Huvudmeny

Uniform

Startat av däcksparkare, 16 mars 2009, 10:11:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Vad anser operatörerna om att använda en privat slips?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Magnus_J

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 17 mars 2009, 11:50:34 AM
Vad anser operatörerna om att använda en privat slips?

generellt skall man använda den uniform som företaget tillhandahåller.

Busslink har uniformsregler som säger att man SKALL bära uniform i tjänst, så egentilgen skulle man kunna skicka hem förare som har fel uniformspersedlar på sig.

Ersa

Gillar man som trådskaparen (och undertecknad) uniformer i gammalt snitt är ju Swebus uniformer intressanta. Hos dem kan man ju välja att köra i en riktig kavaj, kavajbyxor, väst samt päls- eller skärmmössa. Kort sagt kan man som Swebusförare ha samma stil som:



Veolia ligger här efter (eller före?) med sina lite mer modernare "mjukare" uniformer, som saknar skärmmössor och ficklösa kavajbyxor.
Hur dylik motsvarighet hos Busslink ser ut idag vet jag inte, för kavajer och skjortor förekom nästan aldrig i vindjackornas och pikétröjornas Roslagen...

Nico


Har väl sagt det förr, men uniform klädsel är inte synonym med en militäruniform. Istället handlar som sagt mera om vad som är praktiskt och bekvämt, men som på samma gång klart signalerar tillhörighet, uppgift osv. Det är nog till stor del därför renodlade kavajbyxor, skärmmössor med kulle och t.o.m. slipsar numera är på utdöende överlag. Hur mycket av det 'gamla' kan t.ex. bara slängas in i en tvättmaskin och köras på 60°, dvs. vad kräver inte kemtvätt? I många fall var det visserligen är snyggt i sig, men knappast vare sig praktiskt eller bekvämt i så många fall... för att inte tala om att många av materialen som användes förr i dagens läge aldrig skulle accepteras. Som jag ser så överväger inte fördelarna på något vis nackdelarna.

Att det förr var ett militaristiskt stuk på mycket säger sig nästan själv då det militaristiska i vissa fall utgjorde en mall eller ett slags ideal. Detta gällde även i drosksvängen. Minns att farsgubben gick till antingen en uniformsskräddare och senare så köptes ofta hela eller delar av olika uniformer i samma butiker som även tillhandahöll uniformer åt militärer, poliser, tullare osv. Att det var krav på en viss snits illustrerar jag med nedanstående saxning från Taxi Stockholms jubileumsbok från 90-års firandet. I dagens läge så skulle det nog vara både svårt att få en acceptans av både stil, men troligen även den kostnad som är förknippad med detta.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Vilka plagg man väljer från garderoben på morgonen beror för mig rätt mycket på vad jag ska utföra för typ av arbete. Ska man köra beställningar känns skjorta, slips och kostym ganska passande. Även på en hel del långväga landsbygdstrafik passar föregående klädsel. Dock är kavajen inte alls praktisk om man har mycket godshantering utspritt under hela passet. När det gäller "icke skitig garagetjänst" och/eller tätortskörning hela dagen fungerar en mer praktisk klädsel bättre, där polo-/pikétröja, vanlig jacka samt byxor med benfickor ingår.

Polotröjor och pikétröjor verkar mest finnas hos de största bussföretagen. Det verkar som om många mindre åkare endast har skjortor och kostymbyxor i utbudet.

michael k

jag syndar rätt ofta med slipsen

homer

Citat från: Verspieder skrivet 18 mars 2009, 10:15:37 AM
Det verkar som om många mindre åkare endast har skjortor och kostymbyxor i utbudet.

Glöm inte skinnvästen, loafers med toffsar  och en cigg i munnen när man lastar in bagage ;D

Jonas

Själv tycker jag att det ska vara lite "puts och studs" på uniformen.

Tycker att vi ska värna om hur vi som förare upplevs utåt, det är ju trots allt lite skillnad på hur man ser på t.ex en flygvärdinna/incheckningspersonal och en som städar på McDonalds, och mycket sitter i kläderna.("Det är kläderna som gör mannen" som talesättet säger).

Har man arbetsuppgifter som kräver lite mer tåligare/smidigare kläder så ska man naturligtvis ha det, men för det mesta så kan vi som kör ha en rätt så "strikt" uniform.

Buss-Anders

Håller med dig om "puts och studs".
Det räcker inte med att ta på sig en uniform.
Den ska vara ren och sitta bra.
Skorna bör matcha  och helst vara välborstade vilket inte alltid är fallet tyvärr.
En uniform ska inte blandas med civila kläder.

En uniform inger förtroende det bara är så.
Det vet jag när jag som  också är med i Hemvärnet har agerat bland civila människor vid en del tillfällen. Man får frågor om allt möjligt som ibland inte har ett dyft med den verksamhet man bedriver för människor har höga förväntningar på uniformerad personal.
"Känner du till någon bra restaurang? När är slottet öppet? Var kan jag parkera?Man får plåstra om civilister som fått skoskav  eller fått vätskebrist m.m."

Som busschaufför så får man ju ofta liknande frågor.

När jag började  köra buss en sommar så fick jag reda på att jag på ett ställe skulle ha 2-timmars väntetid.
" Du får sitta på en sten i solen och vänta på att få åka hem igen". Det gjorde att jag valde en skärmmössa med lackskärm som skydd för solen. Den har hängt med sedan dess.
"God morgon kapten..... brukar jag ofta hälsas med .../skratt..." Det får man tåla. ;)

Men passagerarna brukar fälla uppskattande kommentarer om smäcken, ofta damer i min egen ålder men framförallt ungdomar.

Vi är några få som vågar ha den på. Resten kör med reglementerad toppluva  eller reglementerad baseballkeps med firmamärket på om de behöver något på skallen.

Förresten så har jag en riktigt varm och skön vinterskärmmössa med. ;D
Den går inte att kvittera ut längre för den har tydligen utgått ur sortimentet.

Mvh
Buss-Anders

Ersa


Jonas

Skärmmössan blev man ju lite avis på....  ;)