Hur man gör en hönsgård av en fjäder....

Startat av Lars Ödlund, 12 januari 2009, 11:27:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


IngemarJ

Oj, Oj, Oj!

Man frågar sig hur nu busschauffören skulle ha fått bilföraren att stanna medan han gick till skolan och informerade skolledningen?

Snacka om typiskt skolbekymmer, felplanering, ingenting hände egentligen men ändå skall man prioritera rapporteringen åt fel håll.

Känner igen det efter alla år i skolans värld!

Hälsar

Ingemar

Staffan Sävenfjord

Citat
- Var föraren exempelvis nykter?


Visst är det en klar indikation på att bussföraren är onykter om en bil råkar sladda in i sidan på bussen.  ::)
Vad tänker folk med egentligen?
Dessutom åker inte polisen ut på bara plåtskador i sådant här fall. För det krävs minst personskador.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

IngemarJ

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 januari 2009, 12:34:59 PM
Visst är det en klar indikation på att bussföraren är onykter om en bil råkar sladda in i sidan på bussen.  ::)
Vad tänker folk med egentligen?
Dessutom åker inte polisen ut på bara plåtskador i sådant här fall. För det krävs minst personskador.

Tänk om det Gud förbjude var bilföraren som var onykter!!!
Enda chansen skulle ha varit om bilen varit utlandsreggad att få polis på plats.

Hälsar

Ingemar

Staffan Sävenfjord

Citat från: IngemarJ skrivet 12 januari 2009, 12:38:28 PM
Tänk om det Gud förbjude var bilföraren som var onykter!!!
Enda chansen skulle ha varit om bilen varit utlandsreggad att få polis på plats.

Hälsar

Ingemar

Ja, halkar man in i sidan på en buss så är man säkert onykter... Lika orimligt det. Polisen åker som sagt inte ut på sådant här om det inte finns skälig misstanke om t ex onykterhet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

IngemarJ

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 januari 2009, 12:43:32 PM
Ja, halkar man in i sidan på en buss så är man säkert onykter... Lika orimligt det. Polisen åker som sagt inte ut på sådant här om det inte finns skälig misstanke om t ex onykterhet.

Alternativt är man i detta läge en överstressad/övernervös förälder som inte låter sitt barn åka buss till skolan utan säkrare skall köra sitt barn med bil!?!

Sundås

Herregud. Snacka om att förstora upp saker och ting.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Clabbe

Ordspråket säger: Göra en höna av en fjäder. Men detta tycker jag som gammel bonne, att det är kalkonvarning på.

Buss-Anders

Självklart ska bussföraren informera skolledningen om vad som har hänt för att de ska veta om det för att de ska kunna svara på frågor. Det har inte med storleken på olyckan att göra eller vems skulden var.

Man kan ge sig att någon av eleverna strax efter krocken greppar sin mobil och ringer till sina föräldrar. Föräldrarna ringer till skolledningen som inget vet. Vilket förtoende inger det för bussbolaget och skolledningen.

Det är en av de viktigaste sakerna som finns när det gäller människor.
Informera informera informera.....!!
Information dödar rykten!
Information är en del i en  lyckad debriefing får man lära sig i debriefingkurser.

När det sedan kommer fram i efterhand är det så lätt att förstora upp saker och  även för de som inte har informerats att tro att något döljs.

Tillsammans med skolledningen kunde trafikledningen snabbt skrivit ihop ett informationsblad  riktat till föräldrarna om vad som hade hänt. Det kunde också ha lagts ut på skolans hemsida.

För några år sedan så cyklade en narkoman in i sidan på vår buss på väg hem från simhallen.
Inget farligt hände! Ingen blev skadad. Så fort den påverkade cyklisten hade kommit upp på benen så stack han som skjuten ur en kanon. Vi kunde alltså inte hinna ikapp honom. Vi kunde inte överge eleverna. Att ringa polisen ansåg vi inte vara nödvändigt.
Vad gjorde vi?
Vi informerade för att ta död på alla rykten förstås.

