Upphandlingen i Sjuhärad, Länsrättens domslut

Startat av Lars Ödlund, 24 mars 2009, 19:40:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Trafikar´n skrivet 27 mars 2009, 00:18:49 AM
Bara för att stressa diskussionen lite, är det inte lika orimligt att norska stats/järnvägspengar, eller Franska BeNeLux avgifter från annan verksamhet? (som exempel) driver trafik i Sverige med förlust?

Nu är det ju inget av de bussbolag som direkt eller indirekt ägs av annan stat som har i sin avsiktsförklaring att gå med förlust utan eventuella förluster ses som en investering i framtiden.
Det orimliga i kommunalt ägda bussbolag är att de i princip inte har någon möjlighet att gå med vinst av egen kraft. Naturligtvis skulle man kunna ändra lagstiftningen så att även ett kommunalägt bussbolag kan vara med och konkurrera i upphandingar över hela landet men så länge den politiska viljan för detta inte finns så blir det orimligt att kommunerna skall äga bussbolag. Vilket man väl också insett överallt utom i Luleå, Skellefteå och Uddevalla. Problemet är bara, som Lars Ödlund var inne på, att de är närmast omöjliga att sälja.
Jag tror inte att Nettbuss (ägt av norska staten genom NSB) skulle ha några problem med att sälja Orusttrafiken eller GoByBus om de ville.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 mars 2009, 18:22:56 PM
BL äger anläggningen vid Strömsdal så de kan möjligen fortsätta som fastighetsbolag.

Jämför med Östersund, Umeå och Örnsköldsvik:
AB Jämtlandsbuss blev omvandlat till fastighetsbolaget Vestibulum Fastigheter i Östersund AB (org nr 556034-3427). När ett privat bussföretag ansåg sig lurat av Jämtlandsbuss när de köpte en buss som visade sig vara mögelangipen, så blev det en rättsak mellan köparen och just Vestibulum Fastigheter.
Polarbuss Trafik AB var ett tag ett vilande bolag men är idag Nordic Logistic Center i Umeå AB som sysslar med marknadsföring av logistiska lösningar i samband med Botniabanan (org nr 556087-3811)
Örnsköldsviks Buss AB bytte namn till Örnsköldsviks Hamn och Logistik AB efter att bussverksamheten sålts till Veolia, och man därefter bara hade kvar hamnverksamheten i företaget (org nr 556031-7280)

Jonas Gustafsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 mars 2009, 09:11:31 AM
Vilket säkert blir billigare jämfört med att sprida ut verksamheten på två depåer inom ett så litet område, bara hyror och extra personalkostnader blir sannolikt högre om man ska ha två depåer som ska bemannas med servicepersonal etc.

Så har uppenbarligen inte resonemanget varit hos t. ex. Göteborgs spårvägar, som har 6 depåer enbart för stadstrafiken, varav 3 på Hisingen...

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 mars 2009, 17:01:10 PM
Ja, det var ju en liten annan sak. Men Borås Lokaltrafik får lägga anbud var de vill om de byter ägare så att det inte längre är kommunen.
Allt detta visar att det är orimligt med ett kommunalägt bussbolag.

Hur gjorde Skelleftebuss när de vann trafiken i Piteå? Kommunalt ägt bolag kör i annan kommun?
I branschen 37 år

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 mars 2009, 09:28:33 AM
Jag tror inte att Nettbuss (ägt av norska staten genom NSB) skulle ha några problem med att sälja Orusttrafiken eller GoByBus om de ville.
Situationen är väl inte riktigt den samma då Nettbuss äger de andra bolagen. Huruvida detta är lagligt eller ej enligt norsk lagstiftning vet jag ej, men jag tycker det borde vara orimligt ur norskt perspektiv att äga svenska bussbolag.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 28 mars 2009, 16:55:25 PM
Situationen är väl inte riktigt den samma då Nettbuss äger de andra bolagen. Huruvida detta är lagligt eller ej enligt norsk lagstiftning vet jag ej, men jag tycker det borde vara orimligt ur norskt perspektiv att äga svenska bussbolag.

Varför skulle just bussbolag vara en skyddad bransch? Det finns massor med företag i Sverige som har norska ägare. Och vice versa: företag i Norge som har svenska ägare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

#21
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 mars 2009, 17:36:02 PM
Varför skulle just bussbolag vara en skyddad bransch? Det finns massor med företag i Sverige som har norska ägare. Och vice versa: företag i Norge som har svenska ägare.

Vem har snackat om skyddad bransch? Jag syftade mest på att det är orimligt för den offentliga sektorn att syssla med kommersiell verksamhet. Franska staten, norska staten, kommunerna med egna bussbolag osv. Jag tycker det är orimligt. Antingen går vi tillbaka till det som var innan då staten hade ansvaret och stod för busstrafiken själv, eller så privatiseras alla bussbolag. Eftersom vi nog inte lär frångå upphandlingssystemet och kapitalismen så är mitt förslag det sistnämnda.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Bussmicke

Citat från: yngrot skrivet 24 mars 2009, 20:12:44 PM
Och nu återstår en väntan på ca 4-5 v. för att se vad kammarrätten säger...

Och sen kan Veolia skriva på avtalet med start när då?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 29 mars 2009, 16:54:11 PM
Och sen kan Veolia skriva på avtalet med start när då?

Nytt startdatum är satt till mitten av december 2009.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 29 mars 2009, 17:10:41 PM
Då får 208-212 rulla den tiden ut?

Ja, det är väl det troligaste om de inte råkar ut för större olyckor, motorras etc. Det är dock mycket möjligt att de kommer att vara avställda under sommarlovet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)