En mörk fläck för trafiksäkerheten?

Startat av Staffan Sävenfjord, 20 januari 2009, 12:49:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: robbes skrivet 22 januari 2009, 13:22:53 PM

Föraren själv är den som kan bedömma om han KAN framföra ett fordon trafiksäkert med en hand eller två på ratten det avgör ingen annan. Visst skulle bussen vingla o fara över vägen kan man ju kanske reagera men går bussen normalt på vägen och sådant så anser jag att en hand räcker, kör tom lastbil med släp med en hand på ratten i bland.

Lagen säger ju dessutom att man skall ha minst en hand på ratten. Det finns inget i lagen om vad man får eller inte får göra med den andra handen: peta sig i näsan, hålla i en mobiltelefon, växla... En modern buss klarar man mycket väl att styra med en hand.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Richard1250

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 januari 2009, 12:49:20 PM
I Borås bor en tidigare journalist, numera docent vid Umeå universitet, vid namn Jörgen Lundälv. Han har tidigare i tur och ordning försökt smutskasta ambulansförares och polisers körskicklighet. Nu ger han sig på kollektivtrafiken:
http://www.bt.se/debatt/kollektivtrafiken-en-mork-flack-for-trafiksakerheten(1097303).gm

Min sista kommentar på Bussnack.

Att säga saningen är inte att smutskasta något.

Tack o Adjö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Richard1250 skrivet 22 januari 2009, 17:07:21 PM
Att säga saningen är inte att smutskasta något.

Nej, det är det inte. Om man säger sanningen vill säga. Men försöker man vända och vrida på minsta lilla händelse så...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan Hansson

Tycker det är mycket tråkigt att en skribent här på forumet valt att lämmna Bussnack till följd av denna tråd.  :'(
Jag tycker faktiskt att det Richard skriver väldigt bra saker sina trådar och vågar stå för sina ord, men så finns alltid några här på forumet som bara är ute efter att hacka och trycka ner folk så att de väljer att tacka för sig för att de är trötta påhopp.

Jag tror att de som sitter som administratörer på detta forum kan hålla med om det jag skriver...

 
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

truckdriver

Känns som att det är helt mitt fel att Richard1250 hoppade av forumet.

Ursäkta om jag gjort något extremt fel.

Johan Hansson

Citat från: truckdriver skrivet 22 januari 2009, 18:29:40 PM
Känns som att det är helt mitt fel att Richard1250 hoppade av forumet.

Ursäkta om jag gjort något extremt fel.

Truckdriver, Det är inte alls ditt fel att Richard har valt att lämna Bussnack.

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Carl W

Citat från: JDS skrivet 22 januari 2009, 13:12:24 PM
Skojar du nu? Även på en automatväxlad buss kan man för den delen ibland behöva manövrera växelväljaren under körning, exempelvis för att bättra på varvtalet i vissa backar. Men jag tror att Lars syftade på manuellt växlade vagnar...

Han menar givetvis att man inte ska växla pengar när man kör.

Carl W

Citat från: Richard1250 skrivet 22 januari 2009, 12:36:07 PM
Jag trodde nog att det skulle komma någon sådan kommentar här på forumet.

Varför ska resenärer sändas på kurs för hur de ska bete sig??
Som vanligt finns det förare som inte tål kritik, jag tyckte att insändaren speglade hur resenärerna i Borås uppfattade situationer.
Att busschaufförer kör med en hand och den andra på kassadisken eller snackar i mobiltelefon under färd eller kör för fort är saker som jag ser dagligen så vad är problemet.

Jag tror att problemet är att förare absolut inte tål att ta kritik då slår dom genast bakut , istället för att granska och se fungerar det verkligen så idag och kan jag som förare göra någonting åt det.
Men nej det är alltid fel på alla andra speciellt dom som kritiserar ni skulle kanske skicka oss på utbilldning så att vi som resenärer ska lära oss att hålla käften när förare tror att han får göra hur som helst.

Det är nog "vissa förare" som skulle behöva sätta sig på utbildningsplatsen för att lära sig hur man beter sig i trafiken och mot kunder.

Nog nu med sådant trams.

Bra synpunkter.

robbes

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 januari 2009, 16:54:10 PM
Sällan varit så överens med dig. Med tanke på Lundälvs tidigare kampanjer om livsfarliga ambulansförare och nu senast livsfarliga förare av polisbilar har jag inget större förtroende för honom.


Nu har jag ej läst det om polisbilar men där kan ha en poäng om det gäller de i örebro län som tre dagar i rad skrotat en bil per dag

JDS

Citat från: Carl W skrivet 22 januari 2009, 20:28:21 PM
Han menar givetvis att man inte ska växla pengar när man kör.

Och jag som hade tänkt starta växlingskontor ombord! Vad ska jag nu ta mig till...  ;D

Ersa

#25
Den här tråden har jag missat helt!

Citat från: Richard1250 skrivet 22 januari 2009, 12:36:07 PM
Varför ska resenärer sändas på kurs för hur de ska bete sig??
Men nej det är alltid fel på alla andra speciellt dom som kritiserar ni skulle kanske skicka oss på utbilldning så att vi som resenärer ska lära oss att hålla käften när förare tror att han får göra hur som helst.

Det är nog "vissa förare" som skulle behöva sätta sig på utbildningsplatsen för att lära sig hur man beter sig i trafiken och mot kunder.

Förare sänds redan på kurser, dvs certificeringar. Dock är det inte sagt att dessa kurser är speciellt omfattande eller givande.

Citat från: yngrot skrivet 22 januari 2009, 14:19:39 PM
Buss snack är väl öppet för alla eller hur??  Men tyvärr blir det ju ofta fel när det blir artilklar i tidningen då många gapar om att allr är förarens fel när vi inte kan göra nått åt det .. men många resenärer kräver orimliga saker av oss ... det är ju inte vår sak att upplysa alla om allt .. När du ska åka med buss är dte upp till dig att ta reda på när bussen varifrån den kör samt se till at ha kort eller pengar framme när bussen kommer så vi har en chans att köra i rätt tid... DE som gnäller mest på sena bussar är ofta de om gör oss sena...

Exakt. Som resenär kan man inte kräva vad som helst av en bussförare, t.ex att denne vid en och samma hållplats ska tillverka ett busskort gällande i grannlänet, bära ombord en barnvagn in i en låg stadsbuss, berätta om hur resenärer ska ta sig till vissa hotell i grannstaden, växla pengar till enkelbiljetter... men samtidigt köra så han kommer fram i rätt tid. Man kan inte få allt serverat på silverfat, men tyvärr är det vissa som bara kräver, utan att själva ge tillbaka. Till 95% förstår folk dilemmat, som damen som ville ha ett nytt landsbygdsbusskort tillverkat på stadsbussen. Föraren sa: "Visst KAN jag göra det, men det kommer ta så lång tid att du kanske kommer att missa din buss, så åk hellre med gratis till centrum och låt landsbygdföraren tillverka busskortet".

Jag minns en debatt i Östersunds-Posten där många var otroligt irriterade på att de inte fick komma in och handla i vissa småbutiker kl 18:10 "enbart" pga att butiken stängde 18:00. Dessa Östersundsbor skulle hamna i en konflikt vid Systembolaget i Luleå där Securitasväktare handgripligen hejdar folk från att komma in efter stängningsdags, och därefter låser ingångsdörren.