Huvudmeny

Uniform

Startat av däcksparkare, 16 mars 2009, 10:11:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

däcksparkare

Hej!
Hur är reglerna för uniformen? Jag ska börja köra för Busslink i Stockholm. Om jag skulle komma över en bussföraruniform från 60-talet,  får jag då köra i den?

HJP

Citat från: däcksparkare skrivet 16 mars 2009, 10:11:47 AM
Hej!
Hur är reglerna för uniformen? Jag ska börja köra för Busslink i Stockholm. Om jag skulle komma över en bussföraruniform från 60-talet,  får jag då köra i den?
****
Nej, troligen inte.
Din uniform är av SS-, eller SL-modell. Efter avregleringen har, såvitt jag vet, varje entreprenör, sin egen uniform. T.ex Busslink.
Även om SL-uniform skulle användas idag, så ändrades den ett par gånger efter 1960-talet, så den skulle ändå inte gälla. Men, handen på hjärtat. Varför vill du köra i en så gammal uniform? Det är inte museitrafik, som bedrivs i kollektivtrafiken. Din uniform kan säkert komma till användning hos SSS.

HJP

däcksparkare

Tack för svaret!

Igår när jag åkte buss såg jag först en chaufför med skärmmössa liknande denna:

Lite senare såg jag en chaufför med en gammal jacka det stod SL Buss i Huddinge på, han hade dock ett påsytt Busslinktygmärke. Därför började jag undra hur det låg till  :).

Och varför jag skulle vilja köra i en gammal uniform är helt enkelt för att jag tycker att de är snyggare än de moderna och därmed skulle jag också känna mig mer bekväm. Men det är inte hela världen, jag har ingeting emot att köra i de nya uniformerna.

Ersa

Visst finns det stoppdatum inom företag som ändrat namn och liknande. Sommaren 2004 såg jag ett anslag på Råstagaraget där det stod att endast Linjebussjackan var tillåten innan alla Connexjackor kommit, men alla andra kläder skulle vara Connex diton. Under sommaren 2008 läste jag i ett Veolia-infoblad att ett stoppdatum för alla blågula Connexplagg skulle sättas på ett bestämt datum.

Jan

Citat från: Verspieder skrivet 16 mars 2009, 10:56:10 AM
Visst finns det stoppdatum inom företag som ändrat namn och liknande. Sommaren 2004 såg jag ett anslag på Råstagaraget där det stod att endast Linjebussjackan var tillåten innan alla Connexjackor kommit, men alla andra kläder skulle vara Connex diton. Under sommaren 2008 läste jag i ett Veolia-infoblad att ett stoppdatum för alla blågula Connexplagg skulle sättas på ett bestämt datum.

Inom Swebus så förekommer samtliga 4 slipsmodeller fortfarande efter snart 20 årig historia.
I branschen 37 år

Mikael Ringmarck

Citat från: Jan skrivet 16 mars 2009, 14:23:13 PM
Inom Swebus så förekommer samtliga 4 slipsmodeller fortfarande efter snart 20 årig historia.

Ja äldre slipsar är nog fortfarande tillåtet att använda men röd tjocktröja och vit skjorta får vi inte använda sen den 1:a mars. Borde väl gälla i hela Sverige och inte bara här i Stockholm-Bromma kan jag tänka.

Ersa

Citat från: Mrbuss skrivet 16 mars 2009, 14:54:07 PM
Ja äldre slipsar är nog fortfarande tillåtet att använda men röd tjocktröja och vit skjorta får vi inte använda sen den 1:a mars. Borde väl gälla i hela Sverige och inte bara här i Stockholm-Bromma kan jag tänka.

Jag har bara samlat på mig de tre senaste slipsversionerna. Swebus första slips och den röda tjocktröjan är tyvärr rätt svåra att komma över! :P

HJP

Citat från: däcksparkare skrivet 16 mars 2009, 10:46:48 AM

Och varför jag skulle vilja köra i en gammal uniform är helt enkelt för att jag tycker att de är snyggare än de moderna och därmed skulle jag också känna mig mer bekväm. Men det är inte hela världen, jag har ingeting emot att köra i de nya uniformerna.
****
Uniform = Enhetlig klädsel.
En av uniformens uppgifter, är att kunna identifiera dig som behörig bussförare. Vilken uniform som är snyggast, får man ställa åt sidan.

HJP

Nico


Kan väl slå fast att på Busslink så använder man, i teorin, normalt den senaste uniformsversionen. Vissa undantag bör man dock nog alltid vara beredd på att göra, t.ex. om Niclas W. händelsevis skulle komma i sin gamla trafikmästarkavaj.  ;)

Ska väl inte heller uttala mig om hur det funderar på rent praktiskt på andra garage, men på Råsta är det fortfarande inte allt för ovanligt med en del udda Connexplagg etc. i omlopp. Dock ska de vara helt strippade från allt vad gäller gamla företagsmärken etc. Istället fick man i samband med att Busslink tog över en del s.k. stryka-på märken med Busslinks nya logga på. Tanken är nog även att Linjebuss/Connex/Veolia-kläderna ska bort inom en överskådlig framtid.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Wennerlid

Citat från: Nico skrivet 16 mars 2009, 17:55:19 PM
Kan väl slå fast att på Busslink så använder man, i teorin, normalt den senaste uniformsversionen. Vissa undantag bör man dock nog alltid vara beredd på att göra, t.ex. om Niclas W. händelsevis skulle komma i sin gamla trafikmästarkavaj.  ;)

:-X

// Niclas

Magnus_J

tar med kameran i morgon i fall att .  :P ;D

Ersa


Ersa

Citat från: Mrbuss skrivet 16 mars 2009, 14:54:07 PM
vit skjorta får vi inte använda sen den 1:a mars.

Usch då! :( Det som passar så bra till "2:a" slipsen och kavajen.
På hemsidan syns vita skjortor dock ännu:
http://www.concordiabus.com/Swebus/Jobb/
http://www.concordiabus.com/sv/Swebus/Press/Bildbank/

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 mars 2009, 20:56:59 PM
blå/röd slips, senare blev slipsen röd.

Är detta nr ett eller två?

Jan

I branschen 37 år