"Swebus på hal is" (Umeå)

Startat av Hagri, 25 november 2008, 04:47:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

76

Nån som har lust att förklara vad onspot innebär?

yngrot

Enkelt förklarat en snökedja som ligger under bussen vid drivhjulet, hos föraren finns en knapp för att fälla ner kedjan så den kommer under hjulet..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina



peterbuilt

Host host,Umeå,host host. Salt är inget bra på dessa breddgrader, återfruset saltslask är halare än halt.

Jessika

Citat från: bussgrabben skrivet 27 november 2008, 22:07:58 PM
http://vk.se/Article.jsp?article=234352

Hela den tråden - som handlar om att alla bussar tillfälligt ställdes in p.g.a. blixthalka - har ju urartat i någon slags allmän pajkastning mot Swebus när det gäller allt: Försenade bussar, fula/gamla/inlånade bussar, sura chaffisar, chaffisar som inte väntar när man kommer springande, chaffisar som spelar hög musik och mycket mycket mer. Ja, jag vet att jag själv är en "gnällspik" ;) men jag tycker jag försöker vara liiiite saklig i alla fall...

54 kommentarer just nu.

/Jessika

Jo

Citat från: Jessika skrivet 28 november 2008, 12:00:50 PM
Hela den tråden - som handlar om att alla bussar tillfälligt ställdes in p.g.a. blixthalka - har ju urartat i någon slags allmän pajkastning mot Swebus när det gäller allt: Försenade bussar, fula/gamla/inlånade bussar, sura chaffisar, chaffisar som inte väntar när man kommer springande, chaffisar som spelar hög musik och mycket mycket mer. Ja, jag vet att jag själv är en "gnällspik" ;) men jag tycker jag försöker vara liiiite saklig i alla fall...

54 kommentarer just nu.

/Jessika


Är det bara tätortstrafiken som behöver ställas in?

Ersa

#22
Intressanta kommentarer!

CitatOch passagerarna längs linjerna, fick de någon information om varför bussen inte kom? Knappast. Uruselt skött av Swebuss.
Många verkar vara arga för att informationen alltid är dålig, men ytterst få verkar veta att det inte är Swebus som är ansvariga för att informera resenärerna om när gatorna är sandade och således när "stoppet" kan hävas. Kunskapen bland allmänheten är oerhört låg om vad Umeå kommun och Länstrafiken har för ansvar, utan man skyller gärna allt som går snett på Swebus. Precis som man skyllde allt på Veolia före den 16 juni...

Citatförarna glömde öppna dörrarna så att man fick stiga av
Eller så öppnar du dörren själv med knappen, eller genom att med foten bryta fotocellen. Tekniken har trots allt funnits i över 30 år nu.

Citatbusstrafiken till Nordmaling, Vindeln och Robertsfors flöt på som vanligt. Här stod lokaltrafikens bussar blickstilla i påstådd blixthalka, men uppenbarligen förbättrades vägförhållandena direkt utanför stadsgränsen. Märkligt! Vad beror det på? Däcken, sandningen, chaufförerna eller företagsledningen?
För att Vägverket sköter vägarna utanför stan, medan kommunen sköter om tätortsbussarnas vägar kanske?

Citathar kört lastbil hela kvällen i umeområdet. Visst var det lite halkigt men kör man med insidan var det inga som hellst problem
Ja, och en lastbil är ju precis samma sak som en B9S? ::)

CitatKörde in till Vasaplan för att hjälpa vår strandsatta släkting med barn och använde den vägen mellan ersboda och vasaplan som bussarna tar. Inga som helst problem
Skribenten körde här personbil på E4:an som sköts av Vägverket, och hävdar således att alla bussar ska köra på alla andra kommunala vägar, pga att E4:an inte var hal ur ett personbilsperspektiv.

CitatJag tycker personligen att detta är en liten typ av strejk mot swebuss ledare som chaufförerna som kör idag inte har BRA förtroende för, utan denna konflikt som handlar om att cheferna tvingar medarbetarna att köra i alla lägen och att de media upplyser om frågan och cheferna skyller ifrån sig, har lett till denna "lilla" låtsasstrejk.
Nej, det var en tjänsteman på Swebus kontor (dvs en av de "hemska" cheferna) som tog beslutet om trafikstopp. Detta för att inte riskera personskador på trafikanter, och samtidigt sätta fart på kommunens sandning.

CitatDet var droppen. Första gången jag skulle åka buss på 5år, så har dom parkerat dom omtalade rishögarna som ingen annan kommun villa ha ex. Kalmar eller sundsvall.
Parkerat rishögarna? Öhhh? De står alla parkerade på Västerslätt sedan ett par dagar. Numera är det bara ett fåtal JLT-lackade 52xx-boogievagnar som inte är blå i trafiken.



Som tur var finns det några vana resenärer som stör sig på samma saker som förarna. Dvs den oerhört höga andelen enkelbiljetter :D
Citatdet man absolut mest stör sig på då man åker regelbundet buss är medpassagerarna. Om ni inte har busskort, utan ska hålla på och betala kontant framme vid chauffören ställ er sist i kön vid hållplatsen så vi som har busskort kan plinga förbi oss på en sekund. Och snälla, hur svårt ska det vara att förbereda busskortet/pengarna innan man går in på bussen?

Ersa

Citatdet man absolut mest stör sig på då man åker regelbundet buss är medpassagerarna. Om ni inte har busskort, utan ska hålla på och betala kontant framme vid chauffören ställ er sist i kön vid hållplatsen så vi som har busskort kan plinga förbi oss på en sekund. Och snälla, hur svårt ska det vara att förbereda busskortet/pengarna innan man går in på bussen?

http://www.folkbladet.nu/?p=127429

Jo

Citat från: Verspieder skrivet 28 november 2008, 18:49:36 PM
Intressanta kommentarer!
"busstrafiken till Nordmaling, Vindeln och Robertsfors flöt på som vanligt. Här stod lokaltrafikens bussar blickstilla i påstådd blixthalka, men uppenbarligen förbättrades vägförhållandena direkt utanför stadsgränsen. Märkligt! Vad beror det på? Däcken, sandningen, chaufförerna eller företagsledningen?"