En annan gång så hamnde vi mitt i en polisövning. Samtidigt så kliver en ovetande missbrukare ut in i kiosken där några av våra elever stod i kö.Missbrukaren började riva ner montrar och varor.
Det var snabbt gjort  för mig att gå ut till närmaste polis som grep personen.

Efteråt så samlade vi alla eleverna på bussen. Vi debriefade ,alltså informerade  ALLA om vad som hade hänt en del av eleverna. Lugnet la sig och inga rykten uppstod.

Vi får inte vara sådana "bussnördar" att så fort någon kommer med en kritisk åsikt så går vi i försvar som någon slags sekt.

Har det hänt något speciellt på skolbussen hos oss så kommer våra chaufförer in och berättar eller ringer och talar om det. Varför.. jo för att vi ska få veta och kunna ta ner saker på jorden så att de inte blir förstorade. Om föräldrar ringer så vet vi  vad som har hänt eller så informerar vi föräldrarna med ett informationsblad.

Information....grunden till tillit och förtroende.

Buss-Anders lärare och busschaufför

IngemarJ

Citat från: Buss-Anders skrivet 12 januari 2009, 17:42:04 PM
Självklart ska bussföraren informera skolledningen om vad som har hänt för att de ska veta om det för att de ska kunna svara på frågor. Det har inte med storleken på olyckan att göra eller vems skulden var.

Man kan ge sig att någon av eleverna strax efter krocken greppar sin mobil och ringer till sina föräldrar. Föräldrarna ringer till skolledningen som inget vet. Vilket förtoende inger det för bussbolaget och skolledningen.

Det är en av de viktigaste sakerna som finns när det gäller människor.
Informera informera informera.....!!
Information dödar rykten!
Information är en del i en  lyckad debriefing får man lära sig i debriefingkurser.

När det sedan kommer fram i efterhand är det så lätt att förstora upp saker och  även för de som inte har informerats att tro att något döljs.

Tillsammans med skolledningen kunde trafikledningen snabbt skrivit ihop ett informationsblad  riktat till föräldrarna om vad som hade hänt. Det kunde också ha lagts ut på skolans hemsida.

För några år sedan så cyklade en narkoman in i sidan på vår buss på väg hem från simhallen.
Inget farligt hände! Ingen blev skadad. Så fort den påverkade cyklisten hade kommit upp på benen så stack han som skjuten ur en kanon. Vi kunde alltså inte hinna ikapp honom. Vi kunde inte överge eleverna. Att ringa polisen ansåg vi inte vara nödvändigt.
Vad gjorde vi?
Vi informerade för att ta död på alla rykten förstås.

En annan gång så hamnde vi mitt i en polisövning. Samtidigt så kliver en ovetande missbrukare ut in i kiosken där några av våra elever stod i kö.Missbrukaren började riva ner montrar och varor.
Det var snabbt gjort  för mig att gå ut till närmaste polis som grep personen.

Efteråt så samlade vi alla eleverna på bussen. Vi debriefade ,alltså informerade  ALLA om vad som hade hänt en del av eleverna. Lugnet la sig och inga rykten uppstod.

Vi får inte vara sådana "bussnördar" att så fort någon kommer med en kritisk åsikt så går vi i försvar som någon slags sekt.

Har det hänt något speciellt på skolbussen hos oss så kommer våra chaufförer in och berättar eller ringer och talar om det. Varför.. jo för att vi ska få veta och kunna ta ner saker på jorden så att de inte blir förstorade. Om föräldrar ringer så vet vi  vad som har hänt eller så informerar vi föräldrarna med ett informationsblad.

Information....grunden till tillit och förtroende.

Buss-Anders lärare och busschaufför


Hej Anders!

Du har helt rätt om att informera i sig, det jag vänder mig mot var andan att det skulle brådska mer att informera i skolan än att som chaufför av påkört fordon ta uppgifter från motparten för skaderegleringen,  jag upprepar att jag inte tror att man får en förare av touchande bil att vänta medan man som skolbussförare beger sig till skolan för att informera där.

Hälsar

Ingemar

Staffan Sävenfjord

Citat från: IngemarJ skrivet 12 januari 2009, 17:59:34 PM
Hej Anders!

Du har helt rätt om att informera i sig, det jag vänder mig mot var andan att det skulle brådska mer att informera i skolan än att som chaufför av påkört fordon ta uppgifter från motparten för skaderegleringen,  jag upprepar att jag inte tror att man får en förare av touchande bil att vänta medan man som skolbussförare beger sig till skolan för att informera där.

Hälsar

Ingemar

Ja, jag är också överens om att skolan borde ha informerats. Det jag vände mig var den hysteri som fanns i artikeln och som uppenbarligen var skriven sedan skolan blivit informerad och man visste att det som hänt var en ren bagatell.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

#11
Det existerar inte något sådant problem som att det informeras för lite, utan felet är att det informeras för mycket.

Folk har inte lärt sig att hantera de moderna informationsvägarna. Genom att det numera går att ringa en massa samtal som man inte kunde ringa förr så har den överflödiga informationen ökat. Bland annat lär det ringas mer efter ambulans nuförtiden (uppgiften ej kontrollerad; rätta gärna) vilket reser krav på striktare prioritering (och därmed större risk att göra fel, och ännu fler saker att klaga på i landsortspressen!).

Inte f-n ska man som chef, vare sig det är i en skola eller ett bussbolag, egentligen behöva svara på en massa samtal från människor som bara ringer och är upprörda över att de inte har fått veta något, när problemet i själva verket är att de har fått veta något de inte behövde veta, i alla fall inte så snabbt. Om Ylva 8 år kommer hem och berättar att skolbussen krockade i morse så är det mindre sannolikt att det uppstår panik än om hon ringer en minut efter att det har hänt och gråter.

Jag vet faktiskt inte hur man som förälder sorterar samtal från sina barn, men jag utgår från att de flesta förmanar dem rätt hårt att inte ringa om bagateller. Tyvärr räcker det ju med att ett fåtal korkskallar avviker från normen för att det ska bli kaos.

homer

HAHA, de här måste vara en av de sämst skrivna artiklar som har författats av en lokaltidning någonsin.
jag har mailat till reportern och talat om att detta var de mest osammanhängande skit jag någonsin har läst

för övrigt håller jag med ovan skrivna åsikter...

Hagri

En höna av en fjäder, ja. Men samtidigt visar det på att förtroendet för bussbranschen inte är så högt.
En mindre incident där bussen blir påkörd och frågan om bussförarens nykterhet ifrågasätts i pressen. Samtidigt blir eleverna rädda för att bussen skall börja brinna.
Så här i efterhand kan man nog säga att Thygessons snabbt borde kontaktat skolan då tydligen händelsen satte större spår hos barnen än som det borde. Har det varit problem med skolskjutsarna tidigare i området?

Buss-Anders



Ja du JDS....

Jag vet inte om du har egna barn. Men människor är som de är oavsett hur du vill att de ska vara.
Känner de att något inte är bra för deras barn så reagerar de. Känner de att deras barn har varit i fara så känner de det oavsett vad som har hänt eller hur liten eller obetydlig händelsen är.Var så säker!

Mycket kan drunkna och gömmas i informationsflödet.
Men en sådan här sak går inte att gömma.
Naturligtvis så vill massmedia göra sin sak av det hela.

Men det är egentligen inte det som det handlar om.
Det handlar om att föräldrarna ska få rätt information tidigt i stället för att få massmedias förvränga bild. Då har vi som ansvarar för transporten eller informationen gjort två rätt av två möjliga.

Det är professionellt att kunna hantera något som någon tror är en kris men som inte är det precis som det är att kunna hantera en verklig kris.


Vad gäller samtal till föräldrar så finns det två sorter. De som vill veta allt och de som inte vill bli störda. Oavsett det så har allt flera barn mobiltelefoner med sig i skolan. De ringer var så säkra!

Att olyckor kan inträffa det kan vi inte göra så mycket åt. Men eftersom vi har ansvaret för deras barn från de stiger på bussen som bussbolag eller som skola  ska vi hantera  incidenter och olyckor på ett korrekt sätt. Om vi inte gör det då finns verkligen möjligheten att göra en höna av en fjäder.


Mvh
Buss-Anders