta kursen på 35h för att få ut YKB. Detta skall ske inom 7 år för att köra i Sverige. Dock får du köra så mycket du vill i vilken trafik du vill på något man kallar hävdvunnen rätt i (inom Sverige) 7 år UTAN YKB. Många länder i EU har snävare regler för hur länge hävdvunnen rätt gäler så ska du köra på utlandet bör du gå kursen så snart som möjligt. 140-timmarskursen är för färskingar över men som är 23 år eller äldre.

jamesbonde

Citat från: eomer skrivet 14 april 2009, 22:49:09 PM
Innehade du D-behörighet innan 30 september 2008, gäller detta som yrkeskompetensbevis i 7 år, oavsett om du kört buss eller ej fram till detta datum.
(Så kallad hävdvunnen rätt.)
Därefter måste du genomgå 35 timmars utbildning vart 5:e år. Om du går denna utbildning under den första 7-årsperioden, gäller 5-årscykeln därefter.
//Eomer 

Citat från: Johan B skrivet 14 april 2009, 22:53:41 PM
Kort sagt: Med de nya reglerna spelar ingen roll att du inte kört någon längre tid eller på flera år. Huvudsaken är att du TAGIT ditt kort före de nya reglerna började gälla och därmed räcker det att gå den korta kursen på 35h för att få ut YKB. Detta skall ske inom 7 år för att köra i Sverige. Dock får du köra så mycket du vill i vilken trafik du vill på något man kallar hävdvunnen rätt i (inom Sverige) 7 år UTAN YKB. Många länder i EU har snävare regler för hur länge hävdvunnen rätt gäler så ska du köra på utlandet bör du gå kursen så snart som möjligt. 140-timmarskursen är för färskingar över men som är 23 år eller äldre.

Stort tack för att Ni räddat min nattsömn!  ;D







Trafikar´n

Vad gäller för de som av VV fått utfärdade EEC bevis före -96, dokumenterade utan slutdatum?
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

jamesbonde


För nya förare med CE/DE gäller följande enligt vägverkets länk:

Citat• Du ska gå en grundläggande utbildning på 280
timmar och sedan göra ett godkänt teoretiskt
prov för att få ett yrkeskompetensbevis.
• En förkortad grundläggande utbildning på 140
timmar finns. Den kan väljas av dig som är 23
år och äldre och vill bli yrkesförare av buss,
eller av dig som är 21 år och äldre och vill bli
yrkesförare av lastbil.

Detta måste ju påverka utbudet ganska dramatiskt närmaste åren med akut
brist på bussförare - tänker mest på kommande stora pensionsavgångar man läst om.
Jag inbillar mig att merparten av dem med C/CE-behörighet inte har D/DE?
Eller har jag fel?




Matte

#12
Citat från: Trafikar´n skrivet 15 april 2009, 00:21:19 AM
Vad gäller för de som av VV fått utfärdade EEC bevis före -96, dokumenterade utan slutdatum?

Har gått en kurs i den nämda kursen hos Busslinkskolan i Hornsberg. Då sa läraren att alla gamla typer av YFK bevis eller det EEC bevis som du har kommer ej att gälla efter sista datumet då den nya lagen träder i kraft. Har du inte gått den kursen eller vägrar gå kursen på 35 timmar som finns hos Vägverket eller Trafikskolor innan sista datumet då lagen träder i kraft kommer du ej ha behörighet att framföra ett fordon som har körkorts behörighet D som ett exempel. Våran lärare sa att alla som har gamla bevis och kompetens kan klippa sönder dom eller rama in dom och hänga i vardagsrummer då dom ej har någon nytta alls och är obrukbara. Har du påbörjat den nämda kursen så är dock den nya redan ikraft och då är alla gamla redan obrukbara. Det va iallafall så jag fattade hur han menade.

Nu är nämda kurs inte nått så här jätte speciellt om du redan har D behörighet(som ett exempel). Det krävs inget prov att klara utan det är mera nått man samtalar om. Den kursen jag gick heter 3.5 & 3.6 och där samtalade vi om olika situationer som "skulle" kunna hända och fick även tillrätta visningar som "skulle" kunna vara bättre att göra istället för att göra så som vi tyckte.

jamesbonde

Citat från: Matte skrivet 15 april 2009, 09:25:31 AM
Har gått en kurs i den nämda kursen hos Busslinkskolan i Hornsberg. Då sa läraren att alla gamla typer av YFK bevis eller det EEC bevis som du har kommer ej att gälla efter sista datumet då den nya lagen träder i kraft. Har du inte gått den kursen eller vägrar gå kursen på 140 timmar som finns hos Vägverket eller Trafikskolor innan sista datumet då lagen träder i kraft kommer du ej ha behörighet att framföra ett fordon som har körkorts behörighet D som ett exempel. Våran lärare sa att alla som har gamla bevis och kompetens kan klippa sönder dom eller ramain dom och hänga i vardagsrummer då dom ej har någon nytta alls och är obrukbara.

Din lärare kanske borde vara något annat än lärare.  :)
Så här står det på vv:s hemsida:
CitatViktigt att veta...
... för dig som har behörighet D/DE
• Du omfattas inte av kravet på att gå grundläggande
utbildning eftersom du kan hänvisa till
"hävdvunna rättigheter". (Se sidan 7.)
• Du ska gå en fortbildning på 35 timmar inom
sju år för att få ditt yrkeskompetensbevis.
• Yrkeskompetensbeviset förnyas sedan genom
att du går en fortbildning vart femte år.
...

JDS

Citat från: jamesbonde skrivet 15 april 2009, 09:30:34 AM
Din lärare kanske borde vara något annat än lärare.  :)
Så här står det på vv:s hemsida:

Jamen hans lärare har ju helt rätt, med tillägget att det han säger inte träder i kraft fullt ut förrän 2015.

(Tips: Försök alltid att identifiera det korrekta i andras resonemang, innan du börjar leta fel!)