För att Vägverket sköter vägarna utanför stan, medan kommunen sköter om tätortsbussarnas vägar kanske?

Å andra sidan trafikerar väl även dessa bussar Umeå tätort? Även om jag inte varit på platsen kan jag nog förstå att vissa tycker det är märkligt. Om jag tolkat artiklen rätt var all tätortstrafik inställd. Det kanske hade varit möjligt att bedriva en del av tätortstrafiken i alla fall? (Jag inser problematiken att informera exakt vad som är inställt ifall viss trafik bedrivs)

Citat från: Verspieder skrivet 28 november 2008, 18:49:36 PM
"har kört lastbil hela kvällen i umeområdet. Visst var det lite halkigt men kör man med insidan var det inga som hellst problem"
Ja, och en lastbil är ju precis samma sak som en B9S? ::)
Det är väl inte resenärerna som önskat den aktuella fordonstypen?


Citat från: Verspieder skrivet 28 november 2008, 18:49:36 PM
Skribenten körde här personbil på E4:an som sköts av Vägverket, och hävdar således att alla bussar ska köra på alla andra kommunala vägar, pga att E4:an inte var hal ur ett personbilsperspektiv.
Nej, det var en tjänsteman på Swebus kontor (dvs en av de "hemska" cheferna) som tog beslutet om trafikstopp. Detta för att inte riskera personskador på trafikanter, och samtidigt sätta fart på kommunens sandning.
Parkerat rishögarna? Öhhh? De står alla parkerade på Västerslätt sedan ett par dagar. Numera är det bara ett fåtal JLT-lackade 52xx-boogievagnar som inte är blå i trafiken.
Utan att ifrågasätta beslutet att ställa in trafiken eftersom man ansåg att man inte kunde bedriva den säkert kvarstår faktum. En kund som blir tvungen att skaffa bil för att ta sig till jobbet de dagar bussarna är inställda kommer inte att ta bussen övriga dagar heller, utan när man väl äger bil så kommer man i de flesta fall att nyttja denna regelbundet.


Citat från: Verspieder skrivet 28 november 2008, 18:49:36 PM
Som tur var finns det några vana resenärer som stör sig på samma saker som förarna. Dvs den oerhört höga andelen enkelbiljetter :D
De i datorsammanhang så kallade stoppbitarna.

Ersa

Citat från: Jo skrivet 30 november 2008, 15:09:35 PM
Å andra sidan trafikerar väl även dessa bussar Umeå tätort? Även om jag inte varit på platsen kan jag nog förstå att vissa tycker det är märkligt.

Landsbygdsbussarnas färdvägar inne i Umeå stad är nästan enbart på de av Vägverket skötta E12 och E4, samt vissa delar av "gamla E79" (Blå vägen) och Kolbäcksvägen. De hala kommunala vägsnitten på Ålidhem, Gammliabacken, Berghem, Ersboda, Carlshöjd samt Öst på stan (bebyggelsen mellan Universitetssjukhuset och Vasaplan) trafikeras inte alls av några landsbygdslinjer. Därför blir en ren jämförelse väldigt fel.
Å andra sidan skulle nog landsbygdstrafikens normalgolvade bakmotorvagnar med diffspärr inte alls ha samma bekymmer som stadstrafikens B9S och OmniCity-leder, om man nu hade kört en 9700 på dessa innerstadsvägar.

Citat från: Jo skrivet 30 november 2008, 15:09:35 PM
Om jag tolkat artiklen rätt var all tätortstrafik inställd. Det kanske hade varit möjligt att bedriva en del av tätortstrafiken i alla fall? (Jag inser problematiken att informera exakt vad som är inställt ifall viss trafik bedrivs)

Man hade säkerligen kunnat bedriva viss trafik, men var drar man gränsen? Ska man köra vissa linjer endast åt ett håll från Vasaplan, och ska man korta ner vissa andra? Jag körde inte själv under den aktuella tidpunkten, men jag är säker på att den då tjänstgörande driftledaren tog rätt beslut.

Citat från: Jo skrivet 30 november 2008, 15:09:35 PM
Det är väl inte resenärerna som önskat den aktuella fordonstypen?

Nej, men jag störde mig lite bara på lastbilsförarens jämförelse mellan lastbil och B9S. Det är inte samma typ av fordon i halka.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 30 november 2008, 15:09:35 PM
Utan att ifrågasätta beslutet att ställa in trafiken eftersom man ansåg att man inte kunde bedriva den säkert kvarstår faktum. En kund som blir tvungen att skaffa bil för att ta sig till jobbet de dagar bussarna är inställda kommer inte att ta bussen övriga dagar heller, utan när man väl äger bil så kommer man i de flesta fall att nyttja denna regelbundet.

Den som tar bilen när det är så halt att inte busstrafiken kommer fram löper stor risk att få ta bussen lång tid framöver medan bilen står på verkstad.
De som gnäller värst när bussarna inte går brukar vara de som i vanliga fall tar bilen till jobbet, men som just den dagen inte vill göra det på grund av halkan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 27 november 2008, 22:07:58 PM
http://vk.se/Article.jsp?article=234352

Citat från: Jessika skrivet 28 november 2008, 12:00:50 PM
54 kommentarer just nu.

77 kommentarer nu. Intressant att folk kommenterar vidare trots att sidan inte går att finna från startsidan längre